Bryter Regeringen mot LAS?
Ser just nu på Uppdrag Granskning och ser att de frågar en expert på arbetsrätt om regeringen bryter mot LAS (lag om anställningsskydd) och enligt denne expert så gör regeringen det.
Jag har själv läst arbetsrätt och LAS och jag måste säga att det förefaller som om regeringen faktiskt bryter mot LAS. Vad säger ni andra?

Har inte studerat frågan närmare men efter rapporteringen i nyheterna så förefaller det ju så
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ja det verkar ju helt klart som att de gör detta. Många företag kringgår ju denna lag genom att förhandla bort personen ifråga med facket, till exempel med avgångsvederlag.
Hur är det förresten med regeringskansliet, det måste ju vara en statlig instans men ändå fungera som ett företag? Eller? Någon som vet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Regerngskansliet är STATEN personifierad. Det var vad UG frågade dem som de gett sparken om nu inte STATEN vill ha dem vem ska ta hand om dem? Det är INTE något företag.
Då kan de inte bete sig som ett företag.

#Regerngskansliet är STATEN personifierad.
Strängt taget så är regeringskansliet inte en person. Kanslifierad är kanske order du söker.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
# 5 Det är sant, men så mycket mer än regeringskansliet som är staten har jag svårt att hitta. Det skulle möjligtvis vara Riksgälden för när man vinner där så står det STATEN på insättningen till banken

#6 Skatteverket? Alla andra statliga förvaltningsmyndigheter?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
# 7 När jag säger MER så menar jag att det är just regeingskansilet som är STATEN, inte att det inte finns fler statliga mynidgigheter. Du missförstår mig.
Däremot så tycker jag det vore klädsamt om just regeringskansilet följer LAS.