Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 2578 ggr
[cala02]
0

Nyhetsrapportering

Det är skillnader i hur man rapporterar hemska saker som mord i våra tidningar. Händer det något i Malmö så blir det jätterubriker och många artiklar. Händer liknande saker på landsorten så är det inte lika intressant. Till slut blev det en notis i DN i alla fall. Frågan är ju hur vi uppfattar dessa nyheter, hur tolkar vi dem? Enligt mig så vill man ha fram att Malmö är ett laglöst ställe där mord är vardagsmat. Medans Kristinehamn är ointressant. Vi får ju också en bild av att det inte händer så mycket på andra ställen. När rapporterade man en nyhet från Göteborg senast? Varken rån mord eller olyckor tycks vara intressant om det sker i vissa områden. Vi har det största oljeutsläppet någonsin någonstans i Sverige just nu, bara TV4 har rapporterat om det nämnvärt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-funnen-dod-i-gangtunnel--misstankt-37-aring-gripen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14132550.ab

Mitralis
0

Jag tycker också att det är konstigt att det är så vinklat.

[sakring]
0

Men Göteborg är väl välrapporterat? Så fort någon skjuter där så blir det rubriker i tidningar och TV. Det har blivit mycket hårdare klimat i Göteborg än när jag bodde där i mitten av 70-talet till 1980.

Likaså om oljeutsläppet har jag också hört och jag tänkte just på dig då  cala02Flört

Maria
0

Kan det inte vara så att man reagerar mer för "sina hemtrakter"? Jag bor i Göteborg och upplever att det står en mängd om bränder och folk som skjuter "hejvilt" i Göteborg just nu.

Man tar mer åt sig nyheter som ligger en närmre så att säga. En skottlossning i Kristinehamn skulle jag knappast lägga på minnet.

/Maria

[cala02]
0

Nej det är klart, men jag menar hur expressen och aftonbladet som är rikstäckande skriver. Vill man veta vad som hänt i Göteborg så får man ju läsa GP. Lokaltidningar skriver naturligtvis om lokala nyheter men det är rikstäckande nyheter jag menar, även aktuellt och rapport i SVT är dåliga på övriga landet, om det nu inte är Malmö som är övriga landet. Man får ju en skev bild av resten av landet om man följer nyheter på TV och går in på aftonbladet. Man kan ju inte plöja igenom varenda dagstidning i landet.

Maria
0

Jag tänkte faktiskt på Expressen och Aftonbladet när jag skrev.

/Maria

[cala02]
0

Jasså, har inte sett en nyhet från Göteborg på veckor där.

[sakring]
0

Såg på Rapport att de ska sända ut 10 personer från Rikskriminalen ned till Malmö. Det har varit mycket skjutande där. Bland annat med den så kallade "Lasermannen" som de fortfarande inte vet hur många som han skjutit men också med de andra dödsskjutningarna. Så jag tror faktiskt att Malmö leder skottligan just nu.

[mingdie]
0

#0 Men vad är det du är ute efter? Tidningar som Expressen och Aftonbladet är sensationstidningar som enbart jobbar för att sälja så många tidningar som dom kan. Det är inget fel i det eftersom varje företag måste få göra vad dom vill.

Jag trodde inte att någon läste dom tidningarna idag om man ville ha en bra bild om vad som händer i Sverige.

Tidningar som DN, DI och liknande har lite bättre rapportering och mer fakta.

[cala02]
0

DN blir allt mer stockholmsfixerat de också. Det jag är ute efter är att rikstäckande bevakning minskar alltmer. Om även Rapport och Aktuellt "missar" nyheter från övriga landet får vi en skev bild av vad som händer. Sker det ett mord i Kristinehamn motsvarar det ca tio i Malmö sett befolkningsmässigt. Är det så att det sker fler mord i Malmö än andra ställen i Sverige heller skapar media den bilden? Jag vill inte påstå att det är ok med brott någonstans men vilket rykte får Malmö och är det verkligen värre där än andra ställen. Det är möjligt att det är så men jag vet inte. Det blir också konstigt att ett läckage på 800 000 liter olja som läckt ut i Östersjön blir en liten notis flera dagar efter det inträffat i DN. Visserligen råtallolja men ändå. Även om AB är en sensationsblaska så är de största nyhetsförmedlaren i Sverige.

swemah
0

Om man läser papperstidningarna från AB och Expressen så ska man vara medveten om att de ser olika ut i olka delar av Sverige. Lokalt material får större plats i de lokala editionerna(naturligtvis).

[sakring]
0

#9 Ja cala02. Det har skett fler mord i Malmö per capita än vad det gjort i resten av landet och inte bara mord utan just skjutningar.

Maria
0

Hittade denna länk som visserligen handlar om brott och inte bara mord….

/Maria

[FruStein]
0

Jo, jag upplever att Malmö och Landskrona har ganska stort nyhetsvärde, enligt vissa medier.

Mitralis
0

Efter de senaste tidernas händelser så kanske det inte är så konstigt ändå att nyhetsrapporteringen ser ut som den gör Obestämd

[cala02]
0

Nu är det ju mer rikstäckande medier jag syftar på.

[sakring]
0

# 18 Och Expressen anser du inte var rikstäckande? Och inte Aftonbladet heller?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14152093.ab

[cala02]
0

Kvällsposten är lokal.

[sakring]
0

# 20 Men det var i Expressen som det stod fast det var en länk till Kvällsposten som ägs av Expressen.

Nu sa de det på Rapport också att det varit en skottlossning i Rosengård i Malmö och att en 15-årig pojke svävar mellan liv och död. Rapport är knappast lokalt och inte Aftonbladet heller som den andra länken var till.

Dessutom så sa de på Rappoert att värst ute har de varit i Skåne när det gäller nyårsfirandet. Men det är inte så kontsig, det bor 1,1 miljoner människor i Skåne.

[cala02]
0

Ja men det är ju det jag säger, man länkar och skriver om mord i Malmö, i andra delar av landet blir ett mord inte ens en notis. Men det är tragiskt att det är så stökigt i Malmö.

Men ska det bli en nyhet någon annanstans så måste det till något makabert eller sensationellt på annat vis.

[sakring]
0

Är inte mord alltid makabert och sensationellt?

[cala02]
0

Inte tillräckligt, är det mc gäng som i Ludvika så blir det en extra krydda. Eller om det sker i Malmö. Mordet i Kristinehamn var ju bara ett "vanligt" mord utan kopplingar till gäng eller annat.

[sakring]
0

Ursäkta jag glömde smilyn efter mitt inlägg.

[sakring]
0

Den 15-årige pojken från Rosengård i Malmö har avlidit av sina skottskador.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14152093.ab

[sakring]
0
Mitralis
0

5 mord sedan slutet av november, så just nu tycker jag inte alls att det är så konstigt att nyhetsrapporteringen ser ut som den gör.

[cala02]
0

Det diskuteras på Aktuellt just nu.

Mitralis
0

Såg det.

[cala02]
0

Man gjorde bland annat att morden kopplas till staden, medans mord i t.e.x. stockholm kopplas till gärningsmännen. Redaktör för sydsvenskan uttalade sig.

Mitralis
0

Misstänker att det beror på mängden mord under en så pass begränsad tidsperiod. Om det varit lite mer utspritt så kan det ha blivit mer inriktat på individerna.

[sakring]
0

# 31 Problemet i Malmö är att man har ingen misstänkt och att man också tror att det rör sig om 5 olika personer. Det går alltså 5 mördare lösa på gatorna i Malmö.

[sakring]
0

Nu har det varit två skjutningar till i Malmö med två svårt skadade. Denna gången hann dock polisen upp gärningsmannen.

[sakring]
0
Geru
0

Vad i helvete är det som pågår där nere egentligen?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[cala02]
0

Ja nu börjar det likna rena Chicago där nere. Inte bara rapporteringens felSkäms