Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1593 ggr
Mitralis
2

Gratisarbete

Har skumläst en blogg och där fastnade jag för dessa rader.

"Det verkar jätteroligt, men jag har tyvärr inte råd att jobba för så lite pengar." Jag vet inte hur ofta jag skriver den meningen som svar på mailförfrågningar om att jag ska skriva artiklar, sitta med i paneler, göra tv- eller radioprogram. Ibland är slutet på svaret lite annorlunda, för ibland vill de att jag ska jobba helt gratis."

"Det finns inget gratis arbete. Om jag ska arbeta gratis åt Hans-Holger Albrecht måste jag ta mer av någon annan, alternativt betala med min egen kropp och hälsa när jag jobbar ännu fler timmar för lägre ersättning. Någon måste betala. Om jag jobbar gratis är det jag som betalar. Jag har faktiskt ingen lust att subventionera MTG med mitt liv."
Källa:http://isobelsverkstad.blogspot.com/2011/11/det-finns-inget-gratis-arbete.html

Hur skulle det se ut om vi slutade arbeta gratis?
Jag vet många som stannar kvar en stund extra på jobbet för att göra klart det sista. Sedan så skriver de ej upp denna övertid. De jobbar alltså gratis en hel del.

Är det inte dags att sluta upp med gratisarbetet och på så sätt visa för arbetsgivarna vad saker och ting verkligen kostar?

Tror ni att de skulle bli fler anställda om vi slutade arbeta gratis?

[cala02]
1

Ligger ju en poäng i det resonemang hon för, fast MTG är väl kanske exeptionella. Känner till fler som bara får betalt en bråkdel av den tid de lägger ner hos dem.

Vi är i lite av samma situation som lärare, vi får mindre tid till kurserna, fast den totala tiden ökar. 506 undervisningstimmar har bytts mot 575. Det kan väl vara ok i sig, men, vi får alltså fler kurser där det blir mindre tid på varje, fast vi förväntas göra samma jobb. I samhällskunskap har jag fyra kurser just nu, de har kortats från 90 timmar till 85 per kurs. Alltså 20 timmar mindre, men då har jag istället fått en till kurs, projektarbete. Min totala tid är densamma 1780 timmar, så tiden man får till förberedels och efterarbete naggas det på hela tiden. Däremot så finns det krav på mer utvärderingar och kvalitetsredovisningar som då borde inrymmas i den "övriga tiden". Vi har också en massa grupper där Antimobbningsplaner ska tas fram och IT frågor planeras, entreprenörskap ska in, vi ska rapportera elever till CSN, Resultatet blir mindre tid till undervisning och elevkontakt sen får SKL och rektorer såga vad de vill. De är duktiga på att prata floskler och undvika se sanningen och vad konsekvenser av alla j….a möten blir. Mer än möten blir det oftast inte, sen ska vi få tid till egna möten i arbetslag och ämneslag för att berätta vad man sagt på andra möten, har man tur kan ett brådskande elevärende hinnas med. Gissa hur mycket tid "vanliga" elever får, alltså de som sköter sig och når godkännt resultat. Skulle vara jäkligt kul att kunna lyfta även dessa en nivå till, men men.

Julhelgen som vi är långlediga på enligt alla sitter jag nu med dessa uppgifter,

Fyra timmars radioprogram att bedömma MP2.

Miljöprov i samhällskunskap som ettorna esest gjort ska rättas.

Essäer och utvärdering av samarbete för ett a- projekt med SVE/SH att rätta för es2.

Rapport som MP3 gjort om olika delar av FN.

MP2 har skrivit rapporter om olika miljöproblem och energifrågor.

Detta ska nu bedömmas och sedan vill ju jag gärna vara rättvis och göra bedömningen så elerna accepterar förklaringar och gränser. Totalt 93 elever.

[FruStein]
1

Jag är förskollärare och stannar ofta kvar mellan 5-30 min efter ordinarie arbetstid och det är faktiskt för min egen skull. Om jag inte stannar kvar och plockar i ordning, tömmer tvättmaskinen, skriver den där utvärderingen etc så kan jag inte slappna av när jag kommer hem. Det skulle definitivt inte blir fler anställda om jag inte stannade kvar för jag vet att det finns rätt så många som bara släpper allt och struntar i att det ser hemskt ut på förskolan för de barn som kommer tidigt på morgonen.

Halvdansken
2

Det beror ju på hur man definierar det.

Massor med fantastiskt arbete utförs av volontärer i hjälparbete och välgörenhet (både med djur och människor), och det tror jag inte att vi skulle klara oss utan.
När det gäller ens anställning tycker jag det är annorlunda. De betalar mig en summa för en viss arbetstid, och en viss typ av arbete, och om de vill att jag ska göra mer så får de också "köpa" mer tid. Vi har ingått ett kontrakt som är juridiskt bindande. På samma sätt förpliktigar jag mig att vara på jobbet dessa timmar och utföra mitt arbete enligt överenskomst.

Hatar cancer och älskar vårlökar.