Ingen extra ledighet för skolbarn
"8-årige Filip får inte ledigt två dagar i höst för att följa med pappa på älgjakten och göra en resa till London.
- Rekreation och resor är inte en "enskild angelägenhet" och därmed ska inte ledighet beviljas, säger Roy Resare, rektor som avslagit ansökan.
Det är en ny skollag som gör att det i framtiden blir tuffare för elever att få ledigt."
Källa:http://st.nu/medelpad/nordvastra/1.3869843-filip-far-inte-ledigt-tva-dagar-i-host
Jag tycker att det är skandal att en 8-åring inte får ledigt en dag för semester. Jag förstår ju att de vill att barnen ska klara kunskapsmålen och att det kan vara besvärligt om barnen ständigt åker på längre semesterresor hela tiden.
Men att inte bevilja ledighet för en dag anser jag är löjligt.
Motiveringen till att ej bevilja ledighet lyder
"- Det finns forskning som visar att också kortidsfrånvaro stör hela klassens utbildning, säger Roy Resare."
Jag undrar hur de hanterar det är barnen blir sjuka? Det måste ju bli väldigt besvärligt då. De får inte vara i skolan om de varit sjuka inom visst många timmar, men samtidigt så "strör det hela klassens utbildning".
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är den skola vi nu har, bestraffning i fokus, pedagogik skiter man i.
Jag sökte ledigt för min son (är idag 27 år) en enda dag i mellanstadiet. Han skulle åka till Danmark med morfar en dagstur. Morfar jobbade helger så därför blev det en vardag.
Vi fick NEJ, så detta är nog inget nytt utan kanske varierar från skola till skola.
/Maria

Det hårdnande tonen i skolan ger ju många chansen att utöva makt. Ibland har ju även de fel.
http://helahalsingland.se/soderhamn/soderhamnc/1.3866866-gymnasieelever-stoppades-i-matsalen
det har i och för sig varit vanligt att man lägger semestern under skolterminer, billigare resor då. Man brukar dock kunna ge uppgifter till elever så de kan plugga under annan tid.
När jag gick i skolan på äldre stenåldern så var det ingen som ens begärde att få ledigt för älgjakt eller en resa till London. När jag slutade 9:an så åkte vi som läste franska (17st) till Paris på en vecka med det var under påsklovet och vi fck betala allting själva.
Jag fick ledigt för att åka till Grekland med min familj i nian (1999). Då var inställningen att en utlandsresa utvecklar individen och bara i enstaka fall borde ifrågasättas (t.ex. om eleven låg efter i många ämnen. Å andra sidan, är det inte då man behöver en paus som mest?). Jag tror att detta är beroende av hur de enskilda skolorna tolkar reglerna.
Får man inte ledigt så får man väl sjukanmäla sig, då.
#6 Oavsett hur man väljer att göra så är den uppmaningen inte OK tycker jag.
/Maria

#7: Skulle inte tveka en sekund att använda den lösningen när det gäller två fjuttiga dagar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tycker personligen att barn inte har på jakt att göra. Vem kan skydda dem så att något inte händer.
#7 Hur skulle du lösa det, då?
Jag vet inte hur jag skulle lösa det.
Men att uppmana till "att får man inte ledigt så får man sjukanmäla sig" känns inte OK.
Vad ger man barnen för moral då?
/Maria

#12: Man ger dom moralen att stelbenta byråkrater skall bekämpas
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jo, visserligen
men jag tycker ändå det är fel sätt.
Man ska inte lära barnen att fuska och ljuga.
Däremot kämpa mot det man står för på annat sätt.
/Maria
Jag tycker inte att ett barn ska vara med på jakt.
Sen tycker jag också att detta med jakt verkar vara någon slags "religion" för väldigt många.
Som sagt tycker jag inte det är någon skandal att pojken inte får följa med på jakt.
Att ta med sig barnen ut i skog och mark och lära om naturen är en helt annan sak, men detta kan man göra på en helg.

#13. Är det ok att sjukskriva sig från jobb också om man har lust till det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#16 På jobbet kan man ju ta obetalt ledigt i värsta fall? Den möjligheten finns inte i skolan. Dessutom i skolan så är det barn det handlar om, inte vuxna människor.
#15 Vi har ingen rätt att döma någon form av tradition som pågår, religös eller om det är jakt. Någon vill ha ledigt, varför ska egentligen spela väldigt liten roll…
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Ska man bara få ledigt då, sådär när man vill?
Det kan ju hända att du får nej av din chef när du vill vara ledig. Det kan hända hos oss tex. Vi ska lägga in om semester 4-6 månader fram i tiden.
Jakt är tradition så långt är det riktigt men att barn ska vara med är ingen tradition. Jag är gift med en jägare och inte var han med sin far ut på älgjakten när han var 8 år. Jag undrar vilket jaktlag som tillåter detta?
Att sjukanmäla sig då man inte är sjuk är en styggelse oavsett om det gäller skola eller arbete. Det är sådant som gör folk till svikare, passar det inte så stannr man hemma.
#18 Det är inte semester jag pratar om. Det är obetald ledighet, alltså en annan sak. Och det är fortfarande inte med jobb vi pratar om, skolan är inte ett jobb. Det är ett måste, ett tvång från staten. Det är dessutom inte så att du kan bestämma din semester i skolan, eller att du ens har rätt att fråga om det, det är dina föräldrar som gör det.
Skolan är, hur mycket man än försöker säga att det är det, ingen arbetsplats. Det är inte samma regler eller liknande. Det är två skilda saker, och därför det heter skola och inte jobb..
#19 Jag har hört om mycket mer skumma saker än det som får gå igenom, så varför borde inte det få gå igenom då?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
# 20 Vi har skolplikt i landet, det är så det heter. Det finns länder där man inte "behöver" gå i skolan utan man kan börja arbeta så snart man gå, är det så du vill ha det?
#21 Det är inte det jag säger. Och det har jag inte påstått heller.
Men systemet måste bli mer flexibelt och man måste kunna ta med sig sina barn på semstern. Skolan kan man hänga med i även på semstern i dom flesta fall. Det kan man nästan aldrig med jobbet. Skolan handlar inte om närvaro eller som i arbetet, antalet timmar man jobbar. Det handlar om kunskap helt enkelt.
-Stephen Hawking
#22 Och hur ska man kunna bedriva någon undrervisning när halva klassen ständigt är frånvarande av någon anledning?

Mitt jobb handlar inte om hur många timmar jag arbetar, det handlar om vad jag levererar. Och har vi en kritisk release (IT-system) så blir det ingen ledighet, så får den vara betald eller obetald.
#23 Det är den inte. Hur ofta tror du att man åker på semster egentligen? Och tror du inte att föräldrarna bryr sig om skolgången och plannerar bara i viss mån resor som stör den?
Undervisningen går utmärkt att bedriva med mindre människor i klassen. Dom som inte är där får helt enkelt lära sig genom böckerna som skolgången är baserad på.
Närvaro ger inte nödvändigtvis bättre betyg. Vissa människor, te.x. mig själv, har extremt svårt att koncetrera sig i större mängder människor och föredrar att göra uppgifterna ensam, alltså te.x. hemma.
Ledighet förekommer, och ska förekomma, i klassen. Det är nyttigt.
-Stephen Hawking
#25 Skolan är väl inte bara "lärande" utan en förberedelse för vuxenvärlden med allt vad det innebär.
På mitt job söker man i vanlig ordning semester eller tjänstledighet.
Den enda tjänstledighet en arbetsgivare inte kan förneka är för studier. Arbetsgivaren kan dock förhala det hela i 6 månader om jag inte har fel. Allt annat man söker för är upp till arbetsgivaren att godkänna.
/Maria
# 17 - Det jag skrev i # 15 var ironi, det där att jakten är nästan som en religion. Det var inget dömande, bara ren ironi.
Eller kanske rättare sagt sarkasm.
Jag har nämligen under mina arbetsår fått erfara att under jakt-tiden så är det ett stort bortfall av tillgänglig personal inom företagen, och att detta alltid ursäktas av "ja det är ju jakt".
#26 Det är en förberedelse, och det är det med. Oavsätt om du får ledigt eller om dom nekar det. Jag tror knappast att en 13 åring lär sig mer om hur det är att vara vuxen genom att bli nekad att åka på semester med sina föräldrar, jag tror snarare att han lär sig att skolan är en dålig plats att vara på.
Om du på jobbet anser att du har en arbetsgivare som är ohållbar kan du byta jobb. Men du kan inte sluta gå i skolan. Där är det en stor skillnad, och barn kan inte heller skydda sig själva på samma sätt som vuxna kan.
Jag tycker det är extremt dumt, elakt till och med, att inte ge ett barn semester under en viss period om föräldrarna till och med orkar bry sig om att ansöka om ledighet.
Det är, som sagt, inte vuxna vi har att göra med och det ska inte behandlas som det heller. Du lär dig massor om arbetslivet genom PARO och kurser i gymnasiumet, men i grundskolan finns det knappt någonting att lära sig om, för ingen anser att du ska börja jobba efter 9an, så varför ska då grundskolan vara som jobbet, men inte gymnasiumet?
Sköter man sina studier är det bara det som ska räknas. Du gör, som det hade varit om det varit ett jobb, ditt jobb.
Ett vanligt jobb är att du te.x. ska hjälpa människor med någonting över 8 timmar. I skolan ska du lära dig någonting istället. Så länge du lär dig sköter du alltså ditt jobb, och därför ska ingen ha någon rätt att klaga över det alls, allt annat är bara kontroll.
-Stephen Hawking
#28 Du missuppfattar mig. Jag tycker också att det är fånigt att inte bevilja ledighet för vissa orsaker.
Vad jag motsatte mig var uppmaningen att "då får man väl sjukanmäla sig" istället.
/Maria
#29 Det är ju ända lösningen just nu, när systemet är oresonligt… Det är ingenting som är bra, och det är någonting som borde förändras, men det känns inte som om politikerna är intresserade av det alls.
-Stephen Hawking
# 30 Och hur ska systemet förändras då har du tänkt?
#31 Att man får ledighet när man söker den, så klart, om inte skolan har en riktigt bra anledning att säga nej till det.
Du verkar ha uppfattningen att alla har ledigt hela tiden, eller vill ha det? Det är fortfarande föräldrarna som måste ansöka om det i grundskolan, och i gymnasiumet tills man är 18.
-Stephen Hawking
Jag tycker lärare är bäst att bestämma, vi har en europaresa som sägs vara skolarbete på annan plats. Vad är då skillnaden mot att elever åker på personliga resor? De kan ju göra skolarbete på annan plats då också. Ligger man som elev efter i en massa kurser, ja då är det inte lämpligt.
# 32 Och var har du fått den uppfattningen? Jag tror att det lätt blir så att om man tillåter elever att resa då och och då istället för att resa på loven som de har så utarmar man skolan.
#34 Det är så nu att folk istället för att ansöka om ledighet tar ledigt, alltså sjukanmälerbarnen(Det heter inte sjukskriva eftersom inga pengar är iblandade direkt).
Du som förälder har ett ansvar att se till att ditt barn under 18 år hänger med i skolan lika mycket som din lärare har.
På vilken grund säger du att fler barn skulle ta ledigt bara för att det faktiskt går att få ledigt? Och vad får dig att tro att alla kan ta ledigt under loven, många tvingas jobba under den perioden just för att alla ska iväg på semester, bland annat hände det ofta när jag växte upp, min pappa är polis och kan därmed inte ta ledigt på samma sätt som om man jobbar på ett kontor.
Att faktiskt göra det möjligt att ansöka om ledighet och få igenom den när man ska ut och resa är bara bra, då slipper man sjukfrånvaro på barnet istället, vilket ändå är det som händer istället om dom blir nekade ledighet.
Du halkar inte efter skolan för att du är på semester på gran canaria i en vecka. Du halkar inte ens efter i skolan om du gör en världsomsegling och har distansstudier istället för vanliga.
#33 Du har rätt där, men för det mesta är lärarna helt okej med att man reser, men rektorn eller andra "high-ups" kan ha problem med det(fråga mig inte varför).
Och precis som du säger så åker man ju inte på semester när man ligger efter i skolan, det förstår föräldrar likvärt barn.
-Stephen Hawking
Jag vet att rektorer och de uppe i det blå främst ser till att ha ryggen fri, dvs vara skyddade om det uppstår frågor från skolverket. Lättare att avveckla istället för att utveckla. Flytta ansvar för skolan till mentorer, elever och föräldrar än att själva åta ta sig jobb.
# 35 Du vill att föräldrarna ska be om lov för att få ledigt för sina barn - eller hur? Men får du ett nej så är det bara att sjukanmäla barnet.
Det förefaller för mig som om du ha svårt att acceptera ett nej - oavsett vad det kommer ifrån. Du eller dina föräldrar vet bäst. Det bäddar för en konflikt i framtiden om man beter sig på det sättet.
#36 Du har så rätt så :)
#37 Har man bokat en resa till te.x. Vietnam eller Japan för många tusentals kronor, någonting du åker iväg och gör kanske en eller två gånger under ditt liv, så ska du få ledigt från skolan under den tiden. Punkt slut.
Jag säger inte att jag vet bäst. Jag bara säger att om dom ska kunna säga nej till ledighet på det viset, utan speciell grund, måste dom, precis som i arbetslivet ge flexibel semester till skolbarn, och en hel del andra förändringen som knappast kommer göras.
-Stephen Hawking
# 38 Och att be om ledighet innan man bokar semestern är inte aktuellt - eller?

Jag undrar hur mycket politikerna tror att en 8-åring missar om den är borta en dag
Det är ju inte direkt en intensivkurs som de går.
#39 Det verkar som att det ska vara omöjligt att få ledigt för semesterresor även fast man ansöker om ledighet. Föräldrarna till killen i artikeln ansökte om en semesterdag i november, men blev nekade även fast de är ute i god tid.
#39 Om du kontant får nej - vilket är fallet - så spelar det ju ingen roll?
-Stephen Hawking
#12 Det var inte en uppmaning utan ett förslag vuxna människor kan välja att följa om de vill. Jag förutsätter att medlemmarna i detta forum förstår att allt som står på internet inte är lag. Tvivlar starkt på att jag skulle ha ett sådant inflytande på någon alls.
Tycker också att det är konstigt att man som 8-åring inte kan få två dagar ledigt och tvivlar faktiskt på att hela skolgången skulle bli störd i så fall, precis som någon sa: Hur klarar man sig få vid sjukdom?
Vet att jag själv var ledig vid flertal tillfällen under min skolgång och det blev folk av mig med. Tror de flesta i min klass har klarat sig bra också och har de inte gjort de beror de knappast på mina utlandsresor.
Nu verkar det dock som Filips föräldrar tänker köra civil olydnad och pojken får följa med på sin älgjakt. Vilket jag inte heller ser ett problem med, gissningsvis kommer det inte vara så roligt som Filip tror men kan verkligen inte se skadan.
# 40 Svårt att uttala sig om ett speciellt ärende då man inte har alla bakgrundsfakta men en dag tycker t.o.m jag de kunde ge. Att han inte får ledigt för älgjakten förstår jag. Barn har inte med jakt att göra.
# 41 Om man konstant får nej menar du? Om man envisas med att söka ledighet utanför loven så förstår jag att skolan säger nej. Är det en enstaka händelse är det en annan sak.
#44: Varför inte? Tydligen vill han vara med, vad är så hemskt med jakt?
#44 Söka ledighet utanför loven? Det är ju enda gången man kan söka ledighet över huvudtaget?
Semester är enstaka händelser. Det är inget man gör 3-4 gånger per år.
-Stephen Hawking

Pratade med en mamma idag som precis har varit på ett föräldramöte om detta. Det verkar som att vissa skolor kommer att ge ledighet vid bröllop, begravning och religiösa högtider som inte faller inom de kristna ramarna. De kommer även att ge ledigt om föräldrana är skilda och barnet ska åka exempelvis 40 mil för att träffa mamma eller pappa över en långhelg. En annan skola här i krokarna kommer inte enns att ge ledigt för dessa tillfällen verkar det som.
Jag tror att detta kommer att leda till total anarki och det kommer nog inte att ta många år innan lagen är borttagen.
Funderar även på hur detta system kommer att påverka uppdelningen mellan fattiga och rika.
Jag tror att det kommer att bli extra tydligt nu vilka det är som har pengar och inte eftersom resebolagen kommer kunna sätta vilka priser som helst och de med pengar åker på resor och de med mindre pengar bir hemma. Förut så har de mindre bemedlade i alla fall kanske kunnat åka när det är lågsässong och på så sätt sparat en slant på själva resandet som de sedan kunnat använda till fickpengar på plats.