Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 3147 ggr
Staffan
2

Alliansens PR-miss

Jag har svårt att begripa hur alliansen kunde missa något så enkelt som att ordna ett fint välkomnande hem för alla Sveriges OS-deltagare. Inte minst eftersom att det gått så himla bra och finns ett enormt intresse hos allmänheten.

Inte för att jag bryr mig. Men jag tycker fakstiskt att det var dåligt. På flera olika sätt.

// Staffan

MichaelE
0

Jag vet inte ens som Göran Persson regeringen gjorde det, men jag följer OS så himla dåligt. Mona Sahlin verkar däremot gilla PR men frågan är ju om hon välkomnade dem hem.

AndersE
0

#0 Jag har inte tänkt på det. En orsak kan ju vara att de väl har droppat hem en och en. Jag har hört referat om individuella mottaganden, fast kanske mer lokala än nationella.

Maria
0

Jag håller med Staffan . Jag är totalt ointresserad av vintersport men dessa idrottsmän/kvinnor representerar Sverige i världens största tävling och så är det alldeles tyst när de kommer hem.

Det hade varit ett utmärkt sätt att ta vara på situationen också som PR för alliansen

/Maria

Mitralis
0

Har inte heller reagerat på att dom inte blev välkommande hem. Kan inte minnas att dom nånsin blivit det hellerObestämd

MichaelE
0

Tisdagens Expressen står det att de har fått gator namngivna efter sig, presenter etc, men detta var i deras kommuner som bemötte dem enskilt så det är ingen utifrån regeringen såvitt jag vet.

WiktZac
0

Jo, men sanningen att säga så är de väl oftare bygdens söner/döttrar än nationens?

#3 Fast hade de gjort det så ser i alla fall jag rubrikerna, i alla fall i AB:

"XXX miljoner spenderade på guldfirande och Elof, 98 blir utan sängplats"

;o)

//Zac

Staffan
0

Fast att säga en dag och ett klockslag när de officiellt kommer hem och sätta upp mikrofon och högtalare behöver knappast kosta speciellt mycket. Så som det alltid har gjort när Sverige vunnit VM-guld i hockey.

// Staffan

WiktZac
0

#7 Jo, men de är ett lag, här pratar vi mängder med individer. Missar man t ex Ferry så låter det antagligen att man struntar i skidskyttarna o s v.

Själv bryr jag mig faktiskt inte ett vitten, OS?

//Zac

AndersE
0

#7 De kom som jag skrev i #2 inte hem som ett lag, med undantag för det relativa fåtal som stannae kvar över avslutningen. De flesta hade kommit hem en och en innan.

Det går inte att jämföra med ett ishockey- eller fotbollslag.

Så frågan är väl om det skulle varit en stor hyllning av curlinglaget enbart eller man skulle täcka upp alla, eller…

blombuketten
2

Men så svårt kan det väl ändå inte vara. Bestämma en dag och plats och gemensam hyllning.

Maria
1

#10 Exakt, jag håller med. De har ändå underhållit en stor del av Sveriges befolkning några veckorFlört

/Maria

AndersE
1

#10 Jovisst, man skulle kunna bjuda in alla deltagare till en hyllningsgala. Som fotbollslaget i Rålambshovsparken…

Fast det är väl knappast en uppgift för regeringen. Snarare för IOK eller något.

Maria
0

#12 Fast det är väl ingen som påstått att det är en regeringsuppgift, snarare synd att de missade tillfället…i PRsyfte

/Maria

AndersE
0

#13 Och då tycker jag att det lika gära kunde bli ett PR-bakslag om regeringen öste ut skattepengar för att finansiera en hyllningsgala för att bjuda in alla OS-deltagare.

Maria
0

#14 Ja, du får tycka som du villFlört

/Maria

AndersE
0

#15 Vad tycker du sjäkv? Borde regeringen ha arrangerat en gala?

Maria
0

#16 Jag trodde det hade framkommit ganska tydligt att jag tycker det hade både varit lämpligt och kanske smart.

/Maria

AndersE
0

#17 OK.

fulltomte
1

Är Hockeyförbundet som stått för alla pinaler när det har varit på $ergels Torg…..

Regeringen har inget med det och göra, även om jag är röd kan jag ej förbise ngt som är sant.

Maria
0

#19 Jag VET att regeringen inget har med detta att göra. Jag tyckte bara det var en god idé att utnyttja tillfället i PR-syfte.

/Maria

Lumac
0

När Tre Kronor firade sitt OS-guld i Stockholm 2006 stog Mats Sundin för en stor del av kostnaderna. (Kanske alla?) Han lade i alla fall personligen ut närmare 1 miljon på flygplan och fest för laget.

Internettan
0

Jag tycker inte att regeringen ska hylla OS-deltagare. Egentligen representerar de inte Sverige. De representerar sig själva och inget annat. Att de råkar bo i samma land som t ex jag, gör inte att de representerar mig. Jag känner dem inte och de känner inte mig. Ingen av idrottsmännen åker för min skull. Och om de tror att de åker för Sveriges skull - på vilket sätt då?

Idrott är en hobby som många delar. Men regeringen har inte med det att göra.

"Every point of view is a view from a point."

Staffan
0

#22 Internettan

Jag är själv ointresserad av sport men tycker ändå att det är roligt med nationella händelser som för folk samman och förstärker vi-känslan.

Att ordna ett välkomnande hade inte behövt kosta ett skit mer än några telefonsamtal och några timmar av någon ministers tid. Sponsorer hade mer än gärna stått för fiolerna och media hade mer än gärna bidragit till att det blev stor uppslutning och stor succé.

Men, nej. Ingen ska minsann komma och tro att de är något eller att de företräder mig och mitt land i några fåniga sporttävlingar!!

Jante i kubik. Ingen ska bannemej tro att de är något!!

// Staffan

blombuketten
0

#23. Bra skrivet Staffan.

AndersE
0

#23 Har du läst kommentarerna ovan? Vad jag vet var det ingen samlad hemkomst utan de droppade hem efterhand.

Menar du att de skulle valt ut någon av idrottsmännen? Vem?

Internettan
0

#23:

Jag beundrar personer som gör något för andra. De kan jag tycka är värda att hyllas. Men att träna sin egen kropp för att vinna en personlig medalj? Det är ju kul för dem. Men varför skulle jag hylla dem? Det har inget med jantelagen att göra. I så fall kan man väl hylla konstnärer, författare, cirkuskonstnärer eller vad som helst. Vad är det egentligen med idrott som är så himla beundransvärt jämfört med andra intressen?

Men visst är det kul att så många tycker det är roligt. Andra får gärna hylla dessa "stjärnor". Men jag tycker att idrott blivit alltför mycket kommersiellt och närmast en stor industri. Prestation, prestation! Skador och utbrända kroppar.

Nä, ska man hylla människor så borde det handla om människor som ägnar sitt liv åt att hjälpa andra. De "är" något.

Staffan
0

**

#25 AndersE

Jag förstår inte problemet. När OS tog slut så reste de sista kvarvarande idrottarna hem. Det var väl bara att ordna en officiell mottagning för alla i samband med det? Kan inte se vad det spelar för roll om någon redan varit hemma i några dagar?

#26 Internettan

> Vad är det egentligen med idrott som är så  > himla beundransvärt jämfört med andra intressen?

Du svarar ju på sätt och vis på det själv i nästa mening; att den har fler anhängare än alla andra intressen. Varför skulle inte politikerna vara med och hylla dom som majoriteten av svenskarna ser som hjältar i och med att de tagit hem Medaljer under OS?

OBS! De får gärna lyfta framkonstnärer, författare och cirkuskonstnärer också men den här tråden handlar inte om det.

Nej, ska en lyftas fram som hjälte så ska alla lyftas fram som hjältar. Konstnärer, mackägare och OS-guldmedaljörer. Jante. Jante. Jante.

// Staffan

**

blombuketten
0

#25. Menar du att det skulle vara ett problem? Det är väl bara att ta en dag när alla kommit hem och fira. Svårare än så är det ju inte.

AndersE
0

#27 Det kanske var möjligt och jag gissar att ingen av oss vet vad som verkligen hänt…

Kanske hade ingen i regeringen någon tanke på detta. Då hade du rätt i #0, de missade en möjlighet till PR.

Men kanske såg de chansen, kontaktade OS-kommittén (eller något…) men fick snart klart för sig att det skulle kräva omfattande praktiska arrangemang med inflygning/bussning/transporter av OS-stjärnor som redan varit henmma 3, 5 eller 8 dagar och redan var inbokade på annat?

Vad jag menar är att det är så mycket lättare att ordna ett sådant här arrangemang för ett landslag som kommer hem med ett chartrat plan.  OS-stjärnor åker till OS mer som individer, beroende på deras tävlingsdagar och åker hem som individer.

Det hade säkert funnits möjligheter att ordna något, men jag misstänker att din beskrivning "något så enkelt som att ordna ett fint välkomnande hem" inte är helt korrekt.

Som sagt, kanske är det en miss. Men utifrån vad jag vet kan det också vara så att insatsen var för stor och att man fullt medvetet avstått.

Internettan
0

#27:

Hjälte är knappast ett ord som passar en som leker för sitt eget nöjes skull. (och för andras underhållning)

Att du säger hjälte säger allt. Och det är precis det som jag tycker är så fel.

Ser jag en talangjakt på TV där människor är skickliga på olika sätt så tycker jag det är beundransvärt och fascinerande. Kan tycka de är jätteduktiga och värd respekt för det de lyckats göra. Och jag tycker absolut inte att det är fel att lyfta fram människors talang på något vis och jag blir inte avundsjuk utan unnar dem det.

Men några hjältar är de inte och inte kan de representera ett land. Där går gränsen. För mig åtminstone.

Staffan
0

#29 AndersE

Jag är med på vad du säger.

#30 Internettan

Här har vi människor som levt sunt, tränat i hela sitt liv och kämpat hårdare än någon annan i den största idrottstävlingen i världen. De gör de flesta därhemma i Svedala och sina hembygder glada och stolta och ibland till och med tårögda av glädje.

Enligt mig är de stora hjältar och förebilder som visar att man genom hårt arbete kan man nå sina mål, hur avlägsna dom än är. Vidare slår dom ett slag för folkhälsan när de får upp ungas intresse för sport, och äldre att leta fram dom gamla skidorna i förrådet.

I många sporter bidrar de dessutom på ett fantastiskt sätt till integrationen mellan svenskar och invandrare. Vem är inte stolt över att Zlatan är svensk? Förmodligen du och något 50-tal tjurskallar som måste försöka bevisa att sport är IQ-befriat och fånigt och något man bara gör för sitt eget nöjes skull.

Jag tycker att det känns småaktigt och missunsamt att inte kunna kalla de här männen och kvinnorna hjältar.

// Staffan

AndersE
0

OS är en tävling med särskild innebörd. Det är en tävling mellan individer, men också mellan nationer. De som tävlar tävlar för sitt land.

Självklart kan ett ord som "hjälte" platsa.

Samtidigt är det ett fredsprojekt. Länder möts. Forna fiender marscherar samtidigt in på arenan. Länder i krig (Syd och NordKorea) marscherar under samma flagga. OS är omöjligt att överskatta. Det är helt underbart!

Jag skulle inte ha något emot en hyllningsceremoni fär våra deltagare. Jag bara pekar på att teori och praktik inte alltid passar som hand i handske…

Internettan
0

#31:

Vem är inte stolt över att Zlatan är svensk? Förmodligen du och något 50-tal tjurskallar som måste försöka bevisa att sport är IQ-befriat och fånigt och något man bara gör för sitt eget nöjes skull.

Nej, jag är inte det minsta stolt över att Zlatan är svensk. Jag är inte tjurig heller. (Är du tjurig för att jag inte tycker som du?) Och jag säger inte att sport är IQ-befriat. Men visst gör man det för sin egen skull? Att vinna en tävling gör en inte till hjälte. Men vissst finns det mycket positivt med sport. Som med mycket annat. Negativt också. Beror mycket på vilken nivå man befinner sig på. (Motionsidrott, elitidrott..)

Sport är positivt på många sätt. Men det är också en industri där folk pressar sig själva något enormt. Elitidrott är nog inte det hälsosammaste man kan syssla med och jag tycker inte det är någon särskild förebild att visa att det enda viktiga i livet är att vinna ett pris att sätta i hyllan. Och att det är så viktigt att nästan allt annat får prioriteras bort. Undrar vad som driver dem? Är det verkligen sunt? Men eftersom "vi vanliga dödliga" hyllar dem så mycket och ger dem så stor uppmärksamhet så är det väl ofta det som är drivkraften. Berömmelse och ära. Och hur hjältemodigt är det?

Internettan
0

#32:

Fast även om tävlingen förenar nationer så är det ju inte individerna i sig som gör det. De tävlar liksom. För en medalj. Inte är de hjältar för det.

Påverkar OS internationella konflikter så att länder kommer bättre överens? Eller är det mer som en "vapenvila" i konflikterna? Eller en "skyddad verkstad" avskiljd från konflikterna? Som man glömmer så fort sista dagen på OS är över? Ger det verkligen något bestående?

En tävling handlar alltid om att vinna eller försvinna. Att vinna på andras bekostnad. När en vinner är det alltid en annan som blir besviken. Jag ser inte det fina i det.

Staffan
0

#33 Internettan

Jag har inte skrivit att du är en tjurskalle, det var de 50 andra personerna som var det.

Varför måste en idrottsman bara kämpa för sin egen skull? Varför kan man inte kämpa även för sina landsmän? Jag tror att OS-medaljer är så eftertraktade just för att man så tydligt vinner för sitt land. Alla därhemma får känna sig som vinnare.

Det är ungefär som att jag skulle påstå att de som jobbar för Röda Korset och Stadsmissionen alltid är egoister. Visst, de hjälper någon men dom gör det för att det är ett kall som ger dom själva något. Kanske mår de bra av att hjälpa, kanske stillar det ett dåligt samvete eller kanske delar de din uppfattning att det är den enda rätta vägen att vara en hjälte. Men man kan påstå att de gör det för sin egen skull, annars skulle de inte göra det.

Jag tänker fortsätta kalla båda grupperna för hjältar, på samma sätt som jag fortsätter att kalla massor av människor för vardagshjältar. Busschaffisen som väntar 3 sekunder med att stänga dörren, alla som källsorterar, och alla de som gör ett skitjobb med ett leende på läpparna. Enligt min mening är hjälte ett ord man ska slösa med - inte snåla med.

// Staffan

Internettan
0

#35:

Jag får väl ge mig. Vi funkar alla olika och ser man saken som du ser den, så är det ju bra för er.

Jag tror att OS-medaljer är så eftertraktade just för att man så tydligt vinner för sitt land. Alla därhemma får känna sig som vinnare.

Den svenske OS-deltagaren vinner kanske för alla de svenskar som är idrottsintresserade och som ger OS-deltagaren rollen av en representant. Helt okej. Men Sverige är ett land som består av många människor. Själv är jag ointresserad av idrott. Jag känner inte OS-deltagarna och de känner inte mig. Om de vinner en medalj är det inget som jag på något vis har bidragit till. Hur ska jag kunna känna mig som en vinnare av det? Hur ska jag ens kunna känna att de vinner för mitt land? Nej, de vinner för er som känner som du. Och det är ju förstås positivt. Men de vinner inte för Sverige som helhet.

Det är ungefär som att jag skulle påstå att de som jobbar för Röda Korset och Stadsmissionen alltid är egoister. Visst, de hjälper någon men dom gör det för att det är ett kall som ger dom själva något.

Men samtidigt som man själv får ut något av det så ger man andra något också, som du säger. Och däri ligger skillnaden, tycker jag. Sen tror jag att det är skillnad på folk där också. Vissa kanske drivs av känslan av "hur god jag är nu". Och då är man inte särskilt hjältemodig. Men alla drivs nog inte av detta utan av ett genuint intresse för att hjälpa.

Men visst. Att glädja andra är alltid bra. Och om en OS-deltagare kan glädja er därhemma framför TV:n så är det positivt. Om man är en hjälte för att man underhåller andra..? Tja, kanske det. För mig är det främmande men jag kan ju bara tala för mig själv. (Är melodifestivalsdeltagare hjältar också?)

Om du definierar hjältar så som du beskriver - ja, då är vi alla hjältar ibland. Och då kan t.o.m. jag kalla OS-personerna för hjältar. Fast då har det gått inflation i ordet. Fast jag tycker nog att busschauffören som väntar på den sena passageraren, trots att han får mindre rast sen, är mycket mer av en hjälte än en presterande idrottsman.

Men vi tänker alla olika, som sagt. Det finns förmodligen inget rätt och fel.

Maria
0

#36 Jag är totalt ointresserad och okunnig om idrott men när det är större tävlingar, enskilt eller lagtävlingar, och Sverige vinner så kan jag känna "Yesss, vi vann"Flört

Jag får nog hålla med Staffan om att ordet "hjälte" är något man kan slösa med…

/Maria

asvensso
0

Jattebra ide att hylla idrottsmannen nar de kommer hem! Nu ar det trots allt sa att miljoner manniskor varlden over gillar att se pa sport och beundrar idrottsmannens insatser. Jag ar en av dem! Sport ar en folkrorelse. Det finns manga fler som tittar pa sport eller utovar sport pa sin fritid an som t ex malar i olja. Det ar bara jante-attityd att forvagra nagon annan en hyllning. De som inte vill hylla kan ju lata bli. De som vill fira kommer att gora det om tillfalle bjuds.

Om man nu tar konst som exempel sa sponsrar staten detta redan med skattepengar aven om manga inte ar ett dugg intresserade av abstrakta skulpturer. Helt OK for mig. Jag gillar bade opera och sport.

gortor
0

En struntsak, inget annat!  Chauvinism, behövs inte!

Internettan
0

#38:

Det ar bara jante-attityd att forvagra nagon annan en hyllning

Jag vet inte hur många gånger jante-lagen har dragits fram i denna tråd - men det är så fantasilöst. Det handlar inte om det.

Idrottsförbund och andra intresseföreningar får gärna hylla sina hjältar. Det borde de kunna klara själva. Men inte är det en statsangelägenhet. Och inte tycker jag det är en så bra grej att konst sponsras heller. Som om det finns en mall för vad som är konst och för vad som är bra för folk att "utsättas för".

(Finns det något mer meningslöst än abstrakt konst som ingen begriper sig på och som inte ens är fin att se på? På en offentlig plats. *ryser*)

Om inte folk betalar för något så betyder det oftast att de inte vill ha det. Om folk inte har råd att titta på opera, fast de vill, så är det väl något fel på priset. Skapar man en "konstform" som är för dyr för andra än eliten så borde marknaden reglera sig själv.

Mitralis
0

Tror ni att det blir någon skillnad detta OS?

[drummer]
0

Om svensken är stolt över sitt land så kommer dom att välkomna sina medaljörer. Tyvär tror jag inte att det sker på samma sätt som i andra länder.

Internettan
0

Man kan nog vara stolt över sitt land utan att välkomna dessa personer.

[drummer]
0

#43 Visst kan man det. Men ett land som är stolt över vad deras invånare presterar välkomnar normalt dessa oavsett om det är sportspersoner, vetenskapsmän, musiker, konstnärer och dom som har hjälpt andra i nöd.

Alla dessa människor bidrar på sitt sätt till framgång för landet och lyckas för att dom har en vision och hög arbetsmoral.

Precis som man är stolt för sin närmaste grupp, familj och vänner, när dom lyckas i livet så kan man också vara stolt för den större gruppen, invånare från ens land, när dom lyckas.

Det roliga är att den här diskussionen inte skulle förekomma i dom flesta länder. Där är man stolt över dom som lyckas även om det är inom ett område som man själv kanske inte är intreserad av.

MichaelE
0

De skulle bli välkomna om de kom med pengar att ge regeringen… De flesta av dessa bor ju i Monaco för att slippa skatt. Förresten, hade inte idrottsmän lägre skatt innan Reinfeldt tog över, eller är jag ute och cyklar?

[drummer]
0

#45 Då tycker jag att du skall säga hur många procent av dom svenska deltagarna som bor i Monaco. Eller var det bara ett uttryck av avundsjuka?

Mitralis
0

#46 Inte den tonen.

[drummer]
0

#47 Ok. Jag kan se att det kunde tas på fel sätt. Jag undrade bara vilket underlag som han baserade sin kommentar på.

Frågan om advundsjuka var helt uppriktig. Det verkade som om bara folk som ger en massa pengar till staten (regeringen har inga pengar) skall få hyllas. I så fall så får vi väl ha en stor gala för alla företagsägare som ger mest pengar till staten. Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som en bra grej att ha.

Företag och företagsägare/ledare får ju ofta skit i pressen fastän landet inte skulle gå bra utan dessa entrepenörer.

hippieflickan
0

Jag ser verkligen inte varför det skulle vara en stor grej att de inte får ett jippo när de kommer hem? De hyllas varje dag i tv och tidningarna så fort de presterar något, borde inte det räcka? Klart svenskarna är stolta över sina atleter men att spendera skattepengar på uppvaktande när de redan fått så mycket uppmärksamhet känns onödigt. Någon måtta får det vara Tungan ute

[stblues35]
0

Håhåjaja..skulle vara en gala för alla som jobbar! och ger mest pengar till staten..

MichaelE
0

#46 Avundsjuka? Nej, det är ett land som styrs av en monark.

Flertalet av truppen som var med i OS 2008 bor där och jag kan inte besvara vilka som gör det idag, men jag vet - de finns!

Hur tror du Reinfeldt kan skapa sina valkampanjer? Media vill veta vilka och hur mycket pengar som har gått till dem, även RödGröna vill veta. Detta är vad media utomlands anser som korruption, eftersom det kan vara företag som gynnas ifall Alliansen vinner valet.

McDonalds tror jag starkt på att de är en av de som har gett pengar till Alliansen. Alliansen gick till val utan sänkt restuarangsmoms, men ändå gjorde dem sänkningen trots att det var de RödGröna som skulle göra det. McDonalds har även i vissa sammanhang (fråga mig inte när, var och hur - jag läser massor med tidningar när jag jobbar) varit starkt förknippat med just Alliansen.

#50 Det skulle väl bli Rikemansgala då eller? Intressant faktum att här vill de rika sänka sina skatteutgifter (mindre till välfärden) medan de rika i USA vill öka sina så att deras pengar går till välfärden.

[Moa-]
0

drummer; Anja Persson, Kajsa Bergqvist, Christian Olsson, höjdhopparen Stefan Holm, Erica Johansson, stavhopparen Patrik Kristiansson, löparna Jimisola Laursen, Johan Wissman, Björn Borg, Stefan Edberg, Patrik Löfgren, Ingemar Stenmark, Pernilla Wiberg, Monica Lundgren och Linda Olsson. Bor i Monaco enligt denna, denna, denna och denna artikel… Procent är en sak, men vanligt förekommande definitivt.

MichaelE
0

#52 tack för att du fyllde i, jag orkade inte jaga en källa. Har fullt upp.

[Moa-]
0

MichaelE; tyckte bara att det verkade lite onödigt att neka till något som anses som allmänt känt av de flesta… =)

[sakring]
0

Moa- Det där är gamla uppgifter. Ingemar  Stenmark bor mig veterligen i Stockholmstrakten granne med Börje Salming. Stefan Holm är anställd på högskolan i Karlstad och har familjen i Sverige så jag  har svårt att tro att han bor i Monaco. Han har för övrig sagt sig kunna tänka sig en framtid som s-politiker. Patrik Kristiansson, numera Kluft, bor här i Karlskrona och tränar numera ett ishockylag. Tidigare så bodde jag nästan granne med honom.

[Moa-]
0

sakring; okej, bor eller har bott i Monaco, bodde där under delar av sin karriär för att slippa betala svensk inkomstskatt på sina inkomster. Jag erkänner att jag inte kollade namnen och datumen jättenoga utan ansåg mest att det är vanligt förekommande och det anser jag är svårt att neka till… Samtliga uppräknade har bott i Monaco och många av dem gör de fortfarande.

[sakring]
0

Moa- Det är jag helt på det klara med. Men jag undrar ändå om Patrik Kluft bott där för så i fall skulle även hans sambo Carolina bott  där, numer fru. De bodde tidigare ute i Jämjö i ett hus som de hyrde men köpte ett i detta område och bodde här under OS 2004.

Bägge tränade här i Karlskona då det var väder för det. Men de reste naturligtvis mycket. Med tävlingar utomlands så det kan tänkas att de inte var hemma mer än halva året. Carolina är väl fortfarande aktiv fast skadad just nu.

[Moa-]
0

sakring; Carolina Klüft har aldrig bott i Monaco vad jag förstått. Alexander Schulman var mycket glad över detta i ett blogginlägg. Det kan vara så att han bodde där under en period eller så, som sagt var syftade mer på att visa poängen än detaljgranska, artikeln ovan talar om att han bodde där, när, var och hur lade jag ej på minnet… =P

[drummer]
0

#52 Precis vad jag trodde så var det inte många av våra OS deltagare 2008 och 2012 som bodde i Monaco. Inte dom flesta som någon sa. Tack för att du redde ut det.

#51 Jag fattar inte vad eventuella pengar till valkampanjer har att göra med om man skall välkomna hem OS-medaljörerna. Om du vill disskutera valkampanjer så kan du väl starta en annan tråd.Men att företag backar olika partier är inget nytt och anses inte som korruption i andra länder. Dom flesta länder har liknande system.

Om det nu är så att dom rikaste affärsmännen, idrottsstjärnorna och andra bosätter sig helt lagligt i andra länder för att dom tycker att skatten är för hög i Sverige så kanske det betyder att något är fel med det svenska skattesystemet. Många bor ju i England, Frankrike, Portugal och Schweiz vilket inte ses som skatteparadis.

Men tillbaka till välkomnandet. Om ni tycker att det är för dyrt att lägga pengar på ett välkomnande så är det ok. Många av dom svenska elitidrottarna förlorar pengar och lägger ner en massa tid för att dom är stolta över sitt land och vill representera det i OS. Dom gör det knappast för pengarnas skull. Men med tanke på reaktionen här så kanske dom skulle strunta i det och koncentrera sig på dom andra tävlingarna.

[Moa-]
0

drummer; det var på intet sätt en uttömmande lista utan ett antal exempel på framstående idrottare som tagit sin tillflykt till Monaco under åtminstone delar av sitt liv.

[sakring]
0

drummer, det var dumt sagt. Det finns idrottare som förlorar på sin karriär som idrottare men det är knappast de som flyr till Monaco. Och definitivt inte de som deltar i OS, i så fall en försvinnande liten del.

Det har diskuterats om man ska ha en s.k. idrottsskatt då man inte är elitidrottare under så lång tid och ha möjlgheta att lägga undan lite pengar.

MichaelE
0

#59 Det jag syftar på enligt korruption är att Alliansen inte redovisar varifrån de får sina pengar till valkampanj - detta redovisas i andra länder där media kan gå in och se ifall pengarna har använts på ett korrupt sätt.

Detta är taget från en artikel som skrevs tidigare i år.

[drummer]
0

#60 Det jag reagerade på var överdriften att dom flesta i OS-truppen bodde i Monaco. Sedan ändrades det till en del. Av OS-truppens 133 medlemmar så är det en väldigt liten del som bor i Monaco. Men varför låta fakta komma ivägen för en bra historia.

#61 Vad jag menade var att en elitidrottare inte tjänar något genom att vara med på OS. Det kan väl liknas vid att ta obetald ledighet från sitt jobb för att få representera sitt land. Naturligtvis har dom flesta råd med det men jag ville komma fram till att dom gör det för att dom är stolta över att representera sitt land. Inte för att tjäna pengar.

#62 Ja det finns olika regler i olika länder. I vissa så måste allt deklareras med namn, i andra så måste det deklareras om det är över ett visst belopp och sedan finns det länder där du inte behöver namnge bidragsgivaren.

Alliansen har inte brutit mot några regler vad jag kan förstå så vad är problemet. Om nu MacDonalds ger pengar till Alliansen så ger fackföreningarna pengar till Socialdemokraterna. Tror du att någon av dom ger pengar av ren välvilja? Naturligtvis så ger dom pengar för att få in det partiet i makten som dom tycker för den bästa politiken.

Men vad har detta med OS att göra?

[sakring]
1

Vinner man OS så får man rätt bra sponsorer skulle jag vilja påstå.

Internettan
0

Birger Thureson i tidningen Dagen 10 aug:

Medaljens framsida - en makalös show, spektakulär och spännande underhållning av hög klass. Och glimtar av äkta passionerad kärlek till idrotten.

Medaljens baksida -  höga kostnader i form av krossade drömmar, kvaddade liv och en kommersialiserad elitism.

Thuresson beskriver hur de ursprungliga idealen var att världens ungdom skulle mötas som individer i en idrottslig kamp där det viktiga var att delta, inte att segra. Idrotten skulle vara fostrande och förbrödrande.

Dessa ideal är ljusår från hur det ser ut idag. Den kinesiska simhopperskan Wu Minxia har t ex tagit OS-guld i simhopp. "Hon isolerades under flera år från sin familj för att producera vad Kinas idrottsfabrik krävde - ett OS-guld. Wu Minxia fick inte ens veta att hennes mamma blev cancersjuk för åtta år sedan. Ingenting fick störa tillverkningen av en OS-medaljör."

Även om Kina tillhör värstingarna så är detta ändå ett exempel på vad OS-hysterin kan ge för konsekvenser. Och det är nog inte så ovanligt att det kan se ut på liknande sätt. I Sverige ser det kanske inte ut så, men vi ser ändå andra kostnader för de individer som deltar. Åratal av press och fixering (fysisk och psykisk, egen och omgivningens). Är det hälsosamt? Är det något att hylla och uppmuntra?

Jag tycker det är en sjuk industri där endast Medaljer räknas och där pengar är en stor del av alltihop.

"Skillnaden mellan en guldmedalj och en silvermedalj kan mätas i pengar. Och då talar vi inte småsummor utan hisnande beopp. Sponsorer vill ha vinnare, ingenting annat än vinnare." skriver Thureson.

Deltagarna är inte hjältar - de är offer och absolut inga förebilder för det uppväxande släktet. Idrotten på den nivån verkar lika sjuk som att ha anorexia eller någon annan tvångssjukdom man inte kan ta sig ur.

[drummer]
1

Så någon Thureson har skrivit vad han tycker om idrotten. Det är vad han tycker. Jag kan inte hålla med. Efter att ha jobbat med idrottare från nybörjare till elitidrottare så ser jag något helt annat.

Jag ser människor med en vilja att lyckas i det livet dom har valt. Jag ser kamratskap och ödmjukhet. Jag ser människor som har en fantastisk arbetsmoral och är glada att dela med sig av sina kunskaper till dom som kommer efter. Jag ser unga killar och tjejer som jobbar hårt för en dröm och dom har roligt. Visst finns det skitstövlar inom idrotten men sådana finns överallt.

Nu är ju Thureson bara en journalist för en liten tidning och har väl tyvär aldrig fått känna dessa idrottare.

I förra veckan så vann två som jag har jobbat mycket med Guld i OS och två andra vann Silver. I morgon kommer dom hem och kommer att hyllas av familj, vänner och andra. Nästa vecka kommer dom att vara ute på vattnet i kylan och träna ungdomar utan någon tanke på betalning. Liknande scener kommer att ske på olika platser i världen.

Men det är inte roligt att skriva om. Ta alltid fram det negativa för det är roligare att få klaga.

Visst kommer en del av idrottare att få skador. Precis som snickare, murare, konstnärer och musiker. Men en sak har han missat. När det gäller skador så står amatörsporten, som han hyllar, för dom stora skadorna.

MichaelE
0

#63 Nej, de har inte brutit mot några regler - men de redovisar inte öppet. Pengarna som sossarna får in är allmänt känt men redovisningen, finns den?

Lite gammal men intressant artikel från DN.

Att detta kom med var på grund av att jag får känslan att Alliansen ogärna vill göra gratis-PR med hjälp av evanemang eller andra stora händelser(Utöya t.ex). Men får man pengar för att ställa upp, då är man med!

Jag vet inte vad Maud Olofsson fick för att inviga Botnia banan eller som att jag misstänker att det finns ett samband mellan McDonald's och Alliansen så verkar Reinfeldt hellre hedra denna resuarangskedja än att hedra de som kämpar för att visa upp vårt land vart fjärde år.

Visst, det kanske inte riktigt hör till ämnet, men det är intressant hur mänskliga de RödGröna verkar vara då de är med på flertalet saker (någon som kommer ihåg när Sahlin gav kyssen till en annan kvinna när HBO äktenskap tilläts i Sverige? Kommentaren var ju att Reinfeldt skulle definitvt inte göra så) vare sig om det är evenemang eller tragedi.

När det kommer till Alliansen så är det stenansikten hela bunten och ingen verka bry sig mer än att räkna hur tjocka deras plånböcker blir för varje månad de lyckas hålla sig kvar på tronen (speciellt Anders Borg som inte ens har någon akademisk utbildning).

Jag röstar för mänskliga politiker, inte på de som bryr sig mest om sin egen lön.

Gratis PR är mänskligt - om det är lämpligt med de omständigheter som råder (syftar då reklamen Michael Jacksons far gjorde under en intervju i samband med sonens död)!

[sakring]
0

Helt riktig att Borg inte har någon akademsk examen men det hör väl inte hit. Sträng hade mig veterligen inte det heller, ändå så gick det ganska bra för honom. Han hade inte ens gymnasium utan kom från Lantarbetarförbundet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Borg

[drummer]
0

#67 Du tycker alltså att politikerna tjänar för mycket eller är det bara Alliansens politiker som tjänar för mycket.

Anders Borg har ingen akademisk utbildning precis som många av dom gamla politikerna som Sakring nämnde. Men huvudsaken är att dom gör ett bra jobb. Sverige har haft tur som har haft en mycket bra finansminister under dom svåra åren. Om du tittar på var Sverige står ekonomiskt så kan man inte säga annat än att dom har lyckats riktigt bra.

Jag har hellre politiker som gör ett bra jobb istället för att försöka bli populära genom att kyssa människor.

Om du tror att politikerna från Alliansen bara sitter där för att tjäna pengar så har jag svårt för att följa ditt resonemang. Det är något helt annat som driver dom. Om det bara var pengar så skulle dom få mycket bättre betalt med mycket mindre stress i det privata näringslivet. Även om dom inte har en akademisk utbildning.

Det är uppenbart från dina inlägg att du tycker väldigt illa om Alliansen. Men även om man inte tycker om en människa eller en grupp människor och gärna slänger skit på dom så skall man väl också ge dom kudos för det dom gör bra.

Om du tycker att alla partier bör redovisa var pengarna kommer ifrån se då till att det händer. Sätt igång med namnlistor och jobba för att få igång ett referendum.

Mitralis
0

"I går landade de sista svenska medaljörerna på svensk mark igen efter OS-succén. Handbollslaget och de svenska seglingsmedaljörerna möttes av fans och familjer och hyllades i går på scen direkt vid ankomsten från London."
Källa:http://www.dn.se/sport/haftigt-att-komma-hem

Geru
0

Jag tycker faktiskt att borg gör ett bra jobb generellt, så jag skiter faktiskt i hans utbildning i fråga. Han har ju koll på vad han sysslar med för det mesta. Sverige kunde göra mycket sämre än honom på posten.

Juholt är väl i så fall ett exempel på att utbildning inte betyder kompetens? Eller Mona Salin, som saknade utbildning och var dålig hon med.

När man ger sig in i politik finns det otroligt mycket viktigare saker än utbildningen. Alla nummer som man som politiker klämmer ur sig måste ändå vara dagsfärska för att vara relevanta.

Hela moderaternas koncept är dessutom att skapa skattelättnader och liknande. Det är ingenting som är dolt eller någonting som det är tyst om.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

MichaelE
0

#69 Det har jag inte sagt, men deras skattelättnader gynnar ju först och främst dem själva och dessutom är det alltid skattelättnader för höginkomsttagarna som drivs igenom först.

Alla pengar oavsett från var de kommer ska redovisas anser jag.

Jag som har läst både politik och ekonomi ser bristerna i vad Alliansen har skapat - en välfärd som kommer inte att hålla i längden och vi har redan sett bevis på det men det ligger utanför ramarna för denna tråd.

Det jag däremot kan tycka är tråkigt är att inte få se engagerade politiker som gör PR för sig själva och sitt parti vid olika saker. Göran Persson var med när första spadtaget till Botniabanan (som Maud Olofsson sen stoltserade över och tog åt sig äran trots att det tog över ett år innan det fungerade som det skulle). Jag har inte sett någon sådan bild på Reinfeldt förutom att se honom att hålla i en dammsugare i Metro, eller har jag missat något?

Man satsar pengar som man får in från någonstans och spenderar dem på valkampanj, men man kan inte göra PR vid något som egentligen bara kostar resan dit. Är det någon mer än jag som tycker att det är konstigt med tanke på vad de RödGröna brukar ställa upp på i olika sammanhang.

Främst vid Utöya, bara för att det är det motsatta blocket som har drabbats så är Norge ändå ett grannland som står Sverige ganska nära, då var Reinfeldt helt upptagen med något annat och ville inte sörja alla de barn som hade dött när flertalet ur det Röda blocket var där vid minnestunden.

Men det är ju också lite urfokus, detta handlar ju om OS där friidrottare och andra kämpar för att få så många medljer som möjligt och blir enbart mötta av sina familjer och media. Visst hade det varit bra PR om någon stor politiker bemötte dem, vilken chock de skulle få.

Jag är inte efter någon röd matta eller fanfarer, utan bara närvaron utav politiker som sitter i vår regering - men som vanligt är deras närvaro frånvarande.