Försäkringar i Sverige
Vi pratar ju ofta om hur det ser ut mer försäkringarna i USA, men hur ser det ut i Sverige?
Är ditt barn försäkrat under lovet?
Är ditt barn försäkrat över huvudet taget?
Hur ser det ut för de som är lönebidragsanställda?
Har du koll på dina försäkringar, eller litar du på att det bara ska lösa sig eftersom vi bor i Sverige?
Jag har bra koll tror jag
Vi hade särskilt försäkring för sonen t.om han fyllde 26.
Resterande försäkringar som hus, liv, bil, moppe, katterna osv. har vi samlat på ett ställe.
/Maria

Jag har inte så bra koll
Jag har i alla fall en gruppliv genom facket. Har fått för mej att det är den enda försäkringen som jag får ta pga fel på hjärtklaffen. Detta fick jag bekräftat när jag en stund efter jag startat denna tråd får tidningen Status (HjärtLungsjukas tidning) i posten. Där står det att personer som har medfödda hjärtsjukdommar i det närmaste är omöjliga att sjukförsäkra, och om man har oppererat klaffen så är det tydligen bara att glömma. Olycksfallsförsäkring skulle jag i och för sig säkert kunna få ta i alla fall.
Men jag har tyvärr inte en susning om vad som ingår i gruppliven så det kanske är dags att börja titta på det.
Har helförsäkring på bilen. Boendet är försäkrat med någon försäkring hos HSB.
Jag har en hemförsäkring som täcker olycksfall och en reseförsäkring finns det också i den. De flesta kommuner har en skolförsäkring som täcker även fritiden.
Facket har också försäkringar. Då min svåger och min syster dog och barnen blev föräldralösa så fick de ut på en försäkring genom facket.
Men i USA är det frågan om en allmän sjukförsäkring och det har vi.
Jag har hemförsäkring och personförsäkring. Har även någon försäkring via facket men har ingen om vad eller vad som skulle ingå.

Här i Finland var jag tvungen att ha en hemförsäkring för att få lov att hyra.