Saddams dom
Iraks forne diktator fick igår sin dom gällande tidigare förbrytelser mot mänskligheten. Dessa stod dock enbart för en del av alla hemskheter han styrt över, men ändå dömdes han till döden.
Personligen är jag kluven inför domen, eftersom jag principiellt är emot dödsstraff. Samtidigt var han en fruktansvärd diktator som har många tusen liv på sitt samvete och att det därmed inte vore mer än rätt åt honom.
Vad tycker ni, vad bör bli Saddams straff för allt lidande han orsakat under sin tid som diktator?
Livstid fängelse. Dödsstraff är ett straff för familj, släkt och vänner.
Vänliga hälsningar
Niklas
ska jag vara ärlig så tycker jag dödstraff är för milt för en sådan person som har orsakat så mycket lidande…
livstids fängelse vore bättre så han kan få lida lite
Dödsstraff är ju tveksamt i en sann demokrati…eller borde vi ha det i Sverige…fast vi är väl heller ingen sann demokrati???
Annars är det ju sorgligt hur gamla människor behandlas inte bara i Sverige utan även i andra länder som t.ex. Sadam, Pinochet, Mugabe och andra…mer respekt för äldre människor är väl det minsta man kan begära i en vördnadsfull värld….
mvh
Bertil

Jag håller med #1 och jag är personligen helt emot dödstraff, sen finns det ju en fördel om han lever kvar och kan förhöras om fler dåd. Han kanske kan ge en nyckel som kan förhindra vad som skett iallafall förstå hur en regim kan bli så grym

Är emot dödsstraff. Tror Saddam gör mer nytta i ett fängelse. Skicka dit psykologer, historiker m.m. och analysera honom så kanske vi lär oss något för framtiden.
Oskar
Jag är helt emot dödsstraff. I Saddams fall så är ju risken dessutom väldigt stor att han hos en del grupper blir martyr. Han ropade under rättegången länge leve Irak! Länge leve det irakiska folket Gud är större än ockupanten…
Livstids fängelse förtjänar han anser jag.
Är principiellt emot dödsstraff, men det här känns väl inte som det dödsstraff (av alla som utdöms i världen) jag kommer att engagera mig mest i…
Frågorna är väl vilken effekt man uppnår? Blir han martyr? Kommer drömmen om att återinsätta honom leva längre om han får leva? Vad ger största avskräckningseffekt på andra?
Vad är alternativet - lyxfängelse i Sverige, eller vatten och bröd i Irak?
Jag gissar att ett dödsstraff fyller en funktion för alla de som drabbats. Att se straffet verkställas kanske underlättar processen att gå vidare?
Jag tror att det allra "bästa" vore ett livstids fängelsestraff - i Irak. Där får han stå ut under resten av sitt liv och förhoppningsvis inte ses som martyr. De som drabbats får upprättelse i och med att han förhoppningsvis får se sitt Irak återuppbyggas - men nu som demokrati, utanför fägelsets väggar.
Jag hörde ett bra argument emot dödsstraff.
Många anklagelser emot honom kommer inte att hinna tas upp, men om han får leva kan man fortsätta ta upp sådant - för många drabbade kan hans överlevnad möjliggöra processer och någon form av upprättelse.
Jag hoppas att han ställs inför rätta för alla grymheter han ligger bakom. Jag hoppas också att de låser in honom på vatten och bröd på en osmaklig plats i resten av hans liv. Ska de promt ta dö på honom får de i så fall göra det efter att alla anklagelser mot honom tagits upp i domstol.

Jag tycker det är typiskt västvärldens dubbelmoral att fördöma barbari när andra utför det, men när man själv utmäter ett dödsstraff ser man det bara som berättigat.
Nä tvi vale. Självklart ska karl'n straffas, självklart ska vi hålla'n bakom lås och bom, men att förfalla till samma primitiva tänk tycker jag är uselt.
Är mänskolivet okränkbart så är det.
//Pernilla
#11 Dubbelmoral i sin allra värsta skepnad kan man lugnt säga. Jag förstår faktiskt inte hur USA som är så utvecklat på många sätt fortfarande på sina håll tillåter och använder sig av dödsstraff! Det är helt otroligt.
Risken med livstids fängelse är ju att han då kan komma att rymma och återuppta sitt tyranniska och satanistiska verk. Han har ju fortfarande massor av anhängare som dyrkar honom som en Gud!
Men visst, dödsstraff är för lindrigt…
//CarlS

Jag tycker han skulle få livstid fängelse. Med vakter utanför fängelset dygnet runt, så att han inte kan rymma.
Men fängelse straff är ju för milt för honom, allt han har gjort.. Många i min släkt har lidit på grund av den jäveln.
Har precis läst färdigt boken I skuggan av Saddam. Mkt bra bok om hur det var att leva i närheten av Saddam.
Sara

Jag har inte läst den, men mamma har berättat hur det var att leva i närheten av honom.
Jag håller med #1. Att dö är inget straff för den som dör. Det känns inte.
Att leva och tvingas möta dom som man behandlat fel, att tvingas skämmas och ha dåligt samvete - det är ett bra straff.
Inför stupstocken! :D

''Att dö är inget straff för den som dör. Det känns inte.''
Det kanske inte känns på det sättet du menar, men det gör säkert ont. xD