Konflikthantering
Jag tycker att man i perioder nästan bara behandlar konflikthantering i skolan…
Men visst skulle det säkert vara gynnsamt och då i samband med t.ex. samhällskunskapen och kanske i ombination med historia. Hur undviker man krig? Hur långt ska man gå för att undvika konflikter på olika nivåer?
Tyvärr är man ju inte överens om hur man ska hantera konflikter. 
Objektivitet och filosofi och lite psykologi läre nog vara nödvändigt. Det är då inte hela ämnena, utan bara dom delarna som hjälper en att hantera konflikter:p Det är ju lite av varje som krävs.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#1 På min tid så var det ingen utlärning i konflikthantering. Du är inne på det jag tänker också. Om man från tidig ålder lär sig hur man ska göra och inte göra så blir världen en bättre värld och risken för större krig och andra otäckheter minskar.
#2 Så är det absolut. Det som funkar för några funkar inte för andra.
#3 Håller med om att det kan vara bra att se det övergripande sammanhanget.

Man kan inte undvika konflikter, och jag tror heller inte att det är önskvärt. Men konflikthanterig som ämne är nog en god ide, inte bara i skolan.
En konflikt betyder ju inte att det blir krig, bara att två (eller fler) peroner inte är överens. Ur detta kan det faktiskt komma nåt positivt.
Förmodligen så hjulet uppfanns, folk var trötta på att bära och "varför ska jag alltid ta den tyngsta…". Nån ledsnade på tjafsandet och fann en lösning på problemet. 
Hatar cancer och älskar vårlökar.