Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1186 ggr
[Moa-]
0

11/9 idag

Har nyhetsrapporteringen detta datum slutligen slutat med återblickar och påminnelser? Blir det ett års uppehåll innan det nästa år är 10 år sedan Anna Lindhs tragiska bortgång… (USA hade sin 10 årsdag förra året.)

Hur känner ni?

[Highonbluetomorrows]
0

Jag lyssnade på nattradio och då var det bland det första man hörde.. "elfte september.. elva år sedan planen.." etc.. så jag har svårt att tro att du är fredad.

Och nästa år kommer det givetvis talas om Anna Lindh och det fria demokratiska samhället som hotas etc etc etc.

[Moa-]
0

Jag såg på nyhetsmorgon i morse, inte ett ord om årsdagen…

Att slippa tjatet och planen och terrorister är ju skönt i alla fall. Synd att inte de efterföljande krigen uppmärksammats på samma sätt…

Halvdansken
0

Håller med om att det kan vara skönt att slippa allt ståhej, men visst reagerade jag när jag upptäckte att det var den 11 september. Den dagen glömmer man aldrig. Eller jag glömmer den aldrig, kanske man ska säga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
0

Nej, det är nog det datum som är mest tydligt direktsammankopplat med specifika händelser av dem alla. Jag vet i alla fall ingen annan händelse som hänvisas med endast datumet.

[Highonbluetomorrows]
0

#3 och #4. Håller med. Kan inte komma på något förutom direkta högtider.

[FruStein]
0

Jag tänkte också på att det blivit tyst om 11:e september. Vad tror ni om attentatet mot den amerikanska ambassadören i Libyen, var det en slump eller tror ni att det kan ha med datumet att göra?

[KosmosBill]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad hände egentligen den 11 september 2001? Många människor världen över ifrågasätter den officiella förklaringen för vad som hände i USA för 10 år sedan. Även i Danmark finns det många som anser att den fullständiga sanningen inte har kommit fram. I denna dokumentär får du möjlighet för att möta en rad av dessa människor: Hör arkitekten Jan Utzon, folketingsmedlemmen Benny Engelbrecht, lektor Niels Harrit, journalisten Tommy Hansen, flygkapten Niels Studstrup och konstnären Jacob Fuglsang, berätta om deras egen skepsis, och hör varför det är så viktigt att ta denna skepsis på allvar.

[Moa-]
1

Jag är inte på något sätt övertygad om att Bin Ladin låg bakom 11/9 (vad fel det blir att skriva siffrorna på svenska men uttala på engelska). Egentligen är det inte det som är viktigt, utan det som hade varit viktigare vore att inte låta USA leka både polis, åklagare och domare över hela världen. Detta misslyckades vi tyvärr med. Att attackera ett helt land och bomba skolor för att hitta en man är oförsvarligt.

På så sätt är det skönt att 11/9 tonas ut och USA:s bild av sig som offer sjunker något (i alla fall den del vi får genomlida på vår kontinent).

Självfallet var det en katastrof det som hände, otroligt tragiskt för de inblandade och alla dess anhöriga. Dock finns det andra tragedier som idag är viktigare att komma ihåg och förebygga. Samt det faktum att USA:s svar på attentatet var under all kritik och 100 % oförsvarligt.

[Highonbluetomorrows]
2

#7. Om du är intresserad av konspirationsteorier om 9/11 borde du se South Park-avsnittet "Mystery of the Urinal Deuce" s10e09.

Skön satir.

[KosmosBill]
0

Efter 9/11: Tio år av krig

[KosmosBill]
0

Mycket välgjord film om 11 sept.