Allt smör i Småland.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
är slut.
I hela landet så börjar lagren av smör tryta betänkligt.
Källa: http://kost.ifokus.se/discussions/4e74f0c088f47228550032f2-slut-pa-smor
Vi har ändrat våra kostvanor och antalet bönder som tillhandahåller råvaran har blivit färre och färre.
Jag tycker att regerigen borde få upp ögonen över att det inte går att avfolka landsbygden utan att det får konsekvenser över hela landet.

Här kommer en länk
Här började smöret ta slut i förrförra vecka hos MAXI men på COOP fanns det så vi köpte 2 kg och frös in.
Men jag tror inte det har med avfolkningen av landsbygden att göra utan det faktum att det inte har varit inne att äta smör utan andra produkter. Med dieten LCHF så har konsumtionen ökat.
Själv använder jag aldrig margarin utan just smör samt bregott på smörgåsen.

Det är väl inte så mycket att mjölkproduktionen har minskat som att de som "förädlar" mjölken satsat på att göra light-yoghurt av den istället … ?

#0 Vad har regeringen med detta att göra?
Marknaden kommer att lösa problemet på kort tid. Om efterfrågan på smör blir större än tillgången kommer priset att stiga och det kommer att bli lönsamt att öka produktionen.
Bevare mig från alla tankar på att det är regeringens sak att förse mig med smör!
Avfolkningen av landsbygden är ett problem. Och det är regeringens sak att se till att vi får en levande landsbygd igen och inte enbart att satsa på storstadsregionerna.
Det är nog en kombination av ovanligt stor efterfrågan och att man vill undvika tidigare års smörberg.
Eller så tänker de höja priset ordentligt och har gömt undan smörbyttorna någonstans i ett kylrum…..

#7 Helheten Anders, helheten. Det är inte bara smöret som jag åsyftar.
Regeringen måste underlätta för bönderna (mjölkbönder, grisbönder, nötköttsbönder och så vidare) att bedriva sin verksamhet och även se till landsbygden i stort.
Om man inte har en levande landsbygd så spelar det nog ingen större roll om priset på smör går upp en aning. De bönder som jag träffar är i alla fall väldigt sociala av sig och eftersom man inte kan smälla upp en bondgård precis vart som helst så påverkas de ju givetvis av omgivningarna.
Det finns ju väldigt stora områden om man drar en linje norr om Stockholm, där ju längre norrut man kommer ju mer märker man av glesbygden. Speciellt om man bott en tid däruppe och ser hur man tvingas lägga ner butiker och andra företag samt social service. Vi måste åter inta landsbygden och det är regeringen som styr detta, genom att ge oss möjligheten.
Sen tror jag det handlar om att ta tillbaka de små jordbruken och låta bönderna själva bestämma över sina egna företag. Det har ju nu visat sig i en undersökning att tiden för de multistora företagen är förbi eftersom de alldeles för mycket styr priserna och ser endast till största möjliga vinst för sig själva.
Flytta ut mejerierna och slakterierna igen på plats hos bönderna.

#12 "Speciellt om man bott en tid däruppe och ser hur man tvingas lägga ner butiker och andra företag samt social service."
Håller helt med. Jag har bott större delen av mitt liv i en "liten håla" med många bönder runtomkring. Antalet bönder har mer än halverats på orten eftersom många av dem blivit för gamla och det är få yngre som satsar på jordbruket numera eftersom man måste ha stordrift för att det ska löna sig. De pengarna finns sällan. De flesta på orten, ej bara bönder, har även sökt sig till de större ständerna och andra jobb på grund av det dåliga utbudet på orten och de höga bensinpriserna.
När jag var liten så hade vi fyra mackar, tre mataffärer, två kiosker (varav en med hamburgare), alla banker och post, färgaffär, klädaffär, djuraffär och så vidare.
Nu är det två mackar, en mataffär, ingen kiosk, en bank, ingen post, ingen färgaffär, ingen klädaffär, ingen djuraffär och så vidare.
Jag tog en annorlunda väg hem till Värmland, genom klarälvsdalen. Femton år senare kostaterade jag att det var som att åka genom ett övergivet område från Stöllet till Ekshärad - Hagfors ungefär. Övergivna gårdar, åkermark fulla med sly, undermålig väg etc.. Lite bättre efter Hagfors men lantbruken är få. Enda trösten är att svält verkar ju långt borta så länge vi har råd att låta jordbruksmark förfalla. Men visst är det tragiskt att se. Mycket bättre i Hälsingland där jag bor nu, fast det verkar gå åt samma håll här, mejerierna här är nu nedlagda (Bollnäs), det bör spela roll i sammanhanget. Det räcker nog inte med utbud och efterfrågan som förklaring jag gjorde tidigare i tråden.

Ja, ska ni ha tillbaka fyra butiker i alla små byar får ni nog införa kommunism pch låta staten bestämma hur livet ska se ut…
#16 Det var med allra största sannolikhet menat som ett tecken på att folk har flyttat där i från, pga att det inte finns arbete eller bra levnadsförhållanden jämfört med i storstäderna.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#16 Ha ha ha! Du är rolig du
Förklaringen till mitt inlägg får du om du läser #17
När tycker du Anders att det är dags att addressera detta?
Att det inte räcker med att smöret är slut för att du ska reagera har jag förstått.
Är är det när alla mejeri-, spannmålsprodukter och kött kommer på import från Danmark, Tyskland, och Brasilien som det är dags att fundera på vad man ska göra?
Eller ska jag fråga. Vilken källa vill du ha för att du själv ska kunna tycka att detta kan komma att bli ett bekymmer om vi inte sätter in åtgärder ganska omgående?
#18 Jag tror att det regeringen ska göra är att se till att marknaden fungerar bra. Att det är lätt att starta och driva företag osv.
Hur mycket smör som ska tillverkas eller hur många affärer varje by ska ha vill jag att vi människor ska bestämma.
Att tro att regeringen lägger ner butiker är faktiskt lite obegåvat. Om ni alla fortsatt att handla av lilla affären istället för att åka till köpcentrat utanför stora staden hade däremot lilla affären funnits kvar. Det är vi människor som ska påverka samhället - inte politiker.
Tyvärr är det alltför många som inte tar sitt ansvar. Vill man ha lilla affären kvar får man handla där. Inte åka till ICA Maxi och sedan klaga på regeringen…

#20 Ministrarna är till för att sätta regler och lagar kring hur privata företag får växa och liknande…
Och ja, regeringen har inget ansvar att se till att människor vill flytta till landsbygden, eller att man öppnar butiker där. Det är någonting som folket i regionen själva måste göra
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#21 Förvisso så, men det underlättar ju om staten inte privatiserar så mycket för privatiserade företag flyttar ofta HK och annat till de större städerna och tar arbetstillfällena med sig.
#22 I USA är allt privatiserat, och där är det rätt okej med butiker och så på landsbygden, om jag inte misstar mig.
En socialdemokratisk länk är en uppenbart färgad information, och vinklar då alltså då åt ett speciellt håll, och är därför tyvärr ingenting jag har lust just nu att sitta och läsa, för att försöka rensa den från färg tar tid.
Alla företag i dagens läge är nästan privata, vilket är en bra sak. Det är inte företagets fel att dom inte överlever i en miljö där ingen köper saker av dom, och därför flyttar dom då till storstäderna, det hela är väldigt logiskt.
Större orter kommer ju ha det mesta just för att det säljer, och finns en efterfrågan där.
Det finns vissa saker som jag dock inte tycker ska privatiseras, te.x. sjukvården och det som just nu i dagsläget är privatiserat, elen.
-Stephen Hawking
Nu är det knappast in ideal marknadsekonomi i knappt någon bransch. Infrastrukturpengar går oftast till att utveckla städer, knappast där de behövs. Vi har i norra Sverige exempel där Malå, Jockmokk, Arvidsjaur, Sorsele och Arjeplog drar in miljardbelopp till statskassan men får smulor tillbaka i utjämningsbelopp. Mycket gnäll från Sthlm på detta men knappast någon ser längre än näsan räcker. Men det är klart vill vi ha samma samhälle som USA med drygt 30 miljoner fattiga, eller som Brasilien bra ekonomi men hög brottslighet och kåkstäder, ja då får vi se till att avbefolka landsbygden här också. Neddragningar i dessa norrlandskommuner kommer ge minskade skatteintäkter och ytterligare neddragningar i sjukvård, skolor och äldrevård. De som bidragit får väl läsa om FD generaldirektörer som inte har något att göra som man hellre betalar pengar till.
#24 Jag säger bara: Om du vill att folk ska flytta till landsbygden, gör det värt att bo där. Det är enda saken som kan någon att vilja flytta ditt.
-Stephen Hawking
#25 Det är ju just det som är en politisk fråga.
/Maria
# 26 - Exactamento! 
#26 jo, men som sagt, det är ändå inte säkert att folk flyttar ditt, eller att det kan finnas många matbutiker där, för det är väldigt mycket folket som bor där som bestämmer det. Dom flesta går ditt det är billigast, alltså blir minder kedjor utkonkurerade, precis som det ska vara.
-Stephen Hawking
Jag tycker man kan ge tillbaka lite av det man tar in från statens sida. Vägar, skolor och sjukvård måste också fungera på landsbygd. Det kan staten se till. Det som blir en miljard är bara vad biltestsverksamheten drar in. Arjeplog servar den industrin tillsammans med andra kommuner. Förutom sysselsättning för egna befolkningen så tjänar man inte så mycket. Däremot får staten stora inkomster av moms bensinskatt med mera. Nu är det stor risk att man drar in på sjukvården vilket får till följd att biltestarna söker sig till andra områden, tex i ryssland. Staten förlorar inkomster också i slutänden, men man tänker inte längre än näsan räcker.

#23 Hittade Centerpartiets sida också. Om du blandar den och länken i #22 så kanske du får fram någonting användbart
#28 Nu är ju huvudfrågan inte hur många mataffärer det ska vara i byn. Jag tror att de flesta är nöjda med 1 mataffär, bara det finns nån i alla fall
Min uppradning av butiker och mackar som varit och nu försvunnit var mest som ett exempel på hur utvecklingen kan se ut på vissa orter.
Det faktum att der blivit färre bönder har inte påverkat produktonen inom jordbruket nämnvärt. Det är större produktionsenheter som gäller. Att det läggs ned mejerrier beror på bönderna själva då det är deras mejerier som är kooperativt ägda.
Numer så vet jag faktist inte vart de kör mjölken då mejeriet här är nedlagt. Landbygden avfolkning är jag väl bekant med då jag är uppvuxen ute i skogen i en by med 500 invånare och ett Sanatorium. Det fanns 5 butiker, en kiosk med mack, det var t.o.m. söndasöppet i en affär. Och ett kafé.Mjölk köpte vi i lösvikt från Sanatoriet.
Sanatoriet var norra kommunens största arbetsgivare men är numer nedlagt, inte i britst på patienter i varje fall då tbc ökar. I byn bor nu cirka 150 invånare och så är det tyskar som köpt sommarstugor där. Iget ont om tyskarna.
Mindre antal bönder förutsätter att de som är kvar odlar eller producerar "rätt" saker. missar man skördar, får galna kosjukan, mjältbrand etc får det större konsekvenser. Gårdar i andra delar av sverige där vädret eller smittor varit bättre finns inte längre. Vi blir mer känsliga än vi tror, visserligen är vi med i EU och en större marknad men vi betalar åt helvete för mycket till bönder som producerar saker vi inte efterfrågar och därmed får vi dyrare pris på det vi vill ha. Till exempel ris är det 200 % tull på för att skydda några få risodlare i europa. Vi betalar alltså både till bönderna för att de ska odla riset sen får vi betala mer om vi ska äta riset också.
# 32 Handen på hjärtat, äter du så mycket ris att det känns i plånboken
Det jag tycker är fel med EU:s jordbrukspolitk är tobaksodlingen i bl.a Grekland där tobaken kostar så mycket att odla och där den är så dålig att det skulle vara lönsammare att gem dem pengarna och be dem sluta odla. Den kan också bara säljas till u-länder.
Sedan har vi det forna Östblocket med Polen i spetsen där man inte industrialiserat jordbruket. Hälften av allt inom EU går till att subventionera jordbruket. Dessutom tycker EU att våra öppna landskap inte får innehålla några buskar.
Äter hellre ris än potatis, hade det gällt potatis så hade det blivit protester. Exemplen är många ris, tobak, apelsiner, vem vet det kanske är massor med varor som är olönsamma men subventionerade av EU.
# 34 Det kan vi var ense om