Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1426 ggr
[sakring]
0

Nobels fredspris

Och i år tilldelas Nobels fredspris Européiska unionen. Lite konstigt  med tanke på att Norge inte är med. Men det ska vara en påminnelse om varför föregångaren till EU bildades.

Vad tykcer ni, bra eller dåligt?

Geru
0

Idiotiskt… Och kinas litteraturpris är också bland det dummaste jag hört om. Om dom fortsätter så här kommer nobelpriset att mjölkas ur och bli värt ingenting.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
0

Jag förstår inte motiveringen, vad skall de ha gjort? Detta "fredspris" blir ju bara dummar och dummare för varje år!

Al Gore (toppen människa med bra engagemang, men fred?)

Obama? Ja, mer idiotiskt kan del väl ej bli? Eller är EU något värre? ^^

[Highonbluetomorrows]
0

Ja då borde EU fått fredspriset för några decennier sedan, kan tyckas. Känns som att man försöker rädda eu på något sätt. Vilket då åter igen är lustigt eftersom Norrbaggarna..

#1. Vad var problemet med kinesiska litteraturpriset? Har noll koll där.

MichaelO
0

Jag ar tveksam. Fallet Grekland tex. Dar EU bestammer over de demokratiskt valda ledarna, jag tror det inte drojer sa lange innan protesterna pa gatorna sparar ur - Grekland borde fo ha lamnat EMU/EU for langesedan.

Nobelpriset har ju blivit ett pajaspris, inte minst genom att dela ut det till ovan namnda Obama samt Ekonomipriset till en sadan som Paul "Lana mera" Krugman som i prinicp ar rena motsatsen till en annan Ekonomipristagare F Hayek.

[sakring]
2

# 4 Fast ekonomipriset har inget med Nobel eller hans testamente att göra. Det är Sverige Riksbank som delar ut det priset.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Projekt_Nobelpriset_i_ekonomi

MichaelO
1

Nej men det svartar ner namnet i mina ogon. Blir liksom pajas av det hela.

[cala02]
1

Verkligen pajaspris, Al Gore skulle inte heller haft det. Han blev ju miljövän efter sin politiska karriär och tog bra betalt för det.

[Moa-]
0

cala02; är du mindre miljövän om du gör en vinst på forskningen? Jag anser att han till stor del gjort ett bra arbete, däremot anser jag inte att det uppfyller kraven som ställs för nobels fredspris. "…en del åt den som har verkat mest eller best för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående armeer samt bildande och spridande af fredskongresser."

[drummer]
2

Nobelpriset har blivit det bästa Norgeskämtet genom tiderna. Både 2010 och 2012 blev det värdiga mottagare men nu spårar det ut igen.

[Moa-]
0

drummer; fick du fel på årtalen där? 2012 är i år…

[sakring]
0

Al Gore arbetade för miljöitressen även som vice president och under sin studietid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Al_Gore

Geru
1

#3 Anser inte att det är rätt att ge en person som stöttar diktaturen det priset. Inte när det han skriver är genomsyrat av stöd för diktaturen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

vallhund
0

# 12

Det är väl kvaliteten på litteraturen som skall bedömmas, inte skribentens inställning till sitt lands statsskick.

Vad gäller Al Gores karriär som miljömupp så rimmar det illa med hur mycket el han gör av med i sitt eget hem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[cala02]
1

#8,11

Han var med i den administration som ville ha pipeline från skifferoljan i Kanada. Godkände föreskrifterna för djuphavsborrning etc, etc.. Det som retar mig är att han sedan spelar bror duktig och tar jäkligt bra betalt för det. Ja jag tycker det är sniket att vara rik och ta en miljon per föreläsning. Massor med människor jobbar ideéllt med miljöfrågor och annat. De som har råd gör det sällan. Vad gjorde han för miljön när han hade makten?

[Moa-]
1

cala02; Gore har aldrig "haft makten". Exakt de sakerna du skriver om ovan kan jag ej uttala mig om då jag ej vet vad de gäller, i vilken position som han gjorde detta, när, och under vilka övriga omständigheter (vilka var alternativen?)…

Filmen han gjorde kostade en hel del att göra, att resa och frånvara från andra uppdrag kostar pengar, att han tar betalt för detta är enligt mig inget konstigt. Vissa arbetar helt ideellt, andra gör det inte, detta gör inte att den ens arbetsinsats är mer eller mindre viktig.

Däremot vill jag ej ge honom något fredspris.

eremiten49
1

Urdåligt! Eu har blivit en överstatlig institution,som bestämmer allt från storleken på morötter,snus,jordgubbar mm."trycker ner"folkvalda regeringar osv.Om det är ett fredsprojekt att ta in o blanda så många religioner,är bara en utopi.England,Frankrike,Tyskland,Sverige har stora problem med invandrare som aldrig anpassar sig o kräver mer o mer.Det blir snart lika "fredligt"som på Balkan.Eu knakar i sina fogar.

Geru
0

#13 Att direkt berömma en diktatur är någonting jag inte anser hälsosamt på en global skala. Därför anser jag att det är fel. Oavsätt om boken är bra eller inte. Annars kunde man ju lika gärna delat ut fredspriset till hitler eller någon annan, som egentligen bara ville ha en "ren värld".

-Stephen Hawking

[KosmosBill]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Flera av pristagarna har ju varit massmördare.

Att ge priset till EU…verkar inte klokt

Dear old Henry fick ju priset för några år sedan. En av historiens värsta massmördare…fortfarande aktiv bakom kulisserna, mr Kissinger.

Obama som utvidgat krig och massmördat i mellanöstern, bl.a. med sina förarlösa flygplan.

Al Gore "råkade" bli miljardär på utsläppshandel.

Abby Martin ger här sin syn på spektaklet.

stillness
0

Pure Madness

samma när obama fick fredspris när han satte in 30.000 nya soldater i afghanistan ren galenskap.

Mörkt är ljus  allt är tvärtom för dessa galna ledare som styr världen.

Allt är riggat som en klubb där de tilldelar varandra deras titlar och priser vad är frukterna? väldigt ruttna som vi folket ser nu mer än någon sin

Människor vaknar nu upp och inser att de som styr världen är väldigt onda och skapar krig och kaos för makt pengar och kontroll.

EU är ju det medel fordonet Eliten (Rockefeller,rotchilds)skapat andvänder som fordon för en ny global världsregering där allting resurser,tillgångar är centraliserat och styrt,kontrollerat jobb skickat till kina etc

Halvdansken
1

New world order. Det har man snackat om länge.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
1

En lite mindre känd "hemlig elitgrupp" är Bohemian.  Det finns massor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.