Politik iFokus

Politik

Etikettförsvarspolitik
Läst 3743 ggr
Mitralis
0

"Ryssen kommer!"

"Något som kan vara en ubåt har siktats väster om Göteborgs hamn. Försvarsmakten kallar händelsen för
"misstänkt undervattensverksamhet".
Enligt försvaret ska det röra sig om information från en "trovärdig uppgiftslämnare"."
Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13627414.ab

Vad tror ni, är det någon som smyger runt i våra svenska vatten?

[GunillaR]
0

Det är kanske dags för de göteborgska poliserna att lära sig ryska Flört

(kunde inte låta bli)Cool

Det har ju varit väldigt mycket runt de svenska vattnen genom åren, fast jag tror inte det är ryssen som kommer denna gången. Omdet nu är någon u-båt överhuvudtaget. Vi lär väl få veta. Det kanske är norrmännen som smyger Flört

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är då en rejäl omväg att komma via Norge om det är ryssarSkrattande Det är betydligt närmare att ta sig via Östersjön och så har polisen inget med det militära att göra.

Geru
0

Dom försöker väl träna och se hur pass bra deras ubåtar är.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

blombuketten
0

#1. Förmodligen kan nog en del av den militära biten ryska, liksom andra språk. Det hör liksom till.

Mitralis
0

Var det inte nån gång under 80-talets första år när en ubåt iakttogs vid Utö i Stockholms södra skärgård som det var lite "Ryssfeber", eller när var det? Satte i det i alla fall inom "-tecken för att visa att det var lite tillskojsat.
Om jag hörde rätt så verkar det som att de i den sena sändningen trodde att det var tysken. Satt mitt i en tjejträff så det var lite svårt att hänga med.

[sakring]
0

# 5 Under 1981 så hade en vi "Whiskey on the Rocks" här i Karlskrona ifall någon kommer ihåg det. En rysk u-båt mitt inne i Karlskrona skärgård där det är svårt att navigera för dem som går ovanpå vattnet. Det var nära att bli krig och inte fick vi någon bärgarlön heller trots att vi drog loss den.

Mitralis
0

#6 Det var nog det jag tänkte på Glad

[GunillaR]
0

Men sen var det väl något tjohejsan utanför Stockholm där man sprängde en mina i vattnet. Minnet är dåligt ibland…….

[sakring]
0

#  8 Det var ingen mina det var sjunkbomber, mängder av sjunkbomber i Hårsfjärden.

[GunillaR]
0

# 9 - Det har du fullständigt rätt i. Sjunkbomber heter det ju Tungan ute

Mitralis
0

Läste idag att det verkar som att det kan vara en val eller delfin också.

Geru
0

#11 Det känns som om informationen är rätt dålig:P

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Mitralis
0

#12 Japp. Men det är väll lite roligt att dom får öva lite tills det blir på riktigt i alla fall Skrattande

Maria
0

#11 Tumlare och Håkäring fanns ganska gott om i Bohuslän när jag var yngre.

/Maria

[sakring]
0

Då jag lever i en marin stad, Karlskrona, så finns det gott om militärer här och är det något de har lärt sig sedan förra gången så är det att hålla tyst. Det är inte utan anledning att informationen är dålig, den är näst intill obefintlig.

Som en sa, det kan vara vem som helst och vad som helst så därför vill man inte peka ut någon stat.

När U137 gick på grund här i skärgården så var det en fiskare som hörde att det var något som lät och när det ljusnade gick han ut för att se vad det var och upptäckte u-båten och ringde in till Marinstaben som svarade att de inte hade några u-båtar i det områdetSkrattandeNej inte Marinstaben kanske men RyssarnaSkrattande

Venden
0

De kollar nog om det går att bygga ut gasledningen mot Göteborg när det blir dags att hjälpa till med lite värme.

[sakring]
0

#16 FörmodligenSkrattande

Mitralis
0

Kom dom fram till vad det var någon gång?

[sakring]
0

" 18 Om de mot förmodan gjorde det så har det inte sagts något offentligt.

[cala02]
0

!984 såg man ju grodmän, alltså dykare i skärgården i Karlskrona. Jag gjorde sista veckorna i militärtjänsten, hade vi inte lämnat in en del material skulle vi fått åka ner och bevaka området.