Politik iFokus

Politik

Etikettenergifrågor
Läst 1847 ggr
[GunillaR]
1

Bravo Maud!

Äntligen så röt Maud Olofsson till ordentligt beträffande det eviga avstängandet av svenska kärnkraftverk under vinterperioden, vilket naturligtvis medför högre elpriser för oss konsumenter. Nu fick herrar "storkraftverk" klara besked.

Det är för mig en gåta varför man varje vinter ska göra kontroller på kärnkraftverken istället för på sommaren.

Här vaknar ju min konspirationsnerv. Kan det vara så att herrar "storkraftverk" har personliga intressen i elhandeln, eller???

[cala02]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har ju sålt ut verken till de som vill tjäna pengar, i strid med linje 2. Naturligtvis vill de tjäna pengar, fast man skulle tjäna på att exportera överskottet också i och för sig. Hur det än är så faller ju teorierna om att privata aktörer och marknadsekonomi ger billigare el för alla. Fast alla tycks ju glömma hur ofta dessa argument faller platt.

Mitralis
0

Jag har också funderat på hur det kommer sig att de stänger under högsässong och har kommit fram till samma som #0
Lägre utbud till en ökad efterfrågan driver upp priserna och ger en högre vinst till ägarna.

[sakring]
0

Det har varit ett planerat underhåll då de fick kritik från Kärnskraftsinspektionen eller vad de nu heter och det tog längre tid än beräknat. Vi har ju möjlighet att importera el om vi vill.