Är Reinfeldt för Euron?
Ja du har uppfattat det helt rätt
Men seriöst nu-.- Finns det ingen redig politiker där ute? Det känns bara som om dom alla vill förstöra världen över just nu. Det är lite som om alla människor har tappat perspektiv.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Ser inte att det finns belägg för att han är för euron, men däremot att han är för möjligheten att påverka den verklighet som vi lever i när vi är med i EU. Eurozonen är bara en del av EU, men påverkan finns på hela organisationen så varför inte vara med och påverka?
# 3 Men Moderaterna, nya eller gamla är för Euron. Sedan stämmer det du säger.

Ett eventuellt framtida inträde måste föregås av en ny folkomröstning, och fram tills dess gäller den befintliga linjen.

#5 Om de ska hålla på att rösta för inträde i euro så borde man få rösta om vi fortfarande ska vara med i EU
imo…
Att lämna över allt politiskt ansvar till eu och deras uppbyggnad tycker jag är en ännu mindre bra idé efter att ha läst om det i statsvetenskapen, var emot det nu än innan. Att på det lämna det ekonomiska ansvaret till bryssel förstår jag inte, speciellt inte nu när man ser hur det går för de sydligaste länderna 

Moderaternas partilinje är ju för Euron, då vore det ju konstigt om inte partiledaren är för
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#7 Man har sett flera gånger att ens partis riktlinjer inte alltid stämmer in på personers enskilda åsikter.

# 9 Det är nu som de inte har någon tilltro till Euron. Med tanke på vad som händer i Eurozonen. När omröstningen var så blev det väldigt jämnt.

#10 Tror att det skulle bli ett rungande nej nu igen. Tror annars att euron är förlorad öht 

#12 Nej det tror jag inte. Kanske de som är stenhårt emot euron, men ofta så byter man inte block för en fråga, även om euron är en viktig sådan. Sverige är i princip tvungen att gå med i euron, något som V vill förhandla bort

#14 Vad menar du mer specifikt?

#16 Nej precís men de flesta svenskar vet inte om att Sverige "ska" gå med i euro för eller senare om vi inte förhandlar bort det kravet, men eftersom Reinfeldt är för euron så kommer inte det ske 
Det hjälper inte att byta block. S var/är också för Euron. Anna Lindh skulle var dess ansikte utåt i kampanjen.

Göran Persson påstod i en intervju att nu var det viktigare än någonsin att inte stå utanför.
Euron var en god tanke, men man var alldeles för ivrig med att acceptera nya medlemsländer samt att efterkontrollerna uppenbarligen inte fungerat alls.
Vad jag inte tycker om Euron var att man inte ska få ha sin egen valautapolitik och sätta sin egen ränta utan det ska göras av den Europiska banken och den ska vara lika för alla. I princip så är jag öppen för vilken valuta som helst så länge vi får behålla vårt självbestämmnade.
Dessutom så gavs det alldeles för kort tid för övergången. Man skulle ha svenska kronor och euron i två månader innan övergången och sedan euro och svenska kronor i 2 månader efter övergången. I Spanien så hade man pesetas i flera år efter att euron infördes. Alla kan inte räkna i huvudet.

En gemensam ränta skulle aldrig funka, det är alldeles för olika ekonomier i de olika länderna som gör detta projekt mer eller mindre värdelöst och kommer köra vissa länder i botten (redan skett)
# 23 Det tycker jag också och har sagt det vid flera tillfällen. Det var också därför som jag röstade nej.

Jo det är lite lustigt, men i grund och botten är demokrati en illusion så det är bara att gilla läget. Eller om man är emot euron rösta på V eller MP som är öppet emot euron och vill inte införa det öht
Nja, illusion vet jag inte riktigt om det är. Det fungerar mycket bättre än en diktatur, och det är så att man kan skapa sitt eget parti om man känner att inget annat passar en. Men normalt sätt så har människor inte det drivet, alltså blir det inte av och då får man stå ut med människor som styr ens liv.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Så du anser att vi har ett demokratiskt samhälle där vi är med och bestämmer? Vi har bara en demokrati fyra gånger per år, räknar faktiskt inte med EU röstningen för den är på snudd meningslös (men ja, jag röstar vid varje val jag vill tro på illusionen) En diktatur kan nästan behövas nu för att få igenom miljövänliga alternativ, allt detta jävla debatterande fungerar inte.
# 28 Jsg förmodar att du menar vart fjärde år inte 4 gånger per år för då har jag missat många val

Om vi inte har demokrati, vad har vi då?
#28 Japp, det är en demokrati då. Egentligen kan vi ha direkt demokrati med dagens teknik, men dom flesta är inte intresserade av att vara insatta i det hela tiden.
-Stephen Hawking

ooops där slant jag med fingrarna 

#30 Vi har demokrati var fjärde år, under den tiden får vi rätta oss efter vad politikerna vill, de som har makten kan göra de val de vill göra med argumentet "vi är folkvalda". Som nu, Alliansen vill gå med i den nya europapakten och ge fan i att vi sa nej till euron.
#31 Vi har svårare och svårare att nå makten imo. Dagens teknik har inte förbättrat det precis
# 32 Men att gå med i europakten tror jag kanvara ganska bra. Annras får vi inte veta vad som händer inom eurosmarbetet och de har fått som löfte att det inte innebär att Sverige behöver bli medlem och gå över till euro.
#32 Jag säger att man kan, om man vill. Men det är inget som är aktivt.
-Stephen Hawking

Att gå med ser jag som att få sverige att smyga in i euron. Fortfarande är en omröstning ett sätt att se vad befolkningen anser om en fråga, regeringen och riksdagen kan fortfarande skita i det och införa det iaf.
#35 Eh? Nej. Faktiskt inte. Det är så att om ett ex antal röster samlas in om en viss sak blir det folkomröstning om det, och då MÅSTE dom följa det beslutet. Folkomröstning är precis exakt vad det är. Och regeringen har ingen makt utan folket bakom dom. Hela landet krashar ju om det blir så? Dom får inget stöd, folk strejkar, dom är tvungna att göra som vi vill då.
Kort sagt: Du har fel :)
-Stephen Hawking

Eh nej, jag har inte fel, glömt vad som hände med höger/vänstertrafik omröstningen? Folomröstningar är bara rådgivande, den absoluta makten sitter fortfarande riksdagen och regeringen på. Så ja, det kan total skita i vad befolkningen säger.
#37 Det gick ju igenom för rätt länge sedan. Långt innan jag var född. Folket har fortfarande makten, vi bor INTE i en militär diktatur. Alltså kan dom inte göra något egentligen om "folket" bestämmer att dom inte ska få bestämma mer. Så enkelt är det.
Men jag har fortfarande inte hört vilket system du själv skulle vilja ha. Jag personligen skulle föredra mer direkt demokrati, men jag tror inte att folk bryr sig nog för att det skulle fungera.
-Stephen Hawking

#38 Nej vi bor inte i en militärdiktatur, men fortfarande har folkomröstningar bara en rådgivande faktor, vi har inte den typen av makt när det gäller beslut, förutom när det gäller omröstningar i grundlagen och det sker samtidigt som de vanliga valen. Så enkelt är det, googla upp det om du vill
Den omröstningen gjordes även innan jag var född 
Vad min åsikt är om styre är ej relevant.
#39 Ah. Varför inte bara lägga om den lagen, alltså göra en grundlagsändring, som säger att man kan folkomrösta om alla lagar? Ingen som tänkt på det? Gör man det så är det ju så att då måste dom göra som man vill. Alltså finns det visst ett sätt. Vilket vi kan göra te.x. om en folkomröstning blir ignorerad. Men som sagt, människor är som dom är. Lata. Så länge dom själva inte behöver bry sig eller blir drabbade så kommer inte att göra det. Och därför är det en demokrati med, eftersom det beslutet ligger i dom själva.
Enkelt att förstå? Japp.
Faktiskt så ÄR din åsikt om styre relevant, eftersom du säger att sverige inte är en demokrati när den fyller alla regler som beskriver en demokrati. Det betyder att du har en annan bild av det.
-Stephen Hawking

#40 Jag kan inte svara på vad de tänkte på när den lagen stiftades, kanske de inte ansåg att folket är förståndiga nog i sann konservatistisk anda.
Det är få som vet att våra folkomröstningar är rådgivande, som du trodde att våra folkomröstningar har mer makt än vad de egentligen har. Att man det ska ske en folkomröstning om att våra omröstningar ska ha mer makt, sure, men det kommer inte att ske. Makt är något som människor gärna vill ha men de är sämre att lämna ifrån sig den ;)
Vi har en punktlista vad som kännetäcknar en demokrati. Men har vi någon makt egentligen? Som du ser har vi ingen makt i folkomröstningar även om vi tror det. Vi har lämnat över stor del (all) av den politiska och dömande makten till EU, det förordningar som bestäms i EU måste vi följa vare sig vi vill eller ej. Vi kan inte påverka övervägande beslut som sker i regeringen och riksdagen, de gör dom folkvalda som har majoriteten men har den lilla människan någon makt att säga "nej det är inte vad jag tycker" när även partimedlemmar måste böja sig mot partiets direktiv och vad deras ledning säger, än vad deras personlig åsikt är.
Nu blev det dock ett litet sidospår från euron på ett vis :)
#41 EU är dock annourlunda. Och EU är inget jag vill vara med i därför det är till stor del odemokratiskt. Jag hoppas att sveriges politiker förstår det och faktiskt går ut ur unionen.
Vi röstar på det som vi känner är rätt. Alltså måste frågorna vara lockande för att få röster. Alltså påverkar vårat tyckande om vad det är för något som dyker upp i politiken. Så ja, vi bestämmer. Men vi sitter inte direkt i makten, utan låter andra sköta det eftersom dom flesta i det här gudsförsketna landet inte orkar engagera sig och bry sig.
Det är på deras vilkor. Förändring kan ske om tillräckligt många vill det. Vi väljer själva vilka som styr, och vi kan rent utsagt sparka ut dom ur riksdagen om vi är tillräckligt många.
Det senaste beviset för att demokrati i sverige finns är ju just SD som kommit in i riksdagen. Där har dom faktiskt makt. För några år sen fanns dom inte ens. Så jo, demokrati finns, och fungerar, även om det ser ut som om det står still. Just nu dessutom så har ju S gått så lågt att man kan ju tro att andra nya partier kan poppa upp och göra samma sak.
-Stephen Hawking

Eftersom det är OT nu från grundfrågan och inte vill förstöra tråden mer tänker jag inte svara på inlägget utom att tillägga en sak :) SD har funnits länge under annat/andra namn

#35 & #37 Jag är inne på din linje och den utvecklingen skrämmer mej. Även jag har för mej att de kan göra lite som de vill eftersom de är folkvalda och på de grunderna kan göra dessa beslut. Att de ordnar folkomröstningar och sedan följer det utfallet får vi se som en bonus.
#36 Svenskar är inte som exempelvis Fransmän eller Britter. Regerigen får promenera på oss hur mycket dom vill, och de vet de.
# Nu tycker jag ni överdriver. Kommer ni inte ihåg hur det gick för Juholt och pressen enot honom. Gör någon makthavare något som inte förväntas av denne så blir de hudflängda i massmedia.
Att fransmän och britter beter sig som de gör beror på att de har det mycket sämre än vad vi har det. Hade det varit i Sverige som sådana saker hänt som det gör i GB och Frankrike så lovar jag att svenskarna hade fått nog för länge sedan.

# 46 Så upplever inte jag det. Vad är det som någon har gjort som inte fått den uppmärksamhet det förtjänar? Tipsa media vetja!
Förstår inte varför vi ska gå med i någonting som andra har ångrat att dom trasslat in sej i.