Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 3488 ggr
[sakring]
2

William Petzäll död

Petzäll f.d. SD har hittas död i sin mammas lägenhet. Han blev endast 24 år gammal. Trolig dödsorsak är en övedos.

[Moa-]
0

Usch, vad tagiskt för de närstående!

joheck
0

Nämen usch! Man känner sig så dödlig när man hör såntRynkar på näsan.

[Highonbluetomorrows]
0

Tragiskt. Han tog väl en paus just för att bli ren också?

Kan även vara självmord…

[sakring]
0

Det förefaller inte så men man vet aldrig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15344824.ab

[Highonbluetomorrows]
1

Ja jag vet inte vilket som vore sorgligast: att söka vård och inte få den i tid (i alla fall inte tillräcklig), eller att medvetet knarka ihjäl sig för att man mår så himla dåligt och inte orkar vänta längre.. Nej fy. Nu råkar Petzäll vara en politiker och ett hyfsat välkänt namn, men det här drabbar ju tyvärr en hel del andra också.

Det är pressetiskt fel att rapportera om självmord, varav en del "dödsorsak: överdos" är just sådana (det vill själva "dödsorsak: självmord med hjälp av droger").

Man borde börja se beroenden som riktig sjukdomar, där missbrukarna förtjänar samhällets hjälp. På papperet kanske det är så - men inte i verkligheten. Attityden finns fortfarande att det är något de helt enkelt får sluta med.

Maria
1

Så fruktansvärt när en så ung människa faller offer för droger och jag kan tänka mig vilket kamp han och hans närmaste har haft med all den oro och ångest det innebär.

Fruktansvärt när det slutar så här.

Presis som #5 skriver så finns det många som är i samma situation men här handlade det om en "kändis". Kan bara hoppas att sådant här gör att vården kan bli bättre och att människor ser vad den riktiga baksidan för med sig.

/Maria

[sakring]
0

Anledningen att jag skapade tråden var att han var politker om det kan räknas som kändis. Han förskte verkligen få hjälp.

[cala02]
0

Han var ett par vändor på ett sveriges bättre hem, men det hjälpte tyvärr inte.

Magnuz
3

Läste att talmannen skulle hålla nåt tal till hans minne. Känns väldigt falskt då hela riksdagen ju konsekvent mobbar alla SD:s ledamöter och säkerligen delvis bidragit till hur William mådde det senaste året. Ja, jag vet att han inte längre tillhörde SD utan var en politisk vilde men han satt ju under lång tid i riksdagen för SD.

Hur som helst är det tragiskt och måtte hans död få åtminstone någon ansvarig för missbrukarvården att vakna.

[Highonbluetomorrows]
2

#9. Jag tror inte att riksdagen konsekvent mobbat William. Läser man skvallret på flashback verkar det snarare som att SD mobbade honom - herregud, vissa tror ju till och med att det var dem som ville bli av med honom.

Och kom nu inte och säg att flashback skulle vara anti-SD.

[sakring]
0

På SD:s hemsida beklagar man dock hans frånfälle.

[Highonbluetomorrows]
0

#11. Låt killen vara död och låt det vara en sorgligt oavsett vilket parti han tillhörde. Det lyckades vi göra. Utan populistisk pajkastning ("hela riksdagen ju konsekvent mobbar alla SD:s ledamöter"). Så himla mycket hängde inte Petzäll i riksdagen ändå, så att säga.

Det vore YTTERST märkligt om SD inte hade beklagat hans frånfälle. Han var säkert en kär kamrat till en del där.

vallhund
0

http://www.expressen.se/ledare/johannes-forssberg/petzalls-politiska-kamp-lever-vidare/

Vad jag tycker mig ha förstått så väntade han på att komma med i ett Metadonprogram, stämmer det?

Man måste ju vara ganska långt gången i ett heroinmissbruk för att komma i fråga för metadon eller subutex behandling.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[sakring]
1

Han hade varit inne på tvångsvård. Han hade redan fått metadon vid något tillfälle. Det hela är mycket tragiskt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15383097.ab

[Highonbluetomorrows]
0

Sakring och Magnuz, jag ber om ursäkt då jag trodde att det var Magnuz som svarade mig i #11. Nu blev hela mitt inlägg i #12 virrigt. Det ska rikta sig till Magnuz.

vallhund
0

# 14

Var har du info ifrån att han redan fått metadon utskrivet av läkare?

När han var en hårsmån från döden (enligt artikeln) vårdades han på sjukhus då?

[sakring]
0

# 16 Det har jag ingen aning om och har inte uttalat mig om det heller.  Jag refererade till artikeln som jag länkade till. Kolla flashback så får du kanske svar.

vallhund
1

# 17

Det var du som skrev att han fått metadon vid något tillfälle. flashback är inget ställe jag frekventerar, fö är vi på iFokus nu.

[sakring]
0

# 18 Och om du läser de saker som jag länkar till så ser du att det står i länken! Jag har för höge farao ingen personlig kännedom om Petzäll.

vallhund
1

# 19

Står ingenstans att han behandlats med metadon.

[sakring]
1

Har jag skrivit någonstans att han behandlats med metadon?

vallhund
1

"Han hade varit inne på tvångsvård. Han hade redan fått metadon vid något tillfälle."

Tolkas?

[sakring]
0

Om du läse länken så ser du att det inte finns något samband. Nu kom allting jag skrev inte med i mitt svar och jag orkar inte tjata om detta mer. Du får tolka det hur 17 du vill.

[Moa-]
1

sakring; jag är ledsen, men jag måste hålla med vallhund om att det tydligt tolkas som ett påstående om att han redan har behandlats med metadon. Ett ganska allvarligt påstående att komma med utan att ha fakta på det. Särskilt mot någon som tragiskt nog nyligen gått bort och därmed ej kan försvara sig.

Hela artikeln som länkas talar om att han ej fick vård, ej kom in på program för behandling. Däremot står det att han missbrukat metadon, dock med formuleringarna i artikeln mycket liten chans att han fått detta utskrivet utan troligen kom det från en andrahandsmarknad.

Ytterligare en källa på att Petzälls nekats metadonbehandling.

vallhund
2

# 23

Fantastiskt av en medis att starta en tråd, sedan inte orka "tjata om detta mer" utan hänvisar till flashback!

vallhund
0

TV 1 nu i Debatt.

[Highonbluetomorrows]
0

#24. Jag förstår inte vad du menar med att "det är ett ganska allvarligt påstående att komma med utan att ha fakta på det. Särskilt mot någon som tragiskt nog gått bort nyligen och därmed ej kan försvara sig."

På vilket sätt är det ett allvarligt påstående att någon skulle ha fått, eller inte ha fått, metadon? Varför skulle det vara ett påstående att behöva försvara sig mot?

#25. Även Medarbetare kan ju missuppfatta och/eller skriva fel ibland. :) Hur det var i detta fall vet ju dock inte jag. Däremot var det väl rätt tydligt att Sakring inte orkade tjata mer om just huruvida han fått metadon eller inte.

[FruStein]
0

"Efter flickvännens begravning var han i väldigt dåligt skick. Han hade blandat metadon och någon annan medicin som inte funkar ihop. Men inte ens då, när han var en hårsmån från döden, var han i för dåligt skick för att få substitutionsvård," får i alla fall mig att tänka att metadonet var menat som en slags medicin.

[Moa-]
2

Highonbluetomorrows; att komma med falska påståenden om människor är inte fel? Jo. Att hävda att någon har fått en behandling av den typen som kräver så stora insatser och sedan misslyckats är enligt mig allvarligt. Särskilt med tanke på att flera medlemmar i hans släkt har gått ut med uttalanden som säger att denna vård troligen hade kunnat rädda hans liv. Det skulle i sådana fall motbevisa dem, och visa att han var bortom all räddning vilket många hävdat ej är fallet.

Samhället skulle därmed fråntas en del av sitt ansvar, vilket jag ej finner lämpligt. Det är tragiskt att det krävs kända personers bortgång för att viktiga frågor skall komma fram i media och tas upp till debatt.

vallhund
3

# 28

Metadon skrivs bara ut till missbrukare som ingår i metadonprogram, aldrig annars, så det är högst osannolikt att han skulle fått det utskrivet en månad innan han dog. Metadon, barbiturater o benzodiazepiner samt subutex kan man köpa illegalt, likaså tramadol m fl liknande preparat, inte så smart att blanda.

[FruStein]
0

#30 Nej, det är säkert så att han inte fick det utskrivet. Men han kan ha försökt sig på att behandla sig själv, i desperation. Det händer.

[sakring]
1

"Han hade varit inne på tvångsvård. Han hade redan fått metadon vid något tillfälle. Det hela är mycket tragiskt."

Försöker igen att skriva det som jag tidigare skrev och misslyckades att få in. Jag referar till artiklen. Om ni, vallhund och Moa- läser den så kanske det hela klarnar för er.

Intressant att ni intresserar er så för ett ord i en mening angående en f.d. sverigedemokrat. Jag har har startat mängder av trådar bl.a en om att Riksbanken kanske sänker räntan men där har jag inte sett så mycken aktivitet. Särskilt inte från Moa- som studerar ekonomi.

Det är intressantere att hacka på en Medarbetare antar jag än att diskutera Sverige ekonomi, eller statliga myndigheters vidlyftiga representiatoner. Det är just  sådant som får mig att tappa lusten till att diskutera samt att tappa tron på mänskligheten.

Jag tar paus ett tag framöver.

vallhund
1

Jag kan läsa innantill o jag är aktiv i trådar som handlar om sådant som intresserar mig. Mitt gebit är inte nationalekonomi, det är däremot psykiatri o missbruksvård.

FruStein, allt missbruk handlar i grunden om självmedicinering.

[Moa-]
3

sakring; läs artikeln själv istället för att citera ditt eget inlägg som källa.

De tre meningarna i artikeln som innehåller ordet metadon citeras nedan:

"William Petzäll lämnade ­partiet där han varit ett framtids­löfte, blev utfryst i politiken, fick tvångsvårdas efter en överdos av metadon och valium och dömdes av Varbergs tingsrätt i maj i år för narkotika­brott."

"Sökt substitutions­behandling med metadon mot sitt missbruk – men avvisats."

"Han hade blandat metadon och någon annan medicin som inte funkar ihop. Men inte ens då, när han var en hårsmån från döden, var han i för dåligt skick för att få substitutionsvård, säger hon."

Jag anser alltid att fakta bör vara korrekt. Särskilt i känsliga frågor. Att fortsätta hävda en sanning och hänvisa till något som bevisligen inte innehåller det uttalade är lågt.

Gör man fel, be om ursäkt och ändra. Alla kan misstolka, läsa för fort, eller lita på något man hört. Däremot att hänvisa till en källa som är uppenbarligen felaktig och idiotförklara andra i ett hopp om att dölja detta är enligt mig lågt. Jag står alltid för allt jag skriver, inser jag att något blivit fel backar jag från detta och ber om ursäkt.

[FruStein]
0

#33 Så kan det vara. Speciellt om man inte fått hjälp eller fått hjälp som inte passar individen.

[Highonbluetomorrows]
1

#29. Eh, ja om hon skrivit att han behandlats med det kanske. Nu skrev Sakring att han "fått det vid något tillfälle" vilket verkligen inte är samma sak.

Sen kan man ju alltid sitta och prata i floskler. "Att komma med falska påståenden om människor är inte fel? Jo."

Jag anser för det första inte att det var ett falskt påstående (han har ju tagit metadon vid något tillfälle, ni sitter och tjatar om ETT ORD som blev fel och det är en mycket ful argumentionsteknik), för det andra anser jag inte att det var ett påstående man skulle behöva försvara sig mot (skulle Aftonbladet inte skriva att han tagit metadon heller, för att han inte kan försvara sig mot det?) och för det tredje tycker jag att det är väldigt intressant att du sitter och pratar normativt om hur man SKA bete sig, och sedan ändå skriver på ett sådant sätt att folk antingen tar illa upp eller inte fattar om du är på riktigt eller ej.

För att tala i dina floskler: Är det rätt att vara taskig? Nej. Är det bra att vara dum? Nej. Är det korrekt att bedriva häxjakt för att någon skrev ordet "fått" i stället för ordet "tagit"? Nej!

[Moa-]
1

highonbluetomorrow; att utge att någon varit under behandling när denne inte varit det är allvarligt ja. Detta är grundfrågan nu efter hans död så jo, det är aktuellt och viktigt inte alls en bisak så som du skriver. Frågan som nu väckts i samtliga medier är hur svårt det skall vara att komma in på ett metadonprogram, något Petzäll bevisligen inte kom med i.

Ett ord kan vara nog så viktigt. "NN är död." eller med ett ords skillnad "NN är inte död." Eller "NN är levande." Ett ord är i många sammanhang mycket viktigt och avgörande för innebörden.

Återigen, alla kan missuppfatta eller skriva fel, backa i sådana fall och be om ursäkt, ej försöka påtala andras bristande läskunnighet när du bevisligen har fel.

[cala02]
0

Så de som säger att han fått behandling ljuger? Kanske dags att backa lite själv?

[Moa-]
1

cala02; de som säger att han fått behandling med metadon har felaktiga uppgifter, inget annat,

vallhund
1

# 38 Det blev rundgång då TS framhärdade att det stod att han fått metadon vid något tillfälle o sen hänvisar till en länkad artikel där inget sånt står.

[cala02]
0

Ja rundgång har blivit vanligt här.

blombuketten
3

Om man nu bortser från rundgången, vill jag bara säga att det är fruktansvärt sorgligt att en så ung (känd) människa ska behöva dö för att vi andra ska få upp ögonen över hur illa det är ställt med missbruksvården.