Politik iFokus

Politik

Etikett: ekonomi
Läst 1346 ggr
Dynamitgubben
3

Penningmangd, inflation och konsumentpriser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anledningen till att jag var pa PROs hemsida var for att ta reda pa matprisernas utveckling. Trots att jag normalt  ar tveksam till dessa matundersokningar anser jag den mer tillforlitlig an statens egna inflations-gissningar. Detta eftersom penningmangden har okat, man har alltsa okat inflationen och pytsat ut pengar genom bla billiga lan. Detta far konsekvenser framst genom prisokningar eftersom man urholkar en valuta genom att oka penningmangden. I langa loppet gor man det olonsamt att spara samtidigt som att man tyvarr gor lan billigare. Den svenska digitala penningpressen har gatt pa hogvarv lange. Se graf.

Jag antar att de tar samma basvaror som jamfors. Vad vore annars meningen med dessa matningar?

Hursomhelst, Riksbanken med Ingves I spetsen har gissat fram genomsnittliga prisokningar pa 3% mellan 2004-2011. Officiellt alltsa. Redan detta ar 1% over inflationsmalet pa 2%. Hur man nu kan ha nagot sa dumt som ett inflationsmal. Deflation maste vara battre da det tyder pa hogre levnadsstandard istallet for som nu en lagre dito.

2004 kostade snittmatkorgen I riket 1025kr.

2011 kostade snittmatkorgen I riket  1451kr.

En snabb berakning visar pa en okning pa lite drygt 40% pa en sa pass kort tid. Per ar ger det lite under 6%!!!  Sitter man da pa en bankkonto ranta pa 1% ar man alltsa stortorsk. 5% av vardet forsvinner per ar.

Bedrovligt – men Ingves sitter I ravsaxen da han inte kan hoja rantan for da kursar samtliga storbanker – och det far absolut inte handa. Aven om det pa lang sikt skulle vara bra for ekonomin. Detta pa bekostnad av ekonomiskt halsosamma individer som far sina pengar omfordelade till betydligt mer slosaktiga manniskor.

[sakring]
0

Deflation måste vara bättre? Då måste du vara glad nu för vi är nära detta. Sedan kommer regression och massarbteslöshet.

Dynamitgubben
0

Deflation ar alltid battre. Det betyder att pengarnas varde halls uppe samt aven starks - jag forstar inte vad som ar sa hemskt med detta? Det ar en mycket stor skillnad pa det reela vardet av pengar. Du har gatt pa mainstream teorier om pengar, Keynes ideer ar inget annat an fantasier.

Inflation ar som sagt okad penningmangd och den har okat a det grovsta de senaste 10-15 aren, alla dessa pengar har blivit inpumpade i bostadslan och lite av dessa pengar har pressat upp andra priser sa som mat. I princip har tillgang/efterfragan pa pengar satts ur spel, ungefar som nar man gar pa auktion, har ingen 100kr med sig kommer ett bud alrig bli hogre an 100kr. A andra sidan har helt plotsligt budgivare 1000kr sa kan man rakna med att priset gar upp. Tillgangen pa billiga pengar har helt enkelt okat priset.

[rolnor]
0

Deflation gör väl att man skjuter upp inköp eftersom det blir billigare framöver, har inte Japan haft stora problem med detta tidigare och haft nollränta för att få bukt med eländet?

[sakring]
0

# 3 Jodå du har så rätt. Det är T.S som är ute på en cykelFlört

[cala02]
0

Till och med Sverige hade deflation, sen fick vi stora problem. Kronan blev för stark, exporten minskade och folk spekulerade mot kronan. Tredje vägen blev ett misslyckande som sedan togs över och fortsatte i den borgerliga regeringen i början av 90-talet. Dessutom så uppvägs matpriserna av en massa annat som blivit billigare och stått still. Visst påverkar matpriserna men även andra varor. Vitvaror, elektronik, verktyg och annat gör att inflationen inte blir de procent som anges i #0. Boendekostnader minskar till och med för de i eget hus.

MichaelO
0

#3 Det ar inte helt sa enkelt. Konsumentens behov samt att en vara har ett varde for den konsumenten gor att man koper nya varor aven om de troligtvis ar billigare I framtiden. Teknik ar typexempel, vem skulle kopa en ny tv idag? Eller en ny iPhone? Det finns inga (framgangsrika) foretag som annonserar “kop nu vi hojer priserna nasta vecka”. Ang Japan. Det var inte deflationens fel att landet aldrig kom ur sin recession. Det var stimulanspaketen som gjorde att ekonmin inte repade sig, (ungefar det som Ben Bernanke forsker gora I USA idag). Det enda dessa stimulanser gjorde var att pumpa upp en enorm statsskuld.

#4 Du far garna forklara for mig varfor jag ar ute pa cykeltur?

#5 Det ar inte deflationen som skapar bubblor som den finanskrisen som blaste upp under 80-talet. Man brukar skylla pa avregleringen inom finansmarknaden. Som ar helt korrekt (Rantan ar dock inte satt av marknaden). Men det som hander nar en bubbla blases upp ar att man expanderar penga-flodet  - inflation. Jag har aldrig hort talats om en bubbla skapad av deflation.

Det ar ett allmant fel att tro att en stark valuta ar daligt for ett land. Visst exporten blir en aning dyrare men I gengald kan man foradla mer. Ett mycket bra exempel ar Schweiz som har klarat sig utmarkt med en stark valuta. (En bra artikel i amnet finns har: ( http://www.svd.se/naringsliv/en-stark-valuta-har-sina-fordelar_5898589.svd )

Vidare sa ser jag inga problem med att tex sjukvard blir billigare. Foretagen tar igen sargade marginaler genom “economics of scale” (Svenska?). Angaende boendekostnaderna sa kommer de att skena den dagen som rantan atergar till ett normalt lage.

(Jag ar dynamitgubben men jag har slarvat bort inloggen…)

[rolnor]
0

Jag förstår ingenting, jag köpte en ny TV för ett år sen, det är väl inget ovanligt????

[cala02]
1

#6 Deflation kan ge för stark krona, inte att det blir en bubbla direkt. Exporten drabbas. Importerade varor blir billigare och man får en negativ bytesbalans. Tillväxten blir negativ och utrymmet för "ökad penningmängd" minskar eller till och med försvinner. Vi knyter inte längre värdet av kronan mot varken valutareserv eller dollar. Det som hände var att kronan var övervärderad, man spekulerade i kronans värde. När vi fick flytande kronkurs så avhjälptes det.

[rolnor]
0

Det var väl då som Bengt Dennis höjde till 500% ränta, sen när kronan började flyta gick börsen upp som en raket…

[cala02]
1

Precis, George Soros spekulerade mot kronan och flera följde efter. För att försvara kronan så höjdes räntan.