Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 1214 ggr
fijalar
0

någon som vet?

tänkte se om det fanns någon som kan reda ut mitt dilemma!!!!

jag har varit tim vick på ett företag i flera år, blev sen anställd i lite över ett år på att jobba natt. natten personalen blev upp sagd och jag står som nr ett på turårdnings listan. jobbar vidare där över ett år som tim anställd.blir gravid´och går hem ett år, när jag kommer till baka så har jag sjunkit till sist i turårdningslistan. jag frågar hur det kommer sig.får svaret att jag skulle ha jobbat inom nio mån för att ha behållt min plats, det hadde räckt med att gå in en tim. då tänker jag så här!! för det första så får jag inte sätta mitt barn på dagis innan ett års ålder o för det andra så kunde väl jag få reda på det innan.. en tim kunde jag nog kunnat årdna barnvakt. jag är omtyckt av mina Medarbetare o har mer kompetens än flera st som har gått om mig…. så jag undrar om det är någon som vet hur det får gå till. Har företaget gjort rätt. får dom behandla mig så här? är det rätt att jag ska drabbas så här av en föräldraledighet. ps:vill bara till lägga att den som är nr ett nu blir troligen anställd i dagarna,vilket som jag känner att det är min……

Maria
0

Detta hittade jag när jag googlade.

Varje arbetspass som du arbetar och har timlön för räknas som ett arbetstillfälle oavsett hur många timmar du jobbar de passen. Är du månadsavlönad räknas varje sådan månad som 30 dagar. Du ska ha arbetat totalt 721 tillfällen inom två år under en femårsperiod.

Jag tycker du ska vända dig till facket så kan de säkert svara dig bättre.

/Maria

fijalar
0

1#   Tack för den info!!! Har pratat med olika pers i livs och en vet inte ,den andra håller fast vid nio mån o den tredje tyckte att det va "för jäkligt" att jag skulle drabbas av att va föräldraledig och han tyckte att jag hadde rätten på min sida.  är ju inte med i facket så dom vill nog inte jobba så mycket för mig.

[cala02]
0

Man ska inte kunna drabbas av det som föräldraledig, det finns nog andra skäl, de kanske är rädda för ett andra barn?

Maria
0

#3 Men som timanställd så är du bara anställd de timmar du arbetar. Om du sedan är ledig på grund av barn, arbetsbrist, älgjakt eller vad det nu kan vara så har det nog ingen betydelse för du har ingen tillsvidareanställning i botten.

/Maria

[cala02]
0

Blir man inte tillsvidare anställd efter två år som vikarie? Det kanske inte finns längre? Min syster "tvingades" man anställa efter två år.

Maria
0

#5 Kolla texten i #1

Sedan är det skillnad på att ha ett vikariat och att vara timanställd som jag uppfattade att TS var.

/Maria

[cala02]
0

Ok, nog jag som blandar ihop begreppen.

[FruStein]
0

Har du inte haft någon kontakt med företaget under föräldraledigheten? Eller talade med chefen om att eventuellt komma tillbaka efter föräldraledigheten?

Mitralis
0

Facket brukar ha bra koll på sånt här. Hoppas att det löser sig för dej.

fijalar
0

#3   Det är dom nog inte rädda för, det va mitt tredje,en av tjejen som gick om mig planerar o skaffa familj, och när jag va ledig så anställde dom en tjej några mån innan hon gick på föräldraledighet.då hadde hon varit vik så länge att dom hadde inget val.

#8 Jo jag har haft kontakt med företaget hela tiden och dom visste att jag skulle komma till baka,, och sen var det dom som ville att jag skulle komma till baka så fort som möjligt, började o jobba innan min ledig het va slut.

#9 Det hoppas jag med.. det är ju så att våran personalansvarig vill ju ha mig först, men vågar inte gå imot turårdningen för då får han facket imot sig.

Tycker det är så jobbigt att man inte blir bättre behandlad än så här.när man alltid ställde upp för dom,dom kunde ringa samma dag o man åkte o jobba,man kuskade om kring med barna både dag kväll o natt med olika barnvakter, ställde upp så mycke att det ofta blev som heltid.

Tack alla  som har svarat och jag hoppas också att det ska lösa sig.