Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1035 ggr
Mitralis
2

Jonas Sjöstedts tal Almedalen

Lyssnar på det inspelade talet från Almedalsveckan. Skriver ner det jag hör och mina reflektioner på det.

Behaglig att lyssna på. Lite som en talbok. Låter som lite smackanden ibland, men det kan vara inspelningen eller uppspelningen.

Sjöstedt tar upp vården. Berättar om ett mail som han fått av en person som jobbar inom vården. 
Tar upp konkreta exempel på vad som borde göras för att det ska bli bättre. Ökad bemaning, rätt utbildning och att ha rätt att få den utbildningen. Fasta arbeten och riktiga anställningar. Bättre lön. 
Detta ska ge en bättre omsorg.

Tar upp den offentliga kontra privata vården. 

Det ska inte finnas privata företag med vinstintresse. Koperativa går bra. Varenda skattekrona ska gå till det de är avsedda.

Behoven ska styra. Välfärd efter behov, medborgarnas behov, inte företagens.

Utan privata vinster i välfärden så blir det fler om arbetar där.
Där det är privatägt så är det färre anställda och de osäkra anställningarna är fler.

Tar upp exempel på kommuner som är styrda av Vänstern. Äldreomsorg har återtagits från exempelvis Carema. Mer resurser har tillförts.

Vänsterpartiet tror på valfrihet. De är positiva till nya idéer och bra impulser, men de är emot privata vinster i välfärden för det är någonting annat. 

De vill ha ett vinstförbud.

Kvalitet och välfärd ska gå före vinst.

Vi har blivit kunder i en marknad där makten står hos företagen.

Vi har fått en kostsam privatiseringsbyråkrati. 

Välfärden ska vara anpassad efter människorna som använder den.

Måste lyssna på de om behöver välfärden och de som tillgodoser dessa behov.

Pratar om jämnlikhet. En fungerande välfärd ger ökad jämnlikhet.

Knyter ihop med med början där han pratade om sjuksköterskan i början. Han håller en röd tråd, lätt att följa.

Pratar om otrygga jobb. De vill stärka löntagarnas rättigheter. 
De vill sätta stopp för utnytjande av billig arbetskraft från utlandet.

Nu pratar han miljö.

Vill att Sverige ska bli en föregångare i miljöfrågor.
Detta skapar även fler arbeten.
Investera och bättra på välfärden.  
Investera för framtiden istället för att sänka skatten.

Berättar varför Vänserpartiet behövs. Pratar jämnstäldhet och feminism.

Stoppa vapentransport till diktaturer.

Pratar utrikespolitik.

Nu pratar han om att många har fått mer i plånboken, men att fler känner sig otrygga.

Vänterpartiet det nya landsbyggdspartiet. 

Nu pratar han om Euron som fungerat precis så dåligt som de trodde, men de känner ingen skadeglädje.

Länder måste kunna lämna euron.

Vill beskatta bankernas storvinster och använda pengarna till att sätta ungdommarna i arbete.

Vänstern är en röst som vågar säga andra saker. 
folkliga, radikala, jordnära och konkreta. Långsiktiga mål och ändå ta de små stegen här och nu. Partiet som lyssnar på folk. 

Han har knytit ihop talet på samma sätt som är ganska vanligt att man gör i filmer och böcker och det fungerar bra. 
Han behöver inte vänta på applåderna.
Han har tagit upp de frågor som de flesta känner är viktiga och fokuserade inte endast på en eller två frågor. Dock handlade det mest om välfärdsfrågor.
Han berättar konkret vad de tänker ta itu med och hur de tänker göra det. Han berättar vad man får om man röstar på Vänstern.
Om man lyssnar på slutet av talet på samma sätt som man lyssnar på en person som är på arbetsintervju så upplever jag det som att han i det övriga talet speglar egenskaperna som han tar upp. 
Jag ger talet mycket högt betyg. VG+, skulle jag vilja säga.

[Moa-]
0

Skrämmande igår när man läste expressens skandalrubrik: "V: Privata företag ska inte kunna ta ut vinst"… Nästan samma sak…  Eller inte. ^^

Mitralis
1

Läser lite i http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3227&grupp=17857&artikel=5180154

Vänsterledaren uppehöll sig länge vid partiets nya förslag för att få bort vinsterna i välfärden. Men mot slutet levererade han en också utförlig programförklaring inför valet 2014, om allt från klimatet och vapenexporten till föräldraförsäkringen, a-kassan och landsbygdens villkor.
**"Kritiken mot regeringen var frän, men tonen var mild." 

**Det är en talang att lyckas leverera kritik med mildhet och lite subtilitet tycker jag.

[Moa-]
0

Absolut, jag håller helt med dig i ovanstående inlägg Mitralis!

[stblues35]
0

Hejja V:)

[rolnor]
1

Jag har själv aldrig röstat på V, men jag tycker att dom behövs som motvikt till nyliberalismen som M ibland står för, "Carema" etc.

[sakring]
0

# 1 Förstår inte riktigt ditt inlägg. Vad är det som är skrämmande? Själv anasr jag att skattepengar ska gå till det de är avsedda för inte som vinst till bolag.

Däremot har jag inget emot privat vård som betalas av egna pengar eller egna försäkringar.

[Moa-]
0

Sakring; för en gångs skull står vi (delvis) på samma sida. (Jag anser att all (medicinsk)vård bör vara kollektiv och lika för alla.) Det jag anser är skrämmande är deras "kommunismanspelningar", det är knappast så att Sjöstedt vill förbjuda vinster i privata företag, så som rubriken antyder, utan det handlar specifikt om att våra skattepengar skall hamna där de är avsedda.

[sakring]
0

Jaha då förstår jag vad du avserSkrattande

[Moa-]
0

Jag tyckte mest att det var lite typiskt att just Expressen skulle ge sig på den, mixen av att som tidning bekänna färg tillsammans med extrem skandaljournalistik. Tyvärr behöver svenska folket få sanningen serverad direkt (kritiskt granskande saknas ofta), vi kan även se motsvarande från "andra" sidan, när många ansåg att Reinfeldt direkt ville tvinga alla att arbeta till 75-års ålder…

[Highonbluetomorrows]
1

På en borgerlig sida (unt) fick han beröm för att hans tal i alla fall var bra, till skillnad från Reinfeldts, Romsons och Åkessons som var osäkra och tråkiga. Han "vann" ju även vår poll gällande partiledardebatten. Skicklig retoriker alltså, kan säkerligen locka hem några procent extra till vänstern.