Saddam död
Imorse avrättades Iraks forne diktator genom hängning. En del firar, andra sörjer. Han fick sitt straff efter en ordentlig rättegång - dock var det han dömdes för långt ifrån all onska och lidande han orsakat.
Var det rätt att avrätta Hussein?

Jag tror inte på dödsstraff. Även om han var en hemsking utan motstycke sedan hitler så känns det inte som om att man föregår med gott exempel genom att döda en annan människa.
Läskigt att se bilder från när de sätter på honom snaran på tv:/
Nej det var inte rätt. Det är aldrig rätt att ta någon annan människas liv. Nu blir han en martyr för vissa och det finns inget annat att vänta än blodig hämnd.
Jag håller fullständigt med er. Inget rättfärdigar dödsstraff.
Dessutom tror jag att han skulle lida mer av att genomgå alla dessa rättegångar gällande hans förbrytelser och efter det sitta livstid i ett otrevligt fängelse. Det skulle inte göra honom till martyr och dessutom skulle han få stå till svars för alla sina hemskheter, vilket troligtvis skulle kännas bättre för offren. Nu är det omöjligt.
Bush kallar det "en viktig milstolpe för demokratin".
Jag håller med det Bildt sa i morse: Dödstraff och demokrati går inte ihop.
Hur kan den mannen få ha så mycket makt (Bush alltså)? Det är galet att de tillämpar dödsstraff i USA också - och att presidenten dessutom tycker att det är bra!
Ser man till historien har alltid personer som begått folkmord avrättats om de åkt fast. Jag tror att det avrättades mindre skyldiga personer än Saddam efter Nurnbergrättegångarna. Sen om det är rätt eller inte, det är en svår nöt.
Mvh Bengan

4
Han har fått så mycket makt för att hans pappa är multimiljadär (familjen Busch har för övrigt gjort olje affärer med Saddam innan) och om man fuskar med valresultatet…
Han är verkligen hemsk. Korkad, maktgalen och krigshetsare jätteläskig kombination. Men de hade ju gjort en omröstning vem som blev årets värsting i usa. Busch vann:D
Den sämste presidenten USA har haft i modern tid. Det är så jäkla märkligt att det är helt ok att invadera ett land om mörda massa människor men det är inte ok att bli avsugen av sin sekreterare.
#6 Instämmer helt och fullt.
Det värsta är att han alltid hänvisar till demokrati och frihet. Riktigt skitsnack, eftersom han själv motarbetar det. Hycklare är vad han är.

7
Ja, han säger sig stå på den "goda" sidan sammtidigt som han förespråkar dödsstraff och vapentillverkning invaderar länder, fördömmer människor och skiter i miljön. Sedan han kom till makten har världen blivit en sämre plats att bo på.
Det är synd att inte Clinton fick vara kvar.
Jag förstår inte alls logiken bakom dödsstraff. Hur kan två negativa handlingar leda till något bra?

Det är W:s brorsa Jeb som haft sista handen/namnunderskriften vid ev. benådningar/dödsdomar vid de flesta av avrättningarna i Texas… släkten är värst :(
Till o med Kina håller nu på med nån reform/förändring i rättssystemet, så att "vittnen" inte ska tvingas/torteras till att "ange" någon oskyldig, bara för att minska misstankarna om sin egen ev. skuld (typ. häxrättegångarna). Samtliga dödsstraff ska återgranskas i nån ny domstol, för att undvika felaktiga domar. (förmodligen efter trycket från amnesty)
Oavsett vad man tycker om det är rätt eller fel att avrätta Saddam så kan jag tycka det är enormt klantigt och hämndlystet att stressa fram en hängning just under Hajj. och bara efter den första rättegången…
Vad kommer hända med de andra undersökningarna om misstänkt folkmord och rättsliga arbetet i framtiden? För det framtida Iraks bästa, fredligaste fortsättning… till ett stabilt och demokratiskt styre.
Jag önskade att de hållit S.Hussein vid liv så länge som möjligt för att han skulle kunna ha varit närvarande i den där "buren" vid alla rättegångar o se alla bevis och vittnesmål som kommer rullas fram…
Han ska tydligen begravas i Jemen, för att minska risken för martyrskap eller "förnedring av gravplatsen" (enl. CNN)
om vi ska dra fram sjuka fakta om kopplingen mellan USA och terrorister så kan man kolla in en Rambo-film från 80-talet, där CIA ger vapen o pengar till talibanerna o lär dom hur man krigar.
Och några svenska företag är också skyldiga till att ha brutit mot blockaden mot irak. Oil for food-programmet som tillät landet att sälja lite olja mot mat o mediciner, har använts för mobiltelefon-teknik, lite vapen, lite industri-prylar o.s.v… Det finns hycklare överallt! inte bara i Vatikanen!

Arbetsläger på livstid tycker jag han kunde fått, så han fick jobba av åtminstånde nånon promille av all sin skuld för allt han gjort. Han borde också tvingas möta alla de människor som han har orsakat sorg. Se dom i ögonen och höra deras historier om hur älskade försvunnit på grund av hans handlingar. Efter en 20 år av det lär han nog inte vara så kaxig längre.
#10 Du har helt rätt. Nu finns det ingen chans för upprättelse för de flertal massakrer som han också varit ansvarig för under många år.
Han borde fått leva under skam resten av sitt liv. Jag tror inte att en så elak människa som Saddam fruktar döden. Det var inte det värsta som kunde hända honom…
Saddam följde ju Koranen…..

15
Han följde koranen lika mycket som alla kristna präster i USA föjde biblen när de satt på små gosskörspojkar.
#14 Nej, det gjorde han inte…
#15 Jo, att man bekänner sig till en tro är inte lika med att man följer den…

Jag tycker det som "Bengan" skriver lite högre upp, det ska man tänka på.
Utan att ta ställning om dödsstraffet just i Saddams fall var det rätt eller fel.
#15 Katolska präster var det som ägnade gosskören för stort intresse.
Mvh Bengan

18
Ja och om man är katolsk så är man kristen.
"Han följde koranen lika mycket som alla kristna präster i USA föjde biblen när de satt på små gosskörspojkar."
Det verkar vara ditt favoritämne…
Självklart har dessa präster en skruv lös och borde kastreras. De borde inte heller kalla sig för kristna..
Men likställer du deras brott med Saddams?
Nej, jag menar att han trodde att han följde den….

20
Nej , jag är bara trött på ditt sätt att hoppa på folk med andra religioner än din egen.
Nej jag likställer inte deras brott med Saddams, har jag skrivit det någonstans?
Det är en jäkla skillnad på:
"Saddam följde ju Koranen….." och
"Nej, jag menar att han trodde att han följde den…."
Det spelar nog ingen som helst roll om man följer Bibeln eller Koranen eller är katolsk präst, är man en fanatiker som följer allt bokstavstroget och samtidigt en person som förnekar sin egen sexualitet så riskerar nog gosskören att ligga risigt till i vilket fall som helst……

22
Att vara en katolsk präst och följa biblen är nog samma sak. Det är åtminstånde vad de säger sig försöka göra.
"Nej , jag är bara trött på ditt sätt att hoppa på folk med andra religioner än din egen."
Du får ursäkta mig men jag bryr mig inte ett dugg om att du är trött på mina inlägg. Förresten hoppar du väl själv på både det ena och andra härinne eller hur?
OK, du likställer inte Saddams brott med gosskören. Det är ju bra att veta.
Jag tycker att det är lite lustigt att alla säger Saddams brott alla hans rådgivare då? Dessa människor följs alltid av en skara människor. Skulle de själva kunna åstadkomma allt hemskt? Ta Hitler t.ex. snacka om masshypnos. Man kan inte skylla allt på honom. Hur många var det inte som stöttade honom och sedan inte begrep varför de hade gjort det. Detsamma gäller i USA Bush omger sig med en massa rådgivare. Han anses inte vara speciellt klyftig. Dessutom tycker jag inte att det är svårt att förstå varför han har denna makt, människor har ju varit så dumma att de röstat fram honom.
Jag tycker att det är lika viktigt att det utreds vilka som stöttat Saddam. En del är väl dömda redan.
#25 När det gäller saddams närmaste män så togs väl många tillfånga när USA gick in i landet. Vad som hände med dem vet jag inte.
Vet inte vad som skulle ha förändrats om han även ställts till svars inför kurderna. Förmodligen hade en kurdisk domstol dömt Saddam till döden för folkmord, och det är ju svårt att avrätta honom två gånger.
Mvh Bengan

21
Jag sa att jag var trött på ditt sätt att hoppa på andra religioner än din egen, inte på dina inlägg i sig.
Jag ifrågasätter mina och andras åsiker och hoppas på att både jag och andra ska lära sig något nytt. Det här är ett diskusionsforum. Det är alltså till för just det. Om andra här känner sig "påhoppade" av mig tror jag nog att de kan säga det till mig själva. Jag tycker debatterna har svängt fram och tillbaka åt massa olika håll. I vissa frågor verkar nästan alla tycka lika, i andra inte. Du förstår kanske inte att jag tar väldigt illa vid mig när du ständigt och jämt drar upp islam som motsatsen till allt det "goda", som någon form av dåligt exempel på allt.
#20 Nej, det tror jag inte på.
Det finns många fanatiker som gör hemska saker i religionens namn. Jag uppfattade inte Saddam så. Jag ser honom mer som en traditionell - och sällsynt brutal - diktator som ville skaffa makt och fördelar åt sig och sin familj.
Att försöka koppla ihop hans brott med religion tycker jag är orätt.

28
Hear! Hear! :D
Jag "hoppar" inte på andras religioner. Sedan förstår jag inte hur du kan ta illa vid dig av att jag jämför Islam med Kristendom. Du skriver ju själv att det här är ett diskusionsforum.
Jo, han var en sällsynt brutal diktator i Koranens namn…

Bra att jämföra Islam med Kristendomen. Det är jätteviktigt att vi ser likheterna anser jag och inte bara olikheter.
Naturligtvis så var han en sällsynt brutal diktator med sällsynt brutala män som stöttade honom och de SADE att de gjorde det i Koranens namn……
# 26 Det jag menar förutom att en enda person inte kan ställa till med alla dessa hemskheter själv, är att det är viktigt att det utreds vilka som är hans närmaste män. Vet man vilka alla är? Annars är väl risken ganska stor att de tar över genom en kupp och det blir "Saddanism utan Saddam". Dessutom så har han en del anhängre även bland folket.
Att avrätta Saddam var helt fel det har inte löst något anser jag. Våld föder våld. Det borde vi ha lärt oss nu på 2000-talet. Bilderna på Saddam med en snara runt halsen får mig att undra när ska världen fatta att vi inte löser problem med nuvarande sätt dvs med att försöka lösa problem på samma sätt som vi har skapat dem. När ska vi sluta ta till Bibeln eller Koranen som en ursäkt för vedervärdigt mänskligt beteende.
Jag säger som prästfrun i Kay Pollaks film "Såsom i himmelen". Det finns ingen synd, den är påhittad för att skrämma människor. Inte helt ovanligt med präster som smusslar med sin sexualitet, istället för att vilja älska med sin fru. Det är samma skuld och skamtänkande inom alla religioner. Man skuldbelägger människor vilket skapar olika syn på Gud. Men det är min åsikt…..
Jag tror att det är lite naivt att tro att Saddams Medarbetare var någon form av rådgivare. I demokratier har statschefen rådgivare, i en diktatur har diktatorn personer omkring sig som utför det ha ger order om, verktyg helt enkelt. Om man vill sluta som Saddams verktyg så fick man nog en kula i huvet. Se bara vad som hände Saddams svärsöner som hoppade av och flydde till Jordanien. De lockades tillbaka av Saddam med löften om amesti. När de väl var hemma så blev det varsin kula i skallen.
När det gäller martyrpratet så tror jag nog att han blir martyr för sina likasinnade nu när han blev avrättad. Hade han hållits tillfånga så hade även då blivit en ikon och något att kämpa för. Nu kommer man att spränga bilbimber i Bagdad på grund av att han avrättats. Hade han fängslats så hade man sprängt bilbomber för det. Jag tror inte det spelar någon roll hur man hanterade Saddam, våldet kommer att fortsätta ändå.
Mvh Bengan
Här finns lite om Saddams 52 hantlangare.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,314339,00.html
Mvh Bengan
# 32 Jag vet att Saddams svärsöner hoppade av och flydde. Men jag vill nog ändå vända på det hela och påstå motsatsen dvs. att det är lite naivt att tro att EN enda människa FRÅN BÖRJAN kan ta makten. Jag tror att det finns flera runt honom som är precis lika skyldiga. Men som agerat lite mer anonymt. Tror nog för egen del att svärsönerna hade vågat störta Saddam och inte flytt om de endast var rädda för honom.
Sedan så dras allt fler in familjer m.m. sönerna till Saddam t.ex. Jag tror i motsats till dig att våldet kommer att trappas upp och att livstids fängelse hade varit bättre. Dessutom så tycker jag att ingen har rätt att ta någon annans liv.
#30 Det låter som om du tror att "i koranens namn" är nyckeln till att förstå Saddam.
Jag hoppas jag har fel.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Man har tydligen inte "bara" hängt honom utan även förnedrat honom och sparkat på honom precis innan hängningen. Någon har naturligtvis också filmat det så nu finns det ute på nätet för allmän betittning.
36
Tror du att alla människor som mist någon bara får frid om förövaren avrättas , eller gäller det bara Saddam?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
kommentar till CarlS o AndersE bl.a. Det är alltid svårt att prata om Koranen och vad som står däri och vilka som tolkat vad, i.o.m. att det finns minst 7 varianter/grundtolkningar av "det enda rätta ordet". Och att alla olika mullor, imamer, påvar, ärkebiskopar osv… har alltid sin egen personliga agenda och utfärdar sharialagar o fatwor efter eget tycke o smak…
kommentar till dödsstraffet: jag tror knappast att familjen till offer får frid, bara för en dödsdom eller avrättning. Det är bara en liten del i sorgeprocessen att få veta vad som hänt, och få det bevisat… sen är det tiden som är det viktigaste, att man får tänka utan att grubbla över vad som hände…
att vilja se nån död för att något (stort som litet) elakt, djävulskt ont har skett, är bara rent hämndlystet och kan bli sagt av ilska i stunden. Varje person som dör har familj o vänner, som kanske kan få för sig att hämnas… och så är kretsloppet igång, the downward spiral…
Att säga att man inte behöver rättegång, utan att man vet ändå vem som är skyldig… ;) det liknar väl nästan chefredaktörerna i Expr. o Aftonbl. ? se tråden Media-etik: http://politik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f2a0cbe2-ee7f-420d-b4a6-b86fe874f8cd

Livstid i fängelse så lider man mer, dödstraff var för lite
Något jag alltid häpnar över i argumentationen mot dödsstraff är att samma människor som säger att dödsstraffet är inhumant, fortsätter med att säga 'dessutom lider man mer av fängelsestraff'.
Motsägelse, någon?
Jag tror för övrigt inte att någon som tar religion på allvar någonsin begår brott 'i guds namn'. De som säger så använder religionen som en ursäkt utan att ha något religiöst intresse. Ungefär som många 'muslimer' just nu - frustrerade av fattigdom, fördomar och maktlöshet - värvas till terrorism.
Jag kanske är naiv.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#41 Nej. Du är inte naiv. Det är du som är sund och världen som är galen.
//Pernilla
# 41 Håller med Pernilla, du är inte naiv. Tror precis som dig att man använder sig av religionen som en ursäkt. Eller så tror jag att man fanatiskt följer varje ord eller rättare sagt det som man själv kan leva upp till och skippar resten.
Jag tycker att han borde ha fått livstids fängelse på grund av att jag inte ser något annat alternativ. Vad annars göra? Jag är helt emot dödsstraff. Däremot så tycker jag att mänskliga rättigheter ska gälla även för en livstidsdömd dvs. att man får vård, för en människa som begår sådana hemskheter är inte frisk och sund.
Det är en sjuk och galen värld! En viss Donald Rumsfield var tjenis, tjenis med Saddam och gav och sålde tonvis med vapen till Saddam innan denne blev fiende. Man kan ju undra lite över USA:s inblandning i att dödsstraffet verkställdes så fort. Det gick undan minst sagt!
# 8 Vi förespråkar också vapen både sossarna och alliansen! Vi har exporterat och stött Bush i Irakkriget!!!! Vilka hycklare VI är!

43
Klart vi är hycklare vi med. Sverige är väl knappast kännt för att stå för sin åsikt, eller hur? Se bara hur vi gjorde under andra värdskriget. Smugglade tyskar över till Finland.
Jag bor nära Ravlunda skjutfält. I veckor i sträck känner jag hur marken skakar , det mullrar och skjuts. Och för varje gång jag hör det tänker jag på att nån kunde fått en sjuksyster till, eller en lärobok eller kanske fått vägen fixad. Här går pengarna verkligen upp i rök. Och med tanke på alla allinasfolk lär jag väl bli lynchad för att jag anser att försvaret får aldeles för mycket pengar. Tillverkning och export av vapen kan aldrig leda till en bättre värld.
Att man skulle bli en lyckligare människa för att man fått en annan dödad tror jag inte på.
Problemet är väl vad man ska göra med männikskor där vård inte hjälper. Jag tror ingen normal människa skulle orka leva med sig själv om man begått de grymheter som Saddam gjort.
#44 "Smugglade tyskar över till Finland"
??? De transiterades genom Sverige, dvs fick åka tåg. Det var ingen "smuggling".
"Tillverkning och export av vapen kan aldrig leda till en bättre värld."
Om inte USA hade haft förmågan att tillverka vapen och viljan att använda dem hade du levt i "tredje riket" nu. Bättre värld?
Vi har lyckats hålla Sverige utanför krig i snart 200 år. Vi har under stor del av denna tid haft en mycket stark försvarsmakt. Det finns en rad andra länder i Europa som inte haft den försvarsmakten, utan istället befunnit sig i krig, förlorat, fått massor av människor dödade och sedan levt under förtryck.
Jag är väldigt glad över att pascifister inte styrt Sverige.

#45 Jag instämmer i stort i det du skriver, Anders, men jag vidhåller att jag tror på nedrustning generellt (alltså inte bara på nationell nivå). Sedan är frågan hur vi ska göra för att komma dit.
//Pernilla
Ja, generell nedrustning som en följd av globala avtal är fantastisk och kan leda till avspänning och ökade möjligheter till fred.
Men jag vidhåller att en ensidig svensk nedrustning som inte tar hänsyn till omvärldsfaktorer är såväl naiv som farlig.

45
Om inte tyskland hade tillverkat några vapen från början had det inte blivt något krig alls. … det tycker jag hade varit en bättre värld.
Om värden styrts av pascifiset hade vi inte haft några krig alls.
#48 Helt rätt - kan du alltså få alla andra länder att ta bort sina vapen så lovar jag att stödja nedrustning i Sverige.
Annars tycker jag att argument av typen "om inte" är rätt ointressanta.
Det finns ett stort antal andra "om" som är betydligt mer intressanta om man vill analysera varför Tyskland började kriga. För om du tror att deras vapen var huvudskälet får du nog tänka om…

49
Det fanns säkert hundratals skäl till att Tysklan startade krig. Men faktum är ju att utan vapen blir det inga krig.
Varför inte föregå med gott exempel och börja på hemmaplan? Om alla vill att någon annan ska börja lär ju inget hända. Och som du säger har Sverige inte varit i krig på 200 år så, så jäkla intressanta lär vi ju inte vara att det kommer att stå länder på kö för att invadera oss om vi gör oss av med lite vapen, eller hur?
"Om inte USA hade haft förmågan att tillverka vapen och viljan att använda dem hade du levt i "tredje riket" nu. Bättre värld?"
# 49 Varför ska vi vänta på att andra länder börjar? Kommer någon att börja om vi tänker så. Tror du inte att det skulle fungera om man ersatte värnplikten med en frivillig värntjänst. Vi kunde arbeta för internationella överenskommelser i frågor som rör nedrustning.
Vi kan upphöra med export av vapen för att visa på hur vansinnigt det är och stå bakom FN:s målsättning som är allmän och total militär avrustning. Tror inte att vi blir nerbombade eller att terrorister ger sig på oss. Terrorister vill ju tvärtemot hämnas att vi förser andra med vapen! Om vi går i spetsen för fred så verkar det väl mer logiskt att andra tar efter.
#50 och 51 Ni menar på fullt allvar att Storbritannien och USA skulle ha avrustat på 1930-talet. För att föregå med gott exempel…
Och att bästa sättet att hantera terrorister är att avskaffa säkerhetskontroler - för att visa att vi litar på dem, eller?
Jag kallar era åsikter naiva och farliga.

52
Så du tycker bara alla ska skaffa sig mer och mer vapen, farligare och farligare vapen? Den som har mest vinner? Vart tror du det leder?
# 52 Jag kallar dina åsikter fega och naiva eftersom de inte på något vis vill förändra något! Terrorister är något vi skapar genom orättvisor och ett orättvist ekonomiskt system som gynnar ett fåtal människor. Det går inte att sätta en stämpel i pannan på folk ond eller god om det vore så lätt!
#52 Ska man vara ärlig så hade både England och USA gjort en form av nedrustning unde mellankrigstiden, mellan första och andra världskriget. Engelsmännen hade inte mycket att försvara sig med när kriget bröt ut. RAF bestod mest av gamla Tiger Moth och annat överbliver sedan 1:a världskriget.
USA hade inte heller mycket nytt att komma med. Båda länderna hade dock en stark industri och kunde snabbt lägga om sin produktion till militär. Utvecklingen gick snabbt under krigsåren och man lyckades få fram moderna plan, typ Spitfire, Mustang och Hurricane på rekordfart.
Tyvärr är det så att inget sporrar produktutveckling så som krig.
Mvh Bengan

Appropå dödsstraff så tar ju inte ens fn´s nye generalsekreterare avstånd från det längre. Vad är det för värld vi är på väg till nu?
#56 Det där har media fått om bakfoten. FN uttalade sig senast i lördags emot dödsstraff. Nu när den nytillsatte snubben frågats ut så har han kommenterat det mesta journalisterna frågat om, utom just hur man generellt ställer sig till dödsstraff.
Alltså har han varken kommenterat, jakat, nekat eller bekräftat vad han tycker i frågan.
Det kommer säkert en rättelse snart, när han o hans press-sekreterare blir varma i kläderna.

57
Aha.. för de sa det nyss för två sekunder sedan på tv. Hoppas verkligen det är fel!
#53 Det har jag inte sagt. Jag har aldrig uppfattat Sverige som en kapprustarnation.
#54 Du får gärna kalla mig feg, men inte förändringsovillig… Det finns betydligt effektivare och tryggare sätt att åpstadkomma fred på än ensidig avrustning i en krigisk värld.
#55 Det var ju en historiebeskrivning jag inte ställer upp riktigt på…

Har inte läst alla inlägg, måste bara säga att jag gillar inte dödstraff. Känns så "djuriskt" på något sättn, eller inhumant snarare (om man kan säga så?). Och så finns det inspelat också, så folk kan ju ladda ner filmen har jag för mig?
Såg iaf innan han blev hängd, tyckte det var jättesorgligt. Han var helt nollställd i ansiktet, visade inga känslor. Dock stannade filmen när dom la snaran runt halsen. Detta visades på Tv på CSN. Sånt är ju också bara fruktansvärt tycker jag
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#59 Vad hade de allierade i vepen väg vid krigsutbrottet 1939, det vill jag veta eftersom du har en annan historia.. De hade ju inte nedrustat, men det hade inte hänt så mycket nytt under mellankrigstiden.
Mvh Bengan
#61 ;-) Ja, "mest Tiger Moth" är ju direkt fel, liksom "överblivet från WWI". Visst fanns det en del Gloster Gladiator och annat, men det är ju inte samma sak. Såväl Spitfire och Hurricane fanns 1939. Det hade ju hänt otroligt mycket under mellankrigstiden.
Visst underskattade man behovet av upprustning, men din bild i #55 är inte riktig.
Lite fakta om vapenindustrin USA/England under andra världskriget.
Curtis P40 Föregångare till P51 mustang premiärflög i Oktober 1938
P51 Mustang premiärflög 26/10 1940
Hawker Hurricane mk1 första flygning 1935- Aktiv tjänst från 1939.
Spitfire, någongång 1939.
#62, de Engelska planen fanns före 39 men inte i aktiv tjänst och inte i något större antal. P51 Mustang från USA fanns inte alls, utan den flög 1940. Curtis P40 fanns i cirka 500 ex, men det inkluderar även de ex som gick till forna sovjet. Den kärran var dessutom inte i klass med luftwaffes material.
Mvh Bengan
#63 Duktigt - då kan du säkert plocka fram uppgifter som visar att Tiger Moth inte var ett stridsflygplan, och att WWI-maskinerna var pensionerade (med undantag av någon enstaka Avro 504 möjligen…)
;-)

Hmmm… lite off topic här? :)

Jag tycker inte det är rätt att fira att en människa är död, men Saddam är inte värd att sörjas heller. Jag hatar honom, och jag hoppas han brinner i helvetet.
Men jag tycker inte man skulle avrätta honom, gud dödar, inte vi. Sen så dödade vi honom därför att han hade dödat människor, och därför skulle han avrättas, därför att han hade dödat andra. Men vi gör ju samma sak då, vi dödar ju han då. När vi tycker det är fel att han dödade andra ska vi ju inte döda honom. Det är fel att döda.
Vi kunde väl ha fängslat honom - livstid, såklart.