Gardells tankar om valet
Japp. Det är deras land. Kina's politik påverkar oss lika mycket den. Vi har ingen rätt att bestämma sådant.
Så vida inte ni anser då att dom ska ha rätt att rösta inom svensk politik…
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#1. Tror du inte att Gardell var lite ironisk där?
Jag hoppas, men på nå vis känner jag att han inte var det.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag förstår poängen med Gardells tankar eftersom USA har så stor makt i världen, men samtidigt bör ju inte andra länder vara med och påverka hur USA ska styra sin inrikespolitik, så idén faller. Det är nog bäst om varje land sköter sina val av sina egna medborgare.
Jag håller till viss del med Gardell, valet i USA anser jag är betydligt mer avgörande än det inhemska svenska valet. Så mycket mer står på spel, ingen i Sverige vill avskaffa allmänrätt till sjukvård (jo, till viss del för asylsökande, men om vi frånser det), ingen diskuterar kvinnors rätt till abort eller hur många länder som vi skall invadera eller ha aktiv militär närvaro i… I Sverige handlar det inte om i fall människor skall kunna få mat för dagen och överleva, utan på vilken nivå människor skall ha rätt att leva, har alla rätt att gå på bio/resa utomlands? Eftersom jag anser att alla människor är människor så anser jag att USA:s val är långt mer avgörande.
Vidare när det kommer till Sverige så har vi inte längre fullt självstyre i majoriteten av frågorna. Det är vår skattesats och än så länge straffrätten som vi har full kontroll över, straffrätten och polisväsendet talas det dock om att centralisera även det till viss del över EU. Därmed anser jag att i mångt och mycket är EU-valet viktigare än vårt svenska inhemska val.
Givetvis är alla val viktiga, och frågor som rör människor tas det beslut om på samtliga nivåer, därför är det alltid viktigt att rösta! Dock tror jag att vi ibland kan ha lite för stor tilltro till våra riksdagsval och tro att de är det enda som påverkar oss. (Nej, alla har inte den bilden, men allt för många.)