Politiska filmer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Hon är kvinnan som kom från ingenstans, trotsade klass-och könsbarriärer och gjorde sig hörd i en mansdominerad värld.
Det är en film om makt och priset man får betala för att få den. Ett enastående porträtt av en riktig järnlady." Källa:http://www.sf.se/filmer/Jarnladyn/
Det här är en film som jag bara måste se 
Låter som en intressant film:)
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Ja det ska bli roligt att se.

[
W.](http://www.tv.nu/film/w)
21:00 - 23:35 Idag, kanal 9. 26 mars 2012

6.5 imdb.com 
FILM - AMERIKANSKT DRAMA FRÅN 2008.W.. Skildring av George W Bush liv från fylleslagen på Yale University, via omvändelsen till pånyttfödd kristen, till presidenttiden och Irak-kriget.
I rollerna: Josh Brolin, Richard Dreyfuss, Elisabeth Banks, James Cromwell, Thandie Newton. Regi: Oliver Stone.

De största dagstidningarna har nu sagt sitt om Iron Sky och bland annat:
Helsingin Sanomat ger filmen tre stjernor av fem, inte illa.
Hufvudstadsbaledet med Krister Uggeldahl ger filen två stjernor av fem - MEN poängterar följande: "Satiren i Iron Sky håller inte riktigt måttet. Men skådespelararbetet och de tekniska effekterna får recessenten på gott humör" :) I samma artikel skriver Andrea Svanbäck posivit om filmen samt hur den har kommit till, att det ny har uppstått ett helt nytt tänkande i filmvärlden. HBL slåt upp infomation om filmen i åtta spalter i tidnignen.
Åbo Underrättelser ger filmen två stjernor av fem med rubriken "Parodi på månens mörka sida"
http://piibii.blogspot.se/2012/04/news-om-filmen-iron-sky-i-finland.html

Milk är intressant. JFK, Nixon, Queen, Killing Fields, The last king of scotland (om Idi Amin), Hotel Rwanda….
Finns massor väldigt bra filmer just om politik.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
En annan bra "halvpolitisk" film jag nyligen sett är "The king´s Speech" som handlar om Storbritanniens Kung George VI.
Egentligen är fokuset på kungens stamning och förhållande till sin talpedagog men det är även en historisk väldigt bra film.
/Maria

Och så är det ju Colin Firth… 
Javisst
/Maria

Elisabeth II pappa. Bonham Carter som (blivande) "Queen mother".

På bio nu
"J Edgar Hoover byggde ett livslångt imperium på skvaller.
Tack vare sitt hemliga arkiv med komprometterande uppgifter om makthavare – blivande såväl som sittande – lyckades han och hans hårt kritiserade polisbyrå FBI överleva åtta presidenter och bli en av de största maktfaktorerna i USA."
Källa:http://www.aftonbladet.se/kultur/article14342598.ab

Det går en del rykten om att Hoover var homosexuell, vilke vi ju inte tycker är nåt märkligt, men som faktiskt var olagligt - för att inte tala om omoraliskt - i (hela?) USA på den tiden. Med tanke på vad han sysslade med så skulle det vara en skandal utan dess like!
The Lady borde ha premiär snart, om den inte redan har haft det. Den handlar om Aung San Suu Kyi, oppositionsledare i Burma/Myanmar. En dikatur som styrts av militärjuntor i 50 år, som avskaffade fria val när de märkte att Aung Sans parti vann etc. Efter flera år i husarrest sitter hon nu i underhuset, och flera tusentals politiska fångar har släppts/ska släppas fria. Åh, det här ger mig hopp om mänskligheten.
För övrigt tyckte jag inte att vare sig The King's Speech eller Iron Lady var särskilt bra, även om de var helt ok att titta på ändå.

# 19 Den måste jag se!

Vi ska se Palme på onsdag.
#22. Åsikt om den? Jag bjöd min kära mor för att se den, men jag vet inte alls hur vinklad eller icke-vinklad den var eftersom jag inte levde på den tiden..
De tog i alla fall upp både negativa och positiva sidor av Palme, med fokus på det positiva. Och de visade kriser men egentligen aldrig hur de löstes.. Intressant tidsdokument skulle jag säga, i alla fall.
Vi såg den och vi tyckte om den. Den var potist vinklad men det var inte så mycket mer. Undra hur Sverige hade sett ut om han fåt leva och vad han hade gjort idag. Kanske arbetat på FN eller varit pensionär?

Bekas
Tidigt 90-tal, Saddam Husseins regim har satt stor press på den kurdiska delen av Irak. Två hemlösa kurdiska pojkar ser Superman på stadens första biograf och bestämmer sig för att ta sig till Amerika. För att komma dit behöver de pass, pengar och en hel del tur. Tyvärr har de inget av detta men de börjar ändå resan som ska ta dem mot drömmen om Amerika.