Politik iFokus

Politik

Etikett: skola-utbildning
Läst 1150 ggr
Mitralis
0

Gymnasiekris

"Tusentals elever som riskerar att drabbas när skolor går i konkurs. Jättekoncerner som tar över marknaden. Och reklamkostnader som ökar lika snabbt som elevunderlaget sjunker. Efter SvD Näringslivs granskning av marknaden för gymnasieskolor varnar Socialdemokraternas Ibrahim Baylan för att vi håller på att tappa kontroll över skolsystemet i landet. Utbildningsministern avsäger sig ansvaret."
Källa:http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/vi-haller-pa-att-tappa-kontroll-over-skolsystemet_7444444.svd

Håller vi på att tappa kontrollen över skolsystemet?

[cala02]
1

Som lärare ser man hur den kommunala styrningen nu sätts på prov. Neddragningar gör att man glömmer bort den pedagogiska delen. Man jagar kostnader och sätter lärare på uppgifter som är administrativa alltmer. Det är också så att man inte hänger med i marknadsföringen. Syvar och andra sitter i marknadsföringsgrupper, medans vi som har utbildning i media och kommunitation och kan den biten gör något helt annat.

[Thiah]
1

I den finska kommun där jag jobbar på dagis (jo jag kallar det så! Tungan ute) verkar iden vara att man ska ha så lite personal som möjligt, så mycket barn som möjligt samt så mycket administrativt pappersjobb som bara går…Det går åt rätt håll med både sveriges och finlands utbildningssystem….

[sakring]
0

Detta är det stora problemet med s.k friskolor. Kommunen är fortfarande skyldg att sköta skolgången oavsett vem som startar  skolorna. Kursa de eller går för dåligt, inte får elever så är det kommunen som ska se  till att barnen får undevisning.

[FruStein]
0

Kommunaliseringen fungerar inte. Där jag jobbar som förskollärare är det t.o.m. stor skillnad mellan olika förskolor i kommunens regi - går förskolan av någon anledning back får de anställda och barnen betala för det i form av färre i personalstyrkan för att återfå balansen. För att kommunen inte lyckats hantera sina utgifter. :(

[Thiah]
0

#4 vi har lite samma problem men det beror på olika föreståndare samt olika förmän till dessa.  De tolkar saker på olika sätt…. Obestämd

[FruStein]
0

#5 Ja, och tolkningsutrymmet borde vara minimalt för att kunna skapa en likvärdig skola till alla barn.

[Thiah]
0

#6 man skulle ju tycka det…… Men barn finnsd et så man kan alltid trycka in en till. Skitsamma om det finns krokar/klädplaster åt dem, de kan ju dela….

För något år sedan så var en assistent tvungen att sitta på kanten av bordet för det fanns inte plats……

Barnen är vår framtid men ibland undrar jag om någon kommer ihåg det…

[sakring]
3

Så kan man göra som de gör i denna kommunen. Bygga en Spansk trappa för 6 miljoner och sedan lägga ned en liten skola för att spara 200.000.

[Thiah]
1

#8 ja det var smart tänkt Cool