Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 2057 ggr
charlie
0

Arbetsmarknaden

Spelar det egentligen någon roil nuförtiden vad man fattar för arbetspolitiska beslut? Det finns så mycket arbetskunskap i resten av världen att det känns som om det enda arbetspolitiska beslut som kan fattas är att bygga milshöga murar och skatteskydda sig mot alla former av import.

Vad tror ni, är facket och arbetsmarknadspolitiken dödsdömda?

---

AndersE
0

Svar nej! ;-)

Även om jag har mycket negativa synpunkter på facket så ser jag ändå att det goda samarbetsklimatet mellan arbetsgivare och fack är en stor fördel för många arbetsgivare.

Man har stort förtoende för varandra (världsunikt vill jag påstå) och det skapar en stabilitet som jag tror man skulle kunna utnyttja bättre.

Om man jämför med några närliggande konkurrentländer så upplever jag att vi har få konflikter och mycket bra samarbete mellan parterna.

jen
0

jag hoppas inte att facket och arbetsmarknadspolitiken är dödsdömda! det vore INTE  bra för våran trygghet i arbetslivet.

Saber
0

Självklart spelar arbetsmarknadspolitiken en otroligt avgörande roll, skulle vi tex dubbla arbetsgivaravgiften (vilket skulle vara ett arbetsmarknadspolitiskt åtgärd) skulle det få otroligt negatvi inverkan. Presis som avskaffning av arbetsgivaravgiften skulle ge en posetiv inverkan.

Allt har igenltigen med hur dåligt arbetsmarknads politiken sköts idag, men den är högst relevant för sveriges framtid.

charlie
0

#1 Så jag ser på det så är ett av huvudproblemen att människor inte är beredda att överhuvudtaget betala för att varor ska tillverkas i I-länderna. Vem vill betala 1.000-tals kronor för en matta. Nej man springer hellre till Ikea och betalar 199 kr för en som är gjord i Indien.

#2 Frågan är vad trygghet egentligen kommer att innebära i framtiden, jag tror att det kommer bli mer upp till individen att skapa sin egen trygghet. Abetsgivaren är tvugna att söka billigare arbetskraft eftersom människor i stort inte har råd eller vill köpa dyrare varor.

Tänk själv, om du får välja på att skaffa hantverkare, vill/kan du då betala för denna vitt? Eller är det svarta allternativet utan kollektivavtal det du hellre ser?

---

AndersE
0

Jag betalar hellre vitt. Jag ser internationella företag som uppskattar sin svenska arbetskraft för att den är pålitlig. Konflikter på arbetsmarknaden är dyrbara.

charlie
0

#5 Personligen så skulle jag aldrig ha råd att anställa en hanverkare vitt. Så pragmatiskt så skulle jag hellre än bo i ett ruckel antingen använda min egna "lediga" tid eller anställa någon svart.

---

AndersE
0

Jag gissar att om jag gick hem till dig och tittade på hus, bil, kläder, tekniska prylar m.m. så skulle jag lätt konstatera att det är skitsnack att inte ha råd…

Det handlar om motivation och prioritering.

Sen är jag helt överens om att det borde göras system så att skillnaderna mellan svart och vitt minskar.

Redan idag har du möjlighet att ha billiga vita hantverkare om du anställer män (ROT-avdrag för renovering) men inte om du anställer kvinnor (t.ex städhjälp/"pigor" som du ska straffas om du anlitar).

charlie
0

#7 Antagligen inte, kan inte säga att vi har så mycket, ett hus på 110 kvm som ligger långt ut på landet. Ett rum som är någorlunda nyrenoverat 2003 med ett IKEA kök för 60.000. Resten av huset är direkt nergånget, och tack vare att det är uppvämt med direktverkande el och att bensinen kostar vad den kostar så finns det inte några hundralappar att balansera ekonomin på. Det går faktist minus varje månad och man får förlita sig till att man får skatteåterbäring i slutet av året.

---

Kaj
0

Egentligen handlar det om att stimulera den fria marknaden. Om man inte kan producera något som är billigast och har bästa kvalitén borde man kanske fundera på att göra något annat. Jag har inga problem att välja det som är bäst för mig i kvalitet och pris oavsett var det är tillverkat. Då med hänsyn till att inte välja produkter som tillverkats med barnarbetskraft etc.

Företag i I-länderna kan inte räkna med att hållas under armarna av sina respektive länder med tullar od. Om man inte kan göra saker lika bra och billiga som andra måste man börja tänka om. Vad är det som säger att vi i t ex Sverige måste tillverka våra traditionella basprodukter som vi alltid gjort? Vi kanske ska se över vår näringsverksamhet och finna några nya områden. Vad vi då behöver är en stimulerande arbetsmarknadspolitik för nya företag. Ericsson, ABB, Electrolux mm. är inte nödvändigtvis morgondagens storföretag. Vi behöver nya Ericsson, ABB, Electrolux. Här måste vi stimulera för att skapa arbeten i nya unga företag och branscher där vi kan konkurrera med pris och kvalitet så att de blir morgondagens nya storföretag i Sverige på marknadsmässiga villkor så att vi skattebetalare inte skall behöva understödja storföretag som inte är konkurrenskraftiga mot övriga världen.
Visst de storföretag jag nämnde går ju alla bra men det är tanken att det kommer att behövas nya storföretag och inte bara underhålla de gamla som måste gälla

Bertil
0

Beroende på vad som skall göras, så anser jag mig inte har råd att betala svart. Detta då det blir svårt att åberopa garanti på jobbet ifall det inte blev rätt utfört.

mvh
Bertil

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hörde på radion häromdagen och då pratade de om att det nu är väldigt många som inte har någon koll på vad Facket sysslar med. Det är ju lite oroväckande.

Halvdansken
0

Jag tror att fackföreningarna är på väg bort, eller i varje fall måste förändras om de vill stanna kvar. Sverige har inte längre stora industrier med 1000-tals ansatta som kan hanteras som ett kollektiv (lönesättningar, semestrar osv).

Firmorna nu är mindre, folk byter arbetsplats oftare, man har individuella avtal. Facket får liksom inte plats i det där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Sen kan jag nog (fast att jag är 50 år) inte heller svara på frågan vad fackförbunden egentligen gör. Tycker det enda jag hör om är lite kurser och billigare försäkringar…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[mingdie]
0

Det kommer att bli mycket mer individuella avtal som Halvdansken säger. Det innebär också att det blir lättare för den arbestsamme att få bättre avtal än den som går och drar benen efter sig.

Under stora kollektivavtal så var nackdelen att det ofta inte lönade att jobba hårt. Du fick inte mer för det.

[cala02]
0

Facken i dagens form lider av att betongsossar styrt med järnhand. Nu går dessa i pension och inga tar över, man är sig själv närmast, precis som fackpamparna.