Invandring
Jag har nog tagit upp det i någon annan tråd men vill göra en egen;
Borde vi inte vara stolta att vi tar emot så många flyktingar? Det här är ju människor som söker skydd i svår nöd? Jag tycker att den sidan av frågan aldrig kommer fram, det handlar mest om att vad det kostar etc.
Det är klart att det är smickrande att människor vill komma till Sverige! Jag tycker att vi ska hjälpa flyktingar som vill komma hit - och hjälpa till att bekosta flyktingläger i grannländer till krigsdrabbade länder för det är där de flesta flyktingar är, t.ex. Kenya, Jordanien och Turkiet - men det är också viktigt att kunna skilja på invandrare och flyktingar. Bara ca 10-15% av alla som kommer är flyktingar.
Dom invandrare som jag talat med har flytt från krig och förföljelse, många taxichaffisar. Var får du siffran 10-15% ifrån?
Sverige har tidigare varit beroende av invandring för att ha en positiv befolkningstillväxt, och DET är något jag tycker förbises totalt i debatten. I mitten av 1900-talet kom det en hel del gästarbetare hit och hjälpte till att bygga upp det "supersverige" som vi hade efter andra världskriget med stort ekonomiskt välmående. De fick dock inte njuta av de fördelar som de var med och skapade, då de inte var med i fackförbund eller fick ta del av hela Sveriges välfärd (pension exempelvis, som de ju betalat in avgifter för) när de sedan åkte hem igen.
Stater är egoistiska, och Sverige är inget undantag. ;)
#2 Jag läste det på Migrationsverket för ett par år sedan, men det är lätt att bara söka fakta på deras hemsida också.
http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001077/Kort+om+migration+2008.pdf
På s 8 ser du ett diagram över ansökningar till migrationsverket år 2008.
Tack för länken. Det som debatten här brukar handla om är t.ex. mycket "analfabeta Somalier" och dom kommer väl hit som flyktingar eller anhöriga?
#5 Ja, det är nog få somalier som kommer som hittat hit via arbetsmarknaden - landet är ju en katatrof och vissa är födda i flyktingläger, en del i generationer. Då är det inte konstigt om man fokuserat på att överleva istället för att läsa och skriva! Vad man borde tänka på är ju att majoriteten av alla invandrare, många från Norden, lägger vi inte ens märke till för vi vet inte att de kommer från ett annat land/kommit tillbaka från utlandet.
Jag är själv halvfinne…
Naturligtvis skall man hjälpa till i världen och Sverige gör sin del. Men om man inte lyckas med integration av dom människorna som man släpper in så är det ett misslyckande.
Tyvär är det väl så att Sverige har tagit emot för många invandrare utan att ha ett bra system för att integrera dessa in i de svenska samhället. Det skapar problem både för invandraren och svenskarna.
Så innan vi slår oss på bröstet så skall man väl försöka lösa dom problemen som finns. Att bara ta emot en massa invandrare utan att ha ett bra system för att ta hand om dom är inget att vara stolt över.

Jo jag tycker att vi ska vara stolta som öppnas landet för många människor, det är en förbannad skam att fler länder inte gör det. Tycker att man som rikt land har en skyldighet att hjälpa människor som inte har samma förutsättningar. Sen att vi har en usel integrationspolitik är en annan sak. Vi är alla människor.
Trevligt med en röst på mitt parti……!

Tycker att en stor del av integratonsproblemen kommer från svenskarnas sida, det är lätt att stå och peka, de vill inte integreras, men att titta på sig själv gör folk inte lika gärna. Svenskar är inte lika angelägna om att umgås med denna stora heterogena grupp invandrare, svenskar är inte lika angelägna om att ge dem jobb, svenskar flyttar ifrån områden där det finns många från andra länder. Hur lätt är det att integreras i ett land där man inte tillåts integreras?? Jag har många invandrade vänner och de berättar alla samma historia, det är omöjligt att komma i kontakt med svenskar, det är hopplöst att förstå sig på er svenskar, tur att du finns som kan förklara lite, jag har sökt 500 jobb men får inte ens komma på en intervju trots att jag har universitetsexamen och pratar ok svenska osv osv osv.
#11 Men kan det inte vara en del av hur många svenskar är; att man bjuder inte hem folk man knappt känner och som vuxen har man redan en vänskapskrets man tycker räcker. Man har Jantelagen och en tidsmani som vi kanske är ensamma om i hela världen och spräcker någon den så är det inte lätt att få en ny chans!
Barn är oftast inte så och kanske är det också därför som människor som invandrat som barn haft det lättare att komma in i samhället och förstå oskrivna regler etc.

#12 jo det är precis av den anledningen att det är så många svenskar är. Sen skriker man om att invandrare inte anstränger sig när de kommer hit. Integrationsproblemen är vi svenskar. Visst äär det likadant i många länder och att hålla sig borta från det okända ligger väl i människans natur, men inte fan ska vi skylla allt på de som flytar hit när vi själva gör integration omöjlig för många.
#13 Jag tror att en nyckel är arbetsmarknaden - man måste ut och jobba. Samtidigt blir det en slags ond cirkel för vem ska ta emot en människa med mycket dålig svenska? Jag vill inte ha sådana på mitt jobb av säkerhetsskäl (förskola) då jag behöver kunna kommunicera med och är beroende av mina kollegor. Men någon slags praktik, kanske, i samband med SFI-kurser.
Tycker att det borde vara någon form av obligatorisk svenska utbildning när man kommer till sverige, nästan. Språket är den viktigaste delen i att komma överrens med andra, och den del som jag själv tycker är viktigast när jag pratar med andra. Jag vill kunna göra mig förstådd och bli förstådd för att det ska finnas någon trygghet i det.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Det tar kanske ett par generationer att integreras?

Problemet är djupare än om folk kan språket eller ej. Vi har taxichaufförer som pratar ren svenska, är högutbildade och som inte får annat jobb, på SU har man visat att människor med utländskklingande namn har större chans till högre inkomst om de byter till ett svenskt namn, oavsett språkkunskaper. Det handlar inte endast om att folk ska kunna språket, de blir ändå inte anställda.
Om man kommer som invandrare till ett nytt land ligger det ett betydligt större ansvar på invandraren att anpassa sig och försöka bli en del av samhället än det gör på ursprungsbefolkningen. Detta gör man genom att visa respekt. Ett väldigt bra exempel på hur man inte anpassar sig och visar respekt är den arabiska familj som flyttat in i ett villaområde i min stad där jag känner flera som bor. De tar ofta ut stora högtalare i trädgården och spelar arabisk musik så det hörs över hela området och trots att många försökt prata med dem så skiter de i det. Det är även en hel del övrigt liv med mycket fester med hundratals besökare som parkerar så folk inte kommer ut med bilarna, barn som är ute sent, långt efter att de svenska barnen gått och lagt sig, och lever om, skriker och gapar. Ingen vuxen verkar bry sig om att det finns folk som skall jobba dagen efter osv. Nej, självklart är inte alla på detta sätt, men man kan inte bara späka sig själv och säga att allt är svenskarnas fel, vilket många gör i den här tråden så långt.
Visst kan man vara stolt över att vi tagit emot invandrare, men jag är absolut inte stolt över att vi gör det på bekostnad av vår egen välfärd och vår trygghet.
#3 Du ger uttryck för många konstiga uppfattningar. För det första är det inte positivt med befolkningstillväxt, det är av ondo, både nationellt och globalt. Det mest eftersträvansvärda för Sverige är att plana ut runt 10 miljoner invånare och sedan inte öka mer, snarare minska på sikt. Att hela tiden bygga samhället på att allt fler människor skall försörja barn och gamla är ett pyramidspel som till slut inte håller längre och då sitter man hårdare i skiten än om man insett detta och levt lite snålare över tid. Vi måste hitta ett sätt att få samhället att fungera utan tillväxt och mer av allt.
De arbetskraftsinvandrare som kom till Sverige under 50-70 talen är i många fall kvar i Sverige och har precis lika stor del av vår välfärd som du och jag. Du kan knappast känna någon sorts skuld eller försöka skuldbelägga Sverige som nation för att människor istället väljer att flytta hem. Du bortser också helt från att dessa invandrare fick ett arbete och kunde leva väl när de kom hot från länder som slagits sönder i andra världskriget. Att kalla Sverige för "egoistiskt" är väl magstarkt då det var en vinna-vinna situation som både Sverige och invandrarna tjänade på. Vad är det för fel med det?
Jag är absolut inte emot arbetskraftsinvandring, så länge det sker inom bristyrken. Detta bör dock vara en övergående situation då matchningen mellan utbildningsväsende och arbetsmarknad måste bli mycket bättre. Läkare är väl ett sådan yrke, där det varit brist i mängder av år, men inget verkar göras åt problemet. Förmodligen är det läkarfacken/kåren som kämpar emot för att hålla uppe sina löner.
Läste förresten en ledare som passar bra in på stämningen, både i den här tråden och på många andra ställen i vårt samhälle;
http://www.helagotland.se/ledare/artikel.aspx?articleid=7828148
"Svenskarna verkar ha ett omättligt godhetskomplex", sade en irakier, som varit här några år, till mig. "Men det är inte bra. Den som så lätt låter sig utnyttjas, den blir utnyttjad. Svenskarna är för mesiga, de är rädda att bli kallade främlingsfientliga om de säger nej till oss."
#17 I en del fall handlar det om att dessa människor antingen inte har bevis för sin utbildning eller bristfälliga sådana. Det finns också människor som har papper, men inte är intresserade av att läsa svenska och validera (Jag kände en sådan person när jag pluggade - jag och hans fru gick då i samma klass. Han var ingenjör inom elektronik med examen från Syrien, men ansåg att det var under hans värdighet att läsa mer svenska för att kunna validera).
Stort creed till dig som startat den här tråden <3
Obey Allah and Allah will reward you.
Help and protection are from Allah, evil whispers are from the devil.
Among the most hated of places are the marketplaces (too many lies).

#20 ja i en del fall är det så, men i många många fall är det människor som har en validerad utbildning. Jsg har exempelvis pluggat på stockholms universitet och på sveriges lantbruksuniversitet tillsammans med väldigt många från andra länder. Det har inte hjälpt dem med arabiskklingade namn att få jobb, trots svenska masterexamen i nationalekonomi.
Ni kan dra upp exemple på enskilda individer som inte försöker ordentligt och jag har aldrig sagt att det bara är upp till svenskarna, men fortfarande vill de flesta människor göra rätt för sig. de vill arbeta och försörja sina familjer, men en stor del får inte chansen att ens försöka.
Jag glömmer aldrig en taxiresa jag gjorde i stockholm för ca 5 år sedan. Chauffören var från iran och hade flytt därifrån som regimkritiker. Han var agronom och hade haft ett stort antal höga poster internationellt, inte bara i iran. I sverige fick han köra taxi och vågade inte berätta för sin familj i iran vad han jobbade med. Flytande svenska, hög examen, långt och imponerande cv inom ett yrke där det finns jobb i sverige… det är verkligheten för många många i vårat land.

#23 anställd av universitet. När uni lägger ut forskar och doktorandtjänster tar de in folk från hela världen. På universiteten stirrar man sig inte blind på nationalitet, utan kvalitet på det arbete man gjort. Rör man sig utanför akademin däremot blir det en annan sak. Akademin är en sluten värld där endast dina publikationer räknas.

Då måste han vara exeptionellt duktig :) det är lätt att lämna akademin, men sjukt svårt att ta sig tillbaka då man väl gjort det. Eller så fick han först en doktorandtjänst på UU efter han jobbat och sen en forskartjänst. Att "vara inom akademin" börjar vid en doktorandtjänst och sen uppåt, han man tagit en master, sen jobbat och sen börjar doktorera är det inte som att man lämnat akademin.
Jag har tidigare skrivit om att skärpta regler för asyl och invandring skulle hjälpa de som är ärliga och duktiga att respekteras och behandlas korrekt. Här är ju ett bra exempel på det. Eftersom det finns så många negativa aspekter på invandring så solkar det ner hela gruppen invandrare och även skötsamma och välutbildade får svårt att få jobb t.ex. Sen är det också så att det finns gott om svenska högutbildade personer som inte heller får arbete, så man kan inte bara reflexmässigt skrika "rasism!" när en invandrare inte får jobb.
Det är också viktigt för debatten att skilja på olika typer av invandring och invandrare. En civilingenjör från Iran som kom hit för 20 år sedan har väldigt lite att göra med en nyanländ analfabetisk invandrarkvinna från Somalia eller ett "ensamkommande flyktingbarn" som gått två år i skolan och jobbat som fåraherde 5 år i Afghanistan innan han kom hit eller en finne som kom hit på 60-talet och har arbetat sedan dag 1.

Fullständigt fel att nämna en enstaka familj och försöka svartmåla en större grupp människor. Jag har bott i många invandrartäta områden, Tensta, Rinkeby, Södertälje (det ökanda Ronna). Jag har aldrig sett det du beskriver.

Med en arbetslöshet på 8% så är det många som är arbetslösa. Och det är en stor skillnad på den arbetskraftsinvandring vi hade efter kriget och på de flyktingar som kommer nu.

flyktingar har vi ju större anledning att ta emot, de är de som verkligen behöver det. det är inte människor som flyr eller vill följa efter sin familj som vi ska skuldbelägga, det är bland annat alla andra länder som inte tar emot lika många trots att de kan. sen finns det alltid undantag man kan använda som exempel åt båda håll, men fortfarande är alla människor och har rätt till att få en chans i livet.
Vi kan börja med att skuldbelägga de länder som krigar så att folk måste fly och därefter de som inte är demokratier.

Är det USA eller afghanistan som ska ha skulden för det kriget? Är det USA eller irak som ska ha skulden för de flyktingarna? Är det de fattiga i Solmalia som ska skuldbeläggas?
Jag tycker att det rör sej om EN familj "i min stad", jag tycker om man försöker svartmåla en heterogen grupp människor med en familj så vill man piska upp främlingsfientlighet, det är precis det som rasism livnär sej och frodas på, tack för att du bekänt färg Magnuz.
Jag sekunderar Sarahs och rolnors inlägg i denna tråd. Våra ev. ekonomiska problem kan ej drabba de personer som kommer hit med skyddsbehov efter krig och förföljelse.
Om någon besöker en lägenhet för de asylsökande, med udda möbler, söndriga tapeter, väggar och dörrar, utan en så enkel sak som en frys inser snabbt att de som kommer hit gör det för att de måste, ej för att de vill och söker lyckan… Det finns en tänkvärd bok med titeln "flykten valde mig".
Dom flyktingar jag pratat med, en hel del taxichafissar har flytt undan krig och förföljelse, en del har visat upp ärr efter tortyr.
#35 Till stor del USA om du frågar mig.

#38 vad är skillnaden på ditt resonemang nu och det du fördömmer i #18?
# 40 db-2, rolnor har inte skrivit inlägget i # 18 det är Magnuz.

#41 jag vet det men i inlägg #30 har han(Rolnor) synpunkter på hur man drar slutsatser/resonerar i #18
db-2; ordet flyktingar, att uppnå flyktingstatus kräver omfattande skyddsbehov och det är därför är konstaterandet i inlägg nummer 38 ej generaliserande och främlingsfientligt på ett jämförbart sätt.

#36 Om du läser vidare i #18 Så ser du även att det står "**Nej, självklart är inte alla på detta sätt". **Jag som bor i en mindre stad känner till viss del igen beskrivningen i #18. Jag tror att det har att göra med att många i vissa av dessa grupper faktiskt är arbetslösa och de flesta arbetslösa oavsett nationalitet ofta lägger sig till med exempelvis lite andra sovvanor där man vänder på dygnet och det blir lite mer festande eftersom man inte har ansvaret som ett arbete ger.

#43 Fel, det är precis lika generaliserande när man argumentarar slutsatser utifrån egna upplevelser.
db-2; nej, inte om du läser kriterierna för att uppnå flyktingstatus och nyttjar begrepp så som egna upplevelser och "en hel del" och "en del".

Vad har flyktingstatus ngt med det hela att göra? Har aldrig diskuterat den frågan, är tyvärr bara du som gör.
Jag kommenterar och anmärker på rolnors sätt att diskriminera egna upplevelser som generella sanningar (vilket förövrigt är helt korrekt), men det blir löjligt när man använder samma typ av argumantation själv.
Läs om läs rätt.
db-2; han använder begreppet flykting, det är en extrem skillnad på begreppet flykting och invandrare. Det krävs verklig förföljelse för att få denna status och kunna kallas för flykting, därmed säger termen i sig i stor utsträckning i samma sak som han senare exemplifierar.

#48 Nu upplever jag det som att du missar poängen.
Som jag har uppfattat det så har db-2 synpunker på att rolnor anser att det går bra att argumentera utifrån sina egna erfarenheter (pratat med taxichaffisar), men att det inte är okej att andra gör det (pratar om besök hos vänner med grannar som spelar musik).
Mitralis; men det är klart att egna erfarenheter går att argumentera utifrån? Så länge de ej konstateras så som fakta, utan som en utgångspunkt i diskussionen. Samtliga dina åsikter bygger på dina erfarenheter. Jag upplever ingen generalisering från db-2s sida om att det skulle gälla samtliga eller ens majoriteten av taxichaufförerna, utan han gör ett kort konstaterande om att detta förekommer och gäller just flyktingar, vilket redan genom brukandet av den aktuella termen täcker in de fortsatta förtydningarna.

#50 Precis som du säger så tycker jag att det går utmärkt att argumentera utifrån egna erfarenheter, och det har jag alltid tyckt.
Nu har du för övrigt rört till det ännu mer.
Magnuz skriver i #18 om besök hos vänner som har grannar som spelar musik.
rolnor har i #30 synpunkter på att Magnus skriver om sina erfarenheter.
Rolnor skriver sedan om sina egna erfarenheter i #38.
db-2 ifrågasätter rolnor i #40.

Moa varför diskuterar du saker med mig som jag inte diskuterar?
Exemplifieringen är det viktiga avseende mitt inlägg. Man kan ej dra generella slutsatser av egna erfarenheter i det här fallet grannar och/eller taxichaufförer.
Är det verkligen så svårt att förstå?
Vill Du diskutera flyktingar kontra invandrare, gör det med någon som är intresserad. Att du tjatar om samma sak, trots att jag förklarat vad jag avsåg ett flertal ggr…
Skillnaden är om det handlar om enskilda fall och om det handlar om försök till generalisering i fallet eller ej. Om det handlar om att försöka sprida åsikter på detta sätt eller om det är ett kort konstaterande av egna erfarenheter.
Jag kan omöjligt se några fel eller tvivelaktigheter i inlägg nummer 38.
Jag tror inte att vi kommer längre utan lägger ned här och enas om att vara oense… =)
db-2; inlägg nummer 38 gör inga generaliseringar?
Sedan är det inte en diskussion om skillnaden, utan ett konstaterande av att begreppet i sig innebär samma sak som skrivs ut och det enda som generaliseras är att det finns flyktingar i Sverige, något ingen kan förneka?

Moa jag ger upp. Jag tycker du rör till dina egna argument bortom all sans, Förstår du själv vad du skriver och hänvisar till?
#38 innehåller underförstådda generaliseringar taxichaufförerna jag mött som är flyktingar har varit utsatta för tortyr ergo alla flyktingar har utsats för tortyr.
db-2; av de flyktingar som han har mött har vissa varit taxichaufförer som blivit torterade, vart ser du generaliseringen?

Moa ser att du är ung kvinna, lägg ner innan du skämmer ut dig.
Jag har mött + 1000 "flyktingar" i mitt arbete ingen har varit torterad. Betyder det att ALLA flyktingar ljuger?

Har försökt länge nu…
Men jag är alldeles för gammal för att ta "tramsdiskussioner med ngn som vägrar diskutera samma sak…

Är dock intresserad av vad rolnor har att säga.
Du har såklart rätt db-2, men det känns bra att inte späda på den bubblande främlingsskräck som en poppar upp här ibland. Jag vill vara en motvikt.
I en diskussion som denna så blir det ofta fel på grund av att man inte ser skillnad på flyktingar och invandrare. Flyktingar är bara en liten del av invandringen och sedan är en del av flyktingarna ekonomiska flyktingar som inte flyr sina länder på grund av problem med våld eller tortyr.
Främlingsskräck som rolnor vill kalla det finns i alla länder och jag skulle vlija säga att Sverige har väldigt lite av det jämfört med alla dom länder som jag jobbat eller bott i. Tyvär är det en uppfattning av vissa att vi i Sverige inte får känna oss obekväma med stora invandrargrupper men det är så det fungerar i dom flesta länder.
Om en stor etnisk grupp tar över ett område i Sverige och inför sin kultur så kan jag mycket väl förstå att svenskar känner sig som att deras egen kultur är hotad. Det är naturligt och fungerar precis på samma sätt i dom flesta länder.
Vi får inte glömma att Sverige är det mest öppna land för invandrare att utöva sin kultur och religion. Vi har många gånger gått för långt med detta som till exempel hemspråksundervisning.
Så den främlingsskräcken som rolnor pratar om beror på många orsaker, inte minst våran konstiga inställning att man inte får kritisera något som har med invandring att göra.
Så på sätt och vis är alltihop mitt fel….
#63 Tycker en viss individ. Andra tar det som vissa säger med ett badkar salt:) Andra individer, te.x. mig själv, tycker du skriver kloka saker.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#63 Varför skulle något vara ditt fel? Alla har vi olika åsikter och att kunna diskutera dom är väl vad det här forumet handlar om.
drummer; hur uppnår en "ekonomisk flykting" flyktingstatus?
rolnor: Precis som någon annan påpekade så var mitt exempel just ETT exempel, jag har inte påstått att alla "invandrare" är på detta sätt.
Om du läser mitt inlägg tog jag upp det eftersom stämningen i början av tråden var att allt var svenskarnas fel, jag menar att det absolut inte är så utan att en stor del av ansvaret för integration mm ligger på invandraren. Om du anser att det är att "bekänna färg" struntar jag helt och fullt i, beskyllningar för rasism osv är numera så urvattnat så det inte är nåt att bry sig om överhuvudtaget.
Sen är det som vanligt intressant att alla invandringskramare självklart har bott i invandrartäta områden och naturligtvis är det aldrig några problem. Men att du bott både i Tensta, Rinkeby och Ronna tar nog priset! Undrar om kurden Nalin Pekgul håller med dig, hon valde ju själv att flytta från Tensta pga alla problem trots att hon själv har invandrarakgrund.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=731499
#66 De ljuger förstås. Och återigen, inte alla ljuger men självklart finns det även denna grupp. Förnekar man det är man enligt mig mer än lovligt naiv. Ett annat alternativ är ju att strunta i myndigheters beslut och gömma sig, man är illegal invandrare. Sedan jobbar man svart, bor hos släktingar och hoppas på att det kommer en amnesti vilket vi haft två (eller är det en?) gånger här i landet redan. Andra sätt är att se till att skaffa barn med någon och sedan ringa Lena Sundström och få gråta ut i TV4:s morgonsoffa, då har man PUT:et som i en liten ask. Ytterligare en möjlighet är att man kommer från ett land eller tillhör en folkgrupp som inte går att utvisa eftersom mottagarlandet vägrar ta emot dem, eller att det inte finns något land att utvisas till. Kan gälla de sk Palestinierna eller Kurder.
Magnuz; du får fortfarande ej flyktingstatus pga. ekonomiska skäl, utan det är bakomliggande skäl som ger dig denna status. Oavsett om du anser att det är ett verkligt skydds behov eller ej. Dock kan jag säga på i en av migrationsverkets mottagnings lägenheter under en månad så inser du att det knappast är lycksökare som kommer hit!
Personer med barn som är svenska medborgare som måste i regel återvända till hemlandet för att ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning, vilket blir extremt problematiskt när man flytt från ett land och ej törs återvända dit. (Detta gäller i specifika fall, ja.) Dock ogillar jag din ton och din fientlighet mot människor i utsatta situationer!
Jag glömde, har även bott några år i Flemingsberg. (inget ljug eller skämt).
Jag pendlade till jobbet ett par månader med taxi, så jag fick chansen att prata med ganska många chauförer, många från Irak, några från forna Jugoslavien bl.a.
På tal om ekonimsika flyktingar så känner jag själv en iranier som flytt till Sverige som hade en klädbutik där som numera mamman sköter om. Hen har även butik och restaurang här och har aldrig legat samhället till last. Men flykting från Iran är hen då hen kritiserade regeimen men pengar har hen. Hen har flyktingstatus. Man behöver inte vara fattig för att vara flykting.
#66 Genom att ljuga och förstöra alla dokument som dom har. Jag läste en rapport från FN som visade hur många av flyktingarna som var ekonomiska flyktingar och hur många som var riktiga flyktingar. Mycket intresant.
Som du kanske vet så är det inte bara förtryck som är drivkraften för att försöka flytta till andra länder utan också att kunna förbättra sin och sina barns ekonomiska ställning. Tyvär på bekostnad av dom riktiga flyktingarna.
drummer; utan skyddsbehov får du ej flyktingstatus, oavsett om du har pengar eller ej.
Hur har de bevisat vilka som beviljats flyktingstatus som egentligen sökt detta av ekonomiska skäl? Länka gärna till rapporten.
Moa, du måste ju skilja på verkligt och påhittade skyddsbehov. Som Drummer och jag skrivit så är det naturligtvis så att många som i verkligheten är ekonomiska flyktingar, på jakt efter svensk välfärd, hittar på en historia som klassas som att man har skyddsbehov.
Att en lägenhet i Sverige är risig med svenska mått mätt innebär ju inte att den är risig med irakiska eller afghanska mått mätt. För en person som är van vid att bo i ett plåtskul eller lerhydda är en svensk lägenhet, måhända i sämre skick, en riktig lyx. Det är även ett övergående problem då man ju inte stannar i en mottagningslägenhet särskilt länge utan kan flytta vidare när man väl fått sitt PUT. Då har man genast etableringsstöd och andra bidrag vilket gör att man kan leva rätt gott på svenska skattebetalares bekostnad. Återigen, gott i förhållande till landet man kom ifrån, inte gott i förhållande till en svensk medelklassfamilj.
Jag är inte fientlig, jag ser bara saker från fler än ett håll. Jag anser att vi måste stävja fusk och kraftigt skärpa reglerna för invandring så att de verkligt skyddsbehövande ses mera positivt av sin omgivning. På grund av alla fuskare så drabbas ju även de riktiga, förstår du inte logiken i detta? Du brukar kunna se bortom instinktiva känslor när det gäller andra frågor av ekonomisk natur. Varför kan du inte tänka rationellt och logiskt även i denna fråga? En annan logisk slutsats är ju att vi skulle kunna hjälpa oerhört många fler i verklig nöd på plats i konfliktområdet än vi kan göra genom att låta folk bo i Sverige med alla kostnader det innebär. Vad är bäst, att hjälpa 100 personer eller 10 000 personer?
# 73 Magnuz nu blandar du ihop flyktingar och invadnrig igen. Hur ska du ha det egentligen? Förutom att vi har haft fri rörlighet mellan de nordiska länderna sedan 50-talet så har vi också rätt att flytta mellan EU.
"Jag anser att vi måste stävja fusk och kraftigt skärpa reglerna för invandring så att de verkligt skyddsbehövande ses mera positivt av sin omgivning." Skrev Magnuz.
Vilka skyddsbehov är det invandrare behöver anser du? Eller är det flyktingar du avser?
Magnuz; och du måste kunna belägga dina påståenden med bevis. Hur vanligt förekommande är detta? Hur tar sig dessa människor till Sverige från första början? (Tyvärr kostar det en hel del att ta sig till Sverige.)
Noggranna undersökningar av skyddsbehovet göra, kontroller utförs, men du menar att dessa regelmässigt brister? Fråga dem som kontrolleras, mer ingående kontroller är svåra att genomföra och de genomgår dem upplever dem ofta som mycket integritetskränkande.
Som Sakring skriver bör du skilja på invandring och invandring, det är väldigt olika regler och kriterier för arbetskraftsinvandring, flyktingar som uppnår flytingstatus samt anhöriginvandringen…
#72 Jag skall försöka hitta den rapporten för dig. Men du kan väl ändå inte vara så naiv att du tror att alla flyktingar har skyddsbehov.
Nu vet jag inte hur mycket du har rest runt och jobbat i olika länder i världen men tro inte för ett ögonblick att personer från andra länder har samma rättvisekänsla som svenskar har. I dom mellanösterländer som jag har varit så är det helt naturligt att ljuga för att få en fördel. Det är del av deras kultur.
Jag har på sista tiden sett när båtlaster av flyktingar anländer till Australien. Dom flesta är ekonomiska flyktingar som har betalt för båtresan. Samma sak händer på många ställen i världen.
Jag säger inte att all flyktingar är ekonomiska flyktingar men dom finns även i Sverige. Alla som kommer till Sverige under flyktingstatus har inte skyddsbehov.
drummer; för att uppnå flyktingstatus så krävs ett skyddsbehov, annars är du någon annan form av invandrare. Allt annat handlar om enstaka undantag. Presentera gärna rapporten och de grunder som den bygger på. Om de ej har pengar att ej stannar i landet då istället för att lägga i många fall stora pengar på att ta sig till ett annat land och leva i samhällets bottenskikt?
Resten av dina uttalanden handlar om ren skär rasism och fördomar och är så otroligt inskränkta att de ej går att bemöta!
Ja det där inlägget drummer, luktade riktigt illa, jag instämmer med Moa- det går inte ens att bemöta…
Instämmer i det Moa- skriver. Är du flykting så har du skyddsbehov annars får du inte flyktingstatus. Exemplevis så hade vi stora delar av ANC i Sverige innan det blev lagligt i Sydafrika och de hade då skyddsbehov i dag har de det inte.
Samtidigt kunde de bygga upp organisatione för att senare ta över.
#77, 78 Varför tror ni att ett skitparti som SD får så många anhängare. Det är bara för att så fort någon säger något om flyktingar/invandrare som inte följer den politiskt korrekta linjen så skall rasiststämpeln fram.
Det är helt otroligt att man inte kan diskutera den här frågan utan att det skall slängas skit.
Precis som dina taxiförare rolnor så har jag också en massa berättelser från det riktiga livet som jag skulle kunna skriva om. Jag har två riktigt bra vänner som jobbar för FN. En är från Polen och har ansvar för FN-soldaterna och den andre är Nya Zealändare som jobbar inom flyktingområdet. Man behöver inte prata länge med dessa två för att man skall få en liten inblick av den verkliga världen.
Om de ej har pengar att ej stannar i landet då istället för att lägga i många fall stora pengar på att ta sig till ett annat land och leva i samhällets bottenskikt? Jag har lite svårt att följa vad du skriver men om jag förstår rätt så menar du att om dom har lite pengar så skulle dom inte satsa dom för att flytta till ett land och hamna i bottenskicket.
Bottenskicket i länder som Australien har det mycket bättre än vad dom som har lite pengar i till exempel Pakistan och Indonesien har. Men dessa ekonomiska flyktingar flyttar inte för att hamna i bottenskiktet. Dom tror att dom skall kunna jobba upp sig i det nya landet så att dom själva och deras barn skall få det bättre. I många fall så blir det så också.
Jag har inte sagt att dom flesta flyktingar är ekonomiska flyktingar men att säga att alla med flyktingstatus har skyddsbehov är naivt. Det finns enligt min kompis varken resurser eller möjligheter att kontrollera alla som söker flyktingstatus ordentligt. Det är många som slinker igenom. Tänk efter själva. Skulle inte ni också ljuga om det innebar att ni kunde få ett bättre liv. Kom ihåg att dessa människor inte vet hur verkligheten ser ut i det andra landet utan ser bara gröna skogar.
Så när det gäller min rasism och mina fördomar så skulle jag vilja bjuda in er att bo och jobba i mellanöstern och i andra delar av världen. Då kanske ni inser att det ligger lite sanning i det jag säger. Jag är en realist som har jobbat i andra delar av världen och sett själv hur kulturer kan vara. Jag har själv blivit, enligt svenska ögon, utsatt för rasism i många länder men eftersom jag vet att jag är en invandrare och främling så är det bara att acceptera. För det skulle vara kul att stå i ett mellanösternland och klaga på att man inte behandlas jämlikt. Dom skulle inte tro att man var riktigt klok. Mina erfarenheter har gett mig dom kunskaper som ni kallar fördomar.
Till sist så kan jag väl säga något riktigt fördomsfullt (och rasistiskt om jag nu inte var svensk) att svenskar är otroligt blåögda och många av dom jag jobbat med i andra länder ser svenskar som väldigt naiva.Invandring kan fungera bra men det måste göras på rätt sätt.
#80 Men om det är så att man har en rasistisk åsikt, varför ska du då inte kalla dig rasist? Det är tydligen mycket problem med människor som har åsikten men som inte klarar av namnet.
Mellanöstern är inte sverige, så varför jämföra det där? Jag ser inte att sverige är ett krighärjat och förstört land?
-Stephen Hawking
#81 Kan du då nämna vilken av mina åsikter som är rasistiska. För problemet jag har är att jag inte kan se vilka av mina åsikter som är fördomar och då enligt vissa rasistiska.
Jag nämnde mellanöstern för att många av invandrarna i Sverige kommer från den regionen.
drummer, dessvärre så har jag ingen erfarenhet av att arbeta utomlands men jag känner många som gör det bl.a min man som arbetar till sjöss på ett liberiaregistrerat fartyg.
Han har varit in i Persiska viken många gånger och gått igenom Suezkanalen tillräckligt många gånger också för att inte vilja åka till Egypten. Jag har vait med vid flera tillfällen.
Vi har även mönstrat av i Dubai och i Saudi-Arabien. Det senare var ingen höjdare vill jag lova. Jag nekades att gå iland pga jag saknade sjömansbok. När de kom och skulle hämta alla så undrade de om inte maskinchefen skulle med. De sa nej för att hans fru får inte mönstra av. Det tog 24 timmar extra för mig att få gå av tillsammans med maken. Pga jag var kvinna. Inte såg jag några kvinnor där heller.
I Dubai däremot så blir man som vit helt OK behandlad medan filipinarna blir utsatta för diverse kontroller och nedlåtnade beteende.
I slutet av 80-talet och början av 90-talet så arbetade min man periodvis i Sydkorea. Flera av hans arbetskamrater gjorde det också då det byggdes fartyg där. Det var flera nationaliteter där. Man var inte särskilt populär då USA har baser i landet ända tills man lyckades få dem att förstå att man inte kom från USA.
Numera arbetar han på ett fartyg som går mellan Borneo och Taiwan och det är endast 2 vita ombord, kapten och maskinchef. Övriga är indonesier varav majoriteten är islamister.
Vad vil jag säga med detta? De allra flesta har ingen aning om att Sverige finns, de tror att man kommer från USA eller Australien. Man träffar på främmande kulturer och får då rätta sig efter dessa om man vill fortsätta sitt arbete. Det har ingen betydelse om man tycker det är rätt eller fel. Det gäller bara att gilla läget.
Visst blir man rasistiskt behandlad då man är utlänning av de allra flesta då främlingsfientligheten är stor i de allra flesta länder på jorden. Men det är inget skäl till att själv, om man nu är upplyst, att behandla andra främlingsfientligt för den skull.
Min man har också jobbat i Mellanöstern och Asien i flera år i omgångar men det hör liksom inte dit.
Precis som sakring säger så är främlingsfientlighet utomlands ingen orsak till att vi i Sverige ska handla annorlunda.
Om de tycker att vi svenskar är naiva…so what?
#80 Mina erfarenheter har gett mig dom kunskaper som ni kallar fördomar.
Jag tycker det är tragiskt att dina erfarenheter har gett dig fördomar. Normalt sett så brukar erfarenheter ge eftertanke och mer tolerans.
/Maria
Ja, det är lätt att man blandar ihop olika sorts invandrare, men när man skriver om skyddsbehov så är det väl klart att man menar asylsökande.
Jag menar egentligen att asylsystemet inte fungerar bra, varken för mottagarländernas befolkning eller för den stora massa flyktingar. Som det är idag är det de med pengar som kan betala en smugglare eller på annat sätt ta sig långa sträckor som har en chans att få komma till ett annat land. Den stora mängden nödställda i världen får aldrig den möjligheten. Jag tycker också att det många gånger är märkliga åsikter i frågan. Ett exempel kan vara en homosexuell iranier som många tycker ska kunna få asyl i Sverige, trots att denne kanske har ett arbete, bra boende, mat på bordet och ett drägligt liv. Man kan sätta detta i jämförelse med svältande och undernärda människor på många ställen i Afrika där de dör som flugor av hunger. Jag anser att det är mer rätt än fel att välja att hjälpa den som håller på att dö än den som riskerar att trakasseras för en sexuell läggning.
Det finns många andra saker att ta upp men jag vill inte skriva flera meter långa inlägg…dock anser jag att man bör dela ut TUT istället för PUT i många fall eftersom många konflikter inte varar särskilt länge.
Moa, det finns förstås inget lätt sätt att bevisa detta, men du kan ju fundera över att en stor mängd personer faktiskt får avslag på sina asylansökningar. Det kan vara antingen för att de inte har skäl nog, men också för att deras historier är så uppenbart falska att de inte blir trodda. Du kan även läsa om diverse domar här;
http://avpixlat.info/migileaks/
Det är i flera fall uppenbart att man ljuger och många gånger avslås också migrationsverket ansökningarna, men sedan upphävs domarna av migrationsdomstolen.
Hunger är i sig inget skäl för att få politisk asyl det är däremot en sexuell läggning som gör att du riskerar att dömas till döden. Då har du ingen nytta av maten på bordet.
Magnuz; att människor nekas asyl visar väl tydligt på att det är höga krav för att beviljas flyktingstatus? Enligt mig är det idag alldeles för höga krav för att beviljas uppehållstillstånd genom flyktingstatus.
Avpixlat är ej en källa som jag kommer att lägga någon som helst vikt vid.
Jag har bott som barn ett par år i Brasilien och vid ett tillfälle så råkade jag och några kompisar förvirra oss in i en skog där det bodda fattiga i skjul. Dom kastade sten och ropade glåpord efter oss, vi blev tvungna att fly hals över huvud. SÅ, självklart finns det främlingshat i andra länder, men jag ser inte logiken i att vi i Sverige ska bejaka detta?

Då har jag missförstått något eller några av inläggen, sorry.

#90 Helt uppenbart.
Det är rätta tagen db-2, gnugga in skiten!!!

Varsegod
Moa, Avpixlat är inte källan lika lite som youtube är källan till en film som lagts upp där. Går du in på sidan så kan du ladda ner dokument i original från domstolar. DET är källan, som inte påverkas det minsta av att du råkar ogilla sidan det ligger på.
Magnuz; enstaka utvalda rättsfall är inte heller bevis på något. Det krävs en fullständig sammanställning och en kvantitativundersökning för att kunna generalisera på det sättet. Allt annat är att säga att något har skett en eller två gånger.
Avplixlat är en källas på samma sätt som Youtube, det innebär att fel människor ibland får komma till tals och detta är något som skall tas med i källgranskningen. Ligger däremot ett dokument på en myndighetshemsida kan en mindre källkritisk granskinggöras. (Vilket ej innebär att allt per automatik skall accepteras, men det är i större utsträckning korrekt och bygger på ett riktigt underlag.)
#96 Det där är trams för att du inte klarar av att bemöta fakta som framkommer. Då kan man alltid skylla på att budbäraren är lögnaktig och whatever, det är som sagt struntprat.
Titta t.ex. på den här pdf:en;
PDFen borttagen av Sajtvärd då den gav information om en specifik individ. Andemeningen vad den gällde framkommer dock tydligt i fortsättningen av detta inlägg.
/Mitralis
Sajtvärd
Det är en direkt avscanning av en dom från migrationsdomstolen i Stockholm. Fallet rör en kvinna som fått avslag och som uppenbart ljuger om sitt ursprung som är Somaliland, medan hon hävdar att hon är från Somalia. (Känner man inte till skillnaderna får man ta reda på dem själva, huvudsaken är att Somaliland inte är ett område varifrån man normalt beviljas PUT). Migrationsdomstolens domslut är prejudicerande för liknande fall i framtiden och genom att upphäva migrationsverkets beslut öppnar man dörren även för människor från Somaliland att få asyl i Sverige, det räcker att säga att man är från Mogadishu så får man stanna eftersom man inte behöver kunna bevisa att man är därifrån. Könsstympning vägs också in som ett skäl till asyl, något som förmodligen drabbar hundratals flickor varje dag och som är den del av dessa länders kultur. Det är inte rimligt att Sverige skall ta emot människor av sådana anledningar.
Gränsen för vad som skall ge asyl flyttas hela tiden i fel riktning i och med beslut som dessa. I kommande processer kan sökande hänvisa till denna vägledande dom och få asyl helt enkelt genom att ljuga och säga att man är från Mogadishu. Klarar man inte av att t.ex. uppge hur Somalias flagga ser ut, vad stadsdelarna i Mogadishu heter eller hur man tar sig till marknaden (något som man bör känna till om man är från staden) så spelar det ingen roll efter denna dom. Inte heller att man vid en språkanalys visar sig tala en annan dialekt än den man talar i Mogadishu spelar roll. Det är som att en person på bred skånska med bestämdhet hävdar att denne är uppvuxen i Pajala, det är naturligtvis bluff.
Ett tillägg. Det framgår också i domen att kvinnan är analfabet. Jag har fått skit för att jag påstås vara fördomsfull när jag tidigare skrivit om "analfabetiska somalier", här finns svart på vitt om ett sådant fall, som förstås inte är unikt. Denna kvinna kommer med största säkerhet hamna i Rinkeby (där väldigt många Somalier bor, det kallas även lilla Mogadishu), aldrig lära sig ordentlig svenska, få fler barn och vara hemma hela livet utan att någonsin ha ett riktigt arbete. Hon kommer alltså under kanske 60 år framåt utgöra en belastning för svenska skattebetalare. Hennes barn löper stor risk att hamna i gäng och även de i arbetslöshet. Anhöriga lär dyka upp och ansöka om PUT av anknytningsskäl och summerar man kostnaden för detta beslut under lång tid framåt så lär det blir åtskilliga miljoner kronor på minuskontot.
Det finns ju en lag "hets mot folkgrupp".
Magnuz; jag kan bara konstatera att vi ej delar samma människosyn och jag antar att du anser att det är okej att vi könsstympar din dotter i framtiden? Detta är ej okej enligt konventionen om de mänskliga rättigheterna, men du kanske vet bättre än FN? (Socialstyrelsen om kvinnlig könsstympning)
Testa att växa upp som analfabetet på landet och försök svara på vad omkringliggande länder heter, en flagga du aldrig sett ut. Jag har en skrämmande berättelse om min yngre brors kompis som för tillfället var 15 år gamal och gick i nian, vi spelade TP och frågan var "Vilken är Norges största stad?" hon kom tillslut fram till Oslo, så långt så bra. Dock fortsatte hon med att det inte alls var så självklart, det är inte alltid att huvudstaden är landets största stad, i Sverige är ju Stockholm huvudstad med Göteborg största stad. Tragiskt? Ja, men sant i Sverige, av infödd svensk med svenska gener generationer bak i släkten.
Ditt sista inlägg visar återigen på fördomsfullhet och rasism. Jag undrar varför ingen klagar på att vi än idag i Sverige sänder både nyheter och gudtjänster på finska i radio och TV… ? Vi har finskspråkiga äldreboenden, men ingen klagar? Så fort det handlar om personer med utomeuropiskt ursprung så blir detta ett problem… Märkligt!
Arbeta aktivt för integration, det gör jag! Det uppskattas av alla, hjälp till med språket och även information om landet, sedvänjor och samhället. Detta är även ett ypperligt sätt att samtidigt lära sig mera om andra länder! =)
Mitralis; du ser ännu ingen främlingsfientlighet i denna tråd? =P

Moa "Avplixlat är en källas på samma sätt som Youtube, det innebär att fel människor ibland får komma till tals och detta är något som skall tas med i källgranskningen."
Definiera "fel människor". Är det sådana som inte tycker som du?
Min erfarenhet av Avpixlat är att de är sakliga när de rapporterar om de enskilda fallen, dock är det selektiva om vilka fall de rapporterar om. Att det sen finns kommerntarer som kan gå över gränsen många gånger är en annan sak eftersom AP inte cencurerar dem (bara de allra grövsta).
Att säga att många somalier är analfabeter är inte rasistiskt, att säga att negrer är dummare än vita är. Att din kompis inte vet nåt om Sveriges geografi har väl knappast med hudfärg att göra, det är snarare ett bevis på att den svenska skolan har ett problem.
Tom V och MP vill begränsa antalet invandrare till Södertälje nu. Har de plötsligt också blivit rasistiska?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Halvdansken; fel människor innebär i det fallet människor som ej har ordentligt med faktabelägg. Dessa sprider propaganda som framstår som fakta fram tills den granskas närmare eller sätts in i ett större sammanhang då den oftast visar sig handla om urklipp av enskilda fall eller i vissa fall visar det sig även vara direkta lögner.
Använd gärna korrekta och ej nedvärderande termer.

Kom gärna med exempel på icke korrekta termer så att jag slipper sitta och gissa.
Massor med människor har åsikter om saker utan att ha ordentligt med faktabelägg. Ska man ha all fakta om allting innan man kan ha en åsikt så skulle ingen kunna tycka nånting alls, mer eller mindre.
Moa:
"Människosyn"…ännu ett urvattnat begrepp utan mening.
Nej, det är inte ok och är inte heller en del av vår svenska kultur. Sverige kan ju knappast ta ansvar för och ta emot människor samt låta dem leva på svenska bidrag, från alla ställen där det pågår mer eller mindre konstiga kulturella yttringar. Vad är det som gör att denna flicka är värd en plats i Sverige, medan de övriga kanske hundratusentals flickor i världen som könsstympas årligen inte är det? För hon hade turen att ha en mamma/klan som kunde bekosta resan till Sverige? Snacka om att människors OLIKA värde, de som tar sig till Sverige är tydligen värda mer än de som inte gör det.
På vilket sätt är mitt andra inlägg fördomfullt? Tala om exakt vad du menar istället för svepande formuleringar.
#102 Reagerade på samma sätt över den skrivningen. "Fel människor"? Det Moa m.fl inte fattar är att det sätt de utrrycker sig på och hur Sverigedemokrater och andra med synpunkter på invandringen behandlas i Sverige är precis samma sätt som de politiska flyktingar man säger sig vurma så för behandlas i sina hemläder, t.ex. Iran, Vitryssland eller Kina. Man kan alltså på goda grunder anta att en SD-politiker hade kunnat få asyl i ett land som Sverige.
Magnuz ge dig nu. SD är ett etablerat parti i Sverige om de känner sig förföljda kan ingen här på politik rå för. En viss skillnad mot att vara politikst flykting.
Halvdansken; läs igenom ditt inlägg en gång till så framkommer det nog relativt snart för dig vilket begrepp som anses som nedvärderande för de omtalade och ej är politiskt korrekt att använda i Sverige idag.
De fall det handlar om åsikter så skall dessa presenteras som just åsikter, ej vara förklädda till fakta.
Magnuz; nej, det beskriver din egen subjektiva syn på människor, "urvattnat begrepp" ja, så kan man ju också kalla det när man ej kan stå för sina åsikter.
Hur kan du försvara att små barn utsätts för övergrepp om du ej anser att detta är okej? Kan du inte utsätta dina barn för det bör du kanske även överväga om det är okej att acceptera att andras barn utsätts för detta? Ett barn under 10 år kan ej ta ansvar för vart det är fött eller hur samhället där de växer upp ser ut.
Det handlar inte heller om att leva på bidrag så som du som en sann Sverigedemokrat utrycker det, det handlar om att skydda individer mot förtryck. I steg nummer två, ofta direkt sammanflätat med steg ett anpassas dessa människor stegvis till svenska samhället genom SFI och intåg på arbetsmarknaden. Jag har aldrig träffat en asylsökande/flykting som ej velat göra rätt för sig och arbeta. Många gör vad som helst för att få en praktikplats för att kunna känna sig delaktig i samhället (Migrationsverket har mycket strikta regler som hindrar majoriteten av de asylsökande till att förvärvsarbete samt att de förnekas SFI efter första avslaget trots att många bli kvar flera år i Sverige och även får ett slutligt uppehållstillstånd).
Allt efter din tredje mening (punkt) anser jag är ren skär fördomsfullhet. Du talar i generaliserande termer och är allmänt nedvärderande. Hur kommer ens gängbildning in i frågeställnigen? Nej, ren rasism och främlingsfientlighet genomsyrar dina inlägg.
Att i princip samtliga media i ett land har som strategi att motarbeta ett parti. Att man kan uteslutas ur sitt fackförbund om man går med i ett politiskt parti. Att man riskerar att misshandlas, trakasseras eller utsättas för både mordförsök och skadegörelse enbart pga engagemang i ett politiskt parti.
För mig låter det som Iran, Vitryssland eller Kina, inte Sverige. Visst är det inte lika systematiskt som i vissa andra länder och säkerhetstjänsten sysslar inte med att gripa och tortera Sverigedemokrater men samtidigt misslyckas staten många gånger att skydda och värna yttrandefriheten och demokratin.
Du glömde att redovisa exakt vad som är fördomsfullt i det jag skrev.
Magnuz, är det syndiklaisterna du avser? Lugna ned dig lite.
Magnuz; bevis på fall där personer har uteslutits ur fackförbund på grund av medlemskap i ett parti önskas.
Att du talar om något helt annat helt plötsligt tolkar jag som att du ej kan försvara din ståndpunkt? Det är detta som händer så fort Sverigedemokrater inser att de ej har något att komma med i en diskussion, de målar upp sig som offer. Du (eller ditt parti) är inget offer, utan stå för dina åsikter och skaffa belägg för dem istället.
Ja, du har rätt att ha din åsikt och även att uttrycka den. Jag har all rätt i världen att säga att jag anser att du har så fel som det är möjligt att ha.
Att en person på grund av ursprung och etnicitet ej vill arbeta och kommer att vara delaktig i gängbildning till att börja med? Vad kallar du det?
Moa- jag har läst Halvdanskens inlägg, i princip så hittar jag inte något nedvärderande. Du kanske ska läsa om det igen så att du får med vad hen skriver.
sakring; "neger" är ej ett acceptabelt begrepp i Sverige år 2012, på samma sätt som det ej är okej att benämna människor som Zigenare. Det finns termer där människor ej känner sig nedvärderade och kränkta, varför inte nyttja dem istället?
Moa- Det beror på i vilket sammanhang det sägs och det som Halvdansken säger är att det inte är OK. Läs om läs rätt.
Magnuz, nu förstår jag vad du avser. Du menar sossarna som fått både sin statsminister och utrikesminister mördade.
sakring; det är aldrig okej.
"Vi" anser det vara det i detta sammanhang och kommer inte att modereras bort.

Snälla Moa, ge dig. Politisk korrekthet ger jag inte mycket för. var snäll och sluta uppfostra folk.
Men du vinner. Jag drar mig ur tråden.

Som Sajtvärd så anser jag att n-ordet i #102 används för att påvisa vad som kan anses som rasistiskt och är alltså i sammanhanget okej att använda på denna sajt, denna gång…
Med tanke på att jag tänkte ge Magnuz skrivförbud i föreyggande syfte så fort han startade bannertråden så har jag nagelfarit dennes inlägg för en ursäkt att slänga ut honom. Dock så håller han sig inom gränserna och jag har ännu inte hittat någonting som är så pass allvarligt att jag kan utfärda något skrivförbud.
Jag ser att det är olika åsikter och erfarenheter, men om man läser objektivt och försöker förstå andemeningen så ser jag ingenting uppenbart rasistiskt eller uppviglande för hets mot folkgrupp.
sakring och mitralis; har ej sagt att det skall moderaras bort, jag anser dock att samma inlägg kunde ha skrivits på samma sätt och visat samma poäng även med nyttjandet av en mer lämplig benämning i meningen.
Jag åberopar på intet sätt skrivförbud, jag anser att det visade sig vid valet att dessa skrämmande åsikter ej kan tigas igen utan istället bör bemötas med sakliga argument.
Att däremot säga att människor kommer att gå med i gäng och leva på bidrag i flera generationer baserat på deras etnicitet anser jag dock utan tvekan är både främlingsfientligt och rasistiskt. (Dessutom dömer och anser att människor har ett mindre viktigt skyddsbehov baserat på dess etnicitet.) Detta bland annat genom att det är okej att barn i andra länder könsstympas baserat på deras etnicitet.

#119 Du är en ung kvinna med mycket bestämda åsikter och ett - i mina ögon - rabiat sätt att föra en diskussion.
Jag TROR att Ditt sätt att föra fram åsikter, kräva samsyn, tolka alla inlägg som avviker från Dina egna som rasistiska (och där man själv eller som parti görs sig till talesman för den enda sanningen) enbart leder till en ökad främlingsfientlig och att partier som SD får nya sympatisörer.
Hade de förtroendevalda i de mer etablerade partierna varit mer lyhörda för - vad uppenbarligen en kontinuerligt ökande del av befolkningen tycker - hade SD fortfarande varit ett marginalparti.
#118 Nu har jag inte läst "banner" tråden, men det låter inte speciellt trevlig att man vill kasta ut personer (i förebyggande syfte) pga avvikande åsikter på ett politiskt forum. Det är en modereringsteknik som - mig veterligen - enbart tillämpas diverse "fantasiforum".
db-2; självfallet har jag bestämda åsikter, det har de flesta, framför allt i frågor där personerna är insatta. Väldigt tjat om min ålder och mitt kön dock, vet ej hur detta är relevant i sakfrågan?
Jag tolkat inte personers inlägg som rasistiska då de avviker från mig, utan när innehållet tydligt visar att personer av annan religion/etnicitet/sexuell läggning är mindre värda.
Jag debatterar gärna sakfrågan, helst på ett sakligt sätt. Däremot är det ej okej att som Magnuz gör att så fort argument i sakfrågan saknas och det ej går att lägga fram argument för sina åsikter längre helt sonika spela ut "offerkortet", "det är så synd om oss och ingen håller med om våra åsikter utan folk säger emot". Om du läser mitt inlägg ovan så förespråkar jag vare sig moderering eller skrivförbud, utan önskar endast att vederbörande håller sig till sakfrågan, detta då SD-sympatisörer ofta visar sitt sanna jag där och ej kan hålla masken eller argumentera för sin sak på ett vettigt sätt.
Jag tycker absolut inte att nån här ska stängas av, helt fel, det räcker med att bemöta sakligt och ifrågasätta.

#121 Unga har en tendens - i mina ögon - att vara mindre färgade av livet. Det Du kallar insatt, ser inte jag på samma sätt. Visa belägg för dina påståenden.
Du har hitintills varit väldigt ensam om att se det du ser avseende rasismen i inläggen.
Jag tycker nog att Du har flytta målstolparna ett antal ggr i den här tråden, minst lika många ggr som Magnus.
(Innan frågan/påståendet kommer) Nej jag röstar inte på SD.
Har inte sagt att Du förespråka avstängning. Det var riktat till Mitralis.
#122 Håller med Dig till fullo.
# 119 Moa- Ursäkta mig men ibland så låter du som en advokat i en slutplädering i någon amerikansk b-film.
db-2; vet inte riktigt hur ung jag är heller. Och vi "unga" är oftast betydligt mindre inskränkta i våra synsätt och har som regel mer acceptans, särskilt de unga som samtidigt har en studiebakgrund. Det är dock irrelevant i debatten.
Vilka påstående önskar du belägg för? Jag anser att jag källhänvisar relativt konstant i mina inlägg.
"Jag tycker nog att Du har flytta målstolparna ett antal ggr i den här tråden, minst lika många ggr som Magnus." Jag förstår ej vad du syftar på eller menar med "flytta målstolparna"?
Jag har inte kommenterat din röstning. I övrigt går det utmärkt att ha främlingsfientliga åsikter och/eller vara rasist utan att rösta på SD. (Tillägg för att undvika medvetna missförstånd/feltolkningar; Vilket jag givetvis ej förspråkar eller uppskattar, däremot anser jag att yttrandefriheten bör gälla alla, och vi andra som alltid bör säga emot.)
Jaha Moa- då fick vi veta att det är helt OK att vara främlingsfientlig så länge man bara inte rörstar på SD. Tack för det.
Sakring; va? Duktigt arbetat sätt att medvetet misstolka inlägg.

#125 Nu är du bara oförskämd. Unga med studiebakgrund, en del av oss gamla har med största sannolikhet betydligt mer akademiska meriter bakom oss än vad du har. Samt att vi - i mina ögon - också har en livserfarenhet som förhoppningsvis gett en mer nyanserad syn på saker.
Dina källor är precis som de du beskyller Magnus för. Dåligt underbyggda samt ensidigt tolkade. Ge gärna mer varierade och oberoende exempel. Du skulle tillexempel kunna redovisa andelen svenska kontra invandrare/nysvenskar med fängelsedomar. Gärna utifrån andelen grov brottslighet. Sedan är bara mitt syfte med den frågeställningen bara att få dig att se nyanser.
Dina återkommande hänvisningar till FNs deklaration av mänskliga rättigheter är tex ett sätt att flytta målstolparna. Inget inlägg har varit i närheten att bryta mot dem. Det är tack o lov INTE Du, Moa som har tolkningsföreträde. Det finns det domstolar för.
Avseende yttrandefriheten är vi överens, men jag själv - och andra, vilket är tydligt i tråden - uppskattar inte ditt sätt att föra debatt. Det är tyvärr arrogant ochn genomsyras kontinuerligt av försök till härskartekniker (tex att underförstått misstänkliggöra mig som rasist)
Ledsen att säga det men du påminner mig om ungdomar som tror att skriker man högst och mest så vinner man. Verkligeheten fungerar tack o lov inte så.

Håller helt och hållet med db-2. 
Och kom ner från dina höga hästar Moa - "unga som samtidigt har en studiebakgrund". Tror du att du är den enda med utbildning på forumet? Du kör med nån sorts "härskarteknik" i dina inlägg.
Edit. Det där med härskarteknig hade db-2 redan skrivit. Såg jag inte.
db-2; varför skall jag källhänvisa till saker som ej varit en del av diskussionen? Det låter extremt långsökt.
Jag har knappast utgett mig från att stå objektiv i denna debatt, jag trots att jag är etnisk svensk med svenska föräldrar förstår ej er syn på att människor har olika skyddsvärde. Det jag skriver som fakta har jag källor på, vad andra skriver får stå för dem.
Du tar till samma argumenteringsätt som Geru och Magnuz, när du ej har sakliga argument så försöker du angripa min person istället, vet ej hur sakligt det är? Jag diskuterar hellre sakfrågan.
FN;s deklaration om mänskliga rättigheter är enligt mig väldigt relevant gällande frågor om asylsökande, flyktingstatus och könstympning. Inlägg har påstått att dessa rättigheter ej bör ligga som grund för uppehållstillstånd, vilket jag motsätter mig enormt.
Om du känner sig träffad och har rasistiska synpunkter, stå för dem. Jag kan ej se att jag skrivit att du skall vara rasist, jag har ej heller fått någon övertygelse om motsatsen, men det är ej samma sak.
#130 Moa, det är inte direkt så att du kör en ärlig debatt/diskution heller. Du kör med härskartekniker, någonting som jag faktiskt försöker undvika. Att vinna en debatt är roligt, men till vilket pris? Till slut så är man inget annat än en diktator.
Och jo. Om du säger att någons åsikt är rasistisk så kallar du då denne för rasist. Inga problem där, hoppas jag? Det är tyvärr en av dom sakerna som är svart och vitt och som inte har några gråzoner. Antingen fyller man i "kraven" för att vara rasist, eller så gör man inte det.
Du säger att du inte har någon övertygelse om att h*n inte skulle vara det, och därför säger du indirekt att hon är det.
-Stephen Hawking
Geru; ärlig debatt? När har jag någonsin inte varit ärlig? Jag står för mina åsikter och belägger dem ofta med fakta och källor. Hur kan detta vara felaktigt? Vill ni anse det får ni gärna tycka det, men jag kommer antagligen ej att förstå det.
Nej, åsikter hör nära ihop med personen, så långt är vi överens. Dock anser jag att det är skillnad på att vara gränsfall till och faktiskt bestämt vara rasist. (Vilket ej varit en fråga i denna tråd (tror jag).)
Nej, det är ej att säga samma sak, vissa personer kan man placera på en politisk skala relativt enkelt, andra inte, på samma sätt som vissa går nick/användare går att köns- och åldersbestämma, samtidigt som andra är svårare. Det innebär ej per automatik att personen är "motsatsen" (jo, i ett av fallen). Att jag ej kan säga att en person ej är något, innebär ej per automatik att personen är det, på samma sätt fungerar det omvänt. (Räkna antalet negationer i den meningen =P)
Dock anser jag fortfarande att det är sakfrågan och ej personfrågan som skall debatteras.
#132 Med ärlig debatt menas att man inte använder sig av härskartekniker för att ge sig själv en överhand. Vilket är någonting som du själv inte svarat på om du anser att du själv använder dig av, men jag kan ju säga att du gör det rätt ofta.
-Stephen Hawking
Jag vet ej vad du avser med härskartekniker. Jag anser fortfarande att detta ej är en relevant diskussion utan anser att det är sakfrågan som bör diskuteras.
#134 Jag rekommenderar på att du googla Härskartekniker för att se vad det är för någonting vi avser.
I vilket fall så är det väl bara att återgå till diskutionen då.
-Stephen Hawking
För mig är det relativt ointressant. Så avstår.
Ja, min ståndpunkt i diskussionen står kvar. Alla är lika mycket värda och är det ej okej att en person i Sverige utsätts för något så bör det ej vara acceptabelt endast på grund utav att övergreppet sker i ett annat land.
Moa- ibland undrar jag om du är nykter - ärligt talat. Unga med studiebakgrund?Det var det fräckaste jag hört här tror jag. Hur är det med äldre med studiebakgrund och då avser jag inte min grundläggade kurs inom vårdyrken utan univeristet, vi måste då ha ännu mer livserfarenhet och ännu mer arbetslivserfarenhet. Lägg ned Moa- du retar upp för många på ditt sätt att argumentera.
I sak har jag inte så mycket att invända mot vad du säger men sättet på det du gör det har jag en hel del att klaga på.
Så tillbaka till det jag sa som tolkades som rasistiskt av vissa. Enligt Moa så har alla med flyktingstatus skyddsbehov vilket hag hävdade inte var fallet.
Att jag sedan sa att det är helt naturligt att ljuga i vissa kulturer måste ha varit det som jag fick rasiststämpeln för.
Kul att höra från några andra med erfarenhet hur annorlunda det är i många kulturer jämfört med vår. Jag har gjort affärer med folk från hela världen och att vissa kulturer talar mer osanning än andra är ett faktum vilket då leder till att det även ljugs när folk söker flyktingstatus. Det är också ett faktum att med det kaoset som råder i många länder så är det otroligt svårt för myndigheter att få säker information om alla asylsökande.
Så om du fortfarande hävdar att det inte finns flyktingar som är ekonomiska flyktingar, och jag har aldrig sagt att det är någon majoritet, så begraver du ditt huvud i sanden.
Ditt senare inlägg där du säger särskilt de unga som samtidigt har en studiebakgrund är skrattretande. Högskolor var en gång i tiden institutioner där man fritt diskuterade åsikter och olika uppfattningar uppmuntrades men det försvann när dom politiskt korrekta tog över. Nu finns det ganska hårda linjer vad som gäller och du Moa är ett typiskt exempel på detta. I din iver att läxa oss andra om saker som du faktiskt inte har så mycket personlig erfarenhet av så utstår du tyvär som ganska naiv.
Invandring är bra och dom flesta här har nog inget emot det men jag tror också att dom flesta inser att om man inte har en bra plan på hur man skall lösa dom problemen som uppstår med kultur och religiösa krockar så blir resultatet det som vi ser i vissa delar av Sverige idag.
sakring; finns studier på att unga personer på universitetet visar lägre benägenhet att vara främlingsfientliga och är mer öppensinnade för det nya. Den kombinationen visade lägst benägenhet, hur stor skillnad det var vidare kommer jag ej ihåg på rak arm, skall leta upp studien, men kommer ej att orka med det idag. (Sedan kan studier som vi alla vet visa på det författaren önskar, beroende på hur den genomförs och presenteras.)
Äldre personer är ofta mer färgade av tiden som var. (Detta gäller givetvis ej alla, utan är en mycket generaliserad bild.) Det är endast att prata med äldre personer som har svårare att förstå att begrepp som när de var unga var självklara idag upplevs som kränkande. Se på Tintin som konstant tar ställning för den svagare parten, Tintin i Kongo anmäldes nu för att vara rasistisk i sitt synsätt på afrikaner, endast för att den speglade det som var självklart på 30-talet. Försök förklara hur det med IT och datorer fungerar, mina äldre släktingar kan omöjligt förstå att det plingar i min telefon i stort sett samtidigt som jag trycker på sänd på datorn, eller att personer på andra sidan jorden får ett mail samtidigt som jag i Sverige… Allt hamnar med andra ord på en glidande skala.

Hur gammal är man när man är "äldre" Moa?
Så vi som är + 50 och kanske ännu mer klarar inte av detta med it? Eller vad är det du försöker säga. Var det inte invandring vi talade om här. Och ungdom är man inte så länge men att bli gammal det dröjer innan man blir. Däremellan då? Min man går i pension om 2 år, gud vad han är gammal och ändå så klarar han att vara maskinchef på det modernaste fartyget, byggt så sent som 2000, i hela flottan.
Att man är färgad av tiden är det detsamma som livserfarenhet?
Halvdansken; som sagt så är det inte en skala på svar och vitt, det är en glidande skala som säkerligen beror på flera faktorer. Det är alltid lätt att göra analogier till tiden när man själv var ung och gärna glorifiera denna, det tror jag alla gör i större eller mindre utsträckning, oavsett om du är 20, 30, 50 eller 70 år gammal.
drummer; du får gärna ha din åsikt. Jag kommer ej att dela den.
Enligt lag skall du ha ett omfattande skyddsbehov för att få flyktingstatus och uppehållstillstånd på grund av detta. Min bild är att detta efterlevs och följs extremt hårt i den absoluta majoriteten av fallen. Att undersökningen görs vet vi, hur många som "felaktigen" smiter igenom kan ingen säga säkert, jag tvivlar på att det skulle vara många.
Att anse att människor från andra kulturer ljuger regelrätt och allmänt är enligt mig rasistiskt och kränkande. Det står jag för.

Jobbigt för mig som är programmerare och 50 år, sakring!!
Ett annat problem som jag nog har (eftersom jag inte är ung och därmed "färgad av min tid") är att jag jobbat i olika länder och med folk från hela världen och en attans massa kulturer och religioner. Och gör så fortfarande idag.
Halvdansken, Du måste var attans färgad av din tid
Sakring och Halvdansken; läs vad som står. Generalisering och stereotypiskt. Gällande just IT-delen åsyftades i det fallet äldre släktingar vilket framkommer i texten (dessa är 70 år +) som exempel på viss svårighet i anpassningen. Dock har jag arbetskamrater i knappa 40-årsåldern som skaffade sin första dator för något år sedan och har ett mycket begränsat IT-användande och förståelse, en äldre kollega undviker frivillig internetanvändning och jag har flera gånger assisterat genom att hämta diverse recept eller annan enkelt åtkommen information. Detta är som sagt individuellt och baserat på intresse/arbete. Detta var dock ej en del av diskussionen utan en parentes för att visa på min poäng. Allt är dock fritt att misstolka… =P
Skall vi återgå till trådens ämne?
#142 Men om det skulle vara så, då? Att krydda historier och vita lögner är kulturella ting som beroende på perspektiv kan uppfattas som just lögner.
Moa: Du vill debattera sakfrågan, här är vi eniga. Det du anför som främlingsfientligt är alltså att jag menar att det är stor risk att den invandrade somaliska kvinnan kommer att leva på bidrag större delen av sitt liv.
Du skrev bla:
"Att däremot säga att människor kommer att gå med i gäng och leva på bidrag i flera generationer baserat på deras etnicitet anser jag dock utan tvekan är både främlingsfientligt och rasistiskt."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=2826741
"Där är somalierna den grupp som haft svårast att komma in i det svenska samhället, främst om man ser till hur situationen ser ut på arbetsmarknaden. Knappt 18 procent har ett arbete.
Bland alla invandrargrupper är somalierna den gruppen med störst arbetslöshet.
Said Abdullahi som arbetar inom störningsjouren i Göteborg tycker att det är svårare för somaliska kvinnor att få jobb än för somaliska män.
– Männen kan välja vilken typ av jobb som helst men de flersta av våra kvinnor jobbar inom äldreomsorgen. Det är deesutom en mycket liten del av dem som har ett jobb."
Det är alltså knappt 18% av somalier i Sverige som har arbete, det innebär att ca 82% är arbetslösa. Det är dessutom en högre andel kvinnor som saknar egen försörjning, låt oss nöja oss med siffran 85%, den kan ju vara både 90 och 95%, men vi säger 85. Om man med denna statistik i botten hävdar att en nyinvandrad somalisk kvinna med stor sannolikhet kommer att vara samhället till last större delen av sitt liv, är man inte fördomsfull, man tänker logiskt och ser till verkligheten. 85% mot 15%, vilket är störst sannolikhet?
När det sedan gäller gängbildning så skrev jag inte ATT hennes barn KOMMER att hamna i ett sådant. Jag skrev att de löper stor risk att göra det. Inte heller detta torde vara särskilt svårt att smälta eftersom barnen kommer att tillhöra en utsatt grupp, förmodligen gå i en invandrartät skola med låga snittbetyg och förhållandevis liten andel elever med godkända betyg. En sådan tonåring är förstås mer benägen att hamna i fel sällskap och kanske kriminalitet, det är inte fördomar, det är fakta.
Du skriver ovan;
"Däremot är det ej okej att som Magnuz gör att så fort argument i sakfrågan saknas och det ej går att lägga fram argument för sina åsikter längre helt sonika spela ut "offerkortet", "det är så synd om oss och ingen håller med om våra åsikter utan folk säger emot".
Det kallar jag rent jä*la skitsnack. Jag har ingen som helst brist på argument och sprider gärna källor, länkar och bevis för mina åsikter (se detta inlägg t.ex.). Den som tar till fula knep och undanflykter är ju du som t.ex. inte accepterar avpixlat som en källa, trots att det handlar om inscannade råkopior av domar från migrationsdomstolar, eller som kallar mig för alla möjliga tillmälen så fort du får slut på argument.
Magnuz; det är skillnad på att tala om en statistiskt högre risk jämfört med att säga att en specifik kvinna troligen kommer att hamna i en viss situation. På samma sätt är risken mer förhöjd för att du som man kommer att begå brott än jag som kvinna, därmed har jag ej korrekt rättighet att säga att du troligen kommer att hamna i fängelse.
Däremot undrar jag över källor i inlägget artikeln/inlägget ovan. Vad jag vet förs ej statistik över etnicitet i samband med arbetslöshet, om man gör det hör "bokför" man en person med en utländskförälder?
Ditt sista utdrag grundar sig helt i din skiftning och ditt svar i inlägg nummer 108, du bemötte inga argument ur tidigare inlägg utan hela inlägget tillägnades hur utsatta Sverigedemokrater är.

Moa, det här är en diskussion om åsikter och erfarenheter, du uppför dig som om vi är i en rättegång.
Sen efterfrågar du källor hos alla andra, men du har inga som helst problem att generalisera om "äldre" och IT, begrundat på egna erfarenheer om att du får hämta recept på nätet till vissa 40-åringar.
Halvdansken; som sagt var stod det redan i inlägget att det var en generalisering och långdragande exemplifiering. Grunden är ej mina egna åsikter utan en publicerad studie som jag kommer att återkomma med när jag har tid att leta fram den. Som sagt är även studier subjektiva och personen som genomförde studien hamnar med stor sannolikhet i samma grupp som jag. Därefter exemplifierade jag detta genom att tiden spelar in, något ingen kan förneka till, alla är på något sätt målade av sin uppväxt, på gott och ont. Däremot är det inte ovanligt att man hör "det var bättre förr", från personer i alla generationer.
Det jag ser som ett problem är när en person tar enskilda erfarenheter och generaliserar utifrån dessa, enskilda erfarenheter är just det, subjektiva erfarenheter. Någon annan hade kanske haft en helt annan tolkning av samma erfarenhet. Att ta en subjektiv upplevelse som fakta innebär stora risker, och enskilda negativa erfarenheter riskerar att öka främlingsfientligheten (oavsett om detta handlar om invandrare, homosexuella eller något annat).
#148 Nej, det är ingen skillnad alls. En jämförelse. Om 85% av alla rökare dör i förtid (påhittad siffra, men förmodligen ganska nära sanningen) och du eller jag röker är det inte fel att påstå att vi förmodligen kommer att dö tidigare än vi gjort om vi inte rökt.
Däremot är det inte alls jämförbart att säga att jag som man "troligen kommer att hamna i fängelse" eftersom "troligen" bör innebära minst 50% chans att en sak skall inträffa och det är knappast 50% av alla män som någon gång hamnar i fängelse, eller hur? 85% sannolikhet däremot, kan sägas vara "troligen" eller "förmodligen".
Som jag nu bevisat är du snabb med att kalla åsikter och människor för rasister, främlingsfientliga osv, när det i själva verket handlar om sanningar hämtade från verkligheten. Att utgå från verkligheten och bara tala om hur saker förhåller sig kan aldrig vara fördomsfullt.
Magnuz; du kan ej generalisera på en utpekad individ utifrån statistik. Jag kan säga att du har en fyra gånger högre risk att begå ett brott på grund av att du är man, samma skillnad baserat på om du skulle vara invandrare är 2,5 gånger istället. (Källa, källa och källa)
Att utgå från en subjektiv verklighet och egna tolkningar för att senare försöka generalisera detta på ett större område medför en stor risk för främlingsfientlighet och feltolkningar (samma risk i omvänd riktning).

Moa- Angående ditt inlägg #112 så använder även du n-ordet i samma syfte som Halvdansken. Vilka åtgärder anser du att jag ska vidta mot er?
Det är frekvent förekommande på många sajter inom iFokus att sajtvärdar ger skrivförbud i förebyggande syfte oftast då gällande Troll.
Angående mina funderingar att ge skrivförbud i förebyggande syfte så var det för att slippa sådana här diskussioner då jag trodde att Magnuz endast skulle skriva trollaktiga inlägg.
Nu bryter dock Magnuz mönstret för hur de flesta SD-are har skrivit tidigare på sajten. Som jag ser det har Magnuz inga problem med färgade personer och vill att vi istället för att ta hit några stycken hellre ska hjälpa fler till självhjälp i det egna landet. Jag har även i något av alla inlägg läst att Magnuz inte har några problem med att Sverige tar emot invandrare, men att vi borde ska se över systemet för att bättre kunna hjälpa dessa personer. (Hoppas att jag tolkat det rätt).
Gällande din/Moas- kommentarer angående generalliseringen av äldre så håller jag med #149. Du skriver nu på samma sätt som du anser är fel när någon annan gör.
Moa- 1987 skaffade vi vår första dator, det var en Acer PC 286. Inköpt i Singapore och sänd hem av min man. Då hade jag redan 1982 arbetat vid en stordator på ett försärkingsbolag 1982, var du född då?. Senare, 1984, gick jag en grundläggande kurs i programmering. Jag skulle ha fortsatt men insjuknade dessväre i MS.
Vi hade inte Internet men min man hade en mail till London som gjorde att jag kunde sända dit och sedan sändes det ut till fartyget.
Många undrade vilka spel vi hade på vår dator och vi sa inga, de undrade då vad vi hade datorn till?
Vi har en god vän som är 68 år, gymnasieingenjör som arbetat inom försvaret och inte med datorer. Han har byggt ett par av de datorer som vi haft. Han är autodidakt inom området.
Generaliseringar är farliga i många avseende både vad det gäller kön, ålder och nationalitet. Du var väl tvungen att säga +70 när du fick veta hur åldern på min man.
Han ringde nyss från fartyget, de är på väg ned till Borneo från Taiwan. Han ringde via satellit
Han ringer dagligen och sänder hem mail och jag sänder ut lite nyheter. Inte från mediavärlden för de har Internet ombord utan lite om nära och kära. Fast vi är båda med på facebook så han håller kontakt med många genom den.
Mitralis; nej, inte i samma syfte. Att jag faktiskt försökte undvika det i tre - fyra inlägg innan bör visa på min inställning till spridandet av ordet. Återigen om människor faktiskt läser mina inlägg så står det på flera ställen att jag ej förespråkar moderering eller skrivförbud. Därmed ej sagt att jag håller med om alla inlägg och begrepp som används i debatten och jag anser att personer själva medvetet kan undvika spridning av inkorrekta och kränkande begrepp.
Här är en liknande studie som den jag nämnt tidigare. Dock ej exakt samma, men denna visar att högre utbildningsnivå ger ökad tolerans mot invandring (framför allt utom europeisk sådan) och att toleransen minskar i samband med ökad ålder.
ÅTERIGEN, detta är en enskild studie, och speglar ej enskilda individer utan det handlar om en kvantitativ analys. Jag säger ej att det är en absolutsanning, men ligger säkerligen närmare sanningen (min subjektiva åsikt) än andra godtyckliga åsikter som kastats ut i denna diskussion.
Sakring; har jag sagt något annat? Lägg ned och läs vad jag skriver istället.

#115 Själv så ser jag ingen skillnad på ditt och Halvdanskens användande av ordet. Halvdansken skriver att det är rasitiskt att skriva på det sättet och sedan så använder du själv ordet för att påtala för Halvdansken att det är rasitiskt.
Själv så använder jag inte det ordet och därför så såg jag inte att du i tre-fyra inlägg försökt undvika att använda det, vet heller inte riktigt hur det är relevant då du sedan de facto ändå använder detta ord.
Jag har inte sagt att någon av er har förespråkat ett skrivförbud. Jag ville bara uppmärksamma dej och rolnor på att jag läser Magnuz inlägg med extremt kritiska ögon och hittills så har han skött sig bättre i denna tråd än vissa andra…
Moa- Börjar det brännas tycke du?
Alla kan inte var polititisk korrekta och hålla reda på vad som är politkskt korrekt ka du inse det?

Moa " …ligger säkerligen närmare sanningen (min subjektiva åsikt) än andra godtyckliga åsikter som kastats ut i denna diskussion."
Nu är du där igen. Detta är ett diskussionsforum för folk som tycker det är kul att prata och diskutera lite om olika politiska ämnen. Det är ingen rättegång! Det här är på kul. (Det är i alla fall så jag uppfattar det).
Jag tycker det blir förbaskat tråkigt när man inte kan ha en åsikt utan att du ska komma med krav på källa. Jag har bildat mig åsikter och ståndpunkter i 50 år nu (aka "färgad av min tid") och har inte källor på hur jag har skaffat mig dessa erfarenheter.
Kollar du alltid källor, statistiker, domstolsbeslut osv innan du våga tycka nånting alls Moa?
Dessutom är det kanske politiskt korrekt att inte använda n- eller z-ord (suck) men vad jag vet så är det inte förbjudet, och om det inte finns en n- eller z- i närheten som kan bli kränkt, så kan det heller inte vara kränkande.
Ska vi förbjuda blondinvitsar också? Eller norgehistorier? Finns det någon som är "okränkbar"?
Ja Moa du får lov att kalla mig rasistisk.
En gång kanske du kommer ut i världen och inser att det finns andra kulturer och olika sätt att se på världen och människor. Man lär sig mycket mer i det verkliga livet än att läsa i böcker och på internet.
När jag frågade mina Kinesiska grannar i dag vad dom tyckte om att ljuga kom svaret "Klart man ljuger om det behövs". Vad gäller det?
Vi hade en öppen diskussion om att ljuga och kom fram till att dom inte ser på ljugandet som något dåligt. Det är del av livet. Jag har fått samma svar från andra kineser som jag känner. Senast var det hur man kan få in barnen i en bra skola även om man inte bor i den skolzonen. Kineserna hade inga problem med att ljuga för att få in dom. Det är väl kanske också rasistiskt av mig men det är också verkligheten.
Samma när jag har gjort affärer i mellanöstern. Om du litar på att allt dom säger är sanning så kommer du inte långt. Det är väl också rasistiskt men samtidigt verkligheten. Samma verklighet som mutor och annat.
Rasistisk eller inte men människor har olika syn på hederlighet i olika kulturer och det är verklighet.
Jag hoppas för din egen skull att du får komma ut i världen och uppleva på riktigt olika kulturer och människor. Det är fantastiskt och lärorikt.
157#
Där fick jag en släng av sleven, vad har jag nu skrivit som inte är bra?
Jag har jobbat med läkemedelskemi på hög akademisk nivå med människor från Kina, USA, Ryssland, Frankrike, England och tycker att det har varit bra folk, jag kan notera i denna lilla grupp att det finns skillnader i kultur, det klassiska att amerikaner inte menar nåt när dom hälsar "How are you" etc. Det är fel att extrapolera från en så liten grupp men det är samtidigt min egen erfarenhet och den väger tungt känslomässigt, det blir så eftersom jag har känslor och inte är enbart rationell. Vad vill jag ha sagt? Jo, att folk som regel sköter sej väldigt bra oavsett var dom kommer ifrån, så ser min världsbild ut.
Mitralis; om du vill se saken på det sättet så är det ditt fria val. Efter upprepade frågor så upprepar jag ord som jag i vanliga fall ej använder, för att människor illasinnat läser inlägg för att provocera fram detta. (Jag var väl medveten om detta även när jag "gav upp" och direkt påtalade vad jag ansåg var fel i inlägget.) Jag anser fortfarande att det var ett onödigt tillägg och att poängen inte var ordet utan den övriga formuleringen.
drummer; vi har olika bilder av kineser helt klart. Jag har personligen aldrig upplevt de du skriver om att de skulle ljuga för att få fördelar, tvärt emot har de jag mött varit väldigt öppna och ärliga. Ej heller har jag hört någon annan som upplever det så som du skriver. Däremot så använde Kina inget kösystem eller liknande vilket vi "västerlänningar" givetvis kunde få nackdelar av.
Halvdansken; varför nyttja termer som riskerar att kränka någon när andra termer kan nyttjas med samma innebörd utan kränkningseffekten? Jag ser ingen poäng i det.
Nej, det är ingen rättegång, men alltid i livet om man presenterar något som fakta och som ett konstaterande skall du ha på fötterna för det. Ja, jag skriver inget i faktaform om jag ej har belägg för det, ofta länkar jag direkt till en källa, annars har jag de lättåtkomligt. Åsikter är en annan sak, de behöver du ingen källa till då det är ditt eget subjektiva tyckande. Dock blir en tråd med endast tyckande till höger och vänster enligt mig extremt ogivande och tråkig.
Personligen så diskuterar jag för att lära mig mer om ämnen och att utvecklas och även att se vissa frågor från ett annat håll. Ibland får man en ny insikt och kan se saker från andra vinklar och kanske till och med själv byta åsikt i en fråga, då man upptäcker en viktig faktor som man tidigare själv missat.
Diskussioner med vissa vänner inför valet var däremot extremt ogivande med motiveringar och argument som "Fredrik är så förtroende ingivande" och "han verkar veta vad han pratar om, han låter jämt så vettig". Det är enligt mig en ogivande diskussion då den ej ser till ett vidare perspektiv eller kan utveckla vad som är så förtroende ingivande eller vettigt.
Att en person har en granne som gör på ett visst sätt är enligt mig irrelevant i debatten om invandring. Däremot är det säkert ej irrelevant för den aktuella personen, men det blir det ur ett bredare perspektiv. Att välja ut en enskild individ och visa på risker fungerar inte på en generaliserande basis, eller skall jag påpeka Breivik för att visa hur norrmän är? Nej, det är endast dumt.

#161 Nu har du missuppfattat det.
Som jag uppfattat det så har du och Moa- lite problem med Magnuz och hans sätt att skriva på forumet. Jag ville bara göra er uppmärksamma på att jag noterat detta. Även jag hade i början betänkligheter gällande Magnuz och har därför läst dennes inlägg och kommentarer väldigt kritiskt. Om jag hade sett någonting som gjort att jag fått smälla denne på fingrarna så hade jag gladeligen tagit det tillfället. Nu så börjar jag dock slappna av lite när det gäller Magnuz och tror att bara detta lagt sig så kommer han att smälta in bra här med övriga medlemmar.

#162 Du lever inte som du lär Moa. Jag presenterar ju fakta om somalier på arbetsmarknaden men då är det helt plötsligt inte giltigt. Det verkar som att statistik och fakta bara gäller när du själv skall bevisa något, inte när andra gör samma sak. Då hittar du på allt möjligt för att slingra dig ur situationen istället för att bara erkänna att du hade fel eller uttryckte dig slarvigt.
Det känns så onödigt och trist att behöva skriva och läsa inlägg som handlar om semantik och vem som sa vad när och varför och vad man menade egentligen osv osv. Självklara saker som att 85% sannolikhet innebär en sak "troligen" eller "förmodligen" inträffar ska man inte behöva lägga 5-10 inlägg att tjafsa om. Det är bara ohederligt och omoget av dig. Jag har aldrig ifrågasatt att män är överrepresenterade i brottsstatistiken, men det är också irrelevant för diskussionen. Du måste också lära dig att skilja på överrepresentation och participation.
Jag väntar alltså fortfarande på att du skall tala om vad i det jag skrivit som är fördomfullt. Det är annars ok att erkänna att du hade fel i det påståendet.

"Personligen så diskuterar jag för att lära mig mer om ämnen och att utvecklas och även att se vissa frågor från ett annat håll. Ibland får man en ny insikt och kan se saker från andra vinklar och kanske till och med själv byta åsikt i en fråga, då man upptäcker en viktig faktor som man tidigare själv missat."
"Diskussioner med vissa vänner inför valet var däremot extremt ogivande……ej ser till ett vidare perspektiv eller kan utveckla vad som är så förtroende ingivande eller vettigt."
Du har då krav på dina vänner och omgivning. Kan man inte bara sitta och småsnacka om saker? Är det inte ok att rösta på ett parti enbart för att man tycker de är förtroendeingivande? Om du ska diskutera så SKA det vara fakta och källforskat.
Ursäkta, men du verkar inte vara den man först bjuder på en fest eller middag. Vad får man prata om? Vädert?
#163 Aha, bra!

Som #166 säger så vill man ibland bara sitta och småprata lite lätt och inte nödvändigtvis debatera på blodigt allvar.
Det är mycket viktigt för mej att alla oavsett hur insatt man är politiskt ska få ha en åsikt här på Politik. Man ska inte känna att man måste vara toppolitiker för att få skriva här.
Många börjar med att skriva några trevande trådar, oftast i vredmod, när det hänt någonting som påverkat personen i fråga. Sedan så bemöter och ifrågasätter de övriga medlemmarna det som skrivits. Många månger så blir sedan dessa personer kvar här och skriver i fler trådar. Det är så det fungerar här på Politik.
Om du Moa- inte känner att det är givande att vistas i sådana miljöer så är det fritt fram att utforska andra forum.
Moa- passar det inte för dig att folk här framför sina åsikter så är det fritt för dig att dra dig ur men kräv inte källhänvisning till allting. Man har rätt att tycka och att ha åsikter. Detta är Sverige.
# Men ibland så är det allvar, för mej i alla fall… Jag tycker det är dåligt att påpeka att det finns andra forum för Moa (typ "försvinn härifrån, du är för jobbig"). Jag tycker att man får ställa krav på källor etc. om man vill, sen kanske inte alla har grävt så djupt i ämnet och då ska man kunna acceptera det.
Mitralis; åsikter är helt okej, de är näst intill alltid grundade på egna erfarenheter. Däremot att presentera sina subjektiva erfarenheter som fakta och dra generaliserande slutsatser motsätter jag mig.
Magnuz; vad åsyftar du i ditt inledande syfte? Ge gärna några exempel på vart du menar.
Gällande din fördomsfullhet har vi olika åsikter, jag har redan påtalat flera tillfällen när jag anser att du uttalat dig fördomsfull. Vi är uppenbarligen oense om detta.
Halvdansken; självfallet kan man göra det. Därför talar vi oftast om annat, vissa saker diskuterar man vissa saker med vissa och andra saker med andra människor. Det ovanstående gäller när man diskuterar just politik.
Sedan kunde vi sluta med personangrepp eller hur var det med det?
# 170 Så var det inte menat från Mitralis sida. Du har nog missuppfattat detta. Men om en person inte tycker om en annan persons åsikter, i detta lall Moa- och till varje pris ska få den andre att ändra sig så ska man nog inte skriva på i fokus .
sakring; jag har aldrig sagt att någon skall ändra sig, jag har skrivit att jag håller med om andras åsikt. Presenterar man något som fakta skall man ha källor på det för att det skall vara trovärdigt, åsikter är vem som helst fri att ha. Jag är lika fri att inte hålla med.
En diskussion innebär att parter talar för olika saker, det innebär ej att två personer konstant håller med varandra, detta gör att diskussionen ej kommer framåt eller utvecklas.
Nog har jag fått det intrycket att du fösöker att ändra på folks åsikter och sätt att skriva så att att det ska vara politiskt korrekt. Men det är väl jag som har fel och du har rätt, som vanligt.
Ja, jag önskar att korrekta termer skall användas då jag är stark motståndare till människor som kränker människor utan motiv. Detta innebär ej att alla måste hålla med mig.
Korrekta termer är inte alltid samma sak hos alla människor.
#171 Du skriver:
"Magnuz; vad åsyftar du i ditt inledande syfte?"
Det kanske bara är jag, men jag förstår inte den meningen… Om du menar första stycket i #165 så har du ju förklaringen i inlägget, bara att läsa igen så förstår du säkert.
Självfallet menar jag stycke, ber om ursäkt för felskrivningen. Dock förstår jag fortfarande inte, men känns som det är lika bra att lägga ned detta då vi konstant hamnar långt ifrån sakfrågan.
# 0 - Visst ska vi hjälpa folk som har det svårt. Detta gör vi också bla a genom biståndsprogrammen, förutom att ta hit flyktingar och politiskt förföljda.
Du säger att det alltid blir en fråga om pengar. Hur hade du tänkt dig att finansiera det hela om vi ska helt öppna våra gränser för dem som vill? Har du någon plan som inte våra politiker känner till?
Hur har du tänkt här, om det inte får handla om pengar?

#170 Då de övriga medlemmarna inte har några uppenbara problem med hur dialogerna förs på Politik så väljer jag att gå på majoritetens önskemål över hur sajten skall se ut.
Nu uttryckte Moa- missnöje över den typen av dialog som är frekvent förekommande på Politik och i sammband med detta så påtalade jag att det kanske finns andra forum där Moa- skulle trivas bättre då jag inte har för avsikt att ändra på sajten i det avseendet.
Jag har från första stund när jag klev in på sajten, långt före jag var Sajtvärd, krigat för rätten att få skriva utan att bli avkrävd någon källa på åsikter och känslor. Det finns buntvis med sådana trådar där jag ifrågasatt varför man inte fått skriva på sajten utan att i detalj behöva grotta ner sig i källor och statistik och jag kommer antagligen inte att ändra mej nu.
Sedan så är det ju även lite läsarens ansvar att förstå när man överdriver för att få fram en poäng. Jag kan exempelvis säga att jag håller på att svettas ihjäl i värmen, de flesta förstår att läsa detta som att det är varmt. Jag kan även säga att jag miljontals gånger har skrivit liknande texter som denna, och de flesta förstår att läsa detta som att jag upplever det som att det är nog nu.
Om jag däremot skulle skriva att jag har dött av värmen så skulle jag lätt acceptera att vissa kanske kräver en källa och vill se nekrologen. Eller om jag skrivit att jag 16 gånger tidigare i olika trådar har uttryckt missnöje över att allt skall källangivas. 16 Gånger låter mycket, men är inte så orimligt att det är en uppenbar överdrift. Då skulle jag kanske bli tvungen att sätta mej och leta reda på dessa 16 inlägg.
Texten nedan har sedan flera månader tillbaka stått på Politiks informationssida och även i välkomstmeddelandet, om jag inte missminner mej.
Denna text förekommer även på fler sajter inom iFokus och jag har textförfattarens tillåtelse att använda den för att sprida informationen.
"Enkelt beskrivet så är iFokus som en stad.
Varje sajt inom iFokus är en egen gata, styrd av sajtvärden.
Varje tråd på gatan är som en affär, startad av en medlem, Medarbetare eller värd.
Det har hänt att personer som inte är så insatta i detta "går in i en affär" och då blivit, som man själv uppfattat det, dåligt bemött och därför lämnat den gatan eftersom, man anser, affärsidkare på den gatan är otrevliga, eller ansett att invånarna i hela den staden är otrevliga.
Sajtvärdarna är som värdarna på vilken fest eller samling som helst. Passar man inte in i ett sällskap (sällskapet passar inte) så söker man sig till ett annat, där man är välkommen och där man trivs med de övriga. Det finns alltså ingen anledning att lämna hela gatan/sajten eller staden/iFokus på grund av något som försegår i en affär/tråd
"
I övrigt så sekunderar jag Moa- i #178 och yrkar på att alla inblandade lämnar sin slutplädering och sedan så lägger vi detta till handlingarna.
#178 Men hur svårt kan det vara att förstå???
1. Du anser att man skall belägga sina påståenden med fakta.
2. Jag påstår att somaliska invandrarkvinnor löper stor risk att hamna i utanförskap och arbetslöshet (=bidragsförsörjning)
3 Du anser att detta är uttryck för en fördom.
4. Jag styrker detta med en länk som talar om mer än 85% arbetslöshet bland just Somaliska kvinnor.
5. Då accepterar du helt plötsligt inte fakta utan vidhåller att jag har fördomar.
Slutsatsen blir att du vill ha fakta, men när du får det så duger det i alla fall inte. Du lever alltså inte som du lär.
Detta borde inte vara några som helst problem att förstå för den som faktiskt VILL förstå och som inte bara försöker blanda bort korten och leda in diskussionen i återvändsgränder och ändlösa labyrinter pga att denne inser att denne har fel men inte vågar erkänna detta.
För övrigt kan jag säga att jag håller med Moa om att en diskussion på nätet bör föras med fakta som grund. Fakta som går att bevisa genom länkning till trovärdiga källor. Däremot kan man inte alltid bevisa allting utan man måste även kunna använda sunt förnuft och inte ifrågasätta sådant som kanske inte går att bevisa men som är till 99,9% sannnolikt.
Magnuz; jag motsäger ej din fakta i det fallet (eller till viss del så exaktheten i siffrorna (som du ej kan stå för då du ej tagit fram dem), men din poäng stämmer utan tvekan).
Däremot anser jag ej att du kan överlägga det på en enskild specificerad individ, utan det får vara generellt för gruppen som helhet. Detta på samma sätt som jag inte kan säga att en enskild utpekade elev på grundskolan kommer att bli godkänd på ett prov, baserat på att den solklara majoriteten i klassen blir det. Jag vet inget om den specifika elevens särskilda förutsättningar. Jag anser att detta är en skillnad.

#182 Jag upplever det som sagt inte som att Magnuz har pekat ut någon enskild specificerad individ. Och då utgår jag även från att det skall vara med namn och skonummer för att kunna anses som utpekande av specifik individ.
I detta fall så skulle jag faktiskt vara intresserad av källa på det då det kan vara något som jag har missat.
Om det är familjen som spelar musik som du avser så anser jag att det var ett exemplifiernade, inte ett utpekande.

#182. "Magnuz; jag motsäger ej din fakta i det fallet (eller till viss del så exaktheten i siffrorna (som du ej kan stå för då du ej tagit fram dem)"
Nu räcker det inte med att man kan länka till en källa , man ska dessutom har gjort undersökningen själv? Vilka bevis ska man egentligen framlägga för dig Moa, för att du ska tro på det?

Mitralis; en kvinna som beskrivs ingående med tillhörande hänvisning till migrationsdomstolens beslut? Inlägg nummer 97 och 98. Länk till en dom med hela namn och bakgrund utskrivna. Så ja, jag anser det som utpekande av en specifik individ. (Dock så förstår jag att det kan vara lite svårt att hitta 100 inlägg senare… =P)

Det handlar om MER än pengar, det finns en humanitär sida som jag tycker väger väldigt tungt, precis som jag skrev i #0

Mitralis; det är du som har juridiska ansvaret för sidan så du gör som du finner lämpligt. =P (Dock ej jag som "skrikigt" efter moderering) 

Angående hela denna diskussion gällande källor så kommer jag osökt att tänka på denna gamla tråd
http://politik.ifokus.se/discussions/4d714c03b9cb4622210607cd-nu-forstar-jag-de-luddiga-politikerna
#162 Det är klart att du inte har upplevt något sådant om du bara har träffat några personer. Det jag försöker få dig att förstå är att man måste bo i ett land och jobba med befolkningen för att kunna lära sig hur deras kultur är. Eftersom du inte har haft förmånen att resa runt och jobba samt bo i andra länder så har du ingen egen kunskap om dom olika kulturerna.
Det finns massor av invandrare som aldrig kommer att bli svenskar i ett kulturellt avseende utan kommer att ha kvar sina egna värderingar och seder. Det är precis som svenskar jag har mött i andra länder som bor i en liten klick och inte är intreserade av det landets kultur och värderingar. För deras syn på livet är ju ändå den rätta och Lucia måste firas varje år.
Immigration och flyktinghjälp är bra men som jag sa i mitt första inlägg så måste det finnas ett bra sätt att integrera dom som kommer i det svenska livet. Om det inte händer så får vi dom problemen som vi idag har i storstäderna. Vad är det för fel att påpeka att invandring inte är bra för landet om man inte kan lösa problemen som blir.
drummer; min bror har varit lärare i Kina i olika provinser under de senaste åren och vi var nere och besökte honom och hans vänner under en månad. Han arbetade både på offentliga och privata skolor utan att notera något av det som du nämner. Att du sedan uttalar dig om vad jag har gjort och inte, hur vet du något om det?
Jag ser inga som helst fel i att människor behåller sina seder från andra länder och skulle själv fortsätta fira de högtider jag firar om jag flyttar till ett nytt land, med tillägg av det nya landets.
Integrationen är ett blandat ansvar både för de nyanlända och för de infödda. Om ingen hjälper till med integrationen kommer det aldrig att bli bättre.
Moa
Kina är ett väldigt stort land men din bror kanske har träffat en av mina kompisar Maria som har jobbat med utbildningssystem för Kina sedan 90-talet.
Men eftersom vi har olika upplevelser så kanske vi skall lägga den diskussionen åt sidan och gå tillbaka till huvudfrågan av vad som skall göras för onekligen så fungerar inte invandringen och integrationen i Sverige. Att ett parti som SD får så många anhängare visar att allt är inte bra.
Jag gillar också att folk behåller vissa traditioner men ibland kan det också gå för långt speciellt när det gäller religion och gammaldags sedvänjor. Visst är det ett blandat ansvar men invandraren måste kunna anamma dom inhemska sedvänjorna, språket och kulturen. Det skall naturligtvis finnas hjälp med detta men samtidigt så skall man kunna ställa krav.
Jag ser i länder där invandraren inte får så mycket hjälp och där dom är tvugna att klara sig själva att integrationen fungerar bättre. Saker som hemspråksundervisning är ett missriktat sätt att vara tillmötesgående mot invandraren.
Sverige har under åren blivit en välfärdstat där medborgaren har överlåtit mesta ansvart på staten (låter kanske lite hårt men så upplever jag det) istället för att låta medborgarna ta sina egna beslut och se efter sig själva. Så fort något dåligt händer så vänder sig människorna till staten istället för sig själva, familjen eller grannarna.
Invandraren kommer oftast från miljöer där dom har fått klara sig själva vilket gör att dom får problem när dom anländer i Sverige. I deras ögon så ser det ut som om man får både pengar och annat utan att behöva göra något för det. Sådana kulturkrockar måste lösas för att det skall fungera.
Det finns många fler exempel på problem som uppstår men ingen gör något för att lösa. Man kan inte ta in massor av invandrare om dom inte kan eller vill integreras. Det kommer bara att skapa enorma problem i framtiden.
Detta från mig som själv är immigrant, har grannar från många olika länder i världen, med en son som går i en skola med elever från över 40 olika länder och där problemen är förhållandesvis små.
drummer; ja, att träffa en människa i ett land av Kinas storlek, nja, skulle inte tro det. Det är ett land uppbyggt av individer så som alla länder.
Att SD får anhängare innebär att en mindre del av befolkningen är missnöjd, och några rena rasister som inte kommer bli nöjda oavsett (inte förens Sveriges gränser är helt stängda).
Jag ser inget krav på att alla i Sverige firar jul och midsommar. (Minst av allt julen som i grunden skall vara en kristen högtid, för mig vore det mer trovärdigt om färre firade den.)
I övrigt kan jag endast säga att vår syn ej överensstämmer och vi har olika åsikter.

#194 Om vi skalar ner det till 1/1000000 (eller nått sånt).
Jag vet inte hur du bor, men om vi säger att du bor i en 2a på 62,5kvm och har en inkomst på 12 000kr efter skatt. Hur många personer kan du ha inneboende i din lägenhet innan det börjar bli trångt och påverkar din ekonomi då det är du som är huvudansvarig för försörjningen?
Det är inte bara att öppna gränserna och släppa in precis alla oavsett. Tanken är god, men det kostar de facto pengar att ta emot vissa personer. Inte alla gånger som de kostar hela livet, men i alla fall en del av det. Det blir även fler som måste dela på garantipensionspotten osv.
Vi måste även hinna bygga bostäder. Som jag har uppfattat det så är det bostadsbrist i Sverige. Om vi tar in 250 000 personer (påhittad siffra) i Sverige varje år så måste de ha någonstanns att bo. Det kostar pengar att bygga boende, vem ska betala?
Det är hög arbetslöshet i Sverige. Säg att dessa 250 000 (påhittade siffran) inte får jobb på 5 år. Då är det på 5 år 1 250 000 personer utan inkomst som ska ha någonstanns att bo och som måste få bidrag till hyran. Vem ska betala?
Om jag skulle behöva ta hand om 4 pers extra (oavsett nationalitet) i min 2a så skulle jag snart gå på knäna och jag har stora svårigheter att tro att jag skulle kunna ta hand om 4 till varje år i 5 år då det skulle bli 20 pers i lägenheten. Lika med Sverige om vi tar emot fler än vi kan ta hand om.
Jag tycker att det är bättre att ge hjälp till självhjälp och försöka få stopp på krigande och andra otrevligheter som gör att de känner att de måste lämna sina länder. Du måste väll kunna hålla med om att det är en bättre lösning än att flytta hela befolkningar jorden runt.
Jag är inte rasist. Jag är Realist.
Bra skrivet Mitralis
Jag är också realist.

Som lite kuriosa så kan jag berätta att en kompis och jag natten mot söndagen räddade livet på en iranier, eller irakier, lite oklart vilken nationalitet det var för jag lade inte så stor vikt vid det.
Han låg starkt intoxikerad av alkohol i en park. Min kompis gick lite före och jag och hennes kille kom några meter bakom när jag ser hur hon slänger sina väskor och rusar fram till killen som låg på rygg och började kräkas. Hon fick honom snabbt i framåtstupa sidoläge och på så sätt slapp han kvävas av kräkningar, eller få lunginflamation till följd av bakterier i lungorna. Jag ringde 112 och vi väntade på hjälp tills de kom och tog över.
Om jag hade varit rasist så hade det lättaste här varit att låta honom dö i sina egna spyor och tänkt Jah, en mindre.
Moa- Midsommar är också en kristen högtid vilket en del ungdomar inte tycks veta. Vi har bara två dagar som är helgdagar som inte är kristna och det är 1:a maj och Nationaldagen. Midsommar är Johannes döparens dag. Vad du firar den som är ointressant.
Mirtalis; eller så hade du varit degraderad till att ej vara människa längre om du ej hjälpte en annan människa som riskerar livet? Alla (väldigt få av dem faktiskt) rasister är ej mördare (vilket inte är riktigt samma sak, men nära inpå om man tar beslutet att en annan människas liv är okej att offra).
Sakring; midsommar är en förkristen högtid som senare fått vissa kopplingar till Johannes Döparen, någon direkt kristen högtid kan jag ej se det som. Kyrkan på orten har ingen verksamhet kring detta och ingen i släkten som är mycket kyrklig har någonsin firat detta som något kopplat till kristendomen. Midsommar hade med andra ord firats oavsett om vi infört kristendomen eller ej.
Så du tycker att skyddsbehovet är oviktigt jämfört med pengarna? Det var exakt den diskussionen som jag ville ha när jag startade tråden.
Moa- Det faktum att midsommar är en röd dag gör att den är kyrklig. Förstår du inte det. Sverige har varit ett kristet land och alla söndagar är kristna därför att Gud vilade på den 7:e dagen. Inom andra religioner är det inte söndagen som är röd dag.
Att man sedan använt midsommar och firat den tidigare pga av att det är den ljusaste dygnet på året ändrar inte på vår almanacka. Tänk på vårt midvinterblot som firades runt jultiden.

sakring; dock är en högtid kyrklig när den har en nära koppling till kyrkan, ej när en dag är röd. Om du läser om midsommar ser du nu att Johannes Döparen firas söndagen en vecka senare och därmed försvinner helt den kyrkliga kopplingen till midsommar.
Att en dag i almanackan är röd innebär ej per automatik att det är en kyrklig högtid. Här är en länk till de kyrkliga högtiderna (allt enligt Svenska Kyrkan).

Moa- vet inte om du missade #195.
Och jag har även samma fråga till dej som till rolnor. Hur tycker du att vi ska lösa detta praktiskt och inte med någon uppe i det blå lösning.
Tycker du att det är realistiskt att bortse från det ekonomiska?
Jag utgår från att alla i denna tråd önskar fred i världen och att ingen ska behöva svälta och att alla ska älska alla. Så så långt är vi nog överrens. Men sedan då?
Moa- jag orkar inte hålla på och uppfostra dig i både kristendom och historia. Men fråga vilken kristen präst du vill så kommer de att säga som jag har sagt. Min mor kom från en strängt kristen familj och det man fick göra på söndagen var att sitta inne och läsa bibeln. Och varför har man gudtjänst på söndagar?
För övrig så har jag firat midsommar med Svenska kyrkan i England. Slut på min argumentation i detta fallet.

Det går inte att komma ifrån att allt kostar. Allt är baserat på ekonomiska tillgångar och då menar jag inte bara invandringspolitiken. Sjukvård, åldringsvård, skola, infrastruktur och så vidare, och så vidare. Allt kostar!
Om vi bortser från det ekonomiska så skulle vi ju kunna passa på att sätta upp på önskelistan till tomten att alla ska få sjukvård inom en timme, alla barn ska ha högsta betyg i skolan, alla äldre ska få komma ut varje dag, inga potthål i vägarna och tågen ska gå i tid.
Alla vill ha det bästa, men de flesta förstår att det är det ekonomiska som det stupar på.

"Midsommardagen är sedan 2003 års evangeliebok som kristen högtid en anpassning till att gudstjänsterna på Den helige Johannes Döparens dag mer hade kommit att handla om sommaren och skapelsen än om Johannes. Den helige Johannes Döparens dag firas numera på söndagen, och gör midsommarhelgen till en dubbelhelg även i kyrkan."
Man ser det som en investering, det kostar nu men betalar sig senare. Vi får kompetens och arbetskraft som senare kommer att betala sig. Nu gäller det ju också att ta till vara denna investering, där ser vi ut att misslyckas. Övriga värden som good will och humanitära insatser är svårare att bevisa men lätta att klaga på. Men det är otvetydigt så att länder med stor invandring har varit framgångsrika. USA, Australien, Canada är exempel på det. Det mer homogena länderna i Europa är exempel på motsatsen Albanien, Irland och andra. Lite längre tillbaka har vi även Grekland och Spanien som inte varit framgångsrika.

"Och trots att midsommar varit en kyrklig högtid i många, många århundraden i Sverige, är det som att det är en helg som kyrkan inte riktigt kunnat erövra, där det urgamla behovet av att fira livet, fruktsamheten och ljuset verkar vara djupt förankrat i folkligheten."
Hon som skrivit är Doktorand i religionssociologi på Uppsala universitet och präst i Svenska Kyrkan.
Dock känner jag henne inte privat så jag kan inte garantera att hon inte ljuger… 
Javisst men tillgångar har vi, hur vi prioriterar att använda dem är politik. Tillväxt ger överskott, och tillväxt har vi även om det ibland kan låta annorlunda.
Självklart kostar det, men jag ser ett värde i att vi skyddar utsatta.
Men de som kommer från krigszoner med traumatiska upplevelser, jag har svårt att föreställa mig dem i produktion. De kommer att kosta. Att invandring är bra är en sak men flytkingmottagande är inte alltid kostnadsbärande. Dock anser jag att Sverige ska ta emot de som vi kan.
sakring; min mor arbetar som diakon i Svenska Kyrkan, jag är uppvuxen i kyrkans barngrupper och halva släkten är frikyrklig. Jag kan min kristendom. Läs om midsommar så inser du snart att det är en ej kyrklig högtid.
Mitralis; har inget svar. Orkar inte med den diskussionen då vi helt klart står på olika sidor. Dina uppmålade scenarier är ganska intetsägande utan verkliga siffror och situationer. Jag har redan erbjudit mig att ha en familj på tre personer boendes i min etta under en period när det var ev. risk för utvisning. Detta blev ej av men för mig är andras säkerhet mer värt än pengar och min egen bekvämlighet.
Midsommardagen
Från Wikipedia Hoppa till: navigering, sök
En eller flera användare anser att denna text bör infogas i Midsommar. (2012-01) (Diskussion)
Midsommardagen
24 juni (numera rörlig i Finland och Sverige)
Period
Gammal tradition
Anledning
Den här artikeln handlar om midsommardagen som kyrklig högtid. För det naturvetenskapliga fenomenet, se Sommarsolstånd. För allmän diskussion om högtiden, se Midsommar. För andra betydelser, se Midsommardagen (olika betydelser).
Midsommardagen infaller, i Sverige sedan 1953 och i Finland sedan 1955, alltid på en lördag mellan den 20 och den 26 juni. Tidigare inföll midsommardagen alltid den 24 juni, på Johannes döparens dag. Detta är fortfarande fallet i till exempel Estland, Lettland och Norge. Före 1925 kallades midsommardagen bara för Johannes döparens dag.
Midsommardagen i Svenska kyrkan [redigera]
Midsommardagen är sedan 2003 års evangeliebok som kristen högtid en anpassning till att gudstjänsterna på Den helige Johannes Döparens dag mer hade kommit att handla om sommaren och skapelsen än om Johannes. Den helige Johannes Döparens dag firas numera på söndagen, och gör midsommarhelgen till en dubbelhelg även i kyrkan.
Den infaller den lördag som infaller tidigast den 20 och senast den 26 juni (nästan alltid på vecka 25). Den liturgiska färgen är grön.
Temat för dagens bibeltexter enligt evangelieboken är Skapelsen, och en välkänd text är Paulus tal till atenarna på Areopagen, där han retoriskt framför att atenarna redan känner den kristna guden, eftersom de även byggt ett altare med texten "Åt en okänd gud". Han säger också
I honom är det vi lever rör oss och är till
De här bibelställena är de texter som enligt evangelieboken används för att belysa dagens tema:
Första årgången
Andra årgången
Tredje årgången
1 Mos 1:1-13
Apg 14:15-17
Joh 1:1-5
Job 12:7-13
Apg 17:22-31
Matt 6:25-30
1 Mos 9:8-17
Kol 1:21-23
Mark 6:30-44
Ps 104:1-13
Föregående dag i evangelieboken: Jungfru Marie bebådelsedag
Följande dag i evangelieboken: Den helige Johannes Döparens dag

#212 Som jag har uppfattat det så vill alla i denna tråd skydda de som är utsatta, så även jag. Det som jag tror kan bli svårt är att öppna gränserna för precis alla som vill komma in. Vi ska ta emot så många vi bara kan utan att se till att de lever i ännu större missär här än de gjorde där de kom ifrån.
#214 Jag tror att vi nog har mer lika åsikt än du vill tro.
Det har nog råkat slumpat sig att vi denna gång råkar uttrycka oss lite olika och därför så har det inte gått fram.
Ja, men vilket av detta firar vi på midsommarafton, fredagen?

#218 Hahahahaha
/Maria

Du har det inte lätt denna vecka Mitralis… =P

Mitralis; såg nu det tidigare skrivit ett svar, vad bra att vi står närmare varandra. =) Jag brukar anse att du oftast har vettiga åsikter så är inte helt förvånad…

Så är det ju tyvärr, alltid lättare att kommunicera direkt "IRL" än via det skrivna ordet… =)
Synd att tråden ska stängas. Den har stundtals varit intressant att följa.
Har du ingen Medarbetare som kan hjälpa dig med modereringen Mitralis? Om denne tar hand om "upprensingen" kanske den kan få fortsätta?
Jodå Mitralis är inte ensam. Men nu går det för långt.

#230 Tråden kommer att komma till en automatisk brytpunkt, kommer tyvärr inte ihåg om det är vid 250 eller 300. Då låses tråden oavsett vad Sajtvärd eller Medarbetare gör.
Det som inte kommer att hända är att det kommer att komma en Invandring del 2. Det verkar nu som att vi har enats om att vi är mer överens än vi trodde i denna tråd och jag har svårt att se att det kommer att finnas mer att ge i en liknande tråd.
#232 Alright.
Det verkar finnas en del bakomliggande saker till ert beslut som jag inte känner till. Jag brukar bara läsa härinne sporadiskt, så jag har inte dödskoll på läget. Jag tycker det är synd, men respekterar såklart ditt/ert beslut.

Mitralis; 300 inlägg är gränsen, varningen och förslag om att flytta tråden kommer vid 250. =)

#187 Jag kan köpa att det i vissa fall är olämpligt att hänga ut enskilda personer. Däremot är det ju så att bakom statistik och siffror finns riktiga personer. Det kan vara svårt att diskutera i allmänna termer utan att gå in på specifika fall där man faktiskt i detalj kan läsa hur migrationsverket och domstolarna resonerar. Om jag t.ex. tycker att domstolarna många gånger dömer fel så är det svårt att förklara och visa vad jag menar utan att "hänga ut" någon…
Moa: Som jag skrev ovan här i detta inlägg, bakom statistik och anonyma undersökningar finns människor. Det är därför oväsentligt för diskussionen om det rör "en somalisk kvinna" eller en kvinna som man råkar känna till namnet på. Det förändrar inte ett dugg.
Magnuz; läs mitt exempel ovan så ser du skillnaden.

#188 - Rolnor. Visst är det bra med ett gott hjärta och humanitet. Det tror jag att de flesta är med på.
Men, det gäller ju att kunna hjälpa, inte bara vilja. Det är dina och mina skattepengar som ska räcka till mycket. Jag är fortfarande intresserad över vad du har för plan om det inte ska kosta några pengar.
Berätta för oss - upplys oss!

# 241 - Oj då. Läste inte de senaste inläggen vilket ska göras nu ;-)
#208 Länder som USA, Kanada och Australien har haft en ganska lyckad integration, ja. I början av immigrationsvågen krävdes det inte särskilt mycket av staten - de människor som tog sig till landet fick klara sig bäst de ville och var tvungna att antingen vara självförsörjande eller ge sig ut och skaffa arbete från Dag 1. Idag är det ganska stora krav för att du ska få flytta till dessa länder. I Kanada, som sägs vara det mest liberala landet när det gäller immigranter, kvoteras du in på din utbildning, kapital och dina språkkunskaper.
#238 Okej… vi säger såhär då;
Jag påstår att nästa nyinvandrade och analfabetiska somalisk kvinna som får uppehållstillstånd i Sverige från och med nu klockan 20:25 förmodligen kommer att förbli arbetslös större delen av sitt liv. Detta baserat på att arbetslösheten är ca 85% i denna grupp.
Håller du med om detta?
Magnuz; jag håller med om att sannolikheten för detta i det aktuella dagsläget stödjer denna hypotes. Dock hoppas jag på en förändring av samhällets syn så att denna kvinna även statistiskt sett kommer att få ett arbete i framtiden.
Ok…men om jag då berättar att denna nästa person råkar heta XXX YYY, är 29 år gammal, har 2 barn och är från Mogadishu. Då är det ju inte längre en fullständigt anonym person utan du vet aningens lite om henne. Upphör då plötsligt all statistik att gälla, tideräkningen stannar och vi förflyttas till ett parallellt universum där det inte alls är sannolikt att just DENNA kvinna skulle tillhöra de 85 procenten? Allt detta för att du råkat få reda på ett namn, utan att kvinnan själv har en aning om att du fått det eller att vi har den här diskussionen?
Ja, du kan ej lägga du utvalda egenskaperna på en specifik individ för du vet ej dennes personliga förutsättningar. Generellt fungerar statistik, men ej på individnivå.
En läkare som ger en patient medicin som fungerar i 80 % av fallen kan ej säga till sin patient att hon med stor sannolikhet kommer att klara sig, den statistiken betyder ingenting för henne och hennes familj om det är så att kvinnan skulle tillhöra de övriga 20 procenten.
Nej, men du vet ju inget om de personliga förutsättningarna i något läge. Att du vet ett namn innebär ju inte ett dugg.
Om du har en tärning med 10 sidor och 9 sidor av tärningen ger vinst så kommer det ju statistikt att bli vinst 90% av slagen. Om du då tar tärningen och kastar den så har du 90% chans till vinst, eller hur? Det är alltså ingen skillnad på den generella statistiken och ett enskilt fall. För att kunna höja eller sänka sannolikheten så måste du ju, som du säger, få reda på personliga förutsättningar. I vårt fall så vet du inget av vikt eftersom namn och ålder inte är tillräckligt mycket för att det skall föranleda någon ändring.

#245 Hur menar Du med att det är samhällets syn som behöver förändras för att kvinnan i exemplet ska få ett jobb?
db-2; om människor ej anställer så får anställningsbara människor ej arbete, eller hur? (Vissa startar egna företag, detta är dock ej en lösning för samtliga.)

Vilket företag i Sverige idag har användning av en analfabet från Mogadishu? Jobb för lågutbildade personer har varit en bristvara i decenier i sverige. Var skall dessa jobb skapas menar du?
db-2; städning, snabbmatsföretag, personen kanske har andra välutvecklade talanger som vi ej känner till… Sedan är det möjligt att lära även vuxna läsa och skriva. (Vilket för mig är en självklarhet sker när dessa kommer till Sverige.)

#252 Nog för att många outbildade jobbar inom snabbmatsföretag, men det underlättar om man kan språket så man kan ta emot beställningar och kan konversera med kunder och Medarbetare.
Mitralis; absolut, men du skulle i regel kunna vara analfabet och utföra det (du får ha bra minne istället), vilket var frågan ovan.

De får väl väja Sibylla där det oftare är en order åt gången 

#252 För mig låter det bara som utopiska fantasier (även städjobb kräver förkunskaper/utbildning, inte minst utifrån de krav arbetsmiljön ställer).
Inget företag/chef väljer en potentiellt sämre medarbetare/större risk när man har valmöjligheter. Handlar inte ett dugg om rasism utan bara basic företagsoptimering.
Nej, ska vi ta emot analfabeter/lågutbildade från utvecklingsländer får vi nog kallt räkna med att de kommer att kosta oss (dvs samhället) pengar livet ut.
db-2 har förstås helt rätt. Dock har ju invandringsförespråkare alltid en förkärlek att skylla alla problem på svenskarna, företagarna eller samhället. Man kan inte säga att det är fel på en person, men man kan säga att personer med vissa förutsättningar har svårt eller rent av omöjligt att få ett arbete i Sverige eller västvärlden.
Just i fallet med Somalier och andra invandrare från denna del av världen så är det ju inte bara utbildningsgraden som spelar in utan också den kulturella synen på män och kvinnor. De flesta länder varifrån vi tar emot asylinvandrare är ju starkt patriarkaliska och muslimska vilket gör det ännu svårare för just kvinnor att ta sig loss från hemmet, matlagning, barnpassning osv för att först skaffa sig en utbildning och sedan ett arbete. För en kvinna som kommer i 30-årsåldern är det ofta för lite tid kvar för att man först skall hinna ta hand om ett antal barn, lära sig språket och sedan skaffa sig grundskolekunskaper och vidare utbildning samt slutligen skaffa ett arbete. Personen har då hunnit bli kanske 45-50 år och aldrig haft ett arbete. Det finns ju svenskar i den åldern som arbetat hela sitt liv men som i alla fall inte får ett jobb pga åldern.
Vi har en arbtetslöshet på över 8%. Hur stor är chansen att just en invandrare utan kunskap i det svenska språket och utan utbildlnig ska få ett abrtet när civiliningenjörer går utan jobb? OBS jag säger inte att vi inte ska ta emot människor med skyddsbehov.
Det ni nu diskuterar är ju integrationspolitik. Faktum är att för få föds i sverige för att kunna försörja en allt äldre befolkning. Man får ju även ta med i beräkningen att kommuner framförallt gör allt för att spara in på de områden där det egentligen behövs folk. Alltså prioriterar man annorlunda, tyvärr gör ju även vi svenskar det. Det fattas folk i skolor, vård och omsorg, lik förbaskat röstar vi fram politiker som fullständigt struntar i det. Staten har gott om pengar, inte kommunerna. Hur ska vi göra för att fler svenskar föds? Hur ska vi göra för att somaliska kvinnor från Mogadishu kommer in på ett vettigt sätt i samhället? Det är ju inte så att det väller in afrikanska kvinnor som är analfabeter, vad var det för siffra i en annan tråd, 3 800?
Om svenska civilingenjörer går utan jobb nu så är det en strukturell fråga Sakring. Finns det någon grupp det satsas på så är det dessa, både på komvux och universitet När jag gick på komvux fick man betalt för att läsa tekniskt basår (mitten 90-tal). Vi kommer alltid ha en viss arbetslöshet, dels strukturell och friktionsarbetslöshet. Dels en arbetslöshet som är politiskt medveten. Har man en viss arbetslöshet så motverkar det inflation, läs M Friedmans tankar. Det har både S och M gjort. Jag skulle vilja gå så långt och påstå att invandrarna är de som ska hålla arbetslösheten uppe, enligt politiker, är det även några svenskar som åker med på det tåget så skitsamma. Ser ju hur man respektlöst behandlar de som är arbetslösa och sjuka idag.
#260 Nej, det föds lagom barn i Sverige. Vi behöver minska vår befolkning för att ha en hållbar utveckling på sikt när resursbrister uppstår en efter en. Detta gäller även globalt. Tyvärr gör migrationen att denna gynnsamma utveckling rubbas.
Kommunerna sparar väl där det går och nej, staten har knappast gott om pengar.
"Det fattas folk i skolor, vård och omsorg, lik förbaskat röstar vi fram politiker som fullständigt struntar i det."
Precis, sjuklövern har haft chansen i många, många år nu och det är dags att lämna över makten till något annat parti, SD.
Du ska ha cred för att du känner till begreppet jämviktsarbetslöshet. Inflationen är dock ett problem främst pga vår bostadsbubbla som skapat stora mängder nya pengar/krediter som potentiellt kan vara inflationsdrivande. Nu när denna bubbla ser ut att ha börjat spricka eller pysa är det snarast ett deflationsscenario vi har att se fram emot de kommande åren.
#194 Nej att SD ökar visar att en mindre del är så missnöjda att dom röster på ett sådant parti. Utöver det så har vi många människor som också är missnöjda med invandrarpolitiken men röstar på andra partier för att dom prioriterar andra frågor. Så hur stor del av befolkningen är missnöjda med invandrarpolitiken? Det är en fråga som ingen vill ge sig in på.
#243 Alla dom länder du nämner har kvoteringssystem för invandrare men dom tar också emot flyktingar. Kanada tar emot över 10000 per år och kommer att öka det till 14000 år 2013.
Men som du säger så fungerar integrationen i dom länderna för att dom som anländer bara får minimal hjälp av staten. Det gör att man måste anstränga sig för att komma in i kulturen och få jobb. Jag har bra erfarenhet av detta eftersom jag själv är immigrant till det landet som jag bor i. Fastän det har varit en stor immigration av folk från hela världen så fungerar det väldigt bra.
#262 Jo, jag vet det (mitt inlägg var ett svar på ett av Moa-:s inlägg). Kanske kan man ta emot många flyktingar om man ser till att de invandrare man tar in snabbt får ett arbete etc?
#263 Det är ju precis detta som är problemet, inte bara med invandrare utan för hela befolkningen i Sverige och västvärlden. Vi har nått vägs ände när det gäller tillväxt och ihållande högkonjunkturer där hjulen snurrar allt fortare. Det finns helt enkelt inte jobb att uppbringa när personaltäta tillverkningsindustrier lägger ner eller flyttar till låglöneländer. Vi har hållt uppe fasaden genom att skuldsätta oss. Grekland, Italien, USA, Spanien mfl genom statlig skuldsättning och i Sverige är det genom privat skuldsättning. Nu går det inte längre och resultatet ser vi främst i Grekland. Massarbetslöshet och kraftiga nedskärningar i välfärden, något som sker även i Sverige men som kommer att bli värre de kommande 10-15 åren av olika anledningar, främst resursrist.
Någon nationalekonomi verkar du inte ha läst. Exporten har ökat och importen har minskat enligt färska siffror, har länkat till det förut. Staten har det högsta kreditvärdigheten som finns. Vi har mer att få in än staten har i lån. Statsskulden är obefintlig. Men det är klart att det är inte lika roligt att gnälla om allt är bra.
Jag pratar om skeenden på lång sikt, 10-15 år skrev jag. Ett enskilt kvartal eller halvår kan naturligtvis visa på bra tillväxt jämfört med kvartalet innan. Korta perioder av högkonjunktur kommer att komma även i framtiden.
Kan du utveckla vad du menar med detta;
"Staten har det högsta kreditvärdigheten som finns. Vi har mer att få in än staten har i lån. Statsskulden är obefintlig."
Länk till aktuell statsskuld.
Standard and poor som värderar länders krediter har satt Sverige i högsta klassen, där 7 andra länder också har högsta kreditvärdigheten. Statsskulden förenklat det vi är skyldiga är i stort sett noll. Det vi har i utgifter är finansierat. Nationalekonomi är inte så enkelt så man kan ta det i några meningar. Inte lösningarna heller naturligtvis. Men du kan inte komma med så konstiga grundteser som att sveriges ekonomi är dålig utan fakta och sedan bygga ett resonemang kring ett felaktigt påstående, sedan ska andra förklara varför du har fel. Du har fel i grundteorier, därför fel i dina slutsatser, du analyserar fel saker helt enkelt. Du pratar budget sedan blir du vilse och helt plötsligt är det 10-15 år? Alltså pratar du inte budget, då pratar du utveckling, gå då in och titta på BNP för tio år sedan och jämför med nu så ser du en stor ökning, inte minskning, alla siffror finns på SCB. Så du har fel även i det påståendet, vilket gör det omöjligt att prata med dig om ekonomi, skolor, invandring eller vilken dagspolitisk fråga som helst. Alltså återstår bara ideologi, där vet man ju var du står. Jag själv är humanist, och som jag själv säger en arbetargrabb som är desillusionerad av S politiker! och velar i ingemansland nuförtiden. I kommunala val röstar jag på de som är bäst för kommunen oavsett parti enligt min mening. I riksdagsval de som sköter landet bäst, i det fallet tror jag. Landstinget borde avskaffas så där röstar jag inte.
#267 Ja, staten Sverige har lyckats bibehålla relativt goda finanser. Som jag skrev beror detta mycket på att vi istället har en hög PRIVAT belåning, som man inte har i många andra länder där istället staten belånat sig. Du kan inte bara se till statens skulder utan måste räkna samman stat, kommuner, landsting, privatpersoner och företag för att få en samlad bild av läget i ett land. Faktum är att Sverige är lika skuldsatt som Grekland med skillnaden att här är det privatpersoner som skuldsatt sig och trissat upp en tillgångsbubbla i bostäder.
Hur menar du att statsskulden är noll? Såg du länken? Jag får det till nästan ettusenetthundra miljarder men eftersom jag röstar på SD så har jag ju svårt för det där med miljarder 
Du måste ju skilja på budgetunderskott och statsskuld!
Du påstår att jag "pratar budget" men har vad jag kan se inte i ett enda inlägg skrivit ordet budget. (förrän nu). Du måste se bortom kalenderårsekonomin och tänka i ett större perspektiv!
BNP utvecklas ja, men det är mycket pga bostadsbubblan, inte pga att vi ökar vår konkurrenskraft och genom investeringar skapar en stark och hållbar ekonomi. Tänkt efter själv på vilka stora tillverkningsindustrier som lagts ner eller flyttat utomlands. Varvsdöden är väl det bästa och största exemplet där i stort sett en hel industrigren totalt utplånades med mängder av förlorade arbetstillfällen. Saab-fabriken är väl det senaste exemplet. Luxor och Electrolux är andra exempel. Detta går inte att ersätta med serviceyrken. Man bygger inte ett rikt land genom att sälja hårklippning, ogräsrensning och massage till varandra, det är enbart lyxkonsumtion helt utan värde utom lite tillfällig tillfredsställelse för stunden.

#264. Hela IT branschen är på väg till sk. låglöneländer också. Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb för att det ska utföras i Indien nu. På kort tid är det ca 1000 IT-personer bara i Köpenhamnsområdet som blivit av med jobben av samma orsak.
Känner igen det där. Har en polare som jobbar på ett svenskt dataföretag. Han sköter kontakten med kunderna men sedan är det programmerare i nåt asiatiskt land som gör all programmering. I praktiken sitter han ofta och testar programmen och sedan chattar de på MSN typ om förbättringar och ändringar för att tillgodose kundens önskemål.
Spelar ingen roll hur många industrier som lagts ner, vi ökar exporten och minskar importen. Tillflödet av pengar blir plus. eporterar vi mer än importerar så ökar tillväxten. Skitsamma om någon enstaka förlorar just sitt jobb. Mer pengar in i landet än ut = tillväxt. Sen är det naturligtvis synd om enstaka personer som helt plötsligt är i "fel" bransch, strukturarbetslöshet. Vem vill betala 45 000:-/mån när man får samma sak för 12 000:-. googla på Fredrik eller Theo Härén.
Så du menar att mer export än import (positiv handelsbalans) är det enda sättet att då tillväxt?
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Handelsbalans-och-tjanstebalans/
Vi har haft negativ utvckling av handelsbalansen sedan ca 1997, alltså har du fel i att vi ökar exporten och minskar importen.

vad är det Sverige exporterar för nåt egentligen?
Det går inte dåligt för Sverige som vissa vill hävda, inte ens i ett längre perspektiv. Tvärtom går det allt bättre. Punktskatter gör att statens finanser blir bättre i motsvarande grad, det vill säga moms, bensin, sprit och fordonsskatter med mera.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Bytesbalansen/
1 procent av BNP motsvarar ungefär 31 miljarder, har inte färska siffror i huvudet.
Vi närmar oss trådens slut, men ska man summera de senaste inläggen så upplever jag ditt deltagare som ett sånt där spel på Liseberg där man ska slå ner mullvadar (eller vad det nu är) som poppar upp i olika hål med en klubba. Du säger något, jag bemöter det och visar att du har fel. Då byter du fokus och slänger ur dig nåt nytt, som jag bemöter och du byter taktik igen.
Du har anklagat mig för att prata om budget när jag inte ens nämnt det ordet, det har undvikit att kommentera vidare.
Du har sagt att jag inte vet något om nationalekonomi när du själv inte verkar ha koll på skillnaden mellan budgetunderskott och statsskuld.
Du påstår att sveriges export ökar och importen minskar, jag visar att så inte alls är fallet utan handelsöverskottet har minskat sedan ca 1997.
Du påstår att om exporten överstiger importen så skapas tillväxt, men kan inte svara på om du tror att det är det enda sättet som tillväxt skapas.
Nu påstår du att det är pga punktskatter som staten har bra ekonomi. Om jag då säger att det inte alls är hela sanningen utan man har ju också genomfört t.ex. utförsäljningar av statlig egendom och nedskärningar inom välfärden och försvaret så kommer du väl att undivka det också och hitta på en ny infallsvinkel.
Jag har inte påstått att det går dåligt för Sverige nu eller historiskt. Det jag sagt är att vi sett en långsam nedmontering av välfärden och att detta kommer att bli värre i framtiden, främst pga vår skuldbaserade ekonomi och på kommande resursbrist.
Det största felet du gör är att du uppvisar en klassisk mänsklig svaghet. Du tror att bara för att något varit på ett visst sätt en längre tid så kommer det alltid att fortsätta att vara så. I körkortsteorin kallas det väl sannolikhetsinlärning eller nåt liknande. Du tror att bara för att Sverige, västvärlden och jorden sett ständigt ökande tillväxt, bättre välfärd, en enorm teknikutveckling osv de senaste 50 åren eller mer, så kommer detta att fortsätta för evigt. Det är förstås inte sant eftersom jordens resurser inte klarar av detta. Lägg gärna detta på minnet och ställ ett larm på den 2/8 2025 där du påminner dig själv om denna konversation. Du kommer då att förstå vad jag menade nu 2/8 2012.
Du säger att handelsbalansen och statens ekonomi är dålig vid ett flertal tillfällen, och du utgår från det i ditt resonemang. Du bevisar ingenting med det bara för att du upprepar felaktigheter. Det enda du bevisar är att du inte begriper de länkar jag och andra gör.Ja ett lands tillväxt är beroende av handelsbalansen, för att mer pengar ska flyta in i det ekonomiska systemet så måste tillväxt ske. Vi hade inte det i början på 90-talet med räntechock och inflation som följd. Man kan inte trycka mer pengar och tro att det löser problemen, det måste finnas ett värde bakom. Nu jämför du med 1994 och säger att det varit negativt sedan dess, vilket är helt tokigt, före det hade vi negativt resultat i handelsbalansen, E-I=handelsbalans. Det verkar som du blandar ihop terms of trade med handelsbalansen, där har vi en negativ utveckling ända sen 50-talet.
Att det sedan var olika mycket överskott är en helt annan sak. Vissa år får jag också mer över än andra år. Peppar peppar så har min ekonomi ökat sen 2002, även det olika mycket beroende på hur höga löneökningarna varit olika gånger. Jag tycker det snarare är du som dyker upp med nya förklaringar när det passar, eller rättare sagt inte passar dina motiv. Det är ingen idé att snacka slang med en brandman är ett bra uttryck jag bjuder på.
Resten av din text handlar om vad du tror att jag tror så det ser jag mer som personligt påhopp än vettig argumentering. Jag har aldrig sagt något om att jag tror att det alltid varit och alltid kommer att vara på ett visst sätt. Jag tror inte att ständig ekonomisk tillväxt är möjlig. Själva grunden i fri företagsamhet och liberal marknadsekonomi förutsätter att några få aktörer på en marknad till slut får så mycket makt att andra slås ut. Då uppstår monopol/oligopol som i sig är förödande för fri företagsamhet.
För övrigt påstår jag samma sak som länkarna visar, men de har väl också fel?
#277 Det känns svårt att föra ett allmänt resonemang med dig…så vi får ta det väldigt grundläggande och bitvis.
Kan du vänligen genom att klippa ut exakt citat från mig visa var jag påstått följande två saker:
"Du säger att handelsbalansen och statens ekonomi är dålig vid ett flertal tillfällen"
"Nu jämför du med 1994 och säger att det varit negativt sedan dess, vilket är helt tokigt,"
Om vi nu återgår till vad du sagt.
I inlägg #271 påstår du att "Spelar ingen roll hur många industrier som lagts ner, vi ökar exporten och minskar importen."
Om vi ökar exporten och minskar importen, då bör rimligen balansen blir allt större, eller hur? Du har ju själv konstaterat att handelsbalans är E-I. Om då E ökar och I minskar så bör summan bli allt större. I det diagram jag länkat till så minskar ju H de senaste åren, inte ökar. Hur förklarar du det? Visst är summan fortfarande positiv, men summan är mindre och mindre, det kan den inte vara om ditt påstående stämmer.
I 264 säger du att vi skuldsätter oss, vilket inte är sant
. Handelsbalansen minskade 2009 men likförbaskat var det överskott. Det är BNP som ökar, du blandar ihop begreppen. Handelsbalansen går upp och ner med en ökning sen 1994.
Har redan hänvisat till artikeln om ökningen i år Du velar med budgetunderskott i 276 . I 264 påstår du att vi nått vägs ände? Hur kan då exporten öka och importen minska?
98,152,165,244,246,258,261 är andra inlägg där du påstår saker utan belägg.
Vad är fel i påståendet du citerar, är det enda du kan komma med citatet?
Du kan ju börja med att förklara något av det du skriver, hur fasen blir en balans större?
då bör rimligen balansen blir allt större, eller hur?
I det diagram jag länkat till så minskar ju H de senaste åren, inte ökar. Hur förklarar du det? Visst är summan fortfarande positiv, men summan är mindre och mindre, det kan den inte vara om ditt påstående stämmer.
Var står det att H minskar, menar du handelsbalansen? eller vad pratar du om? Som jag sagt antingen är den negativ eller positiv, skulle kunna vara neutral också.
Hur vore det om du förklarade skillnaden mellan statsskuld och budgetunderskott? Du har tagit upp det helt plötsligt i 276. Du har inte förklarat någonting, bara rört till det som visar på att du inte förstår makroekonomi.
Du påstår att jag är fast i gamla banor och tror det ska vara samma utveckling det alltid varit, var får du det ifrån? Vilka resurser tar slut 2025? Det är väl konservativt och att vara fast i mönster om man vägrar tro något annat än att det tar slut då.
Varför ska tillväxt enbart ske inom tillverkningsindustri? Det här forumet du skriver på är ju möjligt genom nya sätt att använda gammal teknik. lyssna på Fredrik Härén på youtube så förstår du bättre hur jag tänker när det gäller utveckling. Varsegod nu får du slutordet för jag är trött på att du förringar mig som person och lägger in dina tankar om vad du tror om vad jag tror. Det är att förminska folk om något
I #264 säger jag följande:
"Vi har hållt uppe fasaden genom att skuldsätta oss. Grekland, Italien, USA, Spanien mfl genom statlig skuldsättning och i Sverige är det genom privat skuldsättning."
Titta här, så ser man tydligt detta.
"Sedan mitten på 1990-talet har trenden varit att hushållens skulder ökat mer än inkomsterna. Skuldkvoten ligger nu på en rekordhög nivå."
Hur kan du påstå att jag har fel??
När det gäller handelsbalans kan vem som helst gå in här och se att kurvan börjar gå nedåt ca 1997, först svagt och från ca 2005 allt starkare. Kurvan är inte jämn och enstaka år kan uppvisa små uppgångar jämfört med året innan men trenden är negativ. Jag orkar inte bemöta allt du skriver om detta eftersom du trasslar in dig i så omöjliga resonemang och verkar inte förstå att summan i en subtraktion kan vara positiv men ändå minskande år från år. Det enklaste är att titta på kurvan, den säger mer än 1000 ord. Vill man ändå har nåt skriftligt kan man läsa texten en bit ner på sidan, där står bla följande;
"I mitten av 2000-talet började handelsbalansens överskott som andel avBNP att sjunka. År 2005 sjönk både BNP och varuexporten något jämfört med året innan samtidigt som varuimporten ökade. År 2007 kom åter en nedgång. Detta berodde på att varuexporten till USA minskade kraftigt. Även om handelsbalansens saldo fortfarande ligger på plus, har överskotten ännu inte nått lika höga nivåer som gällde före finanskrisen"
När det gäller budgetunderskott så är det ju du som först tar upp det i #267 där du skriver;
"Statsskulden förenklat det vi är skyldiga är i stort sett noll. Det vi har i utgifter är finansierat."
Här blandar du ihop statsskuld och budgetunderskott. Rätt är att statsskulden är på ca 1 100 000 000 000 (ettusen etthundra miljarder) medan årets budget är i balans, dvs budgetunderskottet är ca 0.
När det gäller resurser så är det främst oljan som kommer att bli allt dyrare. Nej, oljan tar inte slut men den billiga och lättåtkomliga oljan är redan förbrukad. Förr räckte det att borra några meter ner i sanden i Texas så sprutade finolja (light sweet crude) upp. Nu måste man borra sig hundratals eller tom tusentals meter ner i havsbotten åtskilliga mil ut från kusten. Det säger sig självt att vi redan plockat de lågt hängande frukterna. Samma sak är det med många andra råvaror t.ex lithium som används vid batteritillverkning. Färskt vatten, både att dricka och att bevattna åkrar med tar slut i vissa delar av världen. Oljan är dock den viktigaste faktorn och du kan ta en titt på den här bilden som visar oljeåtgång (energiåtgång) kontra global BNP-tillväxt.
Jag förstår att du inte vill fortsätta den här diskussionen eftersom du har haft så många uppenbara fel i din argumentation så att det blir ohållbart för dig. Renhårigare och ärligare hade dock varit att stå för detta och inte tjura ihop över det och fly fältet.
Det är lätt att bli misstolkad i skrift och saker som man nämnt förbigående kan vara det den man debatterar med lägger tyngd på. Jag ser dock ingen anledning att moderera inläggen ännu.
#281 Absolut, men ibland är det viktigt att reda ut detaljer eftersom det är detaljerna som gör helheten. Har man helt fel gällande de mest grundläggande sakerna så är det ju inte troligt att man sedan kan gå vidare och dra några mer övergripande korrekta slutsatser.
#282 Mitt inlägg är mest allmänt menat. Jag ser, som sagt, just nu inga skäl till att bryta in i diskussionen som moderator.
Klart folk som har arbeten och eventuellt en villa med goda lånemöjligheter skuldsätter sig med den räntan vi har i dagens läge.
Vi är tvärtemot och har armoterat alla våra lån så att vi ska kunna bo kvar här när vi går i pension. Det är rimligt att göra tycker jag.

#284. Precis samma som vi! Nar vi är 60 är vi skuldfria och har bara driftsomkostnader (och skatt) att betala.
#284, 285
Precis så tänker vi också. Den bästa formen av pensionssparande tycker jag.
/Maria
Jo, jag är själv helt skuldfri, minns att mina jobbarkompisar tyckte jag var dum som köpte mitt första hus kontant, det har varit en av mina bästa placeringar nånsin. Efter fjorton år fick jag ut det dubbla jag gav för det och har flyttat till ett betydligt billigare hus, så nu har jag både hus och en fet slant på banken, mycket nöjd!

Jag sparar istället för att amortera. Har förhandlat till mig 0,5% rabatt på swedbanks 3-månaders ränta vilket just nu innebär 3,45%. Sparkontot hos Resurs Bank, fria uttag, ingen bindningstid, med insättningsgaranti, ger just nu 3,75%. Så länge man får mer på sitt sparkonto än räntan är på lånet kommer jag att fortsätta såhär. Har kört på detta i 3 år drygt.
# 288 Men har du tänkt på att du måste betala 30% i skatt på räntan och att en del av lånet är avdragsgillt? Räkna igen får du se vad som lönar sig mest.
Har resurs bank 3,75 % på sin ränta. Är det aktuella siffror och har de insättningsgarati?
En sak som är lite oroande är ju att insättningsgarantin är 100000 euro, om den valutan kollapsar så blir ju garantin urholkad…
Ett räkneexempel då. Vi säger att en person har 1 miljon i lån och dessutom har 100 000 i sparkapital. Räntan säger vi är 4% på både lånet och på kontot, för enkelhetens skull. Det är den 31 december och man skall planera nästa år.
Alt 1:
Man amorterar bort 100 000 och kommer att få betala 36000 i ränta på sitt lån på 900 000, varav 30% kvittas mot inkomst, återstår 25200 i årlig kostnad.
Alt 2:
Man gör som jag och behåller lånet på 1 miljon. Räntan blir istället 40 000 varav 30% dras bort och kvar blir 28 000 i kostnad.
Räntan på sparkontot blir 4000 varav 30% försvinner i skatt, kvar blir 2800 kr.
Totalt blir den årliga utgiften med detta upplägg: 28 000-2800= 25200
Med samma ränta på lån och sparkonto blir resultatet alltså exakt samma. Nu har ju jag lite mer på sparkontot än på lånet så jag går några spänn plus. Det är dock inte främsta anledningen utan det är flexibiliteten, att ha pengar direkt tillgängliga om jag vill utan att behöva gå till banken och ta mera lån.
Resurs bank har 3,05% som officiell ränta nu, men då jag haft deras betalkort en längre tid fick jag erbjudande om att också öppna sparkonto till bättre ränta än den officiella. Ligger just nu på 3,75%
Annars har ju t.ex. Bluestep just nu 4,10% på sitt 90 dagars Flexkonto. Kan inte alla regler för just detta konto men det är inte särskilt svårt att hitta ett sparkonto med högre ränta än bostadslånen om man lyckas förhandla lite med banken (Swedbank i mitt fall). Går ju även att tillämpa samma princip fast med längre bindningstid om man vill men då försvinner ju lite av syftet med att ha lättillgängliga pengar.

# 291. Första året ja. men om du kan amortera av dimn miljon på 10-20 år så har du ju inga utgifter alls (förutom drift, men det har du ju ändå).
Och om du blir arbetslös eller sjuk så är 100.000 - 150.000 på banken inte så mycket jämfört med "gratis" boende. Dessutom är det bra för nerverna att inte behöva bekymra sig om lån.
# 292 Instämmer i det du säger. När vi armoterade av våra lån så var räntan mycet högre så om det är någon gång som man kan amortera så är det väl nu när räntan är låg.
Bluestep har 3,4% på 1 års fasträntekonto där jag placerat en del av min "förrmögehet"
Nu tänker du väl ändå inte hela varvet runt? Grejen är alltså att man sparar på kontot istället för att amortera. Dvs, år 2 så kanske man har sparat ihop 30 000 till (istället för att amortera dessa 30 000) så då blir principen densamma fast man med andra siffror bara.
Om du efter 10-20 år har en miljon på kontot istället för noll i lån så blir det ju samma sak, billigare boende. Dessutom kommer du ju att ha fått lite mer än en miljon om räntan skiljer till sparkontots fördel. Slutläget blir alltså detsamma, man har visserligen lån, men räntan från kontot kommer ju att betala all ränta man har på huslånet, plus en slant över. Ponera att det skiljer 0,5% mellan låneränta och sparränta. Har man då en miljon på kontot så blir det 3500 kr per år, efter skatt, som du tjänar på "mitt" upplägg istället för att amortera. Om man då uppnår detta läge när man är t.ex 50 år och lever tills man är 80 så blir det 3500*30=105 000 kr mer till barnen i arv.
Jag trodde faktiskt inte detta var så svårt att förstå…
Man kan ju också tillägga att om man har rörlig (eller kort bindningstid) ränta så kan man när som helst ta ut sitt sparkapital och lösa hela eller delar av lånet.
Ja, eller så sparar man mer när låneräntan är låg, samma sak.

Jodå jag förstår, men vi tycker det är bättre att betala huset på 20 år (8 kvar) och sen är vi av med det problemet. Skulle vi sälja så stoppar vi pengarna i fickan och vi behöver heller inte ligga vakna och oroa oss för sjunkande huspriser.
Men det är väl också skillander i kulturen, här i Danmark amorterar man alltid, alla har 20-30 åriga lån, amorteringsfritt kan man få, men bara under begränsad tid.
Dessutom är reavinsten på bostäder skattefri!
Om man nu har pengarna kvar ja. Det kan hända att man vill ha något och tar ut dem.
Var det inte du Magnuz som skrev att svenska folket är mer skuldsatta än någonsin?
Visst är det skillnad på Sverige idag och andra länder. De flesta jag känner har amorteringsfritt, i alla fall bottendelen. Dock är det ju ev. på gång med amorteringskrav även här. Finns många som gått ut och förespråkat det offentligt.
Ja, risken är förstås att man inleds i frestelse och köper nåt onödigt, som en ny bil, båt eller nåt 
Jo, svenska folket är mer skuldsatta än någonsin i förhållande till nettoinkomst. Däremot har vi pga bostadsbubblan en inte lika farlig situation om man ser till nettoskuld, alltså skulder minus tillgångar. Som tillgång räknas ju ett hus, vars "värde" kan ha dubblats 3 ggr på 15 år, men det är en högst osäker tillgång eftersom man kanske inte alls får ut det man tror när man säljer. Lånet däremot kommer garanterat att vara kvar. Pengar på banken kommer alltid vara lika mycket värda som de kronor lånet beräknas i och är alltså en säker tillgång. 1 miljon i lån och 1 miljon på banken innebär ju i praktiken att man är skuldfri, netto. Sen kan man alltid fördjupa sig i det riktiga värdet på en papperslapp som det står en siffra på kontra riktiga tillgångar som mark, skog eller guld men det tror jag inte den här tråden räcker till för.
Jag vet folk som belånar sig max på lägenhet eller hus till kanske 3.4% och sedan sätter in alla pengar de får över någonstans där man inte har någon insättningsgaranti men desto högre ränta, t.ex. här. De gör ju en hacka varje år på detta men den dagen det skiter sig och ett låneinstitut går omkull vill jag inte vara i deras kläder.
# 298 Ja det käner jag till men skulle aldrig själv sätta in pengar där. Jag är för gammal för att bli av med det jag äger. Jag vill sova gott om natten utan att oroa mig för lån på huset och kunna betala kontant för det jag köper.

**
**