Hur går det i Libyen?
Enligt obkräftade uppgidfter så är Muammar Gaddafi död. Hur kommer det att gå i Libyen? Kommer det att fortsätta att krigas? Enligt kommentarer från Bo-Inge Andersson i Rapport så var det mycket motsättningar mellan olika grupper innan Gaddafi kom till makten. Men dessa har tryckts ned av regimen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13813178.ab
Har ni någon åsikt?
Jag tror dom kommer fortsätta kriga. Det finns ingen direkt där nere som vill ha frihet på det viset, eller låta någon annan ha chans att styra. Tror dom bara bytte diktator nu.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Finns ingen som vill ha frihet på det sättet? Vad menar du? Människor har offrat sina liv för att slippa ha en diktator och kunna ha demokratiska val. Det kanske blir så att de fortsätter att kriga, kanske blir det en ny diktator, men det är med största sannolikhet mot folkets vilja!
#2 Ledarna som drev revolutionen verkar likadana som diktatorn som dom störtade. Jag är o andra sidan lite pessimist när det kommer till människor.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Jag tyckler tvärtom att de som nu kommer leda en övergångsregering verkar ganska bra och att revolutionen har varit driven av folket, ett folk som varit less på att leva under förtryck. Visst är det en enormt svår uppgift man har framför sig, men jag tror inte att vi haft världsomfattande ingripande i Libyen för att sedan låta det gå tillbaka till samma mönster.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 4 Kan detta världsomfattande ingripande möjligtvis ha något att göra med Libyens omfattande tillgångar på gas och olja?
#5 Med stor sannolikhet, ja.
-Stephen Hawking

Ja självklart tror jag att det ligger en del bakom det :)

Risken är stor att typ Muslimska Brödraskapet eller liknande går in och tar över.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tror Libyen klarar sig bättre än till exempel Syrien eller Egypten. Man är mindre beroende av wahabiter.