Politik iFokus

Politik

Etikettjämställdhet
Läst 2096 ggr
Lizzie
0

Utanförskap

Jag reagera på att vår nya stadsminister har utsett en hel grupp av mäniskorna i Svreige, till att tillhöra utanförskap(sfolket).

Därför vill jag ställa frågan?

Utanförskap =

Svarar med vad du tänker på när du läser ordet.

Vill gärna veta er åsikt

Milla
0

mobbad

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ida
0

Utanför gemenskapen.

AndersE
0

Utestängd från en normal tillvaro.

Jag tycker Reinfeldt pekar på något viktigt med det ordet. Det normala för en människa är att bidra med sitt arbete. När man organiserar samhället så att färre och färre får känna att man bidrar - då är det fel. Det är ingen ursäkt att man genom bidrag ser till att dessa människor överlever - de är ändå i utanförskap.

Jag tycker att det är skrämmande med en värld där en liten elit ska jobba och försörja en nation. Omöjligt och skrämmande. Jag tror att man mår bra av att känna att man är med…

Sedan är det en annan sak att det inte är så lätt att få bort all utanförskap - men det känns väldigt skönt att ha en regering som åtminstone arbetar med det målet.

jen
0

första tanken för mig är att utanförskap är de människor som inte har någon form av inkomst alls. tex många uteliggare. eller andra som inte har en spänn att leva på som tvingas gå till socialen för att få pengar till mat.

Lizzie
0

Tack för era åsikter

Till Anders E vill jag svara,

Alla är inte höginkomsttagare många arbetar hårt särskilt innom våra vårdyrke och har inte råd med privata försäkrina, när denna grupp blir sjuk hamnar de i UTANFÖRSKAP så gör även arbetslösa utan högre utbildning de som arbetar deltid. Är det rätt att denna grupp ska få det ännu sämre för att de bättre bemedlade ska tjäna mer.

Jag anser att ordet utanförskap är ett diskrimerande ord för dessa mäniskor.

Borde man inte istället säga ,alla ska vara med i gemenskapen

Att det inte ett gemensamt mål att alla ska bidraga till ett bättre samhälle med arbete och bra omsorg.

Håller mig här tillsvidare.

Bojkotta ordet UTANFÖRSKAP våra politiker måste tänka på alla mäniskor ingen ska behöva känna sig som en Utanför(s) medborgare.

AndersE
0

#5 Var har du fått det ifrån? Självklart måste man inte vara höginkomsttagare!!

Att bli sjuk är inte att hamna i utanförskap. Det är det däremot om man sjukskriver någon som skulle kunnat arbeta.

Är det rätt att få det sämre för att man blir sjuk? Ja, jag tror det är mycket viktigt att det är tydligt att arbete lönar sig. Dessutom har man som regel betydligt lägre omkostnader om man inte arbetar så en inkomstsänkning är fullt rimlig.

Utanförskap är inte ett skällsord. Det är ett upprättande. Ett tydliggörande av att det inte är OK för samhället att säga att man inte har behov av stora grupper. ALLA ska vara med - bra slogan använd av fel grupp…

Jag tycker det vore mycket bättre att bojkotta själva utanförskapen än ordet. Att sticka huvudet i sanden hjälper inte. Ty det är ett faktum att väldigt många människor inte får chansen att känna att de är viktiga. Och inte får kännna att det de kan bidra med värderas - så mycket att deras bidragande leder till att de själva kan få ett bättre liv.

CarlS
0

Tänker på Romerna. Men det börjar förhoppningsvis ske en liten förbättring för dem nu..

Men det finns ju många som hamnar under den beteckningen egentligen…

Som när frugan har symöte. Känner mig utanför då..:)

Lizzie
0

Tack Carl

Jag tror att du förstår vad jag menar, det är ordet som är negativt och bör inte användas av våra folkvalda.

Tänker på, född utanför äktenskapet, som våra präste använde i kyrkoböckerna, hur många barn fick inte lida när de kallades OÄKTA och inte fick vara med i gemenskapen utan hånades och många gåner slagna av både lärare=samhellet och "äkta"barn.

Känner mig utanför på grund av att jag är synskadad, tillhör jag då de som stå UTANFÖR samhället och gemenskapen?

AndersE
0

#7 Om man är utanför pga att man tillhör romerna - då är det väl diskriminering?

#8 Förstår jag dig rätt att du bara hängt upp dig på ordet? Men att du förstår innebörden - att sossarna har sagt till tusentals människor att de inte behövs i samhället, men att alliansen nu istället berättar att dessa tusentals människor är viktiga - och att man tänker belöna det de kan bidra med.

Det är möjligt att du är utanför pga synskada. Att du är här och skriver tycker jag är ett bevis för att du är långt ifrån oförmögen. Du kan alltså hjälpa någon annan människa med någonting.

Jag läser i din beskrivning och ser att du absolut inte är utanför. Du bidrar uppenbart med mycket som kan glädja andra. Det innebär att du är med och skapar den välfärd vi alla behöver.

jen
1

#9 när sa sossarna att man som sjuk ej behövs?

och på vilket sätt berättar alliansen att dessa personer är viktiga?genom att skära ner deras ekonomi?

AndersE
0

#10 Under (s)tyret har man gömt undan mycket arbetslöshet med sjukskrivning och förtidspensionering. Människor som är arbetsföra har alltså inte fått ett arbete utan "förpassats" och stämpeln "icke behövd" kan anas…

Att arbete är viktigt berättar alliansen genom att sänka skatten för de som arbetar.

Idag skriver HD om att alliansen ser positivt på enmansutredaren Sture Korpis många förslag för att göra det lönsammare att välja jobb än att välja socialbidrag.

Länk till artikeln

CarlS
0

Hehe, du ska alltid vränga till orden. Men om man är diskriminerad är man inte "utanför" då?

AndersE
0

#12 Jag tror den här strängen diskuterar ordet utanförskap som främst Reinfeldt använde i valrörelsen, och vad han menade med ordet.

Jag uppfattade inte att han med "utanförskap" menade människor som diskrimineras.

Lizzie
0

God morgon

Har nu samlat in lite tolkningar på ordet utanförskap.

De flesta tolkar ordet utanförskap negativt

Sammanfattar jag det står det för: Mäniskor utanför samhllets normer och gemenskap.

Så nu undrar jag vad våra valda politiker tänker göra för att dessa ska kunna komma in i samhellet.

Jag vill tilllägga att det är inte bidrag som jag tänker mig.

Utan hur utaförskapsfolket ska kunna bli innanförfolk.

Anders

Jag förstår vilken politik du står för, men även innom den politiken kan det finnas personer som inte bara tänker på sig själva,utan att behöva stämplas som sosse.

Kanske något du ska tänka på när du skriver här.

Ida
0

#14 Ett av de absolut bästa förlagen från Alliansen tycker jag har varit nystarsjobben. Det är en konkret åtgärd för att öka möjligheterna för människor i "utanförskap" - för dem som står längst ifrån arbetsmarknaden (långtidsarbetslösa, långtidssjukskrivna). Genom att erbjuda arbetsgivare att inte betala arbetsgivaravgifter under lika lång tid som dessa människor stått utanför arbetsmarkanden tror och hoppas jag på att dessa kommer att prioriteras i större utsträckning vid rekrytering.

AndersE
0

#14 Vem är det jag "stämplat som sosse"?

Annette
0

Är det rätt att få det sämre för att man blir sjuk? Ja, jag tror det är mycket viktigt att det är tydligt att arbete lönar sig. Dessutom har man som regel betydligt lägre omkostnader om man inte arbetar så en inkomstsänkning är fullt rimlig.

Detta blir jag ledsen av att läsa! Vem som helst kan få sjukdomar som gör att man inte kan arbeta, hur gärna man än vill. Sjukdomar som gör att man får högre omkostnader med tex kost och resor. Skall man straffas för det genom lägre sjukersättning? Jag tror nog att det är tillräckligt svårt att klara sig på 80% av sin lön om man blir sjuk. Även då behöver man tak över huvudet, mat, ungarna växer osv. Jag vet också att det finns fuskare, men att låta ovanstående personer betala för fusket tycker jag är orättvist.

AndersE
0

#17 De individuella situationerna kan variera mycket, men generellt tror jag att man har betydligt högre utgifter om man jobbar än om man är hemma.

• resor
  • mat
  • kläder
  • dagis/fritids

Jag har läst om flera som utnyttjat friåret som sagt samma sak. Trots att man haft sämre "lön" när man varit ledig har ekonomin varit bättre. Man har sparat på resor, klarat av saker som man annars fått leja bort, kunnat baka och laga mat osv.

Annette
1

#18. Är du sjuk är det inte säkert att du ens orkar ta hand om dina barn, så dagis/fritidsavgift är inte säkert man slipper ändå.
Man kanske inte orkar laga så mycket mat, utan köper halvfabrikat, det är dyrt.
Resor till och från behandlingar och sjukhus kostar. Så det enda i ditt exempel som kanske blir billigare är kläder.

Dessutom går det inte att jämföra ett friår med att vara sjuk. Är du sjuk så är det inte säkert att du vare sig klarar av att baka eller laga trasiga grejer själv.

Allt är inte svart eller vitt, det finns olika kulörer av grått också.

AndersE
0

#19 Absolut - det var det jag inledde #18 med…

Ida
0

#17 Jag tror inte AndersE menar att man ska få ännu lägre ersättning som sjukskriven, men att skillnaden mellan att vara sjukskriven (80% av tidigare lön) mot 100% lön är fullt motiverad.

Samma sak gäller a-kassa, men där tycker jag faktiskt att det är rätt att även sätt mer press ju längre tiden går. Man har rätt till 80% de 200 första dagarna, men efter det får man utöka sitt sökande på olika sätt - annars minskar det till 65%.

Lizzie
0

Hej

Jag har inte följt med på ett tag.

Ser att ni diskuterar sjukersättning och fusk.

Jag tycker det är bra att man drar åt och har bättre kontroll på de som är sjukskrivna, men jag tycker att ersättningen ska vara 80% av lönen inte sänkas, det drabbar de hårt som är svårt sjuka och inte kan komma tillbaka till arbetslivet så snbbt.

Även de kan ha lån och amoteringa som måste betalas.

Arbetslöskassan tycker jag är bra att den sänks, om det finns arbete som vi nu är lovade.

De som står utanför hemlösa ,psykiskt sjuka ,missbrukare osv.  är en samhällsfråga.

som alla måste hjälpas åt att åtgärda, även de har mänskliga rättigheter.

Nu till en het potatis

Bör alla som kommer till vårt land som invadrare få bidrag och hur länge

Ida
0

#22 Hur menar du nu?

Ska försöka svara på din fråga: Nej, alla bör inte få bidrag. De som behöver hjälp på olika sätt för att ta sig in i det svenska samhället ska givetvis få hjälp med det, men det kallar inte jag bidrag.

AndersE
0

#22 Jag värderar människor efter hur de beter sig, inte utefter hudfärg eller födelseort.

precis
0

Jag har läst denna tråd flera gånger utan att kommentera.
För jag tycker att den är lite skev.
Man kan inte bara koncentrera sig på den utsatte och "bestämma" att den numer ska betraktas som "inne i samhället".
Ett utanförskap hänger oftast på att de andra som redan är på insidan, av olika anledningar inte släpper in dom nya.
Man flyttar ifrån kvarteret om man kan, när det blir fler o fler nya, okända. Det är så gettofieringen av höghusområden sker, det beror inte på den dåliga ursäkten att "utsocknes bara tar över".
Ni känner väl också till fenomenet som Fredrik Lindström tog upp i "världens modernaste land": om man är på väg ut i trapphuset och hör steg i trappan, så stänger man dörren igen. och står o väntar tills det är "säkert" att gå ut utan att behöva möta nån granne.

Så man kan inte bara "göra" (integrera) de som är utanför om de på insidan inte vill eller orkar eller bryr sig.

Och återigen så vill jag säga att a-kassan är ett kort tillfälligt skyddsnät, inte något man ska leva på år efter år. De som har jobb och har svårt att få ekonomin att gå ihop borde få gratis förebyggande rådgivning, så att de har råd att spara långsiktigt "for a rainy day".
Jag kan ställa upp gratis och svarar gärna på frågor och hjälper till med skuldsanering, typ TV:s "Lyxfällan"… men, vänta lite här nu… det finns ju redan gratis konsumentupplysning och rådgivning i nästan alla kommuner och på alla bankkontor och försäkringsbolag.

Engla
0

Utanförskap för mig är att inte vara delaktig eller integrerad i samhället.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Stravaganza
0

Utanför gemenskapen. Man är inte delaktig.

Johanna
0

mobbad, att inte vara delaktig.