Obamacare
"Principfrågan som gjort att reformen hamnat i Högsta domstolen handlar om gränsdragningen mellan de federala myndigheternas makt och individens frihet. Mer specifikt gäller det: har lagstiftarna brutit mot USA:s grundlag genom att kräva att alla skaffar en sjukförsäkring?
Just detta är en av förändringarna som Obamas reform innebär. Den som inte är försäkrad via en privat arbetsgivare eller staten ska ordna det själv – annars blir det böter."
Källa:http://www.dn.se/nyheter/varlden/odesstund-for-obamas-hjartefraga
"En lagstiftad och obligatorisk sjukförsäkring ska enligt Obamacare på sikt minska statens kostnader. I dag beräknas 30 miljoner amerikaner sakna en sjukförsäkring. Något som bidragit till skyhöga sjukvårdskostnader."
Källa:http://www.dn.se/nyheter/varlden/hd-godkanner-obamacare
USA:s högsta domstol slår fast att president Obamas sjukvårdsreform är förenlig med författningen. Beslutet har fattats med fem röster mot fyra.
**Tycker du att det är rätt att kräva att alla ska ha en försäkring?
Hur tror du att detta kommer att påverka befolkningen i USA?
**
Jag týcker att det är MYCKET intressant att det gick igenom, då majoriten i HD är konservativa. En konservativ hade dock gett sin röst med argumentet att det gick att säga att det var något av en "skatt" och skatter är tillåtna.
Jag tycker att det är rätt att kräva att alla ska ha en försäkring, precis som jag tycker att det är rätt att skatta medborgare. Men de som anser skatt vara stöld håller knappast med där då en påtvingad försäkring då också är stöld. Men var är kritiken mot bilförsäkringarna :)?
USA ska hjälpa mindre företag att betala försäkringarna, och de som har väldigt låga inkomster ska inte bötfällas om de inte köper försäkringen.
Den egentliga frågan är ju om det är förenligt med USA:s grundlag och där är sista ordet knappast sagt ;). Mitt Romney lovade att riva upp beslutet om han blev president, bland annat.
Jag tycker det är helt rätt.
/Maria
Det är bra att alla måste vara försäkrade. För många kommer det bara att handla om att omprioritera sina utgifter. För de som ändå inte har råd kommer det säker att finnas ekonomisk hjälp.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Detta är beviset på hur tragiskt felande deras system är i usa.
Dock bra med babysteps i rätt riktning =)
/Fridaybrew