Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1412 ggr
Mitralis
0

S under 25 procent

Läste idag i Aftonbladet att S ligger under 25 procent. Jag är inte förvånad. Juholt och S verkar inte ha några bra ess i rockärmen att dra fram för att öka förtroendet. Frågan är om de någonsinn kan komma igen och bli så stora som de en gång var. Jag hoppas att detta bara är en fas innan de sätter igång att på riktigt jobba på ett partiprogram som verkligen kan erbjuda det lilla extra och att de sedan står bakom det programet.

Juholt säger att han kommer att sitta kvar och utmana Reinfeldt i nästa val. Reinfeldt har ju aldrig varit någon egentlig profil som stått ut på något sätt, så bara röken lägger sig kring Juholt så kan det ju gå. Men då krävs det att de ser över sin image och sina politiska mål. Att de erbjuder någonting som de andra har förbisett.

Jag tror inte att S vinner nästa val, men kanske valet efter det. Jag upplever det som att folk gärna vill ha lite variation ibland och då kan nog S kanske ha en chans igen.

Tror ni att S kan komma igen, och vad tror ni i så fall kommer att krävas?

[sakring]
1

Reinfeldt slår betydligt mer än vad man tror. Ser man på den väljarundersökning som gjorts så har han en överväldigade majoritet förtroende bland sina väljare.

Personligen måste jag ocks säga själv att jag ser hellre Reinfeldt som statminister än Juholt. Inte pga paritfärg utan pga vad de som personer har åstakommit. Att Juholt åker land och rike krig och säger att han inte ångrar någonting gör inte saken bättre för S precis. Nej de får allt hitta en annan ledare.

Mitralis
0

Jag tycker verkligen att det är synd att S har en så svag ledare nu.
Jag upplever det som att en av grunderna i Moderaternas politik nu starkt börjar ifrågasättas. Privatiseringen är nu i mångas ögon inte så bra som Alliansen ville ge sken av.
Jag har hela tiden vänt mig från den typen av privatisering som Alliansen bedriver och det är med stor sorg jag ser hur allt, enligt min åsikt, havereras. Detta skulle S verkligen kunna utnyttja. Istället så får väljarna en ledare som inte inger något förtroende och jag tror att det kan göra att många som normalt röstar på S struntar i att rösta alls istället.

[sakring]
0

# 2 Kan bara instämma i det du säger.

swemah
2

Och var det bättre förr i vård och skola när den drevs helt av stat, landsting och kommun?  Hur många kommer ihåg de enorma vårdköerna som skapades på grund av ineffektiva vårdsystem?  Tandläkare som tjänade grova pengar eftersom allt var reglerat in i minsta detalj

Jag ser idag på flera nätforum att det kommer kritik även mot vårdgivare från den offentliga sektorn, där till och med Carema anses bättre. Jag tror inte att det är svart eller vitt, jag tro DN hade junnat hitta precis samma story på landstings eller kommunala inrättningar.

Det viktigaste är att hålla tummen i ögat på alla vårdgivare, oavsett vem de är. Varför finns det intye vårddiskrimineringsombudsman?  Varför finns det inte en bra väg för alla att kunna anmäla fel? Eller blir man stämplad som någon kuf om man gör det (se debatt om skatteverket) eller måste vi skaffa en lag om att vi är skyldiga anmäla fel (se diskussion om civilkurage)

[sakring]
0

Problemet som jag ser det är att de privata intressenterna stoppar skattepengarna i sin egen ficka.

Mitralis
0

#4 Samma svar som #5 från mej.

[mingdie]
0

#5,6 Vad då för skattepengar? Kan ni utveckla.

swemah
0

Och tidigare så förslösades det medel före varje nyår så att man fick så stora anslag som möjligt. Tidigare fanns det en kostsam byråkrati som drog ner takten och ökade utgifterna något enormt.

Hur stor del av skattepengarna går till vinst, ser gärna att ni berättar det eftersom ni vet.

Sedan kan man se hur ett drev går, häromdagen berättades att Carema satt en döende framför TVen och där fick han dö. Nu kommer rapporten från tillsynsenheten inom kommunen som säger något helt annat och den person som ska ha rapporterat var inte ens närvarande den kvällen. Oj då, det passar inte in, vad gör vi nu.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/uppgifter-om-aldres-dod-fornekas

[sakring]
0

# 9 Det där var ett bra tag sedan det hände. Budgeteringen har gått framåt.

Hur stor del av skattepengarna som går till vinst kan jag inte svara på,  detta inte är offentligt vad jag vet. Men det är ändå så att riskkapitalbolag som äger en del vårdföretag och andra saker också inom den allmänna välfärden finansieras med skattepengar, så långt kan vi nog vara övernes. Men att dessa sedan lägger en del av dessa pengar i sina egna fickor istlälet för att satsa dem på skola, vård och omsorg.

Det är där som det skiljer sig från den offentliga vården. Jag skulle själv vilja veta exakt hur mycket varje bolag lägger i sin egen ficka av våra skattemedel, för det är vad det är frågan om.

De lånar ut pengar från ett riskkapitalbolag till en ganska hög ränta med tanke på nuvarnade ränteläge vilket gör att de slipper skatta för vinsteni Sverige.

Nu tänker finansministern sätta stopp för detta enligt egen utsago. De har stoppat det en gång men det omfattade  inte om någon annan köpte verksamheten.

swemah
1

Nu dras alla bolag över en kam, också de som går med förlust påstås stoppa pengar i egen ficka. Igår läste vi om att ett nytt barnsjukhus lägger ner därför att det gått med förlust i tre år, hade det hänt om det varit i den offantliga sektorn, knappast, där hade mer pengar pumpats in.

Efetrsom ingen tycks veta hur mycket som går till egna fickor, så varfördå påstå att det skker generellt, var är den nyanserade debatten. De som skor sig ska klämmas åt, inte dra alla över en kam

[FruStein]
0

Jag läste en väldigt bra kolumn idag, i Metro, som handlade om privatiseringen av äldrevården och hur en lagstiftning som skyddar kommunalt och statligt styrda verksamheter gör att dåligt skötta kommunala äldreboenden inte uppmärksammas.

http://www.metro.se/kolumner/svenskar-allt-mer-nojda-med-aldreomsorgen/EVHkkp!TZUBifXQ9i70k/

[sakring]
0

Kalmar är tydligen en av få kommuner som säger nej till Carema enligt upphandlingarna.

[sakring]
0

Nu vill S-väljarna att Juholt avgår. Det vill jag också kan jag säga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13984828.ab

[sakring]
0
vimes
0

Fast, det är ju inte Juholt som är socialdemokraternas problem. Vad vill socialdemokraterna? Är det någon som vet? Vilket är alternativet till en allians-regering? (en allians-regering med (mp) med på ett hörn tror jag). Och så vidare. (S) har varken idéer eller handlingsutrymme. Det enda som kan rubba regeringen i nuläget är väl om (c) och (kd) skulle halka ut, och i så fall kommer sannolikt (mp) deala sig in i regeringen. Socialdemokraterna är (med eller utan Juholt) ett marginaliserat parti.

Sverige behöver en ny vänster.

Mitralis
0

#17 Jag kan bara hålla med dej i det du skriver. De verkar i dagsläget som att de inte har någon klar agenda över vad de vill åstakomma och då är det svårt som väljare att ta ställning.