Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 1034 ggr
Mitralis
0

Pensionen, eget ansvar

Känner ni någon oro äver pensionen nu när börsen är som den är?
Börsraset på ca 6% förra veckan var ju inte att leka med.
Jag tycker att det känns konstigt att man ska bli tvingad att "spela" med sina pensionspengar Obestämd

[mingdie]
0

Vilket är bäst. Att du spelar med pengarna eller att staten gör det. Pengarna måste förvaltas och jag litar mer på mig själv än politiker.

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror ju på hur lång tid det är tills man behöver pengarna. Om man går i pension om 10-20 år så kan man säkert sova lugnt, men om en sån här sak händer året innan man ska börja plocka ut pengar, så kan det ju vara en ren katastrof. Därför gäller det att sprida sparandet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag går i pension nästa år, och kommer inte beröras så mycket av egna val.

Men helt allmänt så tycker jag att det är fel i nuvarnande system, att man ska vara kunnig i fonder och placeringar hit och dit för att kunna få en bra pension. Antingen så har man privata pensionsförsäkringar eller så har man statliga pensioner som baserar sig på hur mycket man tjänar under sitt arbetsaktiva liv, inte som nu en himla röra av allting.

Man ska inte behöva vara insatt i markandens spelande för att få en hyfsad pension. Detta är den största formen av kapitalismen.

starhawk
0

7 år kvar till pensionen så jag är inte orolig, har spritt det lite men det är ganska säkra fonder mest räntepapper liten avkastning men desto säkrare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus