Vad kan jag göra?
Hej alla!
Jag har ganska nyligen varit på en arbetsintervju och blev återkallad flera gånger och var till sist 1 av 2 som var tilltänkta för jobbet. Det stod mellan mig och en trevlig kille från Irak. Vi träffades flera gånger under anställningsprocessen och jag fick en bild av att vi var lika lämpade för arbetet, dock är min svenska bättre än hans, vilket även han själv påpekade. Språket var också en viktig del för att få jobbet.
Efter några veckor hade jag fortfarande inte hört något, så jag ringde till arbetsgivaren för att ta reda på hur det låg till.
Min förvåning blev stor när jag fick höra att det skulle ha blivit för dyrt för företaget att anställa mig. Jag blev helt paff, då det var en bestämd ingångslön som var lika för alla. Detta är det svar jag, efter mycket om och men, fick av arbetsgivaren:
"XX hotade med att anmäla oss till DO om han inte fick jobbet, och då skulle vi åka på att betala stort skadestånd till honom. Det har hänt en gång tidigare i en liknande situation och vi vågar inte chansa igen. Dock hade vi hellre anställt dig, då dina språkkunskaper är betydligt bättre. Vi hoppas du har möjlighet att börja jobba hos oss vid ett annat tillfälle."
När jag pratade med min arbetsförmedlare beklagade hon vad som hänt, men att det tydligen inte är helt ovanligt att sånt händer.
Finns det nåt jag kan göra? Jag kan ju inte som etisk svensk anmäla situationen till DO. Ska vi finna oss i att Icke-svenskar "hotar" till sig arbeten som vi är bättre kvalificerade för?
Vart är världen på väg?
Är det du, Caxora :)?
Nej, det som står i ditt inlägg är knappast sant. Vet inte varifrån den massiva strömmen av trams och ljug på politiksidan plötsligt kommer ifrån.
Vart är världen på väg? Ja, mot undergång tydligen. Helt otroligt vad människor kan sitta och hitta på bara för att få fram någon billig poäng.
Om det mot förmodan är sant så är det minsta du kan göra att kontakta en jurist i stället för att sitta och fråga på ett forum där de flesta antagligen inte kan någon juridik? Antagligen ska du anmäla företaget/fallet till arbetsdomstolen. Men nu var det här ju bara hittepå, ellerhur :)? Vad hette företaget och var är Aftonbladetrubrikerna? Eller just det, inte ens avpixlat.se skulle behandla något så lösgrundat.
Vem är Caxora???
Detta var inte nåt påhittat. Jag har tagit upp detta med AF och de anser inte att det finns grund för att gå vidare med detta eftersom företaget trots allt har valt att anställa XX och inte mig. Under vilka former de har gjort det är ju upp till dem. Den officiella orsaken till att jag inte fått jobbet kom i posten idag: "Tack för visat intresse. Platsen har gått till annan sökande"
Konstigt forum där man som helt ny medlem blir beskylld för att hitta på.
Tror inte att jag kommer att rekommendera detta forum till mina vänner.
Att jag överhuvudtaget skrev något var för att jag trodde att man kunde ventilera saker som hänt och skett. Tror att det som hände mig kan ske en hel del i det fördolda. Men det lär vi väl aldrig få veta på detta forum där såna som du sitter och "rackar ner" på folk som skriver av egen erfarenhet.
Tack för det inte varma välkomnandet till Politik i Fokus!

Jag tycker det är synd när nya medlemmar misstros när de vill berätta om sina upplevelser…
Inte konstigt att vissa iFokus sajter får dåligt rykte när sånt här händer.
Vet inte vem #1 är, men jag misstänker att h*n har förväxlat AngelFire77 med någon annan. Troligen en känd mytoman
.
Jag tycker det är hemskt, det som AngelFire77 har råkat ut för och som jag ser det har h*n försökt få hjälp av AF. Om nu dessa inte tycker att det är något att gå vidare med, och om deras syn på det är att detta händer ibland, är det ju riktigt synd…
Men som jag förstår det, skulle det nog stå ord mot ord om man skulle anmäla företaget. Att de säger en sak muntligt, behöver ju inte betyda att de ställer sig bakom detta uttalande offentligt. De har ju lämnat ett skriftlig besked om varför AngelFire77 inte fick jobbet och det är den versionen de kommer hålla fast vid.
Men som svar på det som jag uppfattade som en fråga: Jag tror inte att det finns något liknande DO för etniska svenskar.
Om vi känner oss orättvist behandlade får vi snällt gilla läget, i mångt och mycket.
Jag vill i alla fall hälsa AngelFire77 välkommen till Politik iFokus, och iFokus i allmännhet. Hoppas du ska trivas och inte blir bortskrämd från en på många sätt utmärkt mötesplats.
"Alla misstror inte"
Jag finner det djupt otroligt att din historia är sann, och det har ingenting med siten att göra utan det är min personliga reflektion. Det har ingenting med politik iFokus att göra, ingenting med övriga Medarbetare att göra och ingenting med övriga besökare att göra.
- Vilket företag rör det sig om? Det finns väl ingen anledning att hemlighålla det, du blev ju enligt din mening diskriminerad och varför skulle du vilja jobba på ett företag eller hålla dem om ryggen, när de diskriminerat dig?
- Varför skulle de ha erkänt för dig att mannen hotade med DO-anmälan? Hur pålitlig var källan som sa detta?
- Varför skulle ett företag anställa någon som inte kan så bra svenska, om svenska var så viktigt för jobbet? Det kostar ju stora summor att anställa fel person, precis som det kostar stora summor att bli fälld för diskriminering.
- Arbetsförmedlingen sa att det här "inte var ovanligt". Då kan jag lätt få tag i en arbetsförmedlare och bekräfta det här va? Att sjukt många icke-svenskar (TS ordval) hotar sig till jobb?
- Den största bristen i historien är dock att företaget skulle vara rädda för att bli anmälda till DO - för att de redan blivit fällda där. Det finns inte en chans att ett företag som blivit fällda för diskriminering inte skulle ha ordentlig koll på lagen, och därmed veta att de aldrig skulle bli fällda för att ha anställt dig i stället för mannen i fråga. Får ett företag "hot" som mannens påstådda hot så kontaktar de sin jurist - och har juristen någon som helst utbildning så vet denne att DO inte hade kunnat fälla företaget eftersom du hade bättre meriter (bättre på språket, där språket var en merit) än irakiern det vill säga du var bättre lämpad för jobbet. Man blir inte fälld i rätten för att ha anställt en bättre lämpad person :).
Slutsats: antingen hade mannen bättre meriter än dig och därmed var det fullt "legitimt" att han blev anställd och att hota med DO om han inte blev det (sen om det gått igenom vet man ju inte). Eller så hade han sämre meriter varav företaget legitimt kunde neka honom jobbet och därmed inte behövde vara rädda för DO överhuvudtaget.
Du kan ju alltid ringa tidningen om det hela - om du nu inte vill kontakta en jurist - för är det sant så är det ju skandal. Man ska inte kunna hota sig till ett arbete. Även tidningen kommer dock fråga om källor. För det är vad man måste göra när man läser något som inte verkar stämma - man ber om bevis på att det faktiskt stämmer! Källkritik är grunden för allt vetande.
Om det här mot förmodan är sant så har du en stor ursäkt från min sida, men en sådan kommer inte förrän den här historien får mer kött på benen.
AngelFire77; två nya användare skapas samma dag för all lyfta samma fråga, misstankar väcks…
Arbetsgivaren har anställningsrätt att själv välja vem de vill anställa (med undantag för diskrimineringslagstiftningen). Enda undantaget är arbeten som faller under LOA-lagstiftningen, där anställning endast får baseras på förtjänst och skicklighet. Utöver de fallen har du själv aldrig möjligheten att få ett arbete som tillsatts av annan sökande.
DO:s domar genom åren som rör etnisk tillhörighet eller religiös utövning i arbetslivet är väldigt få. Cirka 20 stycken sedan 2006 - och då räknas också de friande domarna med.
http://www.do.se/sv/Om-DO/Stamningar-och-forlikningar/
Så kan ni avgöra själva om ni finner historien trovärdig, med tanke på hur få företag som fällts för det hela och vad fallen faktiskt gäller när de fälls. Det krävs rejäla övertramp för att bli fälld: "han kallades neger", "de blev trakasserade för sin religion/härkomst" "hon blev retad för att hennes man var från Iran" och liknande. Och alla blev inte ens fällda utan där står även med fall av trakasserier som blev friade i brist på bevis. Precis som företaget som TS nämner hade blivit.
Att det därmed skulle vara vanligt att "icke-svenskar" (??) hotar sig till ett jobb och att damen på AF sa det stämmer alltså inte överens med verkligheten. Många anmälningar kommer kanske in, men det är ju inte anmälningarna som spelar någon roll för företaget. Det är ytterst få fall som faktiskt går igenom, så att ett företag skulle vara rädda för DO under en vanlig anställningsprocess där allt gått legitimt till (mannen fick återkomma flera gånger), verkar i min mening helt befängt.
TS! Du frågade vad du kan göra (allt nedan är taget från do.se). Varsågod.
Antidiskrimineringsbyråer
Även Sveriges lokala antidiskrimineringsbyråer kan hjälpa dig i ärenden som rör diskriminering.
Hitta kontaktinformation på www.adbsverige.se
Facket
Har du blivit diskriminerad i arbetslivet ska du främst vända dig till ditt fackförbund. Enligt lagen har facket rätt att företräda dig i diskrimineringsärenden och i ärenden som rör missgynnande som har samband med föräldraledighet. Anmäler du till DO kommer myndigheten att vidarebefordra din anmälan till facket och avsluta ditt ärende
Advokathjälp
Om du vill vända dig till domstol i en tvist eller om du till exempel vill överklaga ett myndighetsbeslut kan du behöva en advokat. Advokatsamfundet har kontaktuppgifter till advokater i hela Sverige. Advokatsamfundet kan också ta emot anmälningar om du tycker att din advokat inte gjort det han eller hon ska.
www.advokatsamfundet.se
#4: Jag pratade med den person som hade hand om rekrytteringen till företaget. Jag antar att han har insyn i vad som hänt och liknande. Men jag tror ju att om jag skulle kontakta företaget idag skulle jag inte få samma uppgifter, eftersom denna person tydligen inte jobbar kvar inom företaget. Det stod även ett helt annat namn på det besksed jag fick hemskickat idag.
Den andra killen kunde BRA svenska, det hymmlar jag inte med.
Jag har alla intentioner att söka jobb där igen, då jag vill jobba för företaget. (Bra lön, arbetsuppgifter och arbetskompisar.) Av denna anledning vill jag inte smutskasta företaget i onödan. Det KAN ju vara så att den jag pratade med drog en vals om anledningen oxå, vad vet jag.
Då är det mer skrämmande att arbetsförmedlingen själva säger att det förekommer, att företag väljer en icke-svensk framför en svensk med fruktan att bli kallade rasister och annat. (Hur ofta vet jag inte). Du kan väl höra med din arbetsförmedlare vad h*n tror.
#2 Tack! Själv är jag en människa som vill tro det bästa om alla!
#8. Nyss ville du ju anmäla dem? Nu vill du få jobb där igen? Vad tråkigt, då finns det ju absolut ingenting som kan bekräfta historien.
"Finns det nåt jag kan göra? Jag kan ju inte som etisk svensk anmäla situationen till DO."
Om mannen kunde svenska var ni lika kvalificerade och därmed förtjänade han jobbet lika bra som du. Men, då har du ju säkert en bra chans nästa gång i stället.
För övrigt, kan man svenska och bor i Sverige och får jobb i Sverige så är man väl ändå inte en "icke-svensk"? Eller han kanske fick jobbet trots att han pendlade från Irak :)?
För att klargöra ordet min tolkning av icke-svensk och min syn på människor från andra länder: De allra flesta av mina vänner kommer från andra länder, och vi har tillsammans myntat uttrycket icke-svensk. Dels för att de inte vill bli kallade invandrare, flyktingar, nybyggare eller nåt annat man hör i media, men oxå för att de inte vill bli kallade svenskar
.
En icke-svensk kan komma från vilket land som helst i hela världen så vi tänkte på utrycket "världsmedborgare", eller "inte-född-svensk", men icke-svensk lät bättre och kortare. Det ska alltså inte ses som ett negativt ord, utan mer tvärtom.
Jag har inget emot människor från andra länder, de är individer precis som vi. Därför tycker jag att vi ska samma skylldigheter och rättigheter var i världen vi än befinner oss. (nu ser ju inte världen ut så, men man får väl ha önskemål)
. Jag har förstått att många kan ha fått fel uppfattning om mig och t o m tagit illa vid sig av mitt uttryck och jag hoppas på nåt sätt kunna gottgöra det.
Jag ville egentligen aldrig anmäla företaget, eftersom jag inte direkt lägger skulden på dem. Det är själva systemet jag inte riktigt förstår. Varför ska en del kunna hota med anmälningar hit och dit om ditt och datt när andra inte har den möjligheten. Det kan ju inte vara roligt att hålla rekrytteringar om det hotet finns överhängande att de kan få en rasistisk stämpel på sig.
#7 Detta är bra info! Tack!
#9 Jo, jag fick ett annat brev som jag såg nu när jag kom hem (här får vi post med olika företag flera gånger om dagen). Där framkommer att de sparar all min information och kontaktar mig direkt nästa gång de behöver personal. Detta var undertecknat av högste chefen på företaget! Det är ett litet företag med mindre än 20 anställda.
Kanske de själva har insett hur knasigt det blev, vad vet jag. Jag ser i varje fall fram emot nästa kontakt med företaget
.
Kanske bara var tur att jag inte visste vart jag skulle vända mig, för då skulle de nog inte tycka om mig efter det
.
Dessutom skulle det nog bara ha blivit som MiroSputnik skrev, att ord skulle ha stått mot ord. Jag undrar bara varför han överhuvudtaget sa orsaken till mig. Det skulle ha varit enklare för honom att säga att den andra sökanden i detta fall var bättre på nåt… Kanske hade han en skev bild av icke-svenskar och ville få mig att tycka detsamma…
Kanske hade jag oxå för bråttom att häva ur mig min berättelse här på forumet, så med facit i hand kanske det hade varit bättre att inte skriva nåt alls… Ska tänka mig för i fortsättningen (???) Så att jag inte med mina erfarenheter trampar någon på tårna.

Det är inte utan att man undrar vad du vill, men jag tror inte du visste det själv heller, AngelFire77.
Jag tycker personligen att denne person på företaget som du pratade med verkar konstig. De uppgifter han har gått ut med är inte normalt förfarande, och kanske t o m ett brott mot företagets policy.
Kanske därför han har fått sluta i företaget? Jag undrar om det inte är så. Jag tror inte att det förekommit något hot från den andres sida, jag vill inte tro det, men jag kan inte heller se varför en ansvarig person på ett företag skulle häva ur sig såna kommentarer till en egentligen helt främmande person…
Kul iaf att du fått "löfte" om jobb där vid ett senare tillfälle. Hoppas de behöver rekryttera snart igen!
Jag va nog en av dem som trodde att du inte tycker om invandrare, eller vad man nu ska kallla dem. Tänkte aldrig på att "icke-svensk" kunde vara myntat av invandrarna själva. Det är intressant att de själva inte vill bli kallade svenskar…
Jag skulle i alla fall inte söka jobb där igen - då kanske du står där med en DO-inkvoterad kollega som egentligen inte är kvalificerad som din närmaste Medarbetare.
Gällande att höra av sig igen så är det något de flesta företag säger när de nekar arbete.
FruStien; det har aldrig varit tal om att den anställda personen ej är kvalificerad som arbetstagare. Den subjektiva bedömningen från TS är att båda är likvärda kvalifikationer, dock att TS talar något bättre svenska än den som anställdes, dock att denne talar bra svenska. Ett tips är att läsa hela tråden innan du fäller fördomsfulla kommentarer.
#11. Jag tror inte det finns särskilt många invandrare som inte vill kalla sig "svenskar" eller "invandrare" om de bor i Sverige och planerar att fortsätta göra det (vissa vill ju faktiskt åka "hem" och ser aldrig Sverige som sitt hemland). 90 % av mitt umgänge är icke-svenskar och 90 % av mitt umgänge hade känt sig kränkta av ett sådant ordval som icke-svensk ;).
Ordet icke-svensk antyder att invandrare egentligen inte ens försöker eller vill bli svenska och därmed är det ok att skilja på svenskar och "icke-svenskar". Lite lagom passade en främlingsfientlig agenda. Precis som TS eller kanske rättare sagt TS kontakt på arbetsförmedlingen som försöker få oss att tro att det är vanligt att invandrare hotar sig till jobb i dagens Sverige. Detta trots att knappt ett enda företag fällts för att ha prioriterat en svensk med liknande meriter i urvalsprocessen för ett jobb framför en invandrare (eftersom det inte går att bevisa att någon diskriminering skett). Däremot fälls företag som kallar mörkhyade för neger eller andra uppenbara kränkningar.
För övrigt. Min sambos pappa är rätt högt uppsatt på arbetsförmedlingen och han har aldrig hört om att invandrare skulle hota sig till jobb (inte som i detta fallet). En som jobbar på AF som hävdar något sådant hade antagligen fått höra en del under nästa "utvärdering/ utvecklingssamtal" om hennes ledning visste om detta. Man får givetvis inte sprida sådana lögner till de arbetssökande. Snarare ska de kontakta företaget i fråga och rapportera till högre instans om det hela.
#13 Jag har läst hela tråden och skrev ett svar till TS. Efter flera diskussioner med dig vet jag att vi inte förstår varandra så du behöver inte kommentera mina inlägg alls.
Om det är så att företaget TS sökt till faktiskt faller för omotiverade påtryckningar från DO så är det i alla fall inget företag jag skulle vilja arbeta för.
FruStien; det är på forum fritt att kommentera diskussioner vad jag känner till. (Framför allt trådar jag redan skrivit i?) Ja, märkligt dock att du lägger värderingar i någons kompetens fullständigt utan grund till detta…
Det är enligt lag ej tillåtet med positiv särbehandling pga. etnicitet, så risken/chansen att någon skulle bli inkvoterad på den grunden lär vara minimal.
#16 Du får skriva vad du vill, men jag kommenterade till TS och ingen annan och väljer att bara utgå från de fakta som lyfts i dennes inlägg.
Jag vet själv hur fel det kan bli om DO får något om bakfoten (jag har nyligen arbetat med en sådan människa) så jag vet att det faktiskt kan hända.
Jag heter för övrigt STEIN i efternamn.
FruStein; ber om ursäkt för att det ena fingret uppenbarligen var någon millisekund snabbare än det andra så att bokstäverna råkade byta plats, förstår att du direkt måste tro att jag syftar på någon annan…
Dock står det inte i TS inlägg att den vederbörande ej var lämplig och kvalificerad för arbetet, eller kan du visa vart detta står då jag uppenbarligen är tillfälligt blind…
Diskrimineringsombudsmannen tar dock sällan egna beslut utan det är domstolen som slutligen avgör ärenden, diskrimineringsombudsmannen kan däremot driva ärenden åt den som blivit diskriminerad.
#18 Du har i alla inlägg vi diskuterat skrivit fel så jag kände att det kunde behöva påpekas. Jag förstår att du menar mig, men du skulle kanske inte vilja bli kallad Mao kontinuerligt heller?
Det står i TS inlägg att det fanns språkbrister hos den andra sökanden som TS själv inte har, eller snarare att nivån på språket inte var likadan. Om språket var en viktig del i arbetet, vilket TS skrev, så kanske rekryteringsprocessen inte gick rätt till?
DO kan vara ett stöd, likt en fackförening, och när DO kopplas in kan det hända att en arbetsgivare ger mig sig för att undvika uppmärksamhet.
FruStein; som sagt så ber jag om ursäkt för det, det har aldrig varit min avsikt, kan ha varit ett sådant ord som ligger så på tangenterna att ena handen lätt hinner före den andra, slarvfel på namn korrigeras ju tyvärr ej av stavfunktioner som annars snabbt visar när det råkat bli omkastade bokstäver.
Dock anser jag inte att det på något sätt skulle göra vederbörande till en okvalificerad arbetare, TS subjektiva åsikt är att hon än något lite mer lämplig för tjänsten dock att båda sökande var skickliga och väl kvalificerade…
Självfallet, om din fackförening inte vill driva ett ärende till domstol åt dig kan DO i vissa fall driva ärendet vidare åt dig. Däremot innebär inte detta någon ensidigbeslutande rätt gentemot arbetsgivare, om arbetsgivare backar med hot om DO anmälan så lär arbetsgivaren vara väldigt säker på att denne handlat felaktigt.
Frustein, kan du inte berätta din erfarenhet då DO fick något om bakfoten?
Säkert. Själv tänker jag såklart på det eftersom det är mitt namn, men det finns andra ord jag ofta slinter på.
Det beror på vilka arbetsuppgifter personen skulle ha haft. Om det t.ex. innebar att verbalt eller skriftligt representrera företaget så kan det se illa ut om personen har bra, men inte nära perfekt svenska.
Ett DO-fall kan vara lockade för lokalpressen, vilket kan göra att man backar fast man kanske egentligen har sitt på det torra. Om "fel" journalist engagerar sig kan företaget smutskastas för lång tid framöver. Jag tänker t.ex. på privata serviceföretag som gärna smutskastas i diverse media.
#21 Det är superfrestande, men jag tror att det skulle kunna klassas som att jag är illojal och det vill jag inte riskera. Men om du är nyfiken kan du PM:a mig.
#22. Ok, jag tänkte att det kunde vara intressant med en berättelse som rörde DO/jobb/kompetens från någon som inte skapat sitt konto samma dag ;). Ajaa.
#23 Som sagt, du kan Pm:a mig om du är nyfiken.
Verkar som om jag iaf inte är ensam om mina upplevelser. Synd bara att de inte uppdagas oftare. Tror att orsaken till d kan vara att man inte blir trodd…
Som det är nu tycks myten om att det inte går att DO anmäla annat än "etniska svenskar" vara förhärskande. Det finns andra trådar här där det framförs och man kan se det i kommentatorsfält i tidningar på nätet. Vissa element tycks ha detta mantra nu att sprida lite överallt. Som i den felstavade tråden KU-Anmälda, där samma retorik används av olika nick. Har även sett det på avpixlat, FB och andra sociala medier. Ett av de första och mest omtalade fallen gällde faktiskt Radio Islam där sändningsrättigheter drogs in och böter utdelades till den kanalen.
#25. Det beror kanske på hur man framför sin historia också. Jag har i inlägg #4 argumenterat för varför jag personligen inte alls tror på din story, samt att varningsradarn slås på när en person är helt ny på iFokus och i sitt första och enda inlägg skriver att
"Jag kan ju inte som etisk svensk anmäla situationen till DO. Ska vi finna oss i att Icke-svenskar "hotar" till sig arbeten som vi är bättre kvalificerade för?"
I get it.
Och åter igen, fy för ordet icke-svensk. Jag tror inte en sekund på att dina vänner skulle vilja kallas något sådant, vilket ännu mer minskar trovärdigheten i din föregående historia. Mina, icke-påhittade, vänner vars föräldrar invandrat tyckte att det var lika kränkande som att kallas blatte.
#26. Ojdå, var kan man läsa mer om det? Jag sökte på DO + radio islam men fick inte fram något relevant.
Efter en uppmärksammad rättegång år 1990, dömdes radiokanalens ansvarige utgivare Ahmed Rami till sex månaders fängelse för hets mot folkgrupp, och sändningstillståndet drogs in under ett år. Ahmed Rami anmäldes till justitiekanslern av Svenska kommittén mot antisemitism. År 1993 dömdes den nye ansvarige utgivaren David Janzon för samma brott.
Från wikipedia.
cala02; hur är detta relevant i denna diskussion? Självfallet är hets mot folkgrupp ett eget straffrättsligt brott, hur kopplas detta till den aktuella diskrimineringsfrågan?
Det är relevant på så sätt att det håller inte att säga att det bara är svenskar som kan diskriminera. Det är löjligt att påstå att bara "Icke svenskar" kan det anmäla och få rätt. Lagen tolkas ju inte olika på grund av brottsrubriceringen, hets mot folkgrupp när grupper i samhället blir utsatta, diskriminering för enstaka personer.
Finns det nåt jag kan göra? Jag kan ju inte som etisk svensk anmäla situationen till DO. Ska vi finna oss i att Icke-svenskar "hotar" till sig arbeten som vi är bättre kvalificerade för?