Skolavslutning
Ska man hålla skolavslutningen i kyrkan eller ej?
Jag tycker definitivt att de som vill ska få det. Många är ju kristna i Sverige.
Dessutom är det så mysigt att avsluta i kyrkan :D
Vi har alltid avslutningen i Kyrkan men jag tror ingen egentligen bryr sig då väldigt få är kristna tror jag. Förstår faktiskt inte riktigt vitsen men att köra in alla i kyrkan även om man är så långt ifrån kristen man kan komma? "Det är ju fint" brukar dom svara.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tja, jag är väl en av dem som inte gillar kyrkan. Föredrar att vara ute i naturen isåfall. :) Min erfarenhet är att man mest går till kyrkan för att höra prästen och då är det definitivt en religiös grej.
Visst kan man vara i kyrkan för att byggnaden är vacker men då ska det vara utan präst isåfall och utan bibel.
Det bör vara upp till varje skola att besluta tycker jag. För en del passar det bättre, andra sämre.

#4. Ja, ungefär så som du skriver tänkte jag när jag läste genom inläggen.
#3. Inte har det väl alltid firats skolavslutning i kyrkan? Jag har aldrig varit med om det. Vi firade alltid i Aulan i skolan genom alla åren och så gjorde alla andra klasser också. Första gången jag var med på en skolavslutning i kyrkan var när min son gick i skolan. Tror det var när han gick i 5:an och framåt. Det var på 80-talet.
Inte heller sjöng vi Nationalsången utan vi sjöng Den blomstertid.

Att kyrkorna är de samlingsplatser där det råkar få plats alla som vill komma på avslutningarna är nog ganska logiskt, men å andra sidan - vad sjutton har religionen att göra på en skolavslutning överhuvudtaget?
Näe, traditionstyngden duger inte till här - bort, bort, bort. I nödfall så förstår jag att lokalfrågan kan väga över men generellt då vi lever i en sekulariserad stat så anser jag att det är felaktigt - precis lika principiellt felaktigt som att mängder av religiösa högtider är statligt sanktionerade helgdagar - även om jag dock inte tackar nej till lite extra ledighet…
//Zac
Nej, det stämmer nog. Men min generation gjorde nog det oftare i kyrkan. Själv har jag alltid firat avslutningarna i kyrkan där vi också sjöng "Den blomstertid som kommer"
Vet inte men antar att många tycker att det är "Lite högtidligare" att ha avslutningen i kyrkan. Åtminstone tycker jag det. Och vad är det för fel att ha det lite högtidligt?
Men det är fint att hålla avslutningen i Guds fria natur också om det bara är möjligt. 
//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se
Den blomstertid som kommer är en psalm och ska religionen bort ur skolan så får man väl ta bort psalmen oxå?
Sara
Här är det olika, ena skolan avslutar i kyrkan, den andra i idrottshallen. Skolorna får helt enkelt inte rum båda två.
Sedan är det gymnasiet och de har kyrkan också..
Jag har både haft avslutning i idrottshall och kyrka…båda fungerade bra:)
De gånger jag varit i kyrkan på avslutning, nu 3 gånger i gymnasiet, så har vi inte sjungit någon blomstertid som kommer. Vi har sjungit psalmer ur boken, ofta sådana jag inte känner igen med lite heligare budskap, och det gillar jag inte riktigt..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Så länge alla i klassen tycker det är ok så är det väl ok att fira i kyrkan. Men om någon inte känner sig bekväm med det så ska man självklart byta lokal.
Personligen gillar jag kyrkan som lokal. Går ju inte att förneka att kyrkan spelat en stor roll historiskt sett så att utnyttja lokalen tycker jag man kan göra utan att vara religiös. Dock vill jag helst inte se präster, bibelcitat och liknande på en skolavslutning.
Och det finns för övrigt många andra lokaler som är högtidliga och där det skulle passa fint att ha skolavslutning. Teatrar, biografer, museer m.m….
Oskar
Jag tycker också att kyrkan är en högtidlig plats, men som sagt, det ska varje skola för sig få bestämma. Jag skulle lika gärna kunna hålla till i en moské eller synagoga, för jag tror ändå inte att det är anknytningen till kristendomen som är det viktiga, utan en stämningsfull lokal.
Som sagt, "Den blomstertid nu kommer" är en psalm, så det bör ju vara känsligare än nationalsången om man är en mångkulturell skola. Fast å andra sidan har jag aldrig varit med om att vi sjungit nationalsången på skolavslutningen, det gör man väl i så fall på nationaldagen.

Yngsta barnet firar skolavslutning i en syrisk-ortodox kyrka sedan förra året - äntligen trodde jag vi skulle slippa den träiga prästen från svenska kyrkan. Men tror ni inte han ändå skall vara där och dra sina liknelser och välsigna oss alla! Vi kunde väl få höra på den syrisk-ortodoxa prästen i hans (hennes?) egen kyrka??
När jag gick i skolan var vi i kyrkan flera ggr/termin, till påsk och jul och skolavslutning. Och skulle be fader vår unisont…
Av förståeliga skäl vill prästerna inte släppa till lokalerna utan att få predika lite men jag vill inte höra på predikan! Speciellt inte av den torra prästen jag hört nu i 8 år.
Tror du att du skulle få ha avslutning i en moské eller i en synagoga? De är nog bara till för muslimer respektive judar men jag kan ha fel…
Tycker inte heller att det är lämpligt att hålla en "torr" predikan på en skolavslutning kanske. Men en kort liten välsignelse är aldrig fel…:)
//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se
Jag tycker att man ska vara i kyrkan. Jag är ateist men tycker att kyrkor är jättemysiga och kopplar ihop det med skolavslutningar. Dock ska man undvika predikande präster. Antingen ska det vara någon som pratar lite allmänt om moral och etik (som faktiskt religion handlar om) och inte prata såsom de flesta. (förutsätter att alla är kristna eller försöker frälsa folk) eller så ska det inte vara någon präst alls som pratar.
KickanW, vi kristna kan inte frälsa någon. Det kan bara Gud…
//CarlS

#15. Rätt så, men ibland undrar man faktiskt. Finns de som säger sig vara kristna och agerar som om de högste "chef" och gör en massa saker i Guds namn.
För mig spelar det ingen roll var man har skolavslutningen. Behöver inte alls vara i en kyrka. Stämning får man ändå. Alla är ju rätt glada just den dagen då man slipper skolan under hela sommaren :).
Jag är inte troende så jag blev bara grinig när jag blev iväg tvingad till kyrkan inför jul, påsk och på avslutningen när jag gick i skolan. Tycker faktiskt det är lite påtvingad religion när en präst står och snackar gud.
Dessutom lär en välsignelse mer eller mindre inte hjälpa mig ändå även om det skulle finnas en gud. 
Sara

Vår skola har varit i kyrkan i alla år. Prästen håller ett kort tal, ingen predikan alls. Jag tycker gott man kan vara i kyrkan, de som inte tycker om det får väl avstå från att gå med dit då. På vår skola följer dock alla med till kyrkan. Jag tycker inte man behöver göra allt så himla internationellt utan man skall bevara svenska traditioner man trivs med.

Att prata om etik och moral på skolavslutningen är bra! Men det har ju inget med religion att göra. Och tror barn inte direkt lyssnar på när prästen drar moralkakor från Bibeln…fler skulle nog lyssna om någon förälder/lärare sa några visa ord.
Problemet med att ha alltför mycket religion/kyrkor/präster i samband med skolavslutningar och liknande är ju att barnen indoktrineras. När det är positiva saker som skolavslutningar, ja då går man till kyrkan. Och när det ska pratas moral och etik, ja då är det prästen som pratar. Kyrkan har ju en egen agenda och är långt i från neutrala och bör inte få ensamrätt på etik och moral.
Oskar
Men nog lär väl de tio budorden oss mycket om etik och moral? Så visst har det med religion att göra. Utan kristenheten, etik och moral skulle samhället falla tillbaka till grottmännens tid….
Sedan tror jag att nya testamentet har mycket att lära människor och ungdomar oavsett om de är kristna eller inte…
Håller med #19. Om man absolut inte kan tänka sig att ha skolavslutningen i en kyrka får väl låta bli att gå dit…
//CarlS

#21 Jodå visst jobbar även religionen med etik och moral. Men religion ÄR inte etik och moral. Om barnen indoktrineras att tro att religionen är den enda som lär ut etik och moral så blir det farligt.
Och håller med dig om att utan etik och moral så blir vi åter grottmänniskor. Men håller inte med dig om att vi skulle bli grottmänniskor om vi skippade religionen.
Oskar

Jo, etik och moral är inte strikt ™ kristendomen om man säger så… Dessutom så finns det gott om religioner som ser sig själva som etik och moralens väktare…
#20 - håller med - om det nu av någon outgrundlig anledning absolut skall mässas om etik och moral på skolavslutningen så ta dit en f d missbrukare eller brottsoffer så lyssnar nog barnen. Men prästen skall fulbort!
//Zac

Bara för det står en präst längst fram betyder inte det att det mässas. Våra präster anpassar sitt prat efter målgrupp. Har aldrig varit med om att det mässas om etik och moral på våra skolavslutningar, det brukar handla om betydligt positaivare saker då.
Ni som är så emot att vara i kyrkan på skolavslutningar, vet ni hur det går till egentligen, eller förutsätter ni bara att det mässas och pådyvlas religion?
Sveriges lagar är i princip kommna ur de tio budorden men att man inte ska döda eller stjäla anser jag ju inte har det minsta med gud att göra.
Alla har dessutom rätt att vara med på avslutningen så istället för att en del inte kommer på avslutningen så borde avslutningen flyttas till ett neutralt ställe.
Vad har egentligen skolavslutningen med gud och kristendomen att göra idag?
Sara

#24 Varför en präst? Varför inte en brandman eller en dörrförsäljare?
Då vi sedan länge är ett sekulariserat samhälle, speciellt sedan årsskiftet 2000 då man kapade det mesta av kopplingen mellan stat och kyrka så är det väl oerhört svårt att motivera varför skolavslutningar skall ske i kyrkan - och framför allt med en präst som talare/gästtalare. Och detta oavsett vad prästens tal handlar om.
//Zac
Hmm, jag kanske är ute och cyklar men jag tror i alla fall att de allra flesta vill ha skolavslutningen i en kyrka. Så det är alltså en majoritet som vill det då. Vill du köra över majoriteten?
Sedan tycker jag att du talar med kluven tunga när du först säger att Sveriges lagar i princip kommer från de tio budorden men att dräpa och stjäla inte har med gud att göra.
Gud har ju faktiskt enligt kristen tro skrivet ner just: Du ska icke stjäla och Du ska icke dräpa. Men det har inte med Gud att göra? Du kanske ska öppna upp din bibel och läsa på! :)
Hmm, Du vill alltså hellre ha missbrukare, brottsoffer, brandmän eller dörrförsäljare! :)
Själv tycker jag det är en bra idé att ha dessa som kommer ut till skolorna och berättar om sina yrken för elever. Men på en skolavslutning? :) Jojo, mycket ska man höra innan öronen faller av…

#26. Här pratar både prästen och rektorn på skolavslutningen.
Varför gå i svensk skola alls om man är så motsträvig till att ha avslutningen på svenskt vis? Det finns säkert andra alternativ som passar en bättre om man inte står ut med att gå till kyrkan 2 ggr om året.

#26.Det här med att ha skolavslutning i just kyrkan……..när blev det ett "svenskt vis"? Som jag skrev ovan har jag aldrig haft skolavslutning i någon kyrka, utan i aulan i skolan. Det hade alla andra klasser både i den skola jag gick i och de andra skolorna runt omkring.
#27. Många missbrukare har vänt sig till just religionen för att få styrkan att klara sig ur sitt missbruk och skulle väl likväl som någon annan kunna prata om etik och moral, som ju diskuterades längre upp, självklart även de som inte vänt sig till religionen men ändå klarat sig ur. De om några kan berätta om de tio budorden.

#29. Där jag gått i skola går mina barn nu. Där finns det inte ens någon aula. Skolavslutningarna har alltid firats i kyrkan, det är en tradition vi har här. Den traditionen tänker vi värna om.

#30. Då är det alltså en tradition där du bor, inte en svensk sådan?
Som jag också skrev ovan så var det först med mina barn som det började firas i kyrkan. För min del spelar det mindre roll var man befinner sig när det är skolavslutning. Själv funderade jag överhuvudtaget aldrig på sådant, var bara glad att det äntligen var sommarlov. Det är nog så att man är olika och tur är väl det. Själv är jag inte så traditionsbunden och har aldrig varit. Skulle kunna sitta på golvet i klassrummet, eller ute på någon äng och må lika fint ändå. Stämningen skapar vi själva.
Vi hade alltid i kyrkan. Och jag är ateist. Men jag älskade det ändå eftersom det var mysigt och högtidligt. Ingen präst predikade, utan hade bara ett kort tal! Sen vart det du sommartid och en massa andra sommarlåtar.
Jovisst, det är fint att missbrukare kan bli hjälpta av en nyväckt tro på Gud. Och det får de gärna berätta för elever under skoltid.
Men på en skolavslutning ska temat gå i glädjens tecken där eleverna ska se framemot sommarens ledighet. Tycker prästen är mer lämplig att föra fram ett glädjebudskap än en dörrförsäljare eller missbrukare…:)
# 27 Jag tror inte att det var gud som skrev ner budorden.
Jag tycker dock att det är självklart att man varken ska stjäla eller döda så för mig har det inget med gud att göra även om lagarna är baserade på kristendomen.
Måste även påpeka att nu när Sverige faktiskt är mångkulturellt så och skolan är religionsobunden så borde det väl vara så även på avslutningen.
Sara
Sverige är ett kristet land och jag hoppas det får förbli så. Som kristen tror vi på att det var gud som skrev ner de tio guds bud på stentavlorna. Men det där är ju en fråga om tro eller inte tro.
Om inte muslimer, judar eller andra med andra religioner vill fira skolavslutningen i en kristen kyrka så får de gärna fira den i sina egna…
Det får gärna finnas andra religioner men för oss kristna finns det bara en Gud och Jesus är hans son!
Som Jesus sa: "Jag är vägen , sanningen och livet. Ingen kommer till min Fader utan genom mig!"

Jag önskar att bibehålla den traditionen vi har där jag bor att skolavslutningen är i kyrkan. Jag har själv gått på olika skolor och där har det varit i kyrkan. Om man är religös eller inte, vart vänder man sig när det gäller barndop, konfirmation, bröllop och begravning? Vart vänder man sig när något tråkigt har hänt och man behöver tröst och stöd? För mig så behövs kyrkan, även om man är troende eller inte.
Stefan - Modellbyggare

#34. Nu när Sverige är så mångkulturellt är det ännu viktigare att behålla det som är svenskt. Var tar tryggheten vägen om samhället skall hoppa som en kråka för att vara alla till lags? Jag arbetar inom svenska kyrkan och även de som inte delar den kristna tron söker sig till svenska kyrkan. För en människa som mår dåligt kan det räcka med att det är en präst man får tala med, vilken religion denne tillhör har mindre betydelse.

Sverige var en gång ett asaland. Vi trodde på asarna Oden, Tor, Freja osv. Sverige kristnades väl runt 1100-talet. Ganska intressant faktiskt. Sen har vi ju varit katoliker också.
Som sagt, var skolavslutningen firas spelar mindre roll. Det finns väl egentligen ingen anledning att fira den i kyrkan just, för det är väl ändå ingen religiös sak.

#38. Som jag ser det finns det ingen anledning till att inte fira skolavslutningen i kyrkan. Det är i mitt tycke en alldeles utmärkt och stämningsfull plats.
# 38 Dessutom tvångskristnades den svenska befolkningen.
# 39 En anledning är att skolan skall vara religionsobunden. Vilket den inte är genom att ha avslutningen med en präst i kyrkan. Bara kyrkan som lokal om det inte finns någon annan som passar är helt ok! Men inget snack om gud och kristendomen, för då är skolan inte religionsobunden längre.
Sara

#40. Jag tror detta är ett större problem för föräldrarna än för ungarna. De mår nog inte dåligt av lite prat om Gud, det är ju för sjutton ingen sekt de skall värvas till genom att delta på en skolavslutning som hålls i en kyrka.
# 41 Ja, antagligen är det föräldrarna som har problem med det.
Min åsikt grundar sig inte i om att det är någon som mår dåligt av det utan mer om att skolan inte skall ta ställning till religion men att den gör det när det blir snack om gud och det är enligt mig fel.
Sara

#40. Precis som så många länder har blivit.
#39. Jag säger inte motsatsen. Vill man fira i kyrkan är det helt ok. Jag ser det visserligen inte som en svensk tradition då skolavslutningen firats på så många andra ställen genom åren. Tror att det är mer den yngre generationen som blivit så traditionsbundna av att det just ska vara i kyrkan.
Jag måste fråga, av ren nyfikenhet och rent intresse, alla som vill ha bort skolavslutningen ur kyrkan;
Är det någon av er som firar jul? Någon som lyssnar på traditionella julsånger, Gläns över sjö och strand och Nu tändas tusen juleljus och som upplever julstämning och njuter av det? Trots att det är en kristen tradition och kristna sånger? Någon som av traditionella skäl döpt sina barn i kyrkan eller gift sig i kyrkan utan att vara kristen?
Jag är inte bekännande kristen eller troende i ordets vanliga bemärkelse. Men jag känner en stämning, trygghet och njuter av traditioner som följt mig sedan barnsben och som för mig är en bit av min kultur, även om det är genom kristendomen som traditionen har uppstått.
Både jag och mina barn har haft samtliga skolavslutningar i kyrkan, med präst som inte predikat utan bara talat till barnen om vänskap och om vikten av att värna varandra, med Den blomstertid nu kommer och I denna ljuva sommartid. Jag kan konstatera att ingen av oss har tagit skada det minsta, tvärtom har det också för barnen blivit en fin och stämningsfull tradition. De är varken indoktrinerade eller hjärntvättade! Naturligtvis skulle det gå att flytta någon annanstans - men varför?
Att många kommuner har kvar den lövade kyrksalen, psalmerna och högtidligheten det för med sig är för mig enbart positivt. Jag ser det som en vacker tradition, precis som jul, påsk och midsommar, och kan inte alls förstå vari faran ligger med att ha den kvar?
Nä, då tycker jag det är värre att ta till kyrkan vid dop, konfirmation och bröllop av traditionella skäl - sakrament som är renodlad kommunikation med en Gud som man inte tror på.

#44 Du ser inte skillnaden på en frivillig tradition på hemmaplan (julfirande) och det sätt som den obligatoriska och religionsobundna skolan håller sin avslutning på?
Men visst - det är vackert, vi har alltid gjort så etc är argument, dåliga förvisso, men ändå åsikter.
"Jag är inte bekännande kristen eller troende i ordets vanliga bemärkelse. Men jag känner en stämning, trygghet och njuter av traditioner som följt mig sedan barnsben och som för mig är en bit av min kultur, även om det är genom kristendomen som traditionen har uppstått." Och om detta är inte reslutatet av lite indoktrinering där kanske skolavslutningarna har haft en viss inverkan vad är då det? Givetvis upplåter kyrkan lokalen och arbetstimmar för att inruta kyrkans naturliga del av en religiöst obunden skolgång. Skolan får inte ta ställning i andra religionsfrågor så det är fortfarande oerhört oklart varför kyrkan skall få ta en naturlig plats här?
Tradition? Det var tradition bara för några få årtionden sedan att aga skolbarnen, så det är faktiskt inget vidare bra argument.
Kristendomen har alltid haft som strategi att dels ta över lokala helgdagar och göra dem till sina, men inte minst att bli en naturlig del av vardagen på olika sätt. En annan mindre attraktiv strategi idag (gudskelov!) är givetvis de korståg som har ändat hundratusentals liv. Man kan väl med fog säga att det var en rktigt rejäl tradition att mörda muslimer i den senare delen av medeltiden.
Jag har fortfarande inte sett ett enda bra argument om varför kyrkan skall ha ensamrätt på skolavslutningarna. Traditionen tycker jag inte räcker till och sedan är det argumentet att sprida guds ord som faktiskt är ett ärligare förhållningssätt till kyrkans vidare sätt att fortsätta ta en omotiverad plats i vardagen. Men det passar som sagt inte i ett sekulariserat samhälle där vi faktiskt i övrigt är religiöst obundna.
//Zac
Man kan inte tvinga någon att bli kristen!
Det står så här i Bibeln:
"Om man med sitt hjärta tror och med sin mun bekänner att Jesus är Guds son blir man frälst"
Visst har det hänt att missionärer ha gått för hårt fram i olika delar av världen för att förkunna det goda glädjebudskapet och mycket ont har skett i "Guds namn"
Men det ska man inte klandra Gud för…
Ett bra argument är väl att det är så många som vill det?
Ni som inte vill det kan väl fira det tillsammans någonannanstans?
Idag är det Kristi Himmelsfärdsdag men det firar väl inte du? :)

#47 Ett bra argument är väl snarare att majoriteten följer lättjans väg och inte ens reflekterar över varför en skolavslutning promt skall utföras i kyrkan utan följer av tradition traditionens väg.
När vi idag inte har en statsreligion, utan har frikopplat staten från kyrkan så är det fortfarande oklart varför kristendomen skall in i skolavslutningarna. Men visst, det finns andra områden där det inte finns någon stringens i vårt sekulariserade samhälle, ex måste vårt kungahus bekänna sig till den kristna tron, ex så hålls det alltid en gudstjänst efter öppnandet av riksdagen etc. Så visst - skolavslutningarna är långt ifrån ensamma.
//Zac
jag tycker det hör till att fira skolavslutning i kyrkan.
dom som inte vill kan väl ordna en egen avslutning någon annanstans

#49 Men du ser inte skillnaden om cykelföreningen har möte i kyrkan, eller om skolan har skolavslutning i kyrkan?
//Zac

#50. Scouterna firar St Georg i kyrkan. Om cykelföreningen vill avsluta sitt möte med en andakt i kyrkan går det säkert bra.
Det är en viss skillnad på ett möte och en skolavslutning, för övrigt.

#51 - Exakt! Du har med en enda mening pekat på skillnaden mellan en privat, frivillig grupp har sina göromål och vad en statligt understödd skolpliktig skola har sin officiella avslutning. Det är således helt felaktigt att som # 49 säga att "dom som inte vill kan väl ordna en egen avslutning någon annanstans".
//Zac

Rätt intressant debatt egentligen. Som vanligt kommer kommentaren "den som inte vill kan ju göra något annat". En sådan mening kan man ju hårddriva hur långt som helst, om man tänker snäpet vidare.
En helgdag, religiös eller inte, innebär inte ledighet för mig och de som jobbar t ex inom sjukvård, industri m m. Idag råkar jag vara ledig då det är fulltaligt med folk på jobbet. Midsommar jobbar jag hela helgen. Har också jobbat på en del skolavslutningar och inte haft möjlighet att närvara när mina barn haft sådana. Inte alla gånger. Alla kan ju inte vara lediga just den dagen, då skulle Sverige braka ihop.
#44. Då jag inte är så traditionsbunden så ligger inte min trygghet i julen, påsken, midsommar eller skolavslutningar. Min trygghet har jag här hemma, varje dag. Föredrar att komma samman med familj, vänner och släkt lite nu och då istället för att det ska så vara på vissa , enligt tradition, dagar. Skulle mina barn fira sin skolavslutning på busstorget eller var som helst, så skulle det vara lika stämningsfullt för mig. Barnen sjunger och alla är så förväntansfulla. Någon spelar på ett instrument. Ja, sådant är lika vackert var det än är. Kyrkan är också stämningsfull som lokal, självklart. Julen är heller inte så viktig för mig. Känner mig inte mer trygg på julafton än annars. Tycker mest att det är en otroligt stressig helg då man tydligen ska hinna med en massa och göra av med mycket pengar på en massa onödigt. Konstigt sätt att fira Jesus födelse, om det nu är det vi gör. Kan tillägga att jag är döpt, där hade jag ingen talan. Men gift är jag inte och inte konfimerad heller.
#46. Citatet du skriver om från Bibeln är rätt intressant. Innebär det att det är det enda sättet att bli frälst. Att alla andra som tror något annat är fel ute?
Vilket av religionerna är den rätta? Vem av oss kan svara på den frågan? Tänk om det sitter en Gud någonstans och småskrattar åt oss dumma människor som går omkring här på jorden och tror att vi är något. Tror att det just vi säger är det enda rätta. Skakar på huvudet åt vårat sätt att tolka Bibeln. För det är ju faktiskt en tolkningsfråga som man kan vända och vrida på hur mycket som helst, efter egna värderingar. Precis som man tolkar det mesta runt omkring sig.

Om man inte är medlem i svenska kyrkan, har man då rätt att ha betald ledighet en dag som tex idag? Det är ju Kristi Himmelsfärdsdag och om man nu inte delar svenska kyrkans värderingar, varför skall man då vara ledig? För att hårddra det hela.
Skolavslutningen är inget möte, därför kan man ha den i kyrkan, anser jag.
Jag är heller inte mycket för att fira jul, även fast jag gör det. Jag tycker julen mist sin betydelse och bara handlar om mat och julklappar. Vi har de senaste åren skänkt några presentkort till Frälsningsarmén, som de kan dela ut till de barn som inga julklappar får. Då känner man att man åtminstone gjort något litet för någon annan.
Så vitt jag har förstått det så är inte Jesus ens född vid jultid. Att det firas då är för att den kristna högtiden skulle få bort midvinterblotet.
Sen så är även skolavslutningen obligatorisk så nej, vill man inte bryta mot skollagen så måste man följa med till kyrkan.
Sara
Så är det ju enligt vår kristna tro ja.
Se även Johannes 3:16
"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son på det att var och en som tror på honom skall inte förgås utan ha ett evigt liv"
Kallas också "Lilla bilbeln" och är ett glädjebudskap till oss människor.
Sedan är det ju inte upp till oss människor att döma vem som skall få komma till Gud efter döden. Det är ju till slut Skaparen av himmel och jord som har den makten i sin hand.
Själv tror jag att många många fler kommer till Gud eftersom de ju inte ens hört budskapet om honom. Man blir nog dömd efter sina gärningar då. Alla de barn som dagligen dör av sjukdomar, svält och umbärande kommer säkert dit.
Jesus sa ju själv:
"Låten barnen komma till mig för de hör himmelriket till."
Till sist ska vi alla dö. Om vi har levt ett helt liv utan Gud och förkastat hans kärlek och vänt honom ryggen. Varför ska vi då få en plats med honom?

När jag var barn hade vi aldrig skolavslutningen i kyrkan. Det var i klassrummet eller i aulan. Vi sjöng alltid Den blomstertid och I denna ljuva sommartid, aldrig nationalsången.
Som vuxen, lärare och 4-barnsmor, har jag firat skolavslutningar i klassrum, aulor, gymnastiksalar, Folkets Hus och kyrkor. Alltid med den blomstertid, ibland med ibland utan präst, aldrig med nationalsången. I den kommun jag bor och arbetar nu firar två skolor avslutningen i kyrkan, en utomhus eller i gymnastiksalen beroende på vädret och en i aulan. De två som firar i kyrkan ligger 10, och 50 meter från kyrkan.
Inga invandrarföräldrar har någonsin protesterat mot kyrkan, endast några svenska Jehovas vittnen.
De trevligste avslutningar jag har varit på har varit utomhus, då har det inte gjort något att småsyskon har varit lite oroliga utan de har kunnat skutta omkring i närheten. I kyrkan har jag varit med om griniga , oroliga småsyskon som förstört all ro och två sura gubbar som satt bakom mig och högljutt diskuterade vedhuggning under tvåornas fiolspelning. (Sura var de för att jag sa åt dem.)
Var man ska vara på avlutningarna måste varje skola få bestämma själv, det kan ingen annan göra. Det beror på läge ch tillgång till lokaler.

#53. Tja, kanske vi får en plats hos honom eftersom han är en förlåtande Gud och det är han som skapat oss. Eller tror du att bara vissa kommer till himlen? Vilka i så fall? De som är kristna och läser sin bibel, eller judarna som ju inte tror att Jesus var guds son? Även fast Jesus var jude. Eller är det någon annan religion som gäller? Är man inte lite "förmer" i sitt tänkande om man tror att just jag kommer dit, men inte den och den p g a det eller det?
Om Gud nu finns och några av oss "vänt honom ryggen" som du skriver så kan det ju lika gärna vara så att han ser det som en utmaning att ta oss dit upp. Jag tror inte, om det finns en Gud, att han är så stängd i sitt tänkande som vi människor gör honom till. Trångsyntheten står vi för, inte han.
Solveig, hej föresten och längesedan vi var i samma forum (anknuten). Hoppas allt är fint med dig. Du skriver så bra och just det där med att fira utomhus, om vädret tillåter, är ju hur bra som helst. Då slipper man träsmaken i baken och oroliga småsyskon kan springa runt och slippa myrorna i skorna.
Jovisst, Gud är en förlåtande Gud..om man ber om det!
Sedan tror jag inte att jag är förmer än andra. Jag utgår bara ifrån den heliga skrift - Bibeln, som ju är mitt rättesnöre.
Du borde kanske läsa nya testamentet…? Se det som en utmaning!
Til sist är det som jag tidigare skrivit Gud som ska döma oss, jude eller grek, muslim eller buddist. Det är Gud som avgör vem som har en plats i himmelen.
På den ort där jag växte upp så var kyrkan den enda lokal där alla elever plus föräldrar & släkt fick plats för en avslutningssamling… var inget religiöst alls med det, Ingen bibel, Inga svenska flaggor, bara några sånger och rektorns sommartal…
I början var det nog bara Den Blomstertid, men senare år blev det nog mest "S:t Astrids" Idas Sommarvisa…
edit Carl skrev några ord om Kristi Himmelsfärd så jag vill gärna kommentera lite av det också: Jag skulle gärna radera alla de religiösa och hedniska helgdagar ur kalendern, och jobba fler dagar, plus att fira familjens födelsedagar, nyårsafton (som är en matematisk helg i mitt tycke), lite längre semester & nationaldagen ännu mera… (självklart accepterar jag alla andra t.ex. judar att vara lediga på sina resp. dagar osv…)

#59. Ja men det är ju det som är intressant. Vilken Gud är det som ska döma? Judens, grekens, muslimens, kristendomens, buddistens osv?
Nja, jag menade inte att just du tror att du är förmer. Mer att tanken att just jag är den som kommer "upp". Man stöter ju på olika typer av religion, t o m inom samma religion är det olika. Då sitter det människor i, låt oss säga, samma religion, fast med olika tolkningar på bibeln och anser att just de är de som tänker rätt och är de som är de utvalda. Alla vi andra hamnar någon annanstans. Den tanken anser jag vara "förmer". Ingen vet vad som händer den dagen det är dags och ingen av oss kan överhuvudtaget sitta och säga att lever man så gör man rätt enligt Gud, för det är något som endast han själv vet. Bibeln är skriven av människor och i många fall långt efter det begav sig. Dessutom översatt och tolkad massor med gånger.
Man har ju också hittat andra evangelium som valts bort från själva Bibeln. Vem har valt bort dessa? Ta Thomasevangeliet t ex, den ger oss en helt annan syn på Jesus och hur han levde och lärde. Den ger oss t o m en bild av en Jesus som valde in kvinnor bland sina lärjungar bl a Maria Magdalena. Rätt intressant faktiskt. Jag har inte lusläst varken bibeln eller någon annan bok. Men läst har jag och då om olika typer av religion, vilket är rätt intressant.
Blombuketten. Eftersom jag är kristen så tror jag ju på att det är min (och din, även om du inte vill det) gud, kristendomens Gud som kommer att döma oss.
Läs första budet:
"Du skall inga andra gudar hava jämte mig"!
Sedan det där med att just jag kommer upp som du skriver om.
Alltså, återigen så räcker det med att du läser lilla bibeln:
Johannes 3:16
"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son på det att var och en som tror på honom skall inte förgås utan ha ett evigt liv"
Vi kan ju som kristna inte göra mer än att försöka följa de ord som Gud genom sin son Jesus framfört…om det sedan räcker för att få en plats i den dimension som vi kallar för himmelen kan vi bara hoppas på.
Sedan är ju det människor som skrivit Bibeln, det är sant. men som kristen tror vi att det är Guds ande som inspirerat och ledsagat dem fram till orden.
Thomasevangeliet kom inte med för att Gud inte ville det!
//CarlS
Jag tror nog att både arbetare och företagare kan behöva dessa dagar till eftertanke och för att vila upp sig. Sedan gärna längre semester och fler dagar att fira nationaldagen på det kan jag hålla med dig om! :)
"Det finns så många som lever utan att arbeta och så många som arbetar utan att leva"
//CarlS
#63 men om man gillar att jobba, och väljer själv sina vilodagar? Det finns ju skiftarbetare, schemaläggning, så att nattöppna butiker alltid har personal…
för jag ogillar detta fenomen med att stänga kontor & butiker kl.13-15 dagen före t.ex. Kristi H-dag och så går man hem och super.
(Eftertanke? ja inte på religionen eller högtiden iallafall)
(det finns ingen gud som kommer döma eller frälsa mig, för jag vet att det inte finns nån … :) )
Arbetsnarkomaner finns det ju förstås men vi vanliga dödliga kanske vill ha lite ledigt…
Alla går väl inte hem och super. Det finns ju de som har små barn som kanske blir glada att se sina föräldrar lite…
Så du är ateist alltså? jag kände en ateist en gång. En äldre man. Han sa på sin dödsbädd:
"Jag har levt hela mitt liv utan Gud men jag vill inte dö utan honom"
Ärligt talat: Du kan inte veta om det finns en gud eller inte. Det kan ingen. Men vi kan tro antingen det ena eller andra. Jag väljer att tro att det finns !
Måste bara få påpeka att bibeln är skriven ca 400 år e.k. och inte av gud utan av munkar som läste och översatte evangelierna. Vem vet om de översatt exakt?
Själva evangelierna trors ha skrivits ca 40 år efter Jesus dog och senare och en story som bara berättats muntligt i 40 år har antagligen ändrats lite på vägen.
Sara
Som jag skrev i tidigare inlägg:
"Sedan är ju det människor som skrivit Bibeln, det är sant. men som kristen tror vi att det är Guds ande som inspirerat och ledsagat dem fram till orden."
Munkar är väl också människor? 
//CarlS
# 66 Sorry! Måste ha missat just det. Har opererat en av mina illrar idag så jag är lite disträ.
Sara
Ingen fara Sara. Hoppas operationen gick bra.
//CarlS
# 69 Phu ja, det gjorde den men det tog några timmar och hispig matte som man är så..
Sara

Så Gud ville inte att Thomasevangeliet skulle finnas med, intressant. Det är ett väldigt fint evangelium så där hänger jag inte med i Guds tanke alls. För min del tror jag att det evangeliet är bortvalt av någon mänsklig varelse. Läste någonstans, om det var Maria Magdalena som sagt eller någon av lärjungarna, att någon av dem var avundsjuk på Thomas därför att han var såpass klok och läraktig att Jesus ansåg honom färdig före de andra. Den som var avundsjuk ansåg att Jesus lade för stor tid på just Thomas och även på Maria Magdalena, som var den läraktigaste av dem alla. Hemsk tanke på den tiden, att Jesus skulle ge av sin tid till en kvinna och också anse henne klok.
Som jag har förstått det så är Thomasevangeliet det evangelie som ger oss vanliga människor mer frihet. Det är inte så fördömande, utan ganska filosofiskt. Men denna frihet är farlig för många som vill kunna förtrycka oss, vilket Jesus ansåg att ingen hade rätt till. Det anses (härom tvista de lärde) att Thomasevangeliet helt enkelt inte fick vara med p g a tjafs och avundsjuka mellan lärjungarna. Låter det otroligt?…………inte särskilt om man betänker hur vi människor uppför oss i vardagen och i andra sammanhang.
Vad jag förstår så framställer inte Thomasevangeliet Jesus som Messias utan en som lär oss vägen. Det säger att Guds rike finns mitt ibland oss och i oss själva. Det berättar inte så mycket om Jesus och hans liv utan mer om "Faderns rike". Dessutom säger den mycket om det som Jesus sa och hade att lära ut. Jesus beskrivs knappt i evangeliet utan han är en slags förmedlare som ska visa oss vägen att finna Faderns rike, vilket finns inom oss.
De fyra evangelierna som finns i Bibeln har valts ut att få finnas där, av människor. Där människor är inblandade händer mycket saker och efter tycke och smak och vad som passar in. Thomasevengeliet är något som främst katolska kyrkan inte vill höra talas om. Det skulle innebära att deras makt var i fara.
Som sagt, religioner och dess olika berättelser är intressanta. För min del tror jag inte att man bör fastna i en enda tanke och säga att det är Guds tanke. Jag tror mer på människans eget ansvar för vad vi gör och inte gör och att det är lätt att ta skydd bakom religionen och hänvisa till att man har rätt att göra si eller så. Det är inom oss själva vi måste leta.
Oj, nu har jag kommit långt från ämnet, hm.
# 71 Mycket insiktsfullt. Jag håller med!
Sara

#72. I det jag skriver, eller att jag kommit långt från ämnet
?
# 73 Både och. *ler* Nej, jag menade om det du skrev.
Sara
Ja, det är din åsikt. Det får ju stå för dig…
Självklart måste man som kristen även ta eget ansvar för vad vi gör och inte gör och visst kan det var många som tar skydd bakom religionen. Men världen är också full av kristna som tar mycket ansvar där nöd, krig och elände råder.
Du säger att "Det är inom oss själva vi måste leta"
Jo, det är precis det Jesus säger på många ställen i bibeln. Men till stöd och vägledning har vi kristna bibeln och den heliga anden till vår hjälp.
Som kristen är man inte skyddad från världens vedemödor. Många av Jesus lärjungar blev ju själv dödade för sin tro och sitt vittnesbörd.
Du säger också: "De fyra evangelierna som finns i Bibeln har valts ut att få finnas där, av människor."
Ja, det är din åsikt. Min tro och övertygelse är att det är Guds ande som ledsagat och väglett författarna till vad bibeln är.
Tror inte vi kommer längre nu. Jag har sagt mitt…
Hälsningar
CarlS

#75. När jag läser ditt inlägg ovan får jag känslan av att du tycker jag är besvärlig och att mina åsikter är kontra dina. Så är det inte alls. Jag har full respekt för din tro och ditt val i livet, även om jag inte har riktigt samma tro som du. Dessutom skriver jag inte bara till dig som kristen utan allmänt. Att jag vänder mig till dig är ju för att du är den som svarar och säger din åsikt, vilket jag då tycker är bra för då kan man ju föra en diskussion. Att vi människor tänker i lite olika banor är ju bara bra, annars skulle världen vara bra trist och vi skulle inte komma framåt överhuvudtaget.
Nog vet jag att det finns kristna i världen som gjort gott, självklart. Men det har också gjorts mycket ont i religionens namn, tyvärr.
Men nu CarlS ska jag inte tjata mer om det :). Nu får vi gå vidare i andra ämnen.

Uj…när folk citerar ur bibeln så blir jag lite skraj. Det är just sådant jag tex inte vill ha på en skolavslutning eller i annat skolrelaterat. Bibeln fyller säkert en funktion för vissa men är bara en skrift bland många. När man är ung ska inte en viss skrift få företräde framför andra. Att bibeln/kristendomen har varit viktigt som historiskt fenomen ska givetvis tas upp i skolan, men då som en del av historieundervisningen. Men på skolavslutningen kan man lika gärna vara på den lokala teatern och höra en lärare läsa några väl valda ord ur Sagan om Ringen.
Folk får gärna läsa heliga skrifter och tro på en gud så länge de inte tror att det är det enda rätta.
Oskar

"Folk får gärna läsa heliga skrifter och tro på en gud så länge de inte tror att det är det enda rätta." De får hur gärna som helst tro att det är det enda rätta, men det har ändå ingen plats i en skolavslutning i alla fall! Inte så länge som vi är sekulariserade.
//Zac

#78 Jo då…de får tro att det är det enda rätta…bara de respekterar att andra tror att andra saker är det enda rätta. Är ju just det som brukar vara problemet med de som är religiösa…att de höjer upp bibeln/religionen till något som står över allt annat. Och att de då indirekt förminskar andras syn på livet.
Oskar
Det är konstigt att du inte förstår Oskar.
Är det så konstigt att om man tror på den heliga skrift och på treenigheten som den enda guden och den enda sanna religionen vågar stå för det?
Som det står i Bibeln: "Man kan inte tjäna både Gud och Mammon"
Sedan har vi ju de tio budorden som klart och tydligt säger "Du ska inga andra gudar hava jämte mig"
Det kan bara finnas en sanning anser vi kristna och det är vår kristendom!
Som Jesus sa: "Jag är vägen , sanningen och livet. Ingen kommer till min Fader utan genom mig!"
Det är egenligen ganska enkelt….
//CarlS

#80 Ja det är ju just detta jag menar. :)
De som är troende försöker ofta få det till att deras religion är den rätta. Och försöker få oss "icke troende" att förstå att det måste vara så.
Jag accepterar respektfullt de som är kristna så länge de respekterar och är ödmjuka inför att det kan finnas andra sätt att lära sig etik och moral och vad som är rätt eller fel.
Oskar
Så vitt jag vet så står det nått liknande i Koranen om att Allah är den ända. Varför skulle de ha fel och Kristendomen rätt? Tänk om det är tvärtom?
Sara
Nej, precis. Men nu är jag som kristen och alla andra kristna övertygade om att vår tro är den enda rätta.
Det är egenligen ganska enkelt….Det finns bara en Gud och Jesus är hans son. Och det är den enda sanningen. Nu har jag gett er det ordet och den som vill tar emot det.
Alla andra religioner är ett sökande efter sanningen. Förhoppningsvis finner de den en dag…
//CarlS

Och här är min religion. Gissa vilken?
There is no emotion; there is peace.
There is no ignorance; there is knowledge.
There is no passion; there is serenity.
There is no chaos; there is harmony.
There is no death; there is the Force.
Vid första ögonkastet kan man tro att det är Buddhism men det är det inte…
Oskar
Låter som kristendomen…
//CarlS
Tycker det låter som Star Wars. *ler*
Sara

Nope…
http://en.wikipedia.org/wiki/Force_(Star_Wars)
Men vi kan kanske vara överens om att naturen är fantastisk? Oavsett vad vi tror på. :)
mvh
Oskar
Star Wars? Jo, "Kraften" var ju med dem. Undrar var de hämtat "Kraften" ifrån…
Jo, naturen är underbar. Det är ofta i naturen jag förnimmer Guds närvaro som mest…
Som det står:
"När jag ser din himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna. Vad är då en människa, att du tänker på henne?"
Och ändå gör Gud det…och på allt levande i naturen. Det står att Gud ser när en sparv faller till marken…
//CarlS
#21 Den moral och etik du talar om har inte kristendomen egenrätt på. Flera av de tio budorden återkommer i andra religioner som är äldre än kristendomen.
Jag tycker inte man ska tvinga på barn och ungdomar en religion genom traditioner. Att vara i kyrkan är på gränsen men kan accepteras. Att ha en präst som talar är att gå över gränsen. Bättre att rektorn eller en lärare får sköta det.

#89 Håller med dig till 100% med tillägget att vara i kyrkan är på gränsen men kan accepteras om det inte finns bättre lämpade (oreligiösa) lokaler.
//Zac
#90 Anledningen till att vara i kyrkan sägs vara att den är en vacker byggnad och det kan jag förstå i vissa fall. Då är den lämplig för att den är vacker, inte för att den är religiös. Men en präst går aldrig att se som oreligiös. :)
Jag tycker inte att man "tvingar" på barn religionen kristendomen för att de får höra några ord om Gud och Jesus.
Däremot blir våra barn och ungdomar tvingade till så mycket annat i vårt moderna samhälle. Våldsfilmer, porr, dataspel med våldsinslag, modetrender, onyttig mat, spritfester och mycket annat.
Det behövs lite motvikt till all skit!
# 92 Så det är helt ok för dig om det var skolavslutnin i en moské med en Imam?
Sara
Ja, om mina barn var barn till muslimer..:)
Däremot skulle mina barn eftersom jag nu är kristen inte få vara med på en skolavslutning i en moske med en Imam!
Det är således helt felaktigt att som # 49 säga att "dom som inte vill kan väl ordna en egen avslutning någon annanstans".
varför är det helt felaktigt?
om nu en del vill fira skolavslutning någon annanstans så kan ju de föräldrarna tillsammans med lärarna ordna en skolavslutning på en neutral plats som tex skolan…
# 95 det där skulle inte fungera. Dessutom skulle barnen känna sig utanför och annorlunda. Bättre då att alla är på en neutral plats för skola och religion hör inte ihop längre.
Sara

#94 Vem skulle hindra dina barn? Du eller Imamen?
Om skolavslutningen nu måste hållas i religiösa lokaler så vore det enda rätta att man varierade. Skolan ska ju inte ta ställning. Så en skolavlsutning i en moské är varken mer rätt eller fel än i en kyrka.
mvh
Oskar
Jag skulle hindrat mina barn ja. Utifrån min kristna tro…
Än så länge lever vi ju i ett kristet land Oskar!
#98 vi lever i ett synnerligen sekulariserat och mångkulturellt land. men det är tyvärr ännu inte helt accepterat av alla att få leva exakt som man själv vill. (inom lagens rimliga gränser förstås)

#98 Varför skulle inte dina barn få lyssna på en kort liten välsignelse av en imam - det kan ju knappast vara att man "tvingar" på barn religionen Islam för att de får höra några ord om Allah och Muhammed?
//Zac
# 98 Men skolan har inget med kristendomen att göra längre. Skolan är totalt oreligiös.
Sara
Nej men hallå! Sverige är inte kristet! Vi har skiljt kyrkan från staten för ett tag sen. ;)
fast jag förstår faktiskt inte varför vi ska ändra på vissa saker för att det inte passar en del invandrare 
jag tror inte att andra länder skulle göra det för oss…
så varför är det så självklart att Sverige ska ändras?
nej, jag är INTE rasist för den som får det för sig, Men jag blir faktiskt förbannad när det ska ändras på seder hela tiden.
vi hade ju samma diskussion till jul, att man ej skulle fira advent och jul i skolan….
#103 Det ska förändras för att staten är skiljt från kyrkan. Inte pga invandrare. Såvitt jag har hört är det mest svenskar som stör sig på det, inte invandrare. Många invandrare är kristna som flytt för att de är förföljda i muslimska länder… Vi har med andra ord inte bara muslimska invandrare i Sverige. :)
Jag är inte invandrare, om man inte räknar några generationer bakåt som kom från Tyskland… Och som jag sa, tror det är mest ateister och andra som vill att vi tydligare gör en skillnad på vad som är tradition och vad som är religion.

#98 Nja…det var väl ganska länge sedan som Sverige var ett kristet land? Tror inte att det är så stor andel av befolkningen idag som klassar sig själva som kristna.
mvh
Oskar
"Många invandrare är kristna som flytt för att de är förföljda i muslimska länder… "
Jo, det är så sant som det är skrivet…
Jo, Sveriges ses som ett kristet land. Vi har ju fortfarande ett kors på vår flagga!
Och lite fakta:
Bibeln är världens mest lästa bok och Sverige är inget undantag!
36% av svenskarna läser Bibeln. Vi köper 75000 biblar varje år. 100.000 svenska Nya testamenten trycks varje år. Nio av tio svenskar har tillgång till en Bibel. 60% av alla församlingarna i landet har studiegrupper om Bibeln.
Eftersom det alltså är en majoritet som läser bibeln och det kristna budskapet och inte Koranen eller någon annan religiös litteratur och att det finns fler kristna församlingar än någon annan religion i Sverige så får man väl säga att Sverige är ett kristet land…
Och det är ju fortfarande Svenska Kyrkan som har hand om begravningen….
Jag skulle nog oxå kalla Sverige för ett kristet men mångkulturellt land men skolan är INTE kristen och skall tillgodse att alla elever kan medverka på alla obligatoriska aktiviteter.
Sara
Så länge Sverige inte har kristendomen som Officiell Religion, och det tror jag inte att vi har, så är inte Sverige som land ett kristet land.
Sen spelar det ingen roll hur många som läser Bibeln eller hur Sverige ses. Många, inklusive jag, läser Bibeln för att bättre förstå hur kristna tänker. Det betyder inte att vi är kristna. Jag ska också läsa Koranen. Jag studerar även andra religioner.

Sverige har haft religionsfrihet sedan 1951, den gäller alla utom vår kung, som måste bekänna sig till kristendomen. Iofs är monarkin också ganska mysko, men det är en helt annan debatt…
//Zac
Sedan relationerna mellan kyrka och stat ändrades 1 januari 2000 är kyrkan relativt fristående från svenska staten. Dock kvarstår en särskild lag om Svenska kyrkan som bl.a. reglerar att den ska vara evangelisk-luthersk, rikstäckande och demokratisk.
Utdrag om Svenska kyrkan ur Wikipedia.
Jag skulle nog ändå kalla Sverige för ett kristet land eftersom man tradionellt har bekänt sig till kristendomen såpass länge.
Sara

#106 Att det säljs biblar i massor betyder ju egentligen ingenting. Gissar att tittar man bakom den statistiken så sker merparten av försäljningen till kyrkor och som konfirmationspresenter odyl. Dvs trots att det säljs så många exemplar så är det nog få som verkligen bilr lästa. Din siffra att 36% läser Bibeln tvivlar jag starkt på. Fast jag kan ju inte motbevisa dig. Men visst är bibeln en historiskt viktigt och spännande bok som har betytt mycket för Sverige.
mvh
Oskar

I World facta Book, CIA står det så här under "People" om Sverige. Sidan uppdaterad i maj 2007
CITAT
Lutheran 87%, other (includes Roman Catholic, Orthodox, Baptist, Muslim, Jewish, and Buddhist) 13% SLUT CITAT
Länk till citatet
Alltså, till religion är alltså kristendomen störst. Det är det jag menar att Sverige är ett kristet land Oskar.
Självklart är inte lika många "kristna" i den bemärkelsen att de tror på Jesus som guds son och att han har dött för oss och återuppstått för att var och som tror på honom ska få ett evigt liv…
//CarlS

Ja att vi är ett kristet land i det avseendet håller jag med om.
#113 Ja, frågan är hur den undersökningen är gjord. Har man enbart gått ifrån hur många som är medlemmar i svenska kyrkan? För annars vet jag itne med mig att det gjorts någon undersökning. Inte har jag blivit tillfrågad iallafall. :)
klart att det är många som är medlemmar i svenska kyrkan pga den långa traditionen & av den obligatoriska inskrivningen vid födseln/dopet. (även jag är medlem, men väldigt oreligiös) och för att det kan bli ev. krångel med ev. begravning o gravplats om man går ur.
Men man kan absolut inte påstå att korset på svenska fanan betyder att 87% av svenskarna är frälsta och troende.
Och att 36% läser bibeln? tror den rätta formuleringen borde vara 36% har någon gång läst eller hört uppläsning av något ur bibeln. (Det är väl mångfalt fler som läser serietidningar…?)
Det är således grym skillnad mellan ett kristet land/kristen befolkning och ett land där kyrkan är skild från staten och med en sekulariserad befolkning (som regelbundet bryter mot minst hälften av alla tio bud, och bara går i kyrkan på bröllop, dop och lucia)
Och sen när hade CIA helt otvetydigt pålitliga fakta som inte går att vridas/vrängas runt för att bevisa något heeeelt annat? :) ;)
För att avsluta någorlunda inom trådens ämne så önskar jag alla studenter ett trevligt sommarlov :)
Har hört nått om att det gula i sveriges flagga är ett svärd och det blåa himlen.
Men som sagt, det är bara hörsägen och behöver inte vara sanning.
Sara

Sveriges flagga är bara en copy'n paste från Dannebrogen, den danska flaggan - fast man ändrade väl färgerna för att inte bli stämda för upphovsrättsintrång? 
Men av en händelse så har vi kopierat den äldsta flaggan och har därmed den näst äldsta flagggan i världen.
#116 - som du säger - trevlig avslutning; snart får väl denna tråden låsas och låsas upp lagom till avslutningen nästa år!
//Zac

Nu råkar det ta lite för lång tid att läsa alla inlägg här. Men bara för att den enda lockalen som finns tillgänlig (inomhus ifall det rengar) i små orter vart kyrkan så har det råkat bli en tradiotion i de ställerna. Att en skolavslutning sker i kyrakan är det första gången jag hört talas om och låter som något förleget till "små byar ute på landet". Skolan är för att vi ska lära oss saker, när man sedan är klar med Skolan så borde vi väl fira det ja, men varför "bör" det vara i en kyrka? Enligt mig så borde den firas utomhus i så stor grad som möjligt. Då det borde symbolisera frihet.
Huruvida Kalmar, Karlskrona och Växjö räknas som "små byar på landet" vill jag låta vara osagt, men i samtliga städer har jag deltagit i skolavslutningar - alltid förlagda i kyrkan. Både mina egna och mina barns. På senare år har dock hänt att prästerna plockats bort, så det har varken predikats eller blandats in Gudar eller Helig ande…
Småbyar :) Hehe ja, jag visste då inte att Helsingborg och Lund räknas som småbyar eller landet ;)
SÅ jävla sjukt att man lever sitt liv efter en bok istället för att tänka själv. Fattar inte det. Kristna är emot abort, kvinnor, homosexuella, allting! Hur kan man tro på sånt?
Tja, det är väl upp till var och en antar jag… Att en del har den uppfattningen och andra inte är väl bara att acceptera? Precis som att en del är vänsterpartister och andra moderater. Livet hade ju varit ganska trist om vi alla varit av samma uppfattning…
Nä, så länge jag är fri att tro, tycka och tänka vad jag vill så låter jag andra göra det också. Det är inte min sak att döma.
Ja, alla får tro vad dom vill men inte om de skadar andra. Det skadar homosexuella o kvinnor att man inte får älska vem man vill eller bestämma om sin kropp.

#124 Inte för att jag vill vara petig, men skulle inte jag som man ta skada om jag inte fick älska vem jag ville, eller bestämma över min egen kropp?
Det gäller väl alla människor; oavsett sexuell läggning, kön, hudfärg och härkomst?
//Zac
Religion var inte utanför staten eller skola för så värst många år sedan och alla städer har varit småstäder någon gång.
Traditionen är inte byggd på några år utan kanske sedan skolan blev obligatorisk.
Sara
Din beskrivning av dig själv:
"Jag är en tjej på 21 som är intresserad av tarot-kort, runor, spådomar, healing och i princip allt som är lite konstigt och mystiskt. Jag älskar djur och natur också, känner mig som en riktig liten häxa."
Och så frågar du mig hur jag kan tro och vara en kristen! :)
Vad menar du med att vi är emot kvinnor??
//CarlS

Religionen borde jämställas med övriga föreningar/klubbar/organisation odyl tycker jag. Jag tror många har tröttnat lite på att religionen tillåts stå på en nivå som är över allt annat.
Tänk dig en fotbollsklubb som skulle ta illa upp om deras stadgar inte fanns på hotellrummen? Eller tänk om det fanns föräldrar som protesterade mot att skolavslutningarna alltid hölls i bowlinghallar? Eller tänk om någon i Svenska Järnvägsklubbens styrelse gick ut och meddelade att kvinnliga lokförare inte är förenligt med svensk järnvägstradition?
Ovanstående låter ju sjukt…och visar hur indoktrinerade vi är av kyrkan…
Oskar

Jag skrev detta i en annan tråd:
"Problemet är att den heliga skriften är så intimt förknippad med utövandet av sin religion. Och visst har bibeln en ganska otrevlig särställning hos bla rättsväsendet bara baserad på traditionen, betänk Åke Green som definitivt hade blivit fälld (iofs felaktigt) om det inte vore bibelcitat han svängt sig med i sin svavelosande hatpredikan…"
Och visst illustrerar det ett unikum som bibeln utgör. Det skall och får inte längre vara normalläget för oss.
Jag tyckte att det såg barbariskt ut vid ett tillfälle då jag var åskådare vid ritualslaktandet av en tupp på Tahiti, men vi har samma typ av ritualer här, bara lite mer fernissade och sedda med våra kulturella glasögon med skygglappar.
//Zac
Jag tycker de flesta stora religionerna har en skum syn på både kvinnor och homosexuella. Det är inte så mycket lika värde utan snarare att kvinnor ska vara tysta och föda barn. Till exempel så är det så, att har man som kvinna inte rätt att göra abort så har man inte samma frihet som en man - att bestämma över sin egen kropp.
Islam, Kristendomen, Judendomen : alla tre har samma ursprung och samma kvinnofientliga syn.

Alla har ett ursprung som går att följa ett par tusen år tillbaka, tyvärr så har religionerna en förmåga att föra dylika dumheter vidare genom årtusenden, jmfr kvinnopräster här hemma, eller hedersmord nere i fjärran öster. Bara det är en anledning till att betrakta dessa religioner med misstänksamhet, annars har man goda alternativ i t ex Taoismen som grundas i en mänsklig, humanistisk tradition.
//Zac
"Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem:
"Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.
Är det detta du menar med att vi har en skum syn?

Tja, det tog ungefär 3 sekunder att hitta detta:
"Om någon ligger hos en kvinna som har sin månadsrening och blottar hennes blygd, i det att han avtäcker hennes brunn och hon blottar sitt blods brunn, så skola de båda utrotas ur sitt folk."
Enligt Malena så är det inte alls onormalt att ha sex under mens…
Skum syn.
//Zac
Att utrotas betyder i det sammanhanget att de måste skiljas från sitt folk.
Sedan tror jag inte att en qvinna gillar att ha sex under sin mens? Vad än Malena skriver…:)
#134 Ja, faktum är att många kvinnor blir MER kåta under menstruationen… Men det är nog väldigt individuellt.
#132 Nej, du förstår nog själv att det stycket du citerar inte är särskilt uppseendeväckande. ;)
Jag kan försöka hitta några…
# 135 Appropå konstig kvinnosyn så räcker det långt att kvinnan ska lyda mannen och att mannen är kvinnans överhuvud.
Sara
#136 Ja, tack, det är ett bra exempel. Jag vill ha direkt bibelcitat dock…för att riktigt visa att det står där. ;)

Kvinnan tige i församlingen………….är det Gud som säger det, eller Paulus, eller Gud genom Paulus? Eller är jag helt fel ute?

_"Men jag vill att ni skall veta att varje mans huvud är Kristus; och en kvinnas huvud är mannen; och Kristi huvud är Gud"
"skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger."
”Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär. De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld. ”
"En man som ber eller profeterar med något på huvudet drar skam över sitt huvud. Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad".
"Du får inte närma dig en kvinna för att lägra henne när hon har menstruation och är oren. Du får inte ha samlag med hustrun till en landsman; du blir oren genom henne. Du får inte överlämna något av dina barn till Molok. Du får inte vanhelga din Guds namn; jag är Herren. Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt. Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt. Ni skall inte göra er orena genom något av detta, ty med allt detta har de folk orenat sig som jag driver undan för er. Landet blev orent, och jag straffade det för dess synder, så att det utspydde sina invånare."
"Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer att våldta djuren"
”Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse."
"Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen."
"Låt inte pojken vara utan fostran, slår du honom med riset skall han inte dö. När du slår honom med riset räddar du hans själ från dödsriket."
"Om någon har en uppstudsig och trotsig son, som inte lyder sin far eller mor och inte lyssnar på dem trots att de tuktar honom, så skall hans föräldrar ta honom och föra honom till de äldste i staden vid stadens port. Och de skall säga till de äldste i staden: "Den här, vår son, är uppstudsig och trotsig och vill inte lyda oss utan är en frossare och drinkare." Då skall alla män i staden stena honom till döds. Du skall skaffa bort det onda ifrån dig."
"Den fjärde tömde sin skål över jorden, och den fick makt att bränna människorna med eld. De brändes av starkt hetta och hädade Guds namn, han som har makt över dessa plågor. Men de vägrade att omvända sig och ge honom äran."_
---
5 minuters sökade på nätet…
Anledningen till att våra lagböcker är så fruktansvärt svårlästa för oss vanliga människor är att det inte ska gå att göra några tolkningar på lagtexterna. Exakthet gäller.
Gud tänkte uppenbarligen inte alls på samma sak när "han skrev" bibeln…
En massa obehagligheter som är omöjliga att få in i kontexten kristen kärlek. Men då träder de kristnas tolkningsföreträdandet in och minsann så menas det inte dittan och dattan utan hitten och ditten…
Bullshit! - den enda vettiga tolkning är att det faktiskt är nedskrivna lagar för en sekt, nedskrivna för ett par tusen år sedan, regler som egentligen inte haft något existensberättigande alls de senaste 250 åren!
Man har rätt att tro vad man vill, men att försöka hitta en modern innebörd i en urgammal sagobok, som dessutom är oerhört märkt av sin samtid och dess moral, blir faktiskt bara pinsamt.
Det finns dock en massa kloka ord i bibeln, med det gör det också i bondepraktikan och i Shakespeares verk – för att inte tala om den homosexuelle (STENA HONOM!) - Oscar Wildes verk!
Mysko hur provocerad jag känner mig när man ställs inför människor med religiösa skygglappar på - jag ber för övrigt likväl om ursäkt om jag i hettan har förnärmat någon.
//Zac, som skall gå och lägga mig nu, lite för mycket vin och lite för litet sömn…
PS. för övrigt har jag inte brytt mig om hänvisningar eller vilken översättning som citaten kommer ifrån. Skulle någon trots allt tveka om sanningshalten i mina citat så finns Google där som en trygg farbror att hålla i handen!
Zac, kan du posta detta i Raderade delar ur Bibeln också? Jag tror den hör mer hemma där. ;)
"Mysko hur provocerad jag känner mig när man ställs inför människor med religiösa skygglappar på - jag ber för övrigt likväl om ursäkt om jag i hettan har förnärmat någon."
Ber om ursäkt om jag provocerar dig. Jag redogör bara för min tro, tro´t om du vill.
Men än en gång. Du har tagit citat från gamla testamentet och ja, på den tiden var gud inte så nådig mot syndare det är sant. Men det är det nya förbundet som gäller än en gång. Det nya förbundet där Jesus Kristus dog för oss…
Men det är trevligt att se hur intresserad du är…:)
//CarlS
Jag förstår att det är skillnad på GT och NT, det är uppenbart. Men varför redigerar man då inte Bibeln? Det går ju inte ihop att man ska leva efter både GT och NT samtidigt.
Dom säger emot varandra. Antingen lever man för kärlek och acceptans eller för fördömande och straff. Speciellt när det gäller så specifika händelser som GT tar upp.
Antingen tolkar man Bibeln bokstavligt eller symboliskt. Vilket gör du?
Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt
"Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer att våldta djuren"
Det här håller jag faktiskt med om! Tidelag borde vara förbjudet och jämställas med våldtäkt!
Sara

Tidelag är faktiskt inte förbjudet i sak, men det faller däremot ofta under djurplågeri, så i praktiken så är det förbjudet.
Det andra citatet du har använde sig Pingstpastor Åke Green av när han skulle berätta hur depraverade homosexuella är…
//Zac

#127 Hur ser du på tarokort/häxor/healing? Tycker du att det konstigt att folk kan tro på sånt?
Nej, inte konstigare än att de tycker jag är konstig som kan tro på en gud som man inte ser…:)
Men bibeln säger uttryckligen ifrån att man inte ska hålla på med spådom och trolldom:
Trolldom, (magi) är en konkurrent och en motsats till sann religion men är nästan alltid förbunden med falska religiösa ideér. Sann gudsfruktan består i att tjäna den enda sanne guden, vänta på hans hjälp och underordna sig hans vilja.
Trolldom är däremot en förbindelse med övernaturliga andeväsen, som man dels underkastar sig, dels försöker behärska.
//CarlS
Förstår att det kan vara motsägelsefullt. Men se det så här:
Natt och dag är också olika varandra men ändå flyter de samman…i gryning och skymning..
Det är helt enkelt så att Jesus kom för att uppfylla många profetior i gamla testamentet! Då kan man ju inte bara radera det eller hur? :)
Tack Sara. Trevligt att du vill hålla med mig en gång! :)
# 144 Tidelag går bara under djurplågeri om det kan bevisas att djuret lidit skada. Tyvärr!
# 148 Haha, ja att folk som utför tidelag är ischliga håller jag med om till 100%.
Sara
#146 #147 Natt och dag sårar inte människor. De är naturliga fenomen som finns vare sig vi vill det eller inte. :)
Jag tror inte den person som du svarade på tycker illa om din tro för att du tror på något som inte syns UTAN för att din tro diskriminerar andra människor…
Sen vad du tycker om trolldom och spåkonst och tarotkort, det respekterar jag absolut. Man ska följa den andliga väg man känner i hjärtat. DU har valt en kristen väg, jag har valt en helt annan väg.
Problemet är fortfarande att den kristna boken fördömer människor och säger emot Jesus bud. Jesus sa att man ska älska sin nästa såsom dig själv.
Om din granne är bög så ska en kristen respektera honom utan att fördöma honom. Det är guds och jesus sak att fördoma, inte människorna. Ändå finns det så många som gör just detta i guds namn. När han har sagt att det bara är han som ska döma.
Är det bara jag som inte förstår det?
Gud är också ett naturligt fenomen. Han är vår Skapare!
Om dömmande:
Joh 11:44
"Jesus ropade:
"Den som tror på mig, han tror inte på mig utan på honom som har sänt mig, och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig. Jag är ljuset som har kommit hit i världen för att ingen som tror på mig ska bli kvar i mörkret. Om någon hör mina ord men inte tar vara på dem, så dömer inte jag honom för jag har inte kommit för att döma världen utan för att rädda den!
Den som avvisar mig och inte tar emot mina ord, han har möttt sin domare, det ord jag har talat ska döma honom på den sista dagen.
Ty jag har inte talat av mig själv utan Fadern som har sänt mig har befallt mig vad jag skall säga och vad jag ska tala. Och jag vet att hans befallning ger evigt liv. När jag talar talar jag som Fadern lärt mig"
Jag dömer ingen men jag måste få försvara den tro jag har…

Jag får inte heller ihop GT med NT. Den ena är hård och fördömmande och den andra är god och kärleksfull och ändå ska det vara samma Gud.
Att vi fördömer andra och anser oss ha rätt att så göra är kanske inte den gode Gudens fel, utan vårat. Liksom att bibeln skrevs av människor så skapar vi människor en slags Gud som ett skydd mot våran egen dumhet s a s. I alla möjliga sammanhang så tolkas det in en massa från t ex bibeln så att det blir rättfärdigat det vi gör och det vi vill nå. För, som vi då kan säga, det är Guds vilja, fast det ju egentligen är våran egen.
Nu menar jag inte detta till dig CarlS, utan människor i allmänhet. Bara så du inte misstolkar mig
.
Och hur vi tolkar saker beror mycket på vår livserfarenhet. Alltså 5 människor kan tolka samma text på 5 olika sätt.
Sara
Nej, förstår att det är många som inte får ihop det. Men det är mycket jag själv inte förstår om Gud, men jag tror på Gud och han enfödde son ändå…:)
Tron sitter ju inte bara i texten i den heliga skrift utan fastmer i ens hjärta och upplevelser man har haft under de 30 år jag varit en kristen.
Jag har försökt att svara er alla på era frågor och inlägg som jag känt varit riktade till mig, med ett ärligt och öppet hjärta. Men ni förstår nog, jag är ingen expert, bara en enkel skogshuggare. Men om ni känner att det är något som fattas i era liv, kontakta närmaste församling och ge det en chans. Vad har ni att förlora?
Pastorn kan säkert ge bättre svar än jag på många av era frågor….på vissa frågor finns det bara inga svar…de får vi först i nästa dimension!
Kommer inte att göra fler inlägg i denna tråden, börjar ju bli rätt lång..:)
Lycka till med era liv och Guds frid!
//CarlS

#146 Ja men det är ju lite det jag vill åt. Att man borde visa alla intressen/livsåskådningar samma respekt och status. För mig är taro/spådom/magi på samma nivå som religion. Så tycker inte det ena är bättre eller sämre än det andra. Till skillnad från många religiösa som ser sin tro/gud som något bättre och finare.
mvh
Oskar

Jag tror inte så många är kristna, varför ska man då gå i kyrkan? Alla i min skola verkar tycka att det är onödigt att gå i kyrkan, då kan man ju lägga av med det. Det resulterar bara att man blir rejält uttråkad.
Kanske borde det vara så att rektorn över skolan bestämmer om ''hans'' skola ska gå i kyrkan eller inte?
Kanske det hade varit bäst med en folkomröstning om det? :)
Tycker inte att en rektor ska bestämma övar var alla ska göra sin skolavslutning.
Det finns faktiskt många som är kristna och som vill ha sin skolavslutning i en kyrka Stravaganza. Ska de nekas det då. Finns även många andra som inte bekänner sig som troende kristna som vill ha skolavslutningen i en kyrka.
Det bästa hade kanske varit att dela upp dem i olika grupper och platser.
Muslimer på ett håll, ateister på ett håll, andra religioner på sina håll osv….
//CarlS
# 157 Tycker du verkligen att man ska göra skillnaderna på barnen ännu större?!
Tror du inte barnen vill fira sin avslutning tillsammans med sina klasskompisar?
Sara
Jo, men som kristen vill man att sina barn ska fira skolavslutningen i en kristen kyrka eller föralldel utomhus i guds fria natur om det är möjligt. Och traditionerna ska vara desamma. Inte ska en rektor bestämma det..?

Var i bibeln står det något om skolavslutninger?
//Zac
Suck…
# 159 Nä inte rektorn men lagen om religionsfrihet.
Dessutom är det viktigaste för många föräldrar, kristna eller inte, att barnen är nöjda med avslutningen.
Sara

"men som kristen vill man att sina barn ska fira skolavslutningen i en kristen kyrka"
Varför inte äta lunch i kyrkan, eller varför inte förlägga hela undervisningen dit… Varför anser du det naturligt att skolavslutningen skall ske i en kyrka för? "som kristen vill man att sina barn ska fira skolavslutningen i en kristen kyrka"
//Zac

#157 Det gör skillnaden mellan religioner så olika då, jag tror det skulle bli bråk.
Man vill som sagt fira avslutningen tillsammans med sina kompisar.
Det bästa är ju om kristna barn hade gått i en kristen frikyrka och fått fira skolavslutningen i en kristen kyrka. Det har du så rätt i Zac. Du är så klok….

#165 Nähä. Menar du att kristnabarn ska gå i kyrkan på skolavslutningen? Muslimerna, judarna, ateisterna, buddisterna, och hinduerna då, vart ska dem ta vägen?
Man ska inte skilja på barnen, det räcker som det är. Man ser bara ner på varandra när det händer sånt.
De kan väl i så fall gå i sina kyrkor? För här i Sverige har vi rätt att utöva vilken religion vi vill…
Men då tycker du att stora delar av den Svenska befolkningen ska förvägras rätten att låta sina barn få ha skolavslutningen i en kristen kyrka? Och de traditioner som hör till och de sånger som den blomstertid nu kommer med flera ska vi skrota?

#167 Hm. Nej. Tänk niorna som slutar för året, man vill säga hejdå till sina lärare och kompisar så om alla är i olika ''kyrkor'' går det inte ju.

#167 Men det du gång på gång missar är att det inte är föräldrarna som bestämmer var skolsvslutningen skall ske. Det är skolans beslut och då den skall vara religiöst obunden så är detta egentligen en icke-diskussion…
//Zac
Du är rolig du Zac. Du tycker att detta är en icke-diskussion och ändå är du den som hojtar mest…
Förresten , har du hört ordet "Föräldrarinflytande"?

Du tycker att detta är en icke-diskussion och ändå är du den som hojtar mest…
Och?
(Kristet) föräldrainflytande har ganska litet att göra med ett beslut som skall vara i samklang med en läroplan som tydligt säger att skolan skall vara skilt från religiösa trosföreställningar. Även om det kommer som en chock för dig så skall undervisningen vara baserad på vetande och inte tro…
//Zac

''Du är rolig du Zac. Du tycker att detta är en icke-diskussion och ändå är du den som hojtar mest…''
På sätt och vis håller jag med CarlS, där.

Läs min mening igen, och sakta denna gång…
"Det är skolans beslut och då den skall vara religiöst obunden så är detta egentligen en icke-diskussion…"
//Zac

Jag håller ändå med CarlS, om du menade mig så..

CarlS skriver först "Men då tycker du att stora delar av den Svenska befolkningen ska förvägras rätten att låta sina barn få ha skolavslutningen i en kristen kyrka?"
och jag svarar _"Det är skolans beslut och då den skall vara religiöst obunden så är detta egentligen en _icke-diskussion…"
Capische?
Om, som kristen förälder, man "förvägras" "rätten" att låta barnen ha skolavslutningen i kyrkan så är det en icke-diskussion eftersom det är skolans beslut och då den skall vara religiöst obunden så är ordväxlingen ovan faktiskt egentligen en icke-diskussion…
//Zac
För att vara en icke-diskussion så är denna tråden ganska lång.
Jag håller inte med dig om att det ska vara skolans beslut.
#169 Jag håller helt med. :) SKolan ska vara obunden till religioner.
Tack för intressant debatt.
Guds rika välsignelse till er alla!
//CarlS

Några dagar sedan denna diskussion tog fart igen och den slutar i…………..ja, vad?
Jag undrar fortfarande, vilket jag skrev om i början av tråden, hur vi klarade oss som alltid avslutade skolåret i skolan. Aldrig någonsin i någon kyrka. Även de med kristna föräldrar fick avsluta i skolan. Kyrkan kom aldrig på tal. Skolavslutningen var inte ett dugg mindre vacker än vad den är idag, i kyrkan. Det var inte heller en religiös upplevelse eller handling, det var just vad det heter, en skolavslutning. Varför ska det nu helt plötsligt, vara så viktigt att barn till kristna föräldrar ska till en kristen kyrka för att fira skolavslutning? Vad är det för religiöst med en sådan? När blev skolavslutningen en religiös handling?
Skolan har sin läroplan att följa, oavsett vad vi föräldrar tycker. Att sära på barnen efter religion eller icke religion är ju vansinne. Då kan vi aldrig lära oss att respektera varandra utan bara spä på de fördomar och okunskap vi redan har.
Vad jag kommer ihåg så hade vi skolavslutning i kyrkan i grundskolan. Personligen så tycker/tyckte jag att det "hörde ihop" på något sätt. Varför kan jag inte förklara. Jag är inte uppvuxen i ett "kristet/troende" hem men inte i ett ateistiskt heller. Men när jag gick ut min USKa-utbildning så var inte det i kyrkan som avslutningen hölls…
Finns det egentligen något som är "rätt eller fel" i en sån här fråga?!
Jag vet bara att för mig kändes det naturligt att ha skolavslutningen i kyrkan.

Nog kan man ha avslutningen i kyrkan, om det bara rör sig om just en sådan. Det är mest den religiösa aspekten på det hela som jag vänder mig emot. T ex som Carls skriver att han som kristen förälder anser att hans barn ska ha skolavslutningen i en svensk kristen kyrka precis som om själva skolavslutningen var just kristen, vilket den inte är.
Jo, kyrkan "räknas" som Guds hus och jag kan förstå den synvinkeln… MEN det är i mina ögon kanske något enkelriktat eftersom Guds hus är överallt; Gud finns inte bara i en BYGGNAD, han finns inom oss, Han finns i naturen och så vidare….Det vill säga att OM man nu tror på Gud.
Men den religiösa/kristna aspekten på att ha skolavslutningen i en kyrka, vad blir nästa "grej", så at säga? Att jag som kristen skall enbart arbeta på en kristen arbetsplats..?
Skolavaslutning har man oavsett om man är kristen eller inte och man kan lika gärna ha skolavslutningen utomhus om vädret tillåter….

Utomhus är ju absolut den allra vackraste platsen. I allra högsta grad vid den tiden på året då blommorna blommar för fullt och löven är gröna. Fast så klart, det är ju om vädret tillåter.
Som jag skrev i #3 Så tycker jag att man ska fira skolavslutningen i en kyrka om det är möjligt. Har man inte tillgång till en kyrka så hellre utomhus i Guds fria natur då än i en aula.
Lite högtidligt kan det väl få vara? OK, skippa prästens tal men Idas sommarvisa och den blomstertid som kommer bör få vara med.

#184. Som jag har skrivit ovan så hade vi våra avslutningar i just aulan, från ettan till nian, och det var väldigt högtidligt det med. Minst lika högtidligt som mina barns avslutningar som är i kyrkan. Det var sommarlovet som hägrade och man var lycklig. Det var blomster och blader överallt. Det var elever som spelade och sjöng, precis som nu i kyrkan. Rektorn pratade några ord och dörrarna öppnades till………….sommarlovet.
Ja, sommarlovet var något extra det. Det var som en evighet tyckte man. Nu är en 10-årsperiod ingenting.
Fast jag får nog vara ärlig och säga att fastän jag hade mina skolavslutningar (grundskolan) i kyrkan så kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg om det var en präst som höll något tal eller om det var rektorn/studierektorn. Men det kanske var en präst.

Nä, det kommer du inte ihåg för i ditt huvud surrade bara sommarlovet
.

Vi har avslutning i kyrkan och där är det ingen präst som talar i alla fall.
#187. Säg inte det
. Även om sommarlovet hägrade så var jag "tagen" av stunden i kyrkan i alla fall. Jag tyckte nog att det var stämningsfullt ändå. Fast jag brukar ha relativt bra minne annars men allt kan ju inte lämna spår i minnet….

#189. Nä, fråga mig som inget har………minne alltså
.