Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 893 ggr
Mitralis
0

Nya riktlinjer för gravida

Gravida danskor avråds av Miljöstyrelsen från att använda smink, hårfärg och hudkräm under graviditeten. Det som forskarna framförallt oroas för är hormonstörande ämnen som finns i många olika produkter och även kosmetika. 

Att använda sig av naturlig hudvård och kosmetik är ett alternativ för alla gravida och ammande som vill ta det säkra före det osäkra.

Förhoppningsvis så kommer det inom kort att komma mer info även för svenska kvinnor. 
_Läst i Kurera #2 2012 ,som anger Hallandsposten som källa.

_

[FruStein]
0

Jag har funderat på det där, men skulle tycka att det vore svårt att sluta. Jag färgar håret regelbundet och bär smink varje dag (samt fuktkräm), men tror att det beroende på märke är olika värden på hormonstörande ämnen. Jag tror dock att den största boven i vardagen är parfym.

Mitralis
0

Jag har redan för flera år sedan förlikat mej med tanken att jag under en längre period kommer att behöva ha råttfärgat hår. För något år sedan så blekte jag håret. Några timmar senare när jag kissade så kände jag kemikalielukten i urinen. Jag utgår från att kroppen absorberat ämnena genom skalpen. 
Jag har fortsatt att bleka håret efter det, men nu ignorerar jag eventuella lukter Skäms
Smink och hudvårdsprodukter har jag inte tänkt så mycket på. Men jag kommer i alla fall inte att vilja vara utan min mascara, så jag får väll leta reda på en godkänd sådan när det blir dags.

[sakring]
0

Färgat håret har jag aldrig gjort. Inte ens vid 58 års ålder. Det är rödbrunt fortfarande. Smink har jag använt men gör inte  det numera. Ibland mascara men det är sällan. Hudvårdsprodukter använder jag men det är för känslig hud så jag förutsätter att det är produkter som är OK.

Halvdansken
2

Konstigt att vi som är födda för alla dessa varningar överhuvudtaget har överlevt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[drummer]
0

#4 Du hann före. Vi borde inte finnas idag.