Nordkorea?
Och vad tycker ni om Nordkorea? Läs artikeln och gå in och svara.
Just nu är dom väl ett av dom sämsta länderna man kan befinna sig i och bo i skulle jag tro.
Dessutom så är det totalt överkört. Inget motstånd…
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Nordkorea är ett land som inte är intressant med några speciella naturtillgångar och därför verkar världen i övrig inte bry sej så värst mycket. Länder som är intressanta som ex: Iran där det finns mycket olja de är däremot intressanta för västvärlden. Därför hör man sälla något om detta land.
Det var strongt att ta sig in som turister i landet och deras berättelse är gripande, hur kan folk låta sej kuvas på detta sätt, alla böjer huvudet när de tilltalas.
Att bo i Nordkorea är nog som att bo i ett dåligt fängelse.
Regenmten ger order om att folk skall klappa händerna och de gör det, han ger order om att nu sk ni gråta och sörja och de gör det. Jag är fullständigt övertygad om att om de visste hur vi har det i västerlandet då skulle de dö av chock. Befolkningen behandlas som slavar.
Jag läste artikeln igår, men har tidigare läst reseskildringar och andra reportage om Nordkorea och jag måste säga att det känns surrealistiskt att läsa om. Det känns snarare som Törnrosdalen än en del av denna värld och människorna är inte medvetna om hur omvärlden ser ut. Visste de det kanske de skulle göra motstånd, men det bästa vore nog om omvärlden satte ned foten då detta land inte behandlar sina invånare efter de Mänskliga Rättigheterna över huvud taget.
Barnen i Nordkorea får ju lära sig i skolan att den stora satan är USA och västvärlden och att det är ens plikt att försvara landet med sitt liv. Finns en dokumentär där man fick följa en familjs vardag i Nordkorea som är väldigt bra. i alla hem finns det en radio som inte går att stänga av utan endast sänka volymen på, där man hela tiden pratar om landets stora ledare och hur onda USA och övriga världen är.
#2 I Iran pågår det ju beskjutningar mot civila och det gör det inte i Nordkorea och det finns ju redan blockader mot Nordkorea.
Min man har arbetat i Sydkorea under några år så jag bodde där också tidvis. Detta var under slutet av 80-talet och början av 90-talet.
Där fanns högtalare ute på stolparna som spelade musik. De började vid 6-tiden på morgonen då det enligt dem var dags att stiga upp och avslutades vid 9-tiden på kvällen med ett lugnare tempo. Däremellan så hade man dem för att informera. Dock på koeranska.
Det var larm, överrfallslarm ifall Nord skulle komma, som testades och då var man tvungen att stanna på den plats man befann sig.
Koreaner fick inget pass innan de fyllt 40 år. Undantaget var de som behövde det men då var det tidsbegränsat och familjen fck inte följa med.
Man var tvungen att ha ett resepass för att resa inom landet både utlänningar och koreaner. När vi körde bil från ön som vi bodde på så stod det en vakt där så man var tvungen att sakata in och registreringsnumret antecknades.
Jag vet inte hur det är där nu men jag skulle kunna berätta mycket om Sydkorea.
Min bror besökte Nordkorea i höstas, han skrev ett blogginlägg om detta. Främst extremt häftiga bilder.
Gällande Nordkorea som land tror jag att vi som uppvuxna i en demokrati har svårt att uttala oss både om hur invånarna har det och hur de upplever det. Du grundar alltid din uppfattning utifrån dina egna erfarenheter, känner du inte till något annat så ser du inga fel/alternativ. Jag får dock känningar från "1984" när man hör berättelser och ser bilder ifrån Nordkorea.
#6 Det skulle i så fall innebära att FN:s mänskliga rättigheter inte skulle vara den mall den påstås vara över hur en demokrati ska se ut/behandla sina medborgare? Barn som blir sexuellt utnyttjade och slagna vet inte heller om några alternativ - det gör det inte rätt.
FruStein; jo, FNs konvention gäller just för demokratier. (Den enda godkända styrelseskick.) Nej, jag menar bara att med en långdragen teoretisk tanke, så slipper de många av de "problem" som vi har i demokratiska I-länder, med köphets, konstanta jämförelser, stress över skola och karriär… Sedan är deras problem andra och större, däremot så är invånarna så pass hjärntvättade att det tror att de har det bra, de har inget att jämföra med, har aldrig hört om något annat.
Sedan finns det en till tankegång, kanske har vissa/delar av befolkningen bra i Nordkorea? Min brors guider under sin resa hade studerat flera år utomlands på universitet i Holland och England, men trots detta valt att återvända till Nordkorea… Antingen så sitter hjärntvätten extremt djupt, eller så finns det något som vi utifrån inte kan förstå…
Nordkoreas styrelseskick är inget jag på något sätt förespråkar, stödjer eller vill överföra till andra länder. Däremot kan det vara en intressant tanke, hur ser vi ut från deras ögon? Med alla våra konstruerade sjukdomar, med stress och utbrändhet. Återigen, jag försvarar inte Nordkorea, men jag anser att det är en intressant tankegång…
#8 Jag tror att jag förstår hur du menar, men: Nordkorea är ett så fattigt land att invånarna inte har möjlighet att fokusera på annat än överlevnad. Jag gissar att du hört talas om Maslows behovstrappa? Nordkoreanerna befinner sig allra längst ned. De tänker inte på självförverkligande i form av utbildning, materiella ting eller resor då de helt enkelt inte har möjlighet till det - hjärnan ställer in sig på att överleva. Stress och utbrändhet lovar jag existerar i länder som Nordkorea också - men man har inte möjlighet att göra något åt det.
Om din brors guider hade villkor för sina studier skulle de inte ha berättat det för din bror, eller hur? Han kan inte ens veta om det är sant att de var där.
Du får ursäkta om jag uppfattas som icke tillmötesgående, men jag tycker inte att det är acceptabelt att behöva leva i en diktatur. Hur bra vissa än må ha det så finns det inga som helst valmöjligheter att välja bort systemet för de som inte vill leva så.
FruStein; jo, absolut, samtidigt tror jag att ett fokus, om än ett livsnödvändigt sådant, kan upplevas som mindre stressande än 10 olika fokuspunkter som alla kan orsaka stress av olika grader. I den situationen tror jag även att känslor som "stress" stängs ned delvis, då det inte finns några alternativa val till att fortsätta framåt, du kan inte påverka din karriär uppåt, studera dig till en högre position och liknande…
Återigen, jag ser inte Nordkorea som något positivt eller som ett föredöme, däremot är det enligt mig en intressant diskussion.
Att guiderna hade varit utomlands och studerat var ganska tydligt, dels talade de extremt bra engelska, samtidigt kunde de beskriva länderna, universiteten och människorna där, dock med sin Nordkoreanska synvinkel (om vad som var bra och mindre bra). Ja, möjligheten att myndigheterna hotade med repressalier för släkt och familj om de inte återvände är mycket möjlig, svårt att uttala sig säkert om… Även sönerna till Kim Jong Il har varit utomlands och studerat vid flertalet tillfällen.
#10 Guiderna måste sannerligen ha lyckats bra. Det är precis sådana här saker de vill att "turisterna" ska komma hem och säga och föra vidare.
Människor dör i svält i Nordkorea. Tycker du att länder som Sudan och Mocambique också har samma fördel då människor där bara har att överleva som enda mål för dagen?
Diktatorn och hans familj har det mycket gott ställt - de har ingen anledning att inte återvända till sitt land där de ses som övermänskliga.
**Edit** Jag vill lägga till att jag politiskt sett är liberal och människans frihet är det allra viktigaste för mig så en diskussion kring möjligheterna med detta system i Nordkorea är inte att tänka på. Kanske finns det någon annan som nappar för jag vill inte att det bara ska ta stopp när du gärna vill diskutera kring detta**
FruStein; nja, det vet jag inte riktigt… Beror väl helt på vilken del du tänker på? Jag har själv inte varit där, men som jag säger, Nordkorea är en enormt strikt hållen diktatur, detta kan aldrig vara eller bli en förebild. Att däremot ingen vågar eller vill yppa ens en neutral åsikt om landet, dess regim eller historia, måste grunda sig i något. Min egentliga frågeställning är väl egentligen är folket i grunden nöjda (på grund av hjärntvätt, att de inte vet något annat eller dylikt) eller är det endast på grund av hot?
Att björnar, fåglar och djur sörjer det tror nog ingen på, men min brors subjektiva tolkning av det han uppfattade under sin vistelse är att folket verkligen såg sina ledare som i de närmast gudomliga och troligen sörjer seriöst, utan hot eller tvång.
Jag skulle nog inte kunna leva gott och veta att alla under mig led, särskilt inte och veta att jag hade kunnat påverka detta utan att göra det. Därför skulle jag troligen inte återvända som sönerna till Kim Jong Il gjorde… Dock är det bara jag, hade säkerligen kunnat bara skillnad om man var uppfödd med de villkoren…
Du är helt fri att sluta diskutera, framför allt när det är en så pass generell diskussion som egentligen endast kan sluta på ett sätt… =)

#5 Sakring - så spännande! Lärde ni känna några "lokala"?
Jag läste nånstans att nordkoreaner får hör att väst har det eländigt. Att vi svälter och plågas och att ingen har det så bra som i NK, under den stora ledaren.
Moa- du måste vara mer än lovligt naiv. Vad kan vara mer stressande än att se dina barn svälta ihjäl, medans du själv ska ut och leta pinnar för att kunna göra upp en eld för att inte frysa ihjäl?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Halvdansken; och detta har du så sett själv att det förekommer?
Läs som sagt, det är ett rent teoretiskt resonemang som förs ovan.
I huvudstaden syndes inga svältande/kraftigt undernärda till, självfallet kan dessa har varit undangömda eller förekomma uteslutande på landsbyggden. Inte heller under många mils långa resor med buss till den Sydkoreanska gränsen syndes detta till. Det finns dock inga säkra källor på vare sig det ena eller det andra, när inspektioner inte kommer in i landet.
Självfallet vill Nordkorea som de flesta länder visa upp sin bästa sida utåt, annars är inte besök på mödrasjukhus och skolor med musikklasser vanligt förekommande under resor som turist i andra länder.
Däremot allmänt utbredd svält bland hela befolkningen, jag tror tyvärr inte att det går att gömma bort så stora delar av befolkningen för att samtidigt ha ett antal tusen "exemplar" att visa upp… ^^ Självfallet mår befolkningen inte bra, eller lever i ett överflöd…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Folk försöker ju fly från Nordkorea varje dag, dom riskerar att skjutas då, samt att deras familj sätts i läger, fångas dom in blir dom misshandlade och ofta avrättade
Children of the Secret State är ju en väldigt bra inblick i hur befolkningen har i Nordkorea.
landsort; jag säger inte att befolkningen har det bra. Dock finns det andra länder som inte tillåter flykt. Sydkorea som källa är risk för vinklad information, tidningen är till och med osäker på hans ålder? (Men inte födelsedag?)
Jag har aldrig sagt att Nordkorea är ett föredöme, jag anser att alla skall ha sin frihet, daglig mat och tillgång till kommunikationer. Däremot anser jag det värre när demokratiska länder som t.ex. USA inte kan tillgodo se detta än när en diktatur som Nordkorea misslyckas…
Moa- Har du ens sätt Children of the Secret innan du säger att det är Sydkorea som ligger bakom filmen? Vad vill du att länder som USA ska göra? Redan nu finns det blockad mot Nordkorea, ett krig skulle knappast vara lösningen det skulle bara ge förluster på båda sidor och Syd Korea tror jag inte sulle va sugen på ett krig som endast drabbar dom civila.
Man visade upp en film för några år sen där gränsvakter i Nord Korea misshandlade en kvinna som hade försökt fly.

Moa- "Dock finns det andra länder som inte tillåter flykt." Som tex?
Jag säger inte att du har fel, men jag vet faktiskt inte vilka länder som är så slutna som NK att de inte tillåter att folk flyttar. Tibet? Nånting i mörkaste Afrika, kanske? Vilka menar du?
landsort; jag hänvisade till artikeln som du länkade i det fallet.
Jag vill att USA ska fixa SINA problem, inte Nordkoreas. En blockad skulle jag inte säga hjälper befolkningen? Det är ju bara att se hur befolkningen i Palestina lidar av Israels blockad.
http://www.vice.com/the-vice-guide-to-travel/vice-guide-to-north-korea-1-of-3 Även i denna film kan man se en stor del "välmående" (ej svältande) befolkning.
Jag anser absolut att Nordkorea har problem, men det har många länder, med de förutsättningarna som finns vet jag inte om Nordkorea statistiskt har lyckats sämre än andra…
Ej källkollad information:
"Nordkorea har <10 kärnvapen, medias älskling USA har flera tusen(!)
Nordkorea krigar inte, USA krigar.
Nordkorea råder det >45% svält, i USA >18% svält och >47% fettma(!).
Nordkorea tillåter tortyr, det gör även USA.
Västerländsk media är övertygade om att Nordkoreanska befolkningens sorg inte är äkta, för vem gråter åt en död landsfader? Men när prinsessan Diana plötsligt dog, då var det inget tal om oäkta tårar. Eller när vår tids mest mytomspunne girbuk Steve Jobs dog och alla fanboys ställde sig utanför Apple-butikerna och grät floder var det inte heller någon journalist som kunde tänka sig det var oäkta tårar. Hur kan det komma sig vi kan gråta och inte Nordkoreanerna? Steve Jobs var exakt lika mycket en mediaprodukt som Kim Jong Il var, skillnaden var att Kim Jong Il försökte göra det bättre för folk medan Steve Jobs bara försökte göra det bättre för sin egen kassa.
Vår media är betald propaganda och den Nordkoreanska är ideologisk. Vad är värst?
Nordkorea dödar landsman, USA dödar både landsmän OCH miljontals människor i andra länder.
Nordkoreanerna har fri skolgång, i USA kostar det pengar att gå i skolan.
Nordkoreanerna har fri sjukvård, i USA kostar sjukvård pengar.
Nordkoreas HDI var år 1995 0,77, cirka 100 länder har sämre HDI.
Nordkorea har ingen brottslighet, medan USA är överväldigat av sin brottslighet." (Utdrag från kommentar till artikeln som TS länkar.)
Tänkvärt!
Alla är överens om att Nordkorea har stora problem, varför är inte världen lika överens om många andra problem?
Halvdansken; det kanske skall omformuleras, ber om ursäkt, tillåter flyktingar att passera gränsen, skall det vara.
Kuba tillåter inte befolkningen att lämna landet. Däremot så är turister välkomna dit.

Moa- grejen är att om man nu inte gråter när Jobs eller Diana dör så åker man inte i fångläger (vilket tydligen har hänt). Jag kan tom gå omkring med en skylt där det står att jag tycker Jobs är en idiot och Diana var en bortskämd socitetsbrud, eller att Obama är korkad utan att det händer nåt. Prova att kritisera någon av NKs stora ledare…
De som grät för Diana och Jobs var ledsna, de som grät för Kim Jong Il vågade inte annat.
I Nordkorea bor cirka 23 miljoner invånare och Sydkorea bor det 49 miljoner invånare. Säger inte det någonting?
Ursäkta min tavla och så skulle det vara en länk till också
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_folkm%C3%A4ngd

"Jobs var exakt lika mycket en mediaprodukt som Kim Jong Il var, skillnaden var att Kim Jong Il försökte göra det bättre för folk medan Steve Jobs bara försökte göra det bättre för sin egen kassa."
Herre gud… om de nu vill göra det bättre för folk, så är det ju bara att öppna upp landet. Jobs hade en firma. Hur kan du jämföra det med en diktator? Kim käkar hummer och dricker fransk champagne medan folket svälter.
Öppna nu ögonen.
Moa- I Nordkorea sänds människor till arbetsläger finns flera rapporter på hur dom växer och fler människor sänds dit och tvingas överleva på att äta råttor eller svälter. Finns väldigt många som har flytt landet som vittnar om hungernöd är dessa vittnen inte trovärdiga?
Hur många Nordkoreaner känner du som får resa fritt?
I Nordkorea får dom fri sjukvård ja men hur utvecklad är den vården? Kan du lova att dom har väl utvecklad sjukvård? FN och Sydkorea får ju oftas bistå landet med mat och medicin och deras förra ledare fick ju operera sig utomlands så då kan ju deras sjukvård inte vara någon vidare som har brist på allt.
På vilket sätt gör Kim Jong det bättre för befolkningen tycker du? Att tvinga alla som bor i landet att ha en radio som inte går att stänga av hemma? Eller att du kan hamna i arbetsläger om du är missnöjd med ledaren? Eller om sätt i läger om en familjemedlem flyr från landet? Är det att göra det bättre för befolkningen tycker du?
Att det inte skulle finnas brottslighet i Nordkorea är inte sant, det förekommer i alla länder men där väljer dom att inte berätta hur det ligger till.
Norkorea ligger i ständigt i beredskap att kriga, man har gått till angrepp med artilleri mot Sydkorea och sänkt ett antal fartyg civila som militära

Sakring.. knappast 23 eller 49 tusen miljoner invånare…
Halvdansken; har du någon källa på att det faktiskt har hänt? Som sagt de som grät över Kim Jong Il, gjorde det troligen inte endast på grund av hot, det är dock inget vi kan veta något säkert om. Däremot så upplevs invånarnas vördnad för ledarna som stor av de som besökt landet, inte på grund av hot, utan för att de tror att deras ledare är enormt stora och goda män. Det är allt de någonsin fått höra…
Just den delen av inlägget är inte mitt, utan kopierat, därav citattecknen, dock ser jag stora poänger i det som skrivs.
Återigen, jag ser inte Nordkorea som ett föredöme på något sätt. Bara anser att det är inte säkert att alla andra länder är så mycket bättre…
# 13 Ja vi lärde känna många trevliga sydkoreaner. Min man var inspektör för fartygsbyggen där så han arbetade på Dae Woo varv. Dae Woo gör även bilar. De var inte frågan om att komma in på området med någon annan bil än en Dae Woo.
Jag fick en guidad tur av sekreteraren som de hade, på varvet. Sedan var jag där själv och filmade. Det visade sig att man inte fick göra men ingen vågade säga någonting till mig då jag var kvinna och utländsk
Ibland åkte vi in till fastlandet som på en nyårsafton då vi blev bjudna på middag av den japanske skeppshandlaren. Till sut var det bara vi kvar på restaurangen så de släkte lyset och på så sätt talade om att de ville gå hem. Vi fick skjuts av en från restaurangen till hotellet. Strax innan midnatt gick vi ned i baren för att skåla in det nya året och den enda vi såg var är städerska. Allting var stängt
Moa- skrev Jag anser absolut att Nordkorea har problem, men det har många länder, med de förutsättningarna som finns vet jag inte om Nordkorea statistiskt har lyckats sämre än andra…
De har då lyckats sämre än vad Sydkorea har om man nu ska jämföra med något.

#27. Nej givetvis har jag ingen säker källa på att det verkligen har hänt. Jag vet bara vad jag läst i tidningarna. Här tex.
"The informant from North Hamkyung Province told the website: 'The authorities are handing down at least six months in a labour-training camp to anybody who didn’t participate in the organised gatherings during the mourning period, or who did participate but didn’t cry and didn't seem genuine."

Hörde ikväll på Rapports 19.30-sändning att Nordkorea gått med på att avbryta sitt kärnvapenprogram i utbyte mot 240.000 ton mat från USA. Nejdå det är ingen som svälter i Nordkorea.
sakring; aldrig sagt att ingen svälter. Aldrig sagt att de inte har problem.
Moa- skrev "Däremot allmänt utbredd svält bland hela befolkningen, jag tror tyvärr inte att det går att gömma bort så stora delar av befolkningen för att samtidigt ha ett antal tusen "exemplar" att visa upp… ^^ Självfallet mår befolkningen inte bra, eller lever i ett överflöd…"
# 33 Mitt inlägg var inte menat mot dig utan bara ett konstaterande men du tog åt dig.
sakring; jag står för det uttalandet. Jag tror inte att Nordkorea är det land i världen som är värst drabbat av svält. Självfallet lever jag inte i en illusion om att det skulle vara ett fritt land med en allmänt välmående befolkning, men det var inte du som diskuterades just nu.
Sedan att landet tar sitt ansvar och försöker ordna in mat (förhoppningsvis år folket) och är beredda att göra (för Nordkorea) enorma uppoffringar. Fortfarande inte ett bra land, men ändå borde detta ses som något positivt!

Vilka enorma uppoffringar är NK beredd att göra, och för vad?
Halvdansken; läs sakrings inlägg ovan?

Anser du att det är en enorm uppoffring att avbryta sitt kärnvapenprogram för att få mat?
Är det inte bättre att skrota kärnvapenprogrammet och öppna landet för handel med omvärlden istället?
# 38 
Halvdansken; försök få USA (eller något annat land) att avskaffa sina kärnvapen, sedan kan du ju diskutera om att det inte är någon uppoffring igen…
# 40 Om de behövde mat så skulle jag försöka.
http://www.expressen.se/nyheter/diktatorns-order-hogsta-beredskap/
Den nye ledaren besöker den demilitariserade zonen.
Man undrar om den som är diktator i Nordkorea har alla getter hemma, mer oberäknelig människa får man nog söka efter, visserligen så är den gamla diktatorn död men han har nog lärt upp sin son att bli på samma sätt eller värre. Folket verkar de inte tänka på ett dugg. Nordkorea har ju kärnvapen enligt vad som sägs och ett anfall därifrån med atombomber skulle vara förödande, enligt mångas tro är det inte långt tilll att den nye diktatorn använder avtryckarfingret mot Sydkorea.
Sen är det ju så att om de utlöser en atombomb mot sydkorea då behöver dom nog ingen mat efter det, samhällen skulle bli utplånade även o nordkorea.
Att ingen satt åt den förra diktatorn är ju konstigt, delegation efter delegation har ju besökt landet och försökt få dem att förstå att det de gör är mycket farligt för planeten jorden, därför undra man om de har alla getter hemma då de fortsätter.

Den översta klassen i NK lever världens lyxliv med importerad mat. Sen skiter de i befolkningen, bara de får ha makt. Bara det det handlar om.
Halvdansken har rätt, visst lever den klick som är rika och diktatorn i NK i överflöd. Folket vet inte om de har mat för dagen och de behandlas sämre än hundar, det som är konstigt är att det inte blir uppror.

Militären håller dem nere, folk vågar inte. Men det kan väl inte hålla på i evigheter.
Lite NK historia om varför det blev som det är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordkorea
NK har enligt USA världens störtsta armé.
De har kanske världens största arme räknat till antal personer, de flesta helt outbildade i krigsföring Däremot tror jag att deras teknologi i armen är oerhört förlegad och därför har en klick(igen) spapat den eller de atombomber de har.
Jag tror att skulle USA angripa NK då skulle de snabbt tillgripa atombomben, NK hotar med den för att få vara ifred med sitt underkuvande av folket som lever i misär. Skulle det bli ett krig mot NK då skulle det spillas många människoliv av folket medan klicken med eliten/de rika slår med piskan som de alltid har gjort.
Vi får nog vara glada så länge som de håller sig i skinnet och inte ställer till med ett atomkrig. Deras demonstrationer med bomben har ju gett eko över hela världen och många har satts i respekt av deras tokerier.
NK har avbrutit sitt kärnvapenprogram till förmån för mat.

Mja… de kanske säger att de har det.
Ska dom börja att äta atomsopor då??? NK tror jag inte mycket på, de säger en sak men gör en annan för att sedan neka till att de har gjort det.Ingen vet vart man har Nordkorea i atombombsfrågan.
# 51 Jag tror att USA har rätt bra koll på det faktiskt.
Största delen av folket lever i NK som vad de gjorde i europa på 1700 talet. De som man ser i reportaget är slavar som kallas för "volontärer" . Vart du än ser i NK så är hela nationen mycket underutvecklad om man bortser från den lilla klick som är eliten.
För en västerlänning gör det ont i en då man ser hur folk hunsas till att gör vad som helst för "den store ledaren", gör dom inte det så blir det slavarbete kanske på livstid.
Att landet dessutom har atomvapen är fruktansvärt därför att de sätter inget värde på ett människoliv och kan när som helst utlösa atomkrig för småsaker som inte passar in i deras tyckande.
Vi får vara glada i västerlandet att de inte har så mycket att göra med oss och att det gjorts åtstramningar med både det ena och det andra, det är bara synd att det blir folket som lider ännu mer de välbeställda de tar nog sitt ändå på folkets bekostnad.