Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1703 ggr
Mitralis
0

Varför röstar folk?

Varför röstar så många trots att de struntar i politik?

Michaela-N
5

För demokratins skull.

Mitralis
0

#1 Jag gillar hur du tänker Glad

ivanhoe81
1

jag struntar i politik pga att det är tråkigt men jag vill ändå bidra till ett bättre sverige men jag får lita på vad andra ska rösta för jag kan inget om politik

[FruStein]
1

Jag tror att de flesta röstar pga intresse för smala frågor - är inte SD:s framgångar ett lysande exempel på det? Man kan tycka att ett område är viktigt och röstar på ett parti som fört fram något man själv håller med om i frågan.

[knugenskrona]
0

Det finns nog dem som röstar av "gammal vana" - och detta är lite farligt, för då har man inte ifrågasatt sitt parti vilket man bör göra mellan varje val. Våra politiker ska ju föra fram fåra önskningar och då ska de göra så.

Sen tror jag precis som ovanstående #4, att även om folk är trötta på det politiska käbblet så röstar man på det parti som för fram den fråga som känns viktigast.

Men inte det känns säkert längre eftersom partierna gör upp sinsemellan över blockgränsrna ändå i många frågor.

[cala02]
1

Det är viktigt i nästa val att engagera sig, oavsett vad man röstar på. Risken finns att de som väl gör satsningar får stora framgångar på sin populistiska politik.

Maria
1

Det känns som en slags medborgerlig plikt att rösta. Att göra sin röst hörd även om man inte har så stort intresse i politik så har man kanske en aning om åt vilket håll man lutar.

/Maria

Halvdansken
2

Jag tror nog att man egentligen är mer intresserad av politik än vad man tror.

Man irriterar sig/reagerar över a-kassor, vården, invandring, miljö, trafik, familjen, skolor, bidrag osv och läser man lite i tidningarna eller ser på nyheterna så får man en hyfsad uppfattning om hur partierna står i de olika frågorna.

Men jag tror inte det är så många som läser partiprogrammen och går in i detaljer. Plus det som ni är inne på, den demokratiska skyldigheten (ok då - rättigheten) som så många kämpat för historiskt sett.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2

Om man inte röstar, så har man ingen anldening att klaga på olika samhällsproblem. Då får man bara acceptera vad andra tycker. Om man har gjort sin plikt har man alla möjligheter att klaga för då hjä'lpte inte mina åsikter.

[rolnor]
1

Vad har du fått den tanken ifrån att folk struntar i politik? Tycker att det är lite förmätet att påstå detta???

[rolnor]
0

Ja, mina släktingar och vänner är deffinitivt intresserade av politik, men det är väl olika såklart??!

[sakring]
0

Därför att jag kan min historia. När min mor föddes 1918 så hade inte hennes mor rösträtt. Det var först i 1921 års val som det trädde i kraft dvs mindre än 100 år sedan.

Det sas att den lyckligaste mannen i Sverige var Gustav V, då allmän rösträtt infördes för i och med det så undanröjdes risken för en revolution.

Att rösta är en medborgerlig rätt men också en plikt mot alla dem som inte har någon rösträtt i andra länder. Så är det också som # 8 säger. Vi bryr oss mer om politik än vad vi tror. De flesta skulle nog protestera om rösträtten togs bort och man inte fick välja företrädare och man inte heller fick kritisera dem som satt vid makten.

[Moa-]
0

sakring; det där anser jag är en jättesvår fråga och balansgång, jag håller med om att vi bör nyttja vår rösträtt, bland annat för att skydda den rättigheten (och givetvis påverka).

Däremot vill vi att människor som inte orkar bry sig skall rösta? Jag är jättedelad i denna fråga, jag anser inte att det är okej att rösta på ett visst parti för att man alltid gjort det, eller ännu värre att man röstar som sina föräldrar utan att veta varför.

Jag anser att det är ett medborgligt ansvar att veta ett par grundläggande påståenden kring de stora partierna, och därefter göra att informerat val som man tydligt kan motivera. Samtidigt vill jag att vi skall rösta för att visa att vi värnar om vår demokrati, men är det bra för demokratin när människor röstar utan att veta varför?

[rolnor]
1

Är det inte en av rättigheter i en fri demokrati att man faktiskt får rösta utan att ha argument för det?

[Moa-]
0

rolnor; det är det jag tycker är så svårt, alla skall ha rätt att delta, men är det demokrati om människor ej tar ansvar för den? Om alla drog lott om hur de skulle lägga sin röst, är det då sann demokrati? För mig handlar demokrati en hel del om ställningstaganden.

Samtidigt är det om rättigheten till fritt val att inte bry sig enligt mig, men om de som är missnöjda eller inte orkar sätta sig in i det hela inte röstar förloras deras åsikt, som troligen skiljer sig från de som i det läget läser på och går och röstar…

Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag själv anser i denna fråga…

Halvdansken
0

Det finns ju länder som har röst-plikt, men riktigt vad det innebär vet jag inte. Tvingar de folk till vallokalerna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.