Två år kvar till val
Jag önskar att de kunde köra på en högre växel hela tiden. Varför ska man ha en högre växel vid valen? Folk lever och behöver saker och hjälp även mellan valen.

Tycker att man ska göra som i Danmark. Valrörelsen startar efter det att valet blivit utlyst och varar i 3 veckor . (Man har inga fasta valdagar till Folketingsval här).
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tycker vår demokrati lämar en hel del att önska. Det vore betydligt bättre om folket fick ta ställning i flera sakfrågor genom folkomröstningar. Som det är nu finns det ju saker hos alla partier som man tycker är bra, men samtidigt en mängd sämre saker. Genom folkomröstningar kommer man bort lite från detta dilemma och man får en politik som faktiskt återspeglar det som folket tycker. Kärnkraften t.ex där jag tror att en majoritet av svenskarna skulle vilja att vi nu bygger ut och moderniserar denna, men pga partipolitiken så händer inget i frågan.
Jag håller med ang. folkomröstningar. Vilket land i EU var det som hade så många av dom?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#4, I EU vet jag inte, men i Europa leder Schweiz den ligan rätt rejält.
På tal om folkomröstningar, i min kommun fick vi rösta om vi ville att stadsbiblioteket (i dagsläget inhyrt på ställe x hos privat fastighetsägare) skulle hamna på ställe y (kommunägt) vid förra valet, 70 % eller så röstade "nej".
När det sedan skulle bestämmas var det verkligen skulle hamna (ett halvår senare) lämnade ställe y ändå in en ansökan, som behandlades som alla andra… trots det överväldigande nej:et 
Nu hamnar det på ställe z, som var med från början och hade lämnat in det bästa förslaget som det var, men kommunen struntade i det som sagt, tills de inte hade något val 
Och både höger och vänster var överens, men de förstod att det inte gick att gå emot folkvljan, för det hade blivit uppror typ…
#5 Ledsen, förkortade Europa med EU:p Helt glömt att EU är Europeiska unionen:p
Folkomröstningar i sverige är inget som politiker måste lyssna på tyvärr.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Magnuz om folk skulle ta ställning i olika frågor så skulle det bli kaos här landet. Vi röstade nej till högertrafik men hade bilar som var avsedda för detta.
Så kostar folkomröstningar också väldigt mykcet pengar som går att använda till bättre saker. Intergrering av invandrare till exepmel.
#7 Då får det bli kaos, folk kanske lär sig att läsa på om saker; speciellt nu när internet finns :)
-Stephen Hawking
#7 Det tror jag inte alls, varför skulle det bli det? Det finns ju flera länder som fortfarande har vänstertrafik, England t.ex., är det kaos där menar du?
Folkomröstningar behöver inte alls kosta särskilt mycket om man har dem i samband med övriga val när hela röstningsorganisationen redan finns upprättad. Förresten skulle man mycket väl kunna effektivisera röstandet så att man kan rösta på internet med hjälp av t.ex. Bank ID. De personer (förmodligen väldigt få) som inte klarar av det ska givetvis kunna rösta på normalt sätt, men kanske på lite färre ställen.
# 9 Det var inte vänstertrafiken som skulle orsaka kaos utan folkomröstningarna
.Det är fler människor som kör till vänster på vägen än de som kör till höger. Men med den viktiga skillnaden att deras ratt sitter på rätt sida i bilen.
Jag trodde att du avsåg att de skulle hållas lite nu och då inte tillsammans med valen. Men nej jag tror inte på folkomröstningar de ger för lite i förhållande till den energi och de pengar de kostar.
#10 Vilket annat val har man när politikerna inte alls är på samma spår som majoriteten av befolkningen?
-Stephen Hawking
# 11 Det blir inte lätt att genomföra då det är Riksdagen som betämmer ifall vi ska folkomrösta.
Det krävs i så fall en lagändring och det blir nog svårt att får till stånd. I synnerhet som det är en grundlag som måste ändras.
Det krävs då en kvalificerad majoritet av rösterna och två Riksdagar med mellanliggande val för att få igenom. Det är i Regeringsformen som det står om folkomröstningar.
#12 Den formen av folkomröstning är inte den som jag och magnuz pratar om(tror jag, det är inte den jag menar iaf)
Ja, och jag tycker det är viktigt. Ett land ska kunna ändra sina lagar utan att politikerna ska vilja det. Annars är det ju inte fritt, man tvingas följa politikerna och deras(just nu, bland alla partier) trams, vilket är väldigt tröttsamt.
-Stephen Hawking
#12 Man har ju precis ändrat grundlagen så att det numera står inskrivet att vi är en del av EU så det är ju inte särskilt svårt att få till ändringarna om man verkligen vill. Dock vill förstås inte riksdagspolitiker och andra politikerbroilers detta eftersom det skulle ge mer av makten till folket och bort från dem själva. Just denna grundlagsändring om mer makt åt Bryssel leder ju åt direkt motsatt håll, det håll som gynnar yrkespolitikerna.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sag-nej-till-grundlagsandringen_5709491.svd
Beträffande vilken sida ratten sitter på så har det ingen som helst betydelse. Det finns många bilar idag i Sverige som är högerstyrda, främst direktimporter från Japan, som har vänstertrafik.
# 13 Då vet jag faktikst inte vilken form av folkomröstning som duvill ha och hur den skulle kunna bli giltlig.
I en indirekt demokrati så är det genom politiker som man ändra lagar, tack och lov.
Jo Magnuz jagvet att det finns bilar med ratten på fel sida. Var enda brevbärare har en sådan.
Det innebär inte att det ska vara standard då det är rätt att siita ute vid vägen för en förare då man har bättre sikt. Har du körkort så känner du till detta mycket väl.
#16 Japp, men jag tror och tycker att det skulle behövas lite mer direkt demokrati. Tekniken finns ju.
-Stephen Hawking
Fast det är ju inte så att man alltid följer dessa folkomröstningar, högertrafik sa vi nej till. Kärnkraftsverken skulle ha tagits ur bruk, fast det fanns ju inga alternativ till att ha dem kvar i och för sig.
Det gör det ju inte nu heller :P
-Stephen Hawking
Man får i alla fall forska på nya kärnkraftslösningar nuförtiden.
Jo, men det finns ju bra lösningar nu. Reaktorer som använder redan använt kärnkraftsbränsle.
-Stephen Hawking
Ja men det krävdes en lagändring för att få göra det. Det var inte tillåtet tills för något år sedan.
Jo, precis. Konstigt att man förbjudit forskning kring det ens, väldigt sjukt, faktiskt.
-Stephen Hawking
Linje 2(S/FP) hade ju följande text som man glömde bort sedan.
Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.