Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 976 ggr
[cala02]
0

Ungdomsarbetslöshet?

Idag påstods det att ungdomar som söker sommarjobb automatiskt hamnar i statistiken över arbetslösa, på nyheterna. Förvånande då att man vill göra satsningar på något som man inte har fakta. De flesta av mina elever har skrivit in sig som arbetsökande, så i klassen har jag då 80% arbetslöshet!

[drummer]
0

Lögn, förbannad lögn och statistik. Ett av dom bästa uttryck som jag vet. Med hjälp av statistik kan du bevisa vad som helst.

[FruStein]
0

Vi pratade om detta hemma igår och jag kom att tänka på att jag själv blev satt i facket "arbetslös" när jag efter gymnasiet sökte praktik i en lågstadieklass. Jag förstod inte varför jag blev kallad till möten för arbetslösa - jag hade ju praktik - och först då gick det upp för mig att jag klassades som arbetslös.

Björnidet
1

Så sant drummer.

Det finns tre lögner, lögn färbannad lögn och statistik. Vi har  ett otal gånger sett att så är det, politiker plockar ut russinen ur kakan som de sedan redovisar som statistik, därför är statistik osanning.

Självklart finns det folk som tror på deras redovisningar som egentligen är en katastrof för det svenska samhället.

Man kan jämföra med historien om den som var hel eller halvblind. eleven tillfrågas om vad som händer om man skär av ena örat::: då blir man halvblind svarar eleven, läraren funderar??? men säger han, om man skär av andra örat då vad blir man då? Jo svarar eleven då blir man helblind???? varför då frågar läraren?? jo säger eleven då kanar pälsmössan ner för båda ögonen, därför blir man helblind.

Så är det med våra politiker, de verkar ha för stora mössor så att de inte ser verkligheten utanför mösskanten.

Mitralis
0

Kanske är så att de är inskrivna på arbetsförmedlingen samtidigt som de sommarjobbar eftersom sommarjobb av naturen är tidsbegränsat? Obestämd