Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1273 ggr
Mitralis
1

Fler i utanförskap

Någonting som jag har reagerat mer och mer på de sista åren är att "A-lagarna" verkar ha blivit fler och fler. Den här sommaren så har det verkligen svämmat över av dessa personer.

Förra måndagen så mötte jag en väldigt glad herre som kom gåendes med en systemkasse vid 10:30 tiden. När jag kom ner på busstationen så satt det redan några där och drack. När jag kliver av bussen så sitter den en kille i 20 års åldern med en karl i 55 års åldern och dricker öl i den busskuren. När jag är på väg hem från jobbet så möter jag mannen som jag mött på morgonen och nu har han fått i sig hela innehållet i kassen, han är inte lika glad längre och han har stora problem att ta sig dit han vill.

Förut så kände man igen a-lagarna för det var inte så många att hålla reda på. Nu så är det nästan 50/50 vad det är för folk nere på stan.

Nånting måste ju ha gått riktigt fel i samhället när vi har den utveckligen som har blivit nu. Regeringens löfte om minskat utanförskap verkar inte gett resultat i alla fall.

[Jessica_91]
0

Tänkte bara dela med mig av en liten historia som jag kom att tänka på när du skrev utanförskap.

En väninna var ute och gick i stan då hon fick se en a-lagare som hade ett stort sår i pannan som såg riktigt illa och infekterat ut. Efter att ha pratat lite med honom så ringde hon ambulans eftersom mannen behövde vård. Han blev så rörd att hon brydde sig så han kramde henne och började gråta och kallade henne för en ängel.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Det var snällt av henne Glad Han levde nog länge på det ska du se.

[cala02]
2

Vad jag inte förstår hur man kan dra ner på allt som har med social välfärd att göra och sedan påstå att man satsar på utanförskap. Hela landet tycks styras av tro på konstiga utopier där man inte tänkt igenom konsekvenserna i verkligheten.

Geru
0

Förbud för att köpa alkohol för alkolister?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

Så köper de smuggel, hembränt eller käkar skokräm. Och vem ska definiera vem som är alkis? Och hur ska man bevisa det, om man inte ska ha en stämpel i pannan?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
0

#4 Som det är nu så får dom inte sälja till påverkade personer i alla fall. Men då skickar dom bara den som är minst full för tillfället.
Stod vid glasskiosken förra veckan och då hörde jag att dom pratade om vem som dom skulle skicka så att de skulle få påfyllning.

Geru
0

#5 Hur avgör du vem som är narkoman eller inte?

#6 Hmm. Egentligen tycker jag att det är konstigt, men jag antar att människor dricker av en anledning, och alkohol i sverige är svårt att få tag i om man jämnför med andra länder, och där har dom inte samma problem. Är det någon form av deppression bland människor som vandrar då? Eller vad är orsaken till antalet alkolister?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Mitralis
0

#7 Fast om man tittar på hur det är i exempelvis England så skulle vi svenskar nog sätta "alkostämpel" på fler än de själva gör.
Jag tror helt enkelt att det är så att de har högre tollerans innan de uppfattar det som ett problem. I vissa länder så får du till och med köra när du druckit ganska mycket.

Halvdansken
0

#7. Narkotika är förbjudet att sälja överhuvudtaget, inte bara till narkomaner.

I Danmark är det lätt att köpa sprit, och de har också problem med det. Mer än i Sverige tror jag. Men Mitralis har en poäng. Det är skillnad på var gränserna gå beroende på land.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Geru
0

#9 Du missförstår vad jag säger, hur vet du om någon är narkoman eller inte?

-Stephen Hawking

Mitralis
0

#10 Sånt ser man. De har en speciell blick och om det gått riktigt långt så har dom "amfetaminarmar", alla får så klart inte sådana armar eftersom det beror på vilken drog, men ni fattar.
Hobbyknarkare är det lite svårare att se på.
Har man väl lärt sig att tyda signalerna så är det faktiskt ganska lätt att se.

Geru
0

#11 Så sant så:p Tänkte mer tekniskt dock:p

-Stephen Hawking

[FruStein]
0

Det är inte så konstigt alls. Vi ersätter människor som förut kunde arbeta på fabriker eller liknande med maskiner och därmed förlorar många lågutbildade sina arbeten. En del väljer då att söka tröst i alkohol.

[sakring]
0

#13 Att alkoholism skulle ha sin grund i att folk förlorar sina arbeten finns inget belägg för. Det finns lika många 5-stjärniga alkoholister som det finns fattiga. De sysn dock inte så mycket.

Alkohol förekommer i alla socialgrupper och det missbrukas också inom dem. Sannolikheten för att en som är rik ska bli alkoholist är lika stor som om en fattig ska bli det. Det är väl det enda jämställda med alkoholen skulle jag tro.

[FruStein]
0

#14 I den här diskussionen behandlades s.k. A-lagare.

[sakring]
0

# 15 Och en som har det lite bättre ställt än folk i allmänhet blir inte A-lagare är  det vad du menar? Och så är det fortfarande så att det är inte lättare för en fattig att ta till brännvin är för en rik. Det beror helt enkelt på vilka vanor man får med sig från hemmet och till viss del också arvet.

[cala02]
0

Har gjort en liten klassresa, men det sups mer bland nuvarande arbetskamrater än de jag hade förr. Så inte är det bättre för man har mer pengar/utbildning etc. Är det nånstans man lär sig festa så är det på universitet.

[FruStein]
0

#16 Nej, det säger jag inte. Men i den här tråden handlar det om människor som redan sitter där i utanförskap på en parkbänk. Några upplysningar kring alkoholens vara eller icke vara beroende på klass undanber jag - jag har full koll själv.

Maria
1

Jag tror att man upplever att det blivit fler A-lagare på grund av indragningar i psykiatrin och olika boendeformer.

Många av dessa A-lagare är numera både blandmissbrukare och har psykiska problem i botten vilket gör att det inte bara är "rena" alkoholister längre.

/Maria

Mitralis
0

#19 Det ligger väldigt mycket i det du skriver och jag tror absolut att det kan vara så.

[sakring]
0

# 19 Helt klart att det är så.