Politik iFokus

Politik

Etikettvälfärdssystem
Läst 1041 ggr
[FruStein]
0

Adoption - risk för exportindustri?

FN menar att det finns en risk att man skapar en barnexportindustri genom att tillåta så många adoptioner som Etiopien gör; hälften av alla adoptioner årligen från Afrika och som andra land (efter Kina) i världen.

Är detta ett problem? Sopar man de verkliga problemen under mattan eller är det som Danadopts direktör menar; att dessa barn istället räddas från svält och misär?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-varnar-for-barnexport

[drummer]
2

Om man ser det som helhet så är det bäst att fixa problemen i dom länderna men samtidigt så undkommer i varje fall några barn det helvete som dom föds i.

Mitralis
2

Håller med #1 Bättre att försöka ge hjälp till självhjälp än att tvångsförflytta hela generationer. De absolut bästa måste ju vara att de biologiska familjerna får hålla ihop i så stor utsträckning som möjligt och inte bli splittrade. Kan ju inte vara så roligt för föräldrarna att behöva skicka iväg sina barn.

Bättre hjälp med preventivmedel kanske kan vara en sak som kan hjälpa till? Kondom är ju överlägset bäst då det även skyddar mot sjukdommar, men det är nog inte realistiskt att tro att alla kommer att använda det. Kanske kan man erbjuda p-stavar, de håller ju i flera år Obestämd

[FruStein]
3

#2 Jag har också gått i de tankarna, att gratis preventivmedel skulle kunna hjälpa vissa regioner, men det känns väldigt icke PK. Jag tycker, rent spontant, att det vore kanon om de som ville sterilisera sig kunde få möjlighet till det. Men det är säkerligen en väldigt kulturell fråga - fertilitet behöver inte bara handla om just fertilitet utan kan vara en identitetsfråga också.

Silvestris
1

Adoptioner kan ju aldrig vara en lösning till ett lands fattigdom och det tror jag inte att någo tror heller. Jag tycker inte nödvändigtvis att biologiska band är så himla viktiga att man ska kämpa sig blå för att hålla ihop biologiska familjer, men jag anser att man bör försöka ta hand om barnen på plats. Stöd till familjer så de slipper lämna bort sina barn, resurser till familjeplanering, resurser till familjehem, försöka gynna inhemsk adoption osv. Sedan måste man såklart globalt arbeta för att minska fattigdomen genom ökad tex. ökad handel och fredsarbete.

En sidan som inte tas upp är ju också risken för att barn kidnappas för att adopteras bort. Trots att adoptionsbyråerna gör allt de kan för att försäkra sig om att barn som adopteras bort adopteras bort legalt så händer det att kidnappade barn blir bortadopterade. Det kan vara släktingar (men inte föräldrarna) som gör det för att tjäna pengar.

Ökade möjligheter till inhemsk adoption i väst skulle också minska efterfrågan på barn utomlands. I Sverige är ju inhemsk adoption inte ens någonting som finns på kartan för människor som vill adoptera. Här i Sverige får barn hoppa mellan fosterhem istället för att adopteras och hamna i en stabil familjesituation. Fosterbarn kan även leva i en och samma fosterfamilj hela sina liv utan att adoption blir aktuell. De är en del av familjen men "får" inte bli det helt till fullo eftersom vi har inställningen att de biologiska föräldrarna är så himla viktiga (även om de totalt nersupna, nerknarkade eller bara har övergett sina barn).

[GunillaArt]
1

Vi har ett mycket stort problem på denna planet just nu, och det är att det föds alldeles för många barn. Tyvärr är det så att många av de fattiga områdena står för det mesta.  Det finns också rika grupper som står för väldigt stor del av befolkningsexplosionen, men det där är en helt annan tråd……..

Upplysning, utbildning, sterilisering och p-medel är något som måste satsas på.

Här måste ske en världsomspännande aktion. Detta är faktiskt en issue som rör oss alla på denna planet just nu. Världsomspännande eftersom det finns väldigt många orsaker till att så många barn föds.