Politik iFokus

Politik

Etikettlivsmedel-jordbruk-fiske
Läst 4071 ggr
sassa89
0

Passa er för Ica basic!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(förlåt om de hamnade i fel kategori, var en på råttor i fokus som bad mig lägga in denna tråd även här och har aldrig skrivit här tidigare men de handlar om livsmedel i sig)

PASSA ER för ICA BASIC´s produkter.. Igår öppnade vi en majsburk därifrån som mina söner Lucas å Pontus åt ifrån, ett tu tre så började lucas tokhosta å hulka å köjas, jag drar han i munnen å får ut denna som låg I MAJSBURKEN :O Hua säger jag, ska detta vara möjligt att en fjäder i metall hamnar i en konserveringsburk??? Han fick den som tur var inte i halsen men väl i munnen å började blöda på tungan samt i gomen… Detta är inte okej, de ska inte få ske! Och metall är ju giftigt å utsöndrar en massa skit… =(

SPRID VIDARE å VISA VAD SOM KAN SKE!!

Fridaaaa
1

Har ni anmält det till tillverkarna?

nej det där är verkligen inte ok :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sassa89
0

Japp har både ringt å mailat, å han höll ju faktsikt på å få den i halsen, hade inte ja ryckt tag i han så hade den kanske åkt ner… De pratade bara om ersättning men jag sa att de va ja inte intresserad av i första hand, utan de jag va intresserad av var att de aldrig får inträffa en sån sak igen! hua blir så arg när ja tänker på hur de hade kunnat gått, för mamma som man är så har man alltid "tänk om" tankar.

Fridaaaa
1

#2 Ok vad bra!  Hoppas dom kollar över saker och ting bättre.
Ja det hade verkligen inte varit bra :S

Geru
3

Det händer rätt ofta att saker hänger med i produktionsstegen. Det är oturligt, men det sker lite hipp som happ. Sallad kan te.x. innehålla sniglar ibland.

Det är så det är när sakerna kommer från naturen:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
2

Nu är ju en metallspiral inte riktigt "från naturen" men jag förmodar att det inte var en medeveten handling från producentens sida, så att gå ut med JÄTTEVARNING är kanske lite överdrivet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Geru
0

#5 Njae, men den kommer ju från ett av produktionsstegen.

Det är inte direkt vanligt heller kan jag tänka mig.

Och precis som du säger, varför jättevarning?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Mitralis
1

Det var jag som sa att du kunde lägga in det här då det kan vara av intresse för mina medlemmar Glad

sassa89
0

Det är ingen jätte varning, men det var fruktansvärt obehagligt att se honom bli så rädd och det är ju inget naturligt som ska få ske igentligen….. Jag ser de inte som en jättevarning utan jag ser de mer som en uppmaning att kolla innehållet i det man ger sig själv å sina barn.. Var mer det som var syftet å inget annat… Blev välidgt chokad eftersom de inte hänt mig tidigare, sniglar å larver i sallad kan ja förstå, men en metallfjäder i en konserverad burk med majskorn? Nää de förstår jag inte..

Jag blev iallafall upprörd och chokad av detta och därför ville jag uppmana andra att hålla koll för OM man sätter den i halsen när man är 4 år så är de omöjligt å hosta upp den själv…

Mitralis
1

#8 Förstår att det måste har varit en ganska traumatisk upplevelse. Hoppas att allt är bra med er nu, både mentalt och fysiskt.

Fridaaaa
0

#8 Förstår att du blev rädd och chockad. Tycker att det är bra att du skrev detta :)

Mitralis
0

Tror ni att det är lika vanligt med den här typen av missar i produktionen när det gäller dyrare produkter, eller genar man mer när det gäller produktsäkerhet när det gäller billigare produkter?

Geru
0

Antaligen är det vanligare i billigare produkter. Det är ju därför dom är billigare.

-Stephen Hawking

Mitralis
0

#12 Det tror jag också. Man kan inte betala för en skoda och tro att man får en merca. Någonstanns så måste man tumma på något Obestämd

Men ändå så tycker man ju att lagstiftningen gällande produkssäkerhet borde vara lika oavsett vilket pris produkten har.

Geru
0

Mjo, men normalt sätt är kvalitén bra ju, det är mitt intryck av basic varor. Det blir alltid en viss promille med produktionsfel.

Det är trots allt den absolut billigaste varan på Ica.

-Stephen Hawking

[sakring]
1

När det gäller reservdelar för bilar så ska man se till att man får Volvo originaldelar - eller hur? Problemet är att de tillverkas på samma ställe som de andra som de säljer för halva priset.Skrattande

Geru
0

#15 Äh, märkesprodukter -_-

-Stephen Hawking

sassa89
0

Jo lite så tänker ja med, att ju billigare de e desto sämre kvalité på MATEN men saker som inte hör hemma i maten ska inte vara där, oavsett märke! Jag brukar inte köpa icas majs, utan den där med inget tillsatt socker för tycker de e på tok för mkt socker i vanlig majs. Men nu va de sambon som var å handlade å då blev de icas.. Men sak samma, tycker iallafall att säkerheten ska gå först, förstår att de inte e samma kvalité på maten, men saker som inte hör hemma i maten ska inte hamna där oavsett märke!

Geru
0

Klart inte, men saker händer. Världen är inte felfri. Precis som att du kan råka få en trasig iphone kan du även få mat som är knäpp ibland. Det brukar återgärdas fort, och dom brukar faktiskt se över vad som gick fel.

-Stephen Hawking

Fridaaaa
0

#18 Dock tycker jag det är viktigare att maten är bra än att en iphone fungerar :)

Geru
0

#19 Så sant  så, men hur många gånger är det som maten är felaktig egentligen… Det har hänt mig själv en gång i år, det är inte direkt någonting som jag anser fel, för saker händer helt enkelt. Du kan inte stoppa allting. Det är omöjligt.

-Stephen Hawking

Fridaaaa
0

#20 Inte så ofta som tur är :)

sassa89
0

Nä inte så ofta som tur är nä, men nu tänker ja faktiskt på att de kunnat gå så pass mkt värre än de gick då den var ganska stor å han hade inte kunnat hosta upp den själv el med hjälp av oss.. Är liet så man tänker, på VAD som kunnat ske, det är mer det jag vill få fram…………….

MiroSputnik
1

Jag har varit med om att det ligger glasbitar i läsk på glasflaska. 3 ggr har det hänt, 2ggr coca cola, 1 ggr ramlösa. Obehagligt. Köper inte dryck på glas längre…

Geru
0

#23 Det där lät ju läskigt(jag själv dricker mest ur plastflaska eller burk, så jag har ingen egen erfarenhet).

Har du kontaktat dom ang det?

-Stephen Hawking

MiroSputnik
0

#24 Självklart kontaktade jag dem. Coca cola bad så mycket om ursäkt 1:a gången, då jag bara skrev ett mejl till dem. 2:a gången skrev jag ett brev och då skämdes de ännu mer. De skickade värdecheckar, reklamprylar och så fick jag komma på studiebesök i fabriken i Jordbro med resa, lunch och allt betalt.

Ramlösa bad om ursäkt och skickade värdecheckar.

Fridaaaa
0

#23 Jag dricker ofta ur glasflaska, men brukar hälla upp i glas hemma :) Men aldrig råkat ut för liknande :P

[cala02]
0

Hellre glas för min del så man ser vad man dricker.

[FruStein]
1

Det är väl generellt så att det är bra att hålla lite koll på maten (själv brukar jag alltid kolla lite extra i konserver efter dåliga bitar av t.ex. svamp eller majs, det är lätt att något missfärgat och mindre aptitligt finns med), oavsett märke? Jag tror att de flesta någon gång hittat något i maten som inte skulle ha varit där, t.ex. en liten plastbit, men procentuellt är det nog väldigt få produkter som har främmande objekt i förpackningen.

Halvdansken
1

#25. Synd att du inte bor i USA… så hade du kanske kunnat stämma dem på några miljoner. Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hansson23
0

Usa är ett faschistiskt land!