Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1031 ggr
[sakring]
0

Politkerpensioner.

Är det någon mer än jag  som tycker att de är väl tilltagna. Man kan gå i pension vid 50 år och kvittera ut 300.000 kr om året.

Personligen så tycker jag att de kan ha det här som i Norge, blir de inte valda så får de lön i 3 månader.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13915000.ab

[FruStein]
0

Pension vid 50 och 300,000 om året luktar Grekland, tycker jag. Nej, politiker borde ha samma villkor som alla andra efter avslutad tjänst i riksdag eller liknande, tycker jag. Kanske leder det till att man inte kan göra karriär som politiker utan att ha en utbildning eller saknaarbetslivserfarenhet då man måste planera för livet utanför politiken också.

Tride
0

Finns ingen anledning att politiker skall ha större trygghet än vanliga pensionärer. Ett demokrati-problem!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[mingdie]
0

Den anledning som gjorde att man började med dessa pensioner är inte så relevanta idag. Men det finns alltid en för och nackdel med allt. En riksdagsledarmot kan inte hänvisa till LAS om den blir bortröstad.

Förr så tjänade dom väldigt dåligt när dom satt i riksdagen och pensionen var till för att uppväga det lite. I dag tjänar dom fortfarande väldigt dåligt med tanke på det arbetet som dom gör men jag skulle hellre se att dom var tvungan att sitta i riskdagen åtminstonde tre omgångar innan dom hade rätt till pensionen.

[cala02]
0

1968 tjänade en skolärare på gymnasiet lika mycket som en riksdagspolitiker. Idag har de mer än dubbelt så mycket i lön. Skillnad i pension ska vi inte ens tala om. Därmed inte sagt att lärare ska tjäna 58 000 :- i månaden.

[sakring]
0

Ja nog har poltikerna gett sig själv fina förmåner och inte vet jag om de arbetar hårdare än vad en normal löntagere gör. Så fyskiskt slisamt är inte arbetet. I Norge får de som sagt 3 månadslöner sedan  får de hitta något annat att göra och de allra flesta politiker har ett annat arbete som de kan återgå till.

[mingdie]
0

#4 Precis och eftersom lärarna då hade arbetstrygghet men politikerna saknade sådan och som en slags kompensation fick dom då en bättre pension. Men som sagt det var då och reglerna borde ändras.

Tride
0

Tror nog det kan va  slitsamt att sitta i riksdan dag efter dag efter dag efter dag och nöta på bakdelen. Men det motiverar inte deras pensioner. Det finns andra som sliter, som tex i vården.

Trots det - skulle jag vara i den åldern i dag o kunde välja mellan vården och riksdagen, skulle jag kanske ändå välja vården.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[cala02]
0

Man har ju drygt tre månaders sommarlov som kompensation också. Deras riksdagslön är inte enda inkomstkällan heller. Så slitsamt kan det inte vara om man samtidigt kan sitta och utreda, i styrelser komittér och annat. Dessutom ha kvar pensionen fast man får betalt från andra uppdrag.