Politik iFokus

Politik

Etikett: arbetsmarknad
Läst 1182 ggr
Björnidet
1

Politiker lyssnar dåligt

Vid upprepade tillfällen har man hört om olika bra förslag som folket i sverige kommit med till en politiker oavsett färg men de lyssnar inte på detta . Varför skall vi ha sådana politiker utan hörselorgan. Det finns förslag som vanligt folk kommit med till regeringar som har sedan kommit som försök i olika företag.

Varför skall det för det mesta vara så att företagen skall gå i spetsen för att krympa arbetslösheten i sverige och regering å riksdag bara ser på.

Finns det någon av de som läser detta som vet annars eller är det en sanning att så är fallet.

Skriv gärna och berätta vad du vet eller vad du tycker i sådana frågor och vad gör vi åt det.

[drummer]
1

Att politiker har svårt att lyssna är inget nytt. En politiker sitter sällan på sin post för att göra det bättre för hela landet. Ett självintresse finns hos nästan alla.

Men jag tycker att vi har gått för långt med att lägga allt på regeringen. Naturligtvis är det företagen som skall gå i spetsen för att få ner arbetslösheten. Om regeringen bara ser till att landet har ett bra företagsklimat så är det upp till företagen att se till att det rullar på.

Lärlingsinitiativet som det pratas om i en annan tråd är ett bra exempel på att företagen tar sitt ansvar. Dom kommer att behöva duktiga arbetare när konjunkturen vänder och det är upp till dom att skapa detta. Lärlingssystemet som vi hade för länge sedan kan återskapas men det måste styras från företagen som vet vad för folk dom behöver i framtiden.

Det som regeringen kan göra är att skapa teoretisk utbildninglinjer som lärlingar går igenom deltid för att få bättre kunskap i språk, matte och annat som senare kan vara värdefullt i yrkeslivet. Så jag ser ett samarbete mellan näringslivet och regeringen men som drivs av näringslivet och inte regeringen. Låt experterna bestämma vad som är bäst när det gäller utbildningen av våra ungdomar.

Björnidet
0

Jag håller med dig fullt och fast, visst är det företagen som skapar arbetstillfällen i landet och det är de som bestämmer vad för slags folk de vill ha.

Att regeringen oavsett färg skall se till att företagsklimatet är gynsamt är en självklarhet men inte alltiid tänker de så. Jag skrev i en annan tråd om detta med lärlingsplatser men ser att jag är för gammalkmodig med vad det kallas, moderna människor säger praktikplatser och visst kan vi börja kalla det så.

Vi får se om fler nappar på att skriva i tråden vilket skulle vara trevligt, som du vet så var det visst motstånd i den andra tråden detta med "praktikplatser" jag fick på huden om ,men det har ju nu visat sig att min tanke var rätt om man ser på vad som händer i Karlskrona.

Jag hoppas att den regering vi nu har tar tag i detta och låter dessa praktikplatser för unga utan utbildning bli en verklighet som gäller i hela landet.