Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 1859 ggr
Karmatarerskanise
0

Siffror angående brott?

Var kan man kolla upp siffror angående brott och liknande? Var de händer mest, vilken åldersgrupp som begår dem och vilken etiskt grupp?

Har fått höra att man kan kolla upp det.

Ida
0

Eh… kolla polisens hemsida kanske? Eller Brottsförebyggande rådet?

Har aldrig kollat upp sådan statistik och vet inte om SCB har det heller, men du kan ju kolla där också.

Oskar
0

Här kan du nog hitta en hel del info:

http://www.bra.se/

Läste någonstans att invandrarna står för ca 16% av brotten men att de bara utgör ca 10% av befolkningen. Dvs de är överrepresenterade. Läste också att om man tar hänsyn till bakgrund, social status, inkomst och liknande så ser siffrorna annorlunda ut. De flesta invandrarna tillhör ju de lägre sociala skikten… Så som vanligt kan man vrida och vända på statistik så att de passar ens egna syften. Vill man hävda att invandrarna är överrepresenterade så kan man det utan att ljuga…liksom att man lika sanningsenligt kan påstå att de inte är mer brottsbenägna än oss infödda svenskar…

Oskar

Martin
0

Sen skall vi inte glömma heller, att det dessutom ser helt olika ut inom olika sorters brott.

mvh Martin

AndersE
0

Vad är en etiskt grupp?

Sara
0

# 2 En undran är då varför invandrarna är så överrepresenterade? Tror absolut inte att det beror på att invandrarna över lag är mindre ärliga. Skulle vara riktigt intressant att veta om det finns nån förklaring eller hypotes om varför.

Vet du nån sida det finns på?

Sara

AndersE
0

#5 Läste du #2 innan du skrev #5???

Sara
0

Ja varför undrar du?

Sara

AndersE
0

#7 För att svaret på frågan i #5 finns i #2…

Sara
0

Jaha… Fast jag hittar inget på BRÅ om just anledningarna till varför invandrarna är överrepresenterade. Kan du förklara var jag hittar svaret svaret?

Sara

AndersE
0

"Läste också att om man tar hänsyn till bakgrund, social status, inkomst och liknande så ser siffrorna annorlunda ut. De flesta invandrarna tillhör ju de lägre sociala skikten… Så som vanligt kan man vrida och vända på statistik så att de passar ens egna syften. Vill man hävda att invandrarna är överrepresenterade så kan man det utan att ljuga…liksom att man lika sanningsenligt kan påstå att de inte är mer brottsbenägna än oss infödda svenskar…"

Karmatarerskanise
0

Etnisk menade jag att skriva.

Sara
0

Anser fortfarande inte det är svaret på min fråga..

Och ja, jag är läskunnig. Förstår inte riktigt om du vill dumförklara mig eller varför du annars klipper in nästan hela inlägget.

Min fråga (lite mer tydlig för att du ska förstå vad jag menar) var om det finns någon sida som analyserar den statistik som finns och kommer med förklaringar varför statistiken visar som den gör.

Sara

blombuketten
0

Kom bara att tänka på att när jag bodde utomlands så kände jag en svensk som också bodde där. Denne svensk bodde där då han stuckit från Sverige för att han hade mycket höga skatteskulder och var misstänkt för eko-brott. Han liksom "satt av tiden" i landet till dess allt var preskiberat här hemma. Då flyttade han hem igen. En annan svensk (bor nog fortfarande kvar om han lever) från "fin" familj sysslade med försäkringsbedrägerier bl a, från svenska bolag. Det tog en ände då han försökte lura min far som då jobbade på ett försäkringsbolag, där han hade hand om skador som hände utomlands. Jag visste ju om denne herre så far min blev misstänksam och där med blev det stopp på det försöket. En annan grej som hände var att tullen i landet beslagtog en båt som visade sig innehålla massor med knark. Ombord fanns en amerikan och en svensk.

Svenskar tillhörde inte någon större grupp i landet på den tiden. Så alla visste om alla s a s. Numer går det ju charterresor dit så allt har väl förändrats förstår jag.

Det fanns fler historier. Bl a hörde jag om en gammal svensk man som bodde någonstans i buschen, långt från civilisationen. Han hade tydligen varit med i 2:a världskriget på nazisternas sida och då när kriget tog slut så flydde han och höll sig gömd sedan dess. Har ingen aning om det var sant eller inte. Träffade aldrig honom.

Min tandläkare hette Erikson i efternamn. Hans farfar hade emmigrerat från Sverigen och hamnat i detta land. Ganska festligt. Bara en parantes.

AndersE
0

#12 Din fråga var:

"En undran är då varför invandrarna är så överrepresenterade?"

Svaret i #2 är klockrent. Om man är mottaglig…

Oskar
0

#5 Men du förstod att de bara är överrepresenterade i brottstatistiken om man ser till befolkningen som helhet? Men att det med stor säkerhet, enligt vad jag läste på nätet, beror på att invandrarna som kommer hit har en lägre socialstatus/inkomst än de infödda medelsvenssons?

Dvs tittar man på varje inkomstgrupp/samhällsklass separat så är invandrarna inte alls så överrepresenterade som en första titt på statistiken antyder.

Oskar
0

#9 Hmm…tror det var någon av kvällstidningarnas sajter jag läste det på. Om du söker runt lite borde du hitta det. Jag brukar iofs inte lita så mycket på kvällstidningarna…

Men det är väl ganska logiskt? Man kan väl själv lista ut att de invandrare som kommer hit ofta är låginkomstagare med låg social status. Och det är väl ingen hemlighet att de begås fler i de lägre samhällsklasserna än i medel och överklass?

blombuketten
0

En orsak kan också vara att det går hyfsat för första generationen, men mindre bra för andra, vilket kan bero på att dels befinner de sig långt ner på den sociala skalan, dels har de krav på sig hemifrån att vara på ett vist sätt och så fort de kliver utanför hemmets dörr så får de krav på sig att vara som vi. Ja, sen släpper vi ändå inte in dem i våran gemenskap och de samlas med varandra och där blir det en slags tredje samhälle då det är så uppblandat bland massor av kulturer. Man hör inte riktigt hemma någonstans. Utanförskap kallas det också.

Oskar
0

#9 Här är en textsnutt jag hittade på nätet:

"Varför är personer med utländsk bakgrund överrepresenterade i kriminalstatistiken?
  De vi talar med är överens om att främsta förklaringen finns att söka i invandrarnas livssituation.

Invandrarna tillhör oftare underklassen. Och sedan urminnes tider är det underklassen som begår flest brott. Många av dem som döms för brott har fostrats i storstädernas miljonprogramsområden.

- Svenskar som lever i Sverige under samma förhållanden som invandrare har precis lika allvarliga problem, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet."

Aftonbladet 13 mars 2000

KickanW
0

#18: Oj, det där hade lätt kunnat vara ett citat från mig. Just det där har jag gått och predikat om i ett år säkert.

Sara
0

# 15 Ja det förstod jag.

# 16 inlägg nr # 9 var menat till AndersE.

# 14 Ja det var en av frågorna och en annan fråga var, var jag kunde hitta svaret.

Vad menar du med "Om man är mottaglig…"? Är det en pik till mig på något sätt? För jag tolkar det faktiskt som en ren otrevlighet från din sida.

Sara

Oskar
0

Kan tillägga att den statistik SD och liknande ofta tar upp är den som gäller för våldtäkter. Och där är mycket riktigt invandrarna otroligt överrepresenterade. Tror att de står för 40% av våldtäkterna. Självklart inte acceptabelt.

Men sett till brottsligheten i stort är nog inte invandrarna så överrepresenterade som många tror.

zeretki
0

#18 Den textsnutten var precis vad jag tänkte.

WiktZac
0

En ytterligare anledning till att människor med utländsk härkomst är överrepresenterade i svenska fängelser är också att de generellt får hårdare straff baserade på svagare bevisning jämfört med ljushyade svenskar, d v s de är lättare att få dömda:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=390438 

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta, men har inga betänkligheter om att detta inte skildrar verkligheten.

Såvitt jag vet så är väl den enskilt största gruppen utlänningar som sitter i norska fängelser svenskar dessutom? Räcka ut tungan

//Zac

precis
0

#23 eller att svenskar är mer svårdömda, de har bättre språk & kommunikation med advokat, plus att man ofta har ett starkt nätverk på sin hemort, kanske lite mer inflytande m vittnen och får därmed kortare straff och ibland bara dagsböter.