Platsannons?
Pedagog söker arbete!
Jag är en pedagog som efter tio år i yrket nu söker en plats där man får hjälpa elever till mer kunskap. Jag är inte intresserad av en karriär som slutar med kronor på egna bankkontot. Det säger sig självt eftersom jag valt yrket långt innan man började diskutera dessa möjligheter bland lekmän. På tal om lekmän så har jag vissa krav även på eventuella arbetsgivare, ni ska ha erfarenhet av pedagogiskt arbete, genuin vilja att utveckla elever. Ni bör också ha förståelse för personlig utveckling för elever, oavsett deras bakgrundshistoria. Vissa krav ställer detta på organisationen, den ska ha klara kommunikationsvägar, administration som strävar efter att hjälpa det pedagogiska arbetet samt hjälpa elever med praktiska problem de ställs inför. Skolan bör också arbeta mot att hitta den pedagogiska balans mellan antal elever i en grupp som är idealisk, inte inom ”ramarna”. Det är också eftersträvansvärt att antal timmar eleverna får för sina kurser baseras på den kunskap som ska inhämtas, inte hur man kan spara in på antal lärare, eller vad skolsyster tycker är lämpligt. På tal om det, denna bör arbeta för och inte emot eleverna. Detsamma gäller syv, kurator, ”samordnare” av skilda slag, speciallärare, rektorer m.m..
Sammantaget bör all personal inom elevens vardag arbeta för elevens bästa. Jag struntar fullkomligt om dessa har lärarlegitimation eller andra ”körkort”, huvudsaken är att de har RELEVANT utbildning och kunskap! Jag motsätter mig å det starkaste alla former av vidareutbildning där anekdotberättande föreläsare blåser verksamheten på en massa pengar men tillför smulor till pedagogers eller elevers utveckling. Har redan nu efter tio år upptäckt att dessa sällan har mer kunskap än mig själv, man är ju inte lika rolig själv, men det är slöseri med viktig tid. Skulle önska att eventuella arbetsgivare utnyttja den kapacitet vi utbildade pedagoger besitter och inte hela tiden tro att vi inte kan något. Skulle även vara trevligt om man fick omsätta denna kompetens i praktiken, d.v.s. utbildning av elever.
Finns det någon som fortfarande tror på vetenskap och att den ska styra utvecklingen så är jag intresserad av att jobba i en sådan omgivning. Om nu någon huvudman för utbildning undrar vad detta är så kan jag gärna förklara att jag vill jobba för en framtid där elever kan möta den framtid de står inför. Jag vill utveckla de färdigheter som krävs och än mer kommer att krävas i framtiden. De ska också ta till sig av de kunskaper de har som forskat i området, eller i varje fall funderat kring det.
Är ni däremot huvudmän som tror att den framtid som nu skapats inom skolan där grekiska och latin, gammaldags disciplin och lekmäns funderingar styr det pedagogiska arbetet så är jag fel person att anställa. Är ni rädda för framtiden och därför blickar bakåt så är jag också fel för er. Tror ni att utveckling består av byråkrati och rädsla för att göra ”fel” så vill jag inte arbeta hos er. Är er kvalitetsredovisning ett papper i en pärm där man klarat kriterierna så hör inte av er till mig. Tror ni att antimobbing och elevvård är ett sätt att hålla ”ryggen fri” så uppmanar jag er att inte bara glömma mig, sätt eld på detta brev också. Jag skäms redan över att ni läst så här långt.
Nu är inte jag så övertygad att någon fortfarande vill anställa mig, men skulle det mot förmodan vara så hör av er så fort som möjligt! Jag börjar fundera på andra yrken, eftersom pedagoger inte verkar platsa i vårt samhälle längre.
Med vänlig hälsning
FD Lärare?