Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1314 ggr
Mitralis
1

S största partiet

"De rödgröna skulle få stöd av 48,5 procent av väljarkåren, en uppgång med 2,6 procentenheter sedan mätningen i februari. Allianspartierna samlar 44,6 procent av väljarna, en nedgång med 3,1 procentenheter. S stöds av 32,4 procent, medan M får stöd av 30,5 procent av väljarna."

http://www.dn.se/nyheter/politik/socialdemokraterna-storsta-partiet

Vad tror ni svängningen beror på?
Tror ni att övertaget kommer att hålla i sig till nästa val?

[sakring]
0

S går uppåt helt klart. Men frågan är hur det går för MP och V. Jag tror att man inte får klampa ihop dem i ett block. Den enda gång de gjorts var förra valet och då förlorade de. S har liten erfarenhet av att regera med andra pariter.

Mitralis
0

57 procent av svenskarna anser att regerigen gör ett bra jobb, enligt en Skopmätning. 33 procent tror att en rödgön regering skulle vara bättre än den nuvarande- en ökning med 7 procentenheter sedan januari/februari.
Text-TV

[sakring]
0

Personligen så tror jag inte på en rödgrön regering och inte en röd-röd heller för den delen. Vill S regera får de göra det ensamma. Jag anser också att alliansen gör ett hyftsat arbete med  tanke på att jag inte röstat på dem.

[FruStein]
0

Svängningen tror jag beror på byte av partiledare, men jag är förvånad över att Stefan Löfven fått så stort förtroende så snabbt. Jag känner att jag inte alls kan spekulera om huruvida detta håller i sig - just nu känns det som att det finns väldigt många kappvändare.

Mitralis
0

Håller med om att det är svårt att sia i hruvida det kommer att hålla i sig, eller inte.
Det rödgröna sammarbetet gick ju som sagt inte så bra, och nu verkar det som att det är lite slitningar inom Alliansen också.
Blir spännande att se upplägget i det kommande valet.

Björnidet
0

Nu är det över 50% mitralis,skulle dessa tre partier hålla ihop vilket jag tvivlar på så skulle dom nog vinna valet.

[SweetRose]
0

Det är ganska vanligt om man ser till historien att det blir en sväng ungefär i mitten av valperioden. Hoppas den inte håller i sig bara.

Alliansen har skött sig bra tycker jag. Mer än hälften av vallöftena är infriade med 2 år kvar till nästa val.

http://www.bt.se/nyheter/valloften-infrias-snabbare-an-vantat(2643686).gm

Mitralis
0

#7 Och jag hoppas att det håller i sig då jag inte är så förtjust i de vallöften som de infriat och jag hoppas att de inte hinner med resten.

Björnidet
0

Menar du skattesänkningarna och jobbskatteavdraget då håller jag med dig, vi pensionärer betalar ju mer skatt per krona än vad den som arbetar betalar, för min del gör det mellan 6-700 kronor mindre varje månad + att pensionen inte höjts som den borde.Fördelningen har ju blivit så att de som har mest får mest och de som har minst får minst, vilket de tycker är rättvist??????

[sakring]
0

Regeringen har inte lyckats att hålla ned arbetslösheten, framför allt inte inom ungdomssektorn. Det är en klar miss. Inte gjorde momssänkningen på restaurangerna någon större nytta heller mer än att den kostade pengar. Nu är man inte överens om vilka åtgärder som ska göras då det gäller just ungdomar.

Samtidigt så undrar jag hur man räknar, egentlign, för på TV sa de ungdomar mellan 15-24 år. Är du 15 så har du inte gått ut grundskolan ännu och du är inte ens myndig. Om de hade räknat från det man är myndig och till 24 år så hade jag haft större förståelse för det.

MichaelE
1

Först så kan jag inte länka till källorna då det är tidningarna jag har läst och inte på webben, men såhår är statistiken just nu:

Arbetslöshet i Sverige 8%

bland ungdomar ligger det på 14%,

barnfattigdomen ligger på 13%

och enligt undersökning så får regeringen nedslag på fyra av fem punkter. Dessa punkter var:

• Miljö - nedslag
  • Skola - nedslag
  • Sjukvård - nedslag
  • Jobb - nedslag
  • Ekonomi - godkänt

Anledningen till att Löfven är populär är att han har setat i metall, han har facklig bakgrund och det kan ge något nytt för arbetsmarknaden och jag har stora förhoppningar pga han kan lyckas där Alliansen har misslyckat med i 6 år. Även om alliansen har bestämt sig för att prata med fackförbunden angående jobben och arbetslösheten så har ingen lösning kommit till skott - inte ens att sänka a-kassan har varit på tal, vilket har gjort att massvis med människor är helt utan trygghet.

Från min sida så får "häxmästaren"* Borg även underkänt i ekonomi pga att jag får inte ur mer pengar idag än vad jag fick år 2007 trots tre skattesänkningar sen dess, varför? A-kassan har ätit upp dem pengarna och de förhöjda kostnaderna hos landstinget idag gör att jag får ännu mindre pengar över.

*Aftonbladets namn på Anders Borg

[sakring]
1

Vårbudgeten gav ju en del i övrigt att önska. Ökad arbetslöshet men inga statliga åtgärder trots god ekonomi.

MichaelE
1

#12 pga det Borg har pratat om de senaste 4 åren - "finanskriser". Om inget görs åt den bristande infrastrukturen och våra skolor och annat inom snar framtid så kommer vi ha en egen finanskris skapad av Borg själv!

Exporten drabbas av denna vårbudget, utbildningarna drabbas pga mindre pengar till skolor för att anställa fler lärare - barn halkar efter. Äldre får det sämre, har inte hört något om Carema på sistone. Sjukvården ska vi inte prata om.

Men, näh - vi har goda finanser men vi ska sitta och spara medan vi tittar på hur det går för resten av EU medan vårt land raseras ekonomiskt bakom deras ryggar.

Alliansen har lämnat oss gott folk!