Bakläxa om preventivmedel
"Sverige har flest tonårsaborter I ett landsting är preventivmedel helt gratis upp till och med 25 år, i grannlandstinget finns inga subventioner alls. Det skiljer väldigt mycket på vad unga kvinnor får betala för preventivmedel beroende på var i Sverige de bor."Källa:http://www.svt.se/nyheter/sverige/stora-skillnader-i-pris-for-preventivmedel
Vad tycker ni? Bör preventivmedel subventioneras, och i så fall ska det vara lika över hela landet?

Jag tycker att det ska subventioneras, vare sig aborter eller föräldrar utan den utbildning som behövs i dagens samhälle, är inte roligt.

Själv så tycker jag att det är självklart att vi ska subventionera preventivmedel för unga och att det ska vara lika över hela landet.
Jag vet inte riktigt om de ska få allt helt gratis, men det ska i alla fall vara kraftigt rabatterat. Aborter och eventuell psykisk eller fysisk ohälsa kopplat till det är ju inte så billigt de heller.
Ja, som det ser ut idag är det olika när det gäller medel och undersökningar kopplat till hälsa, t.ex. preventivmedel och undersökningar som livmodershalscancerprov. Gratis preventivmedel upp till 25 låter mycket, men kanske 20 och i så fall ska det vara lika över hela landet? Kanske kan man göra undantag om man har någon form av försörjningsstöd, om personen själv gärna vill, av ekonomiska skäl.

Som far till en liten tjej anser jag att sex bör förbjudas före äktenskapet samt före 40 års ålder! 

Där har vi det igen. Ta bort det personliga ansvaret. På grund av att en viss del av våra ungdomar inte kan ta personligt ansvar så skall alla betala för det.
Jag är inte helt emot att subventionera preventivmedel men samtidigt så är det del av att vi inte tar personligt ansvar. Om du är gammal nog att ha sex så bör du kunna ta ansvar för det. Annars så kanske vi skulle höja den lagliga åldern för sex tills man blir myndig.

Sökte lite på pris preventivmedel och fick fram detta.
"Så många tjejer som 7 av 10 tjejer tror att valet av preventivmedel har med priset att göra. Det är ju lite synd för expertisen säger att det är mycket viktigt att man får ett preventivmedel som man känner sig nöjd med för då blir följsamheten så mycket bättre. Om tex alla landsting i Sverige hade haft ungdomssubvention för alla typer av preventivmedel hade det blivit mycket lättare och då hade priset inte behövt vara så avgörande att det styr ett sådant beslut.
Tjejer betalar för skyddet
I undersökningen kom det också fram att unga tjejer till största delen betalar sina preventivmedel själv, utan hjälp från sin partner eller sina föräldrar. 84 procent av de svarande uppger att de själv står för kostnaden för sina preventivmedel. På en fråga om de tycker att preventivmedel är för dyrt svarar 5 av 10 att de tycker det."
Källa:http://preventivmedel.nu/artiklar/tjejer-saknar-kunskap-om-preventivmedel/
#7 Ur ekonomisk synvinkel så kan det vara svårt att ta välja det preventivmedel man helst vill ha om man inte har egna pengar - det är inte alla som får ta hand om barn- eller studiebidrag själva.
#9 Som jag sa så är jag inte helt emot det för man måste väl tyvär skydda folk som har fel prioriteringa i livet.
Hur många av dessa som inte har råd med preventivmedel har mobiltelefon? Hur många går ut och har fika med kompisar? Hur många dricker alkohol?
Om man inte har råd med preventivmedel så finns det ju ett alternativ. Låt bli att ha sex. Men det är inte lätt att tala om för Hanu-generationen.
#10 De flesta har naturligtvis råd, men det är inte så ovanligt som man kan tro att ungdomar inte har så mycket eller inga pengar alls själva. Jag har själv gått i skolan med en del. Men visst, alternativet att inte ha sex alls finns ju alltid. Och en kondom kostar ca 2 kr på Ungdomsmottagningen och finns ofta gratis hos skolsköterskan.
#10 Tycker jag att du har en väldigt naiv syn på det hela. Du behöver en mobiltelefon för att klara dig i dagenssamhälle. Det är ett måste, utan tvekan.
Att äta, aka fika, är väl någonting som alla gör? Dessutom så är det fortfarande skillnad på att lägga ner pengar på fika och på preventivmedel.
Låta bli att ha sex? Bara för att vissa tycker det är okej att gå veckor utan det betyder inte det att alla är så, inte ens i närheten. P-piller används dessutom i otroligt stor utsträckning i fasta relationer, och där är, hoppas jag, sex vanligt förkommande som "syssla;)".
Lite mer världsförankring, tack.
Om man inte ska skydda människor som har fel prioriteringar i livet, så borde vi inte heller ha lag på bilbälte. Och en heeeel drös med lagar ska bort då.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#12 Du tillhör ju generationen som tycker att man skall ha rätt till allt man vill och andra skall betala för det.
Världsförankring innebär att man vet att inget är gratis i livet. Någonstans så är det alltid någon som betalar för det. Dom flesta av oss äldre har växt upp med inställningen att man gör rätt för sig och betala för sina egna saker.
Mobiltelefon är inte ett måste, sex är inte ett måste och att gå och fika är inte ett måste. Men om du tycker att det känns okey att leva på andra så visar du tydligt att du tillhör generationen som tycker att det är en rättighet att leva på andra.
Tur att så många inte känner på det viset så att vi kan betala för er andra.
#13 Med tanke på att jag i stortsätt har ingenting av värde själv, och att både AF och Soc kräver nummer från din mobil samt e-mail och så, undrar man ju i fall du använder huvudet när du säger sådär?:P
Klart det inte är gratis. Det har jag aldrig sagt heller. Men du verkar heelt sakna koncepten för att förstå det.
Sex är inte ett måste, men någonting som många vill göra.
I så fall kan man ju ta bort subventionerna på smärtstillande med? Det är ju inget måste för att överleva? Right?
Jävligt tur att inte så många andra känner som du gör, då hade vi haft allvarliga problem med vård i sverige.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#13 En subventionering av preventivmedel kommer i förlägningen antagligen blir en besparing då det gäller insparade pengar för aborter, sjukvård och socialbidrag i de fall då den unga kvinnan väljer att föda barnet och insparade pengar för att ta hand om den unga kvinnans mentala hälsa när det inte blev som tänkt.
Om unga kvinnor ska lägga ca 400-500 kr i månaden på preventivmedel så finns det en överhängande risk att de kommer att göra uppehåll de månader som de tror att de inte ska vara med någon kille eftersom de gärna vill spara den slanten. Detta gör förutom att hormonerna lever loppan att risken för en oönskad graviditet ökar dramatiskt.
Själv så har jag inga betänkligheter att betala lite av min skatt för att bistå unga kvinnors rätt till sin sexualitet.
#14 Preventivmedel är inget läkemedel så det är en väldigt dålig jämförelse.
Så att försöka säga att jag är emot subventionerade läkemedel fungerar inte för det är jag inte på något sätt.Den debattekniken kanske fungerar på andra.
Nu tillbaka till frågan. Du anser tydligen fortfarande att andra skall betala för att ungdomar skall få ha sex. Sex är inte ett måste, men någonting som många vill göra. Så vad du säger är att, om ungdomar vill göra något som inte är nödvändigt, så skall vi andra betala för det. Bara för att dom vill göra det?
#15 Men är det inte lite som att säga att eftersom du inte vill ta ansvar och prioritera det som är viktigast i livet så gör det inget för vi andra betalar för det. Jag håller med om argumentet att det blir billigare i längden att subventionera preventivmedel men samtidigt så holkas det personliga ansvaret ut.
Varje gång vi suventionerar eller ger människor något gratis för att dom själva inte tar ansvar så vänjer vi dom också vid att få saker gratis. Vi ser ju bara idag hur många ungdomar känner att det är deras rätt att ha vissa saker som till exempel mobiltelefon. Det är också deras rätt att få ladda ner musik och mjukvaror utan att betala. Allt detta hänger ihop.
#16 Tycker mitralis skrev ut det perfekt där uppe.
Jag tycker också du mest verkar som en grinig gubbe, men det är min personliga uppfattning om dig. Du är självklart välkommen att ändra på den.
-Stephen Hawking
#17 Grinig gubbe. Det kanske uppfattas som grinigt när man tycker att personligt ansvar och att betala för sina egna nöjen är naturligt.
Jag är med och diskuterar i det här forumet för att jag tycker om politik. Inte för att kalla andra medlemmar för olika saker när argumenten tar slut.
Det är väldigt lätt att använda andras pengar speciellt om man inte bidrar själv.
#18 Jag anser att det är en del av välfärden att preventivmedel subventioneras. Annars kan man ju lika gärna köra med samma system som USA har.
Det är väldigt lätt att inte förstå hur samhället fungerar. Jag gör det aldeless utmärkt, men du verkar ju fortfarande tro att mobiler inte är nödvändiga. Många har ju inte ens fast telefoni längre, men jag antar att du själv inte märkt av förändringarna? Eller internet?
Du uppfattas som grinig för dina åsikter helt enkelt är konservativa, för att säga det minsta.
Mobilen är inte nöje. En dator är definitivt inte nöje. Båda två kan användas för det, men syftet som dom skapades med är definitivt inte det. Och försök hitta den skola som inte antar att du har tillgång till en dator.
-Stephen Hawking

#18 När de blir vuxna så kommer de ju själva att betala skatt och på så sätt betalar de ju retroaktivt.
Sedan så undrar jag inte om du använder ordet ansvar lite annorlunda än vad jag gör
Att de använder preventivmedel är ju att ta ansvar. Det jag tror att du menar är att de inte prioriterar att lägga pengar på det. Men nu märker jag ord, sorry, jag tror ändå att jag fattar vad du menar.
Jag tycker ändå att de är fel att endast lasta de unga kvinnornas konton då de unga killarna oftast har minst lika mycket glädje av det hela.
Det absolut mest optimala ur alla aspekter är ju givetvis användandet av kondom som jag varmt förespråkar. Men det är ju bara en dröm att alla ska använda det.
Angående mobitelefonen så är det oftast en nära släkting, mor- eller farföräldrar eller föräldrarna, som står för inköpet och många gånger i anslutning till en högtid av något slag. Sedan så betalas samtalskostnaderna av föräldrarna då de gärna vill kunna komma i kontakt med sina barn. Så har i alla fall jag uppfattat just den biten.
#19 Frågan vad som skall ingå i välfärdsamhället skulle vara kul att ta upp i en separat tråd. Det finns en del som tycker det är naturligt att andra skall betala för sina nöjen men samtidigt tror jag det finns en stor majoritet som tycker att man skall betala för sig själv.
Så eftersom jag tycker att man skall stå på egna ben och betala för sig själv och du tycker att det är okey att andra betalar för en del av sina nöjen så tror jag inte att vi kommer längre.
#20 Du har rätt. Prioritera skall det vara. Att tjejerna står för kostnaden är väl ändå något som dom får organisera med grabbarna. Det är väl lätt. "Älskling det blir inget mer sex om du inte betalar hälften av preventivmedlet." 
#21 För det argumentet fungerar ju i alla lägen-.-
-Stephen Hawking

Drummer har en poäng i denna tråd, självfallet bör paret dela på kostanden, även killen bör vilja skydda sig mot oönskade barn som kan bli kostsamt både känslomässigt och ekonomiskt, för att inte tala om risken med könssjukdomar.
Att jämföra detta med prostitution är ganska lågt enligt mig.
#24 Var ser du att någon jämför det med prostitution? Det är inte sex som betalas för, utan det är ju preventivmedlet?
Du ser ju att argumentet inte håller?
Ett ansvarstagande skulle ju då vara att p-piller subventioneras, så att kostnaden för preventivmedel blir ungefär lika.
-Stephen Hawking
Geru; att killen betalar för det som sitter på hans kropp är det samma sak som att betala för akten i sig? Hmmm, nu tror jag att du har missförstått något…
#26 Nej, det är det inte. Jag har fått kondomer gratis av "staten". Det betyder ju i så fall att staten betalat dom, och att staten, med ditt argument, prostiterar ut mig:D?
Lite vilse i pannkakan, yes?
-Stephen Hawking
Geru; nej, men jag anser inte att dina argument håller.
Oavsett om preventivmedel är subventionerade eller ej, så anser jag att det är båda parters delade ansvar att både bekosta och nyttja dessa.
#28 Det fungerar ju inte te.x. på krogen, som vi redan påvisat.
-Stephen Hawking
Geru; ehhm, jo?
#30 Jasså, hur då:D?
-Stephen Hawking
Det är väl inte svårare än att ha ett delat ansvar om man vill få ihop det?
#32 Så du säger, att på krogen, när man är packad, och använder sig av p-piller av anledningen att man vill slippa ansvaret, ska be den som man håller på med att betala för sig, och sedan fortsätta med det?
Vilken verklighet lever du i? Har du varit ute på länge?
Människor är inte idealister, vi lever inte i en utopi, så att förvänta sig att saker ska fungera så händer inte. Om alla människor var perfekta skulle vi inte ens ha ett behov av lagar.
-Stephen Hawking
Geru; träffar du någon på krogen bör du använda kompletterande skydd till p-piller då dessa ej skyddar mot diverse könsjukdomar. Detta lärde man sig väl i grundskolan?
#34 Och om du faktiskt var ute på krogen så vet du att det väldigt sällan händer :) Som jag sa, kom gärna tillbaka till verkligheten och se hur det faktiskt är, än att hålla på och säga saker som helt saknar verklighetsförankring.
-Stephen Hawking
Tror att vi umgås i olika kretsar…
#36 Nej, jag har inte det beteendet jag just beskrev på krogen. Men jag vet folk som har det, och det är inte alls ovanligt, speciellt bland yngre.
Att förvänta sig att alla beter sig lika på krogen, att homogenisera alla, är otroligt dumt gjort.
Dessutom har ju en åldersgräns diskuterats på subventionen, vilket är någonting jag tog in i betraktelse.
Människor är i unga år väldigt ofta ansvarslösa. Det är ingenting som man kan göra någonting åt genom att säga "det är fel", det skiter väl dom i rent utsagt…
Folk går på krogen/diskotek/fester av olika anledningar, men jag kan säga dig att det slutar med sex väldigt ofta, och väldigt ofta är man påverkad då. Därför är p-piller så bra, eftersom du inte behöver lalla runt med någonting precis när det ska hända.
Om alla människor var så ansvarsfulla att dom använde kondom hade vi inte heller haft några könssjukdomar som spridit sig som en löpeld genom dagens unga. Attityden syns ju.
-Stephen Hawking
#34 I stundens hetta är det faktiskt möjligt att helt glömma detta. 
Ja, men jag vet också att många är förberedda i förväg i hopp om en "lyckad" kväll… Inget är skrivet i sten men att se det som en omöjlighet vänder jag mig bestämt emot.
#39 Det tror jag inte heller. Men om allt gick som man tänkt skulle vi, som #37 skriver, inte ha så många könssjukdomar florerande.

#39 Om en 15-årig ung kvinna har ett förhållande med någon i tre månader och sedan så gör dom slut. Någon månad senare träffar hon en annan kille i 4 månader och sedan blir hon singel i en vecka och sedan på det igen i 6 månader men en annan kille. Ett inte helt ovanligt senario misstänker jag.
Hur ser kalkylen ut då? 
Mitralis; flickan eller dennes föräldrar bekostat p-piller (eller alternativ) och pojkvännen övrigt skydd? Måste det vara så svårt…?

#42 Tydligen måste det vara så svårt 
Det är många tjejer som inte pratar om sådant med sina föräldrar, än mindre äskar pengar för ändamålet.
Så tjejen ska ta en kostnad på ca 8kr per dag, eller liknande. Medans killen ska betala 3,1 per umgänge? (pris rfsus kondomer 20 pack på apoteket) Det var just det att tjejen ska slippa betala "hela notan" själv som vi försöker komma ifrån.

Hälften av unga använder kondom vid samlag med tillfällig partner
Pressmeddelande från Smittskyddsinstitutet 2011-04-05
Ung KAB09, en enkätundersökning om kunskap, attityder och sexuella handlingar bland unga mellan 15 och 29 år, visar att många unga personer inte använder kondom då man har samlag med en ny partner.
Mitralis; vart har du fått kostnaden på 8 kr dag? Den låter orimligt hög…
Sedan är det ett val att skydda sig, och på vilket sätt. Används endast det andra alternativet så ger det i sig ett högt skydd.
Jag har inte sagt att jag är emot subventioner, däremot att det endast skall vara ena partens ansvar att vara skyddad… (Ser du till amerikanska filmer så lyder i sådana fall det omvända förhållandet.)
Att människor gör fel skall vi väl knappast uppmuntra? Snarare det omvända enligt mig…
#45 31*8= 248 kr. Det är antagligen det som p-piller kostar.
Om du tror att verkligheten i te.x. USA är som det är i filmer är du nog lite ute och cyklar…
Ingen har sagt att man ska uppmuntra att människor gör fel, men det förändrar inte det fakta att dom gör fel. I så fall kan man ju ta bort sjukvård för människor som te.x. dricker och kör samtidigt, eftersom dom då har felat. Det är samma typ av attityd det blir i så fall.
Människor felar, alla gör det. Det ingår i att vara människa.
-Stephen Hawking
Geru; ja, det är ingen månadskostnad som jag känner igen…
Som sagt till viss del stämmer saker, till viss del skiljer sig saker, så är det med det mesta.
Nej, det är inte samma sak. Att vid utfarten av alla parkeringshus ge alla en flaska vodka vore samma sak.
Ja, alla gör fel, sedan får man ta ansvar för sitt handlande, även det är en del av att vara människa.
Jag tror att vi helt enkelt får enas om att vara oense, vi kommer inte längre i denna diskussion.
Tror ändå vi missat poängen med tråden, vilket är att det är olika subventioner(eller avsaknandet av en) i olika delar av landet. En sådan här sak borde vara jämn över hela landet tycker man ju.
-Stephen Hawking
Vården är ej jämn över Sverige då det är landstingen som står för vården och ej staten. Samma sak med skolan sedan den kommunaliserades.

#45 Det finns ju givetvis lite olika prier på p-piller, som med allt annat.
Qlaira

Tablett
Dos
Antal
Pris per Tablett
Pris
Rabatt
Köp

3mg
84
Kr8.92
Kr749.00
0%

3mg
168
Kr7.38
Kr1239.00
17%
[**Beställ Nu
**](https://www.euroclinix.se/registration.php?pack_id=6586&a_aid=4c0cccfe2c044&a_bid=8a7edf35 "köp qlaira online på euroclinix(3mg x 168)")
Källa:http://preventivmedelonline.se/
Läser man länken i #44 så ser man att skydd inte alltid är prio ett.
Givetvis så bör även skolan ta ett större ansvar och lägga fler timmar på detta ämne och även promota användandet av preventivmedel och då främst kondom.
Men som jag ser det så p-piller ett steg närmare kvinnors rätt att själva bestämma över sin kropp och sexualitet. Inte alltid man kan lita på att killen i stundens hetta ska ge sig tid och tålamod att efter några öl försöka trilskas med en kondom. Det har nog hänt fler än en gång att killen har sagt att tutan är på och kört så att svetten lackar för att sedan smyga iväg på toa med tjejen lyckligt ovetandes om tilltaget.
Titta gärna in på Graviditet iFokus och Kvinna iFokus och du kommer att bli varse att det faktiskt slarvas en del med både kondom och p-piller.
Tycker ju iof att landsting är någonting som dom kan ta bort helt.
Jag vet redan om förklaringen, men det är en lösning på det och själv moralen kring det som är intressant. Hur vi tycker det ska vara. Inte hur det är och varför det är så.
-Stephen Hawking

Här är en länk till råd och röns granskning av olika apotek, högsta pris för 13 kartor Neovletta är under 300 kr.
Jag har aldrig påstått att alla nyttjar preventivmedel, jag lever trots allt i världen idag, däremot bör vi uppmuntra eget ansvar. Nu kan du köpa dagen efter piller på varje bensinmack, denna utveckling ser jag som något negativt som gör att det slarvas mer istället för mindre.
#53 Den enda lösningen jag ser på det är att folk slutar med alkohol helt, och det lär inte hända, vilket betyder att människor kommer, flera gånger under veckan, göra mycket dummare saker än vad dom generellt gör. Så sprit funkar.
Back to teh topic.
-Stephen Hawking

Var det jag hittade snabbast vid en snabb googling om pris… Men sak samma, vi är av olika åsikter helt enkelt… =)
#53 Mina kostar drygt 1000 kr per år. Jag har testat just Neovletta, men kan inte äta dem.
Gratis p-medel tills man blivit myndig och självklart ska det vara lika i hela landet.
När det gäller tonåringar så hör det till den normala utvecklingen att inte kunna tänka längre än näsan räcker. Hjärnan genomgår en massa förändringar och de är rent biologiskt skitdåliga på att ta bra beslut just för att de områden i hjärnan som är inblandad i tex. konsekvensbedömning är en enda sörja av utveckling.
Därför bör p-medel till alla upp till 18 år vara gratis. Ja, dessa barn/ungdomar behöver skyddas av vuxenvärlden. De kan inte ta eget ansvar till fullo.
Vuxna bör kunna bära kostnaden själv.
Jag är dock lite tudelad. Det finns många kvinnor som lever i destruktiva relationer där de inte erbjuds så mycket valfrihet när det gäller sex. De bestämmer mao inte riktigt själva om de ska bli gravida eller inte. De måste ju självklart få hjälp att ta sig ur relationen, men de behöver även hjälp att undvika graviditet under tiden.

Jag tycker gärna att kondomer kan vara gratis eller rejält subventionerade upp till 25 års ålder. Däremot tycker jag inte att homonella p-medel ska subventioneras och inte heller att homonella p-medel ska uppmuntras i den grad som sker idag. Dels så är det MÅNGA FLER som har stora biverkningar än vad som kommer fram och dels så håller vi på o förstör naturen med hormoner. Med kiss och bajs hamnar det så småningom i vattendragen och sabbar fiskarnas fortplantning mm.

#60 Det finns, om jag inte minns fel, två stycken p-piller sorter som har ett mer naturligt hormon och inte det syntetiska. Men om man inte subventionerar p-piller som kommer det troligen födas fler barn/fler aborter genomförs, större befolkning=större naturpåverkan.
Inte om man istället skyddar sig med kondom/kopparspiral/femidom/pessar. Jag menade inte att alternativet skulle vara att inte skydda sig!

Kondom använder inte alla, tyvärr så glöms det allt för ofta. Andra skydd passar inte alla eller funkar inte för alla.
Jag håller med om att hormonella p-medel inte borde förespråkas så hårt som det görs idag. Det tas tämligen lätt på att stoppa i unga tjejer hormoner som leder till allt ifrån tappad sexlust till depressioner och proppar.
Dock tycker jag att alla upp till iaf myndighetsåldern ska ha rätt till subventionerat p-medel och det p-medlet ska vara anpassat efter individen. Om pessar är bra för en individ och p-piller för en annan ska båda kunna dra fördel av subvention.
När en person söker sig till tex. ungdomsmottagningen för råd om p-medel ska det göras en noggrann utredning om vad som passar den personen bäst.