Tydlighet
Detta ska vi meddela våra mentorselever på onsdag när de kommer tillbaks. Vill ha lite synpunkter på hur ni skulle lösa det organisatoriskt.
På vår skola ska mentorer kolla varje lektion deras elever har haft. Har de ogiltig frånvaro ska genast målsman eller elev om de är över 18, kontaktas. Jag har alla mentorselever under tre timmar i veckan 30 minuter på måndag, 1 timme på onsdag, och 1 timme och 30 minuter på fredag. Utöver det har jag 109 elever som också ska rapporteras efter mina lektioner. Vi fick ett svävande svar på om vi ska gå ifrån undervisning för att ringa föräldrar;,,, jo,, eller det avgör ni, blev svaret. Bara ni rapporterar. Nu kanske jag blivit en gnällig lärare men jag tänker inte använda mitt privata abbonemang för att ringa, det får bli skolans få fasta som gäller. Jag förstår inte heller hur det blir mer hållbart juridiskt, 20% är inget som stod i skollagen, utan mer en praxis utarbetat av CSN.
Jag ser hur risken att det blir mer godtyckligt, skolor kan tolka olika. Föräldrar kan med god argumentation, eller påstridighet, eller vänskap få som de vill medans de som inte har samma möjlighet inte får det. Är det jag som målar fan på väggen?