Politik iFokus

Politik

Etikett: miljö-klimat
Läst 897 ggr
CarlS
0

Sol, vind, bioenergi och effektivisering

Sol, vind, bioenergi och effektivisering ska lösa klimatkrisen!

I dag presenterades FN:s klimatpanel, IPCC, den senaste rapporten som handlar om vilka åtgärder som måste vidtas för att lösa klimatproblemen. Och rapporten konstaterar att det är energieffektivisering och förnybar energi som är några av de viktigaste lösningarna på världens klimatproblem.

- Det glädjande budskapet från FN:s forskarpanel är att det är möjligt att begränsa temperaturhöjningen till två grader och att det kommer att bli billigare att kraftigt minska utsläppen än att inte göra något alls, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
IPCC slår fast att kostnaderna kan komma att variera kraftigt mellan olika delar av världen. Totalt nämns att det kommer att kosta 1 - 5,5 procent av BNP globalt att minska utsläppen med mellan 50 och 85 procent till 2050. En stor andel av kostnaderna väntas dock vägas upp av hälsofördelarna med minskade luftföroreningar.
Utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka. Bara sedan 1970 har de ökat med 70 procent. Merparten av de lösningar som FN:s forskarpanel IPCC nämner har med energieffektivisering och ökad användning av förnybara energislag att göra.
Forskarna i IPCC ser möjligheter i en ökad fokus på förnybar energi i form av vind, sol, vatten och bioenergi. Inom transportsektorn finns möjliga lösningar i effektivare fordon såsom hybridbilar, men FNs forskare ser en lösning i att tex. flytta transporter från väg till järnväg och kollektivtrafik.
IPCC lyfter speciellt fram de stora möjligheterna till energieffektivisering som finns i byggsektorn. Till 2030 skulle växthusgaserna kunna minska med 30 procent med en positiv ekonomisk effekt.
- Vi är glada att frågorna om energieffektivisering och ökade satsningar på förnybar energi som vi i miljörörelsen drivit under lång tid som lösningar på klimathotet nu får stöd av forskarna i IPCC. Nu är bordet dukat för världens politiker för att införa kraftfulla styrmedel, säger Svante Axelsson.

Mer om klimat:
http://www.naturskyddsforeningen.se/verksamhet/klimat/index.cfm

Läs hela FM-rapporten på
http://www.ipcc.ch

Läs Naturvårdsverkets sammanfattning:
http://www.naturvardsverket.se/

Bara lite info…

//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se

zzTCM
0

"Nu är bordet dukat för världens politiker för att införa kraftfulla styrmedel, säger Svante Axelsson."

Jag kände mig glad och hoppfull först när FN:s klimatrapport kom. Det varade inte så länge emellertid när jag insåg att vi världen över har politiker som bedriver en politik som krockar helt med vad som behöver göras.

Buch administrationen måste först bytas ut tror jag. Den mannen är hopplös. Sedan så har vi min andra lilla favorit Reinfeldt här i Svergie:);) Man planerar storsatsningar på fossil energi. Det går helt emot FN:s rapport. Vi kan inte ha en regering som bedriver en defensiv miljöpolitik. Jag blir inte klok på människor som tror det.

Hur tänker ni? Kommer detta att lösa sig av sig själv? Eller är det så att vår regering får ändra inriktning när det gäller miljöpolitik?

Panelen är enig om att ett pris på koldioxid är ett effektivt sätt att minska utsläppen. Kommer regeringen att godta den vetenskapliga slutsatsen? Eller kommer de fortsätta att säga att det saknas kunskap för att slippa handla. Det återstår att se.

Ida
0

Tack Carl för bra info!

#1 Jag tror också att många ledare måste inse faktum och ta tag i saken. Tycker dock inte att Reinfeld är en stor skurk i sammanhanget, men det var kanske väntat att vi skulle tycka olika i den frågan. ;)