Förtal av Palme?
"Det är brottsligt att utan grund porträttera någon som pedofil, menar Mårten Palme. Han överväger att polisanmäla upphovsmännen bakom ”Call girl”, filmen där en statsminister som delar många gemensamma drag med Olof Palme köper sex av en minderårig."
"Regissören Mikael Marcimain har tidigare försvarat sitt verk genom att hävda att det är en spelfilm, inte en dokumentär som utger sig för att berätta en sanning."Källa:http://www.svd.se/kultur/marten-palme-oacceptabelt-och-brottsligt_7662188.svd
Jag tror nog att många har missat att det är tänkt som en spelfilm och tror att det är en form av dokumentär, jag trodde i alla fall det.
Tankar om det?
Visserligen var väl inte Palme utan fel och brister, men han får klä skott för allt möjligt. Det är väl inte helt utan anledning att han tillsammans med Hammarskiöld och Wallenberg har gator uppkallat efter sig utomlands. Finns väl få politiker som har sådan respekt med sig idag. finns ju andra som gjort större skada som Wibble och Mundebo till exempel, eller varför inte Carl Bildt?
Mycket märkligt att de fortfarande fokuseras på hur hatad han var. Visst fanns det hat från högerextrema men ändå.
"men han får klä skott för allt möjligt."
Haha;)
Är det en spelfilm är det inte förtal på något vis ju. Det skulle bli väldigt konstigt då, i väldigt många sammanhang i världen:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Någon som såg Veckan brott i tisdags. De hade upp detta då. Leif G W Person sa att det kunde vara förtal av avliden. Det har även varit en artikel i Aftoblaldet om detta.
Det är fegt av regisören att gömma sig bakom att säga att det är en spelfilm när budskapet är uppenbart. Jag tycker i högsta grad det är att förtala en avliden.

Det var inte enbart högerextrema som ogillade Palme. Han hade motståndare i många läger. Polisen tex.
Mina föräldrar var vanliga moderater, och de ville se Palme ute ur svensk politik. Dock inte död, de var lika förfärade som alla andra -86.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Oavsett vad man tyckte om honom så är det osmakligt att göra en film som insinuerar något som troligen inte var sant.
# 7 Instämmer!
Blir intressant att se vad det ev blir för dom om familjen stämmer regisören för förtal, vilket dom nu överväger.
Instämmer med #7.