terroråtalade svenskar
De båda journalister som sitter fängslade i Etiopien är det lite rabalder om nu. Frågan jag ställer är om det är speciellt ömmande för att de är journalister?
fakta är att de rest in i Etiopien utan visum, vilket de erkänner. Skulle de göra samma sak i till exempel USA, hur skulle vi då reagera om de blev fängslade? Vilka har rätt att terroriststämpla folk?
Hur det än är så har vi en konstig syn på hur vi anser att länder behandlar journalister. I Afrika så är det okej att fota och filma var man vill men jag tror inte en journalist skulle åka till Musköbasen och göra samma sak, utan respektera förbudet där.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/rattegangen-aterupptas-i-addis-abeba
Har dom inte visum så har dom inte visum. Då, helt allvarligt, har dom gjort det misstaget själv. Du kan inte åka till USA utan visum, eller kina, utan att bli fängslad.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
# 1 Det går utmärkt att åka till USA i egenskap av svensk medborgare utan visum. Du måste ha returbeiljett och får stanna i en månad.
Min man däremot måste ha ett USA-visa då han ska mösntra på i USA eller mönstra av då han inte har någon returbiljett men det är aldig något problem att få det.
Men som du säger de visste att de bröt mot lagen.
#2 Man måste ha resevisum oavsett hur länge man är där och man får stanna max 3 månader i taget. Utan resevisum är det omöjligt att komma in. (bor delvis i Florida så har rest mååååånga gånger, alltid samma procedur)
Sedan är det sant som du skriver TS, det är väldigt förunderligt hur det blir ett nytt ljus över saken beroende på vilket land det handlar om. Sedan är det som #1 sa, har de inte visum så har de inte visum och då är det ett lagbrott.
# 3 Nej man behöver inget visum till USA. Första gången jag var dit var 1984 och då behövdes visum men det är numera slopat under förutsättning att du har returbiljett och inte vill stanna där mer än 90 dagar. Jag var där 1999.
#4 Jag kanske skrev lite för snabbt där, det finns flera olika visum och olika grader av dessa. Det visum du behöver nu för att resa in är ESTA, som är ett tillstånd/visa. Detta är obligatoriskt för alla som reser in. :)
Jag tänker på fallet Annika Östberg - media målar upp en oskyldig bild ("dumma Afrika", typ) och liksom väntar sig att alla vi svenskar ska reagera just för att de är svenskar, men de har faktiskt brytit mot lagen och får ta sitt straff.
# 5 Nej du behöver inget visum till USA, du får fylla i ett papper på flygplatsen när du kommer. Du behöver inte sända in ditt pass som man fick göra tidgare och betala för ett visum. Läs länken. Själv lyckdes jag med konsttycket att få få ett multiple indefintly visa
# 6 Helt riktigt de försökte ta sig in olagligt så vad kunde de förvänta sig?
#7 Jag har läst länken. Om du tagit dig in i USA utan att fylla i ESTA så gratulerar jag för det infördes 2008 och är ett måste sedan 2009. Man måste inte skicka in sitt pass men man måste fylla i internetformuläret och skriva ut för att sedan kunna visa upp i gränskontrollen i USA. Förr var ESTA gratis men från och med iår kostar det 100 kr.
Du skrev att du var där 1999, ESTA blev obligatoriskt 2009 så du kanske har missat det. Glöm det inte nästa gång bara för då får man vända!
länkar igen: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
# 8 OK då förstår jag. Och tar betlat också gör de. Tur att jag inte har lust att åka till USA
#9 Nej då gör det ju ingenting!
Hade missat att du skrev 1999 först så jag var väldigt fundersam där!