Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 828 ggr
AndersE
0

Föräldraförsäkringen

Jag hittade en intressant sammanställning på en sida som kallas "Pappagrupperna i sydöstra Stockholmsområdet". 

Där står bland annat om kvotering av dagar:

"Krav på Kvotering av föräldraförsäkringen - läs 50/50 och utan möjligt till att överlåta dagar - är en politisk stridsfråga som kan kallas för en het potatis. Riksdagspartierna är givetvis inte eniga. Ett nytt förslag är på gång (Karl-Petter Thorwaldssons enmansutredning, se övriga artiklar om detta) och partiernas inställning till kvoterad föräldraledighet (ibland kallad individualiserad försäkring) ser ut som följer;

Moderaterna: Säger nej och hänvisar till att det skall vara familjens egen sak att avgöra frågan.

Kristdemokraterna:  Säger detsamma som moderaterna och tänker uppenbart göra detta till en valfråga av hög dignitet.

Folkpartiet - liberalerna: Vill hellre se en jämställdhetsbonus än kvotering.

Centerpartiet: Partistämman sa förra året nej till ett förslag om 1/3 till mamman, 1/3 till pappan och en tredjedel som gemensam pott. Oklart vad partiet kommer att framföra framöver.

Miljöpartiet: Sa förra året nej till kvotering (kongressen).

Socialdemokraterna: Har tillsatt en utredning (Thorwaldssons) för att hitta vägar för bättre pappauttag. Kongressen sa senast nej till kvotering.

Vänsterpartiet: Vill införa kvoterad försäkring enligt princip 50/50 och därav ingen möjlighet till överlåtelse av dagar till den andre föräldern."  

----

Själv vill jag att familjen ska få avgöra detta utifrån sina förutsättningar. Jag tycker att en eller två "pappamånader" är OK eftersom det fungerar som en signalsändning.

Vad tycker du?

mans
0

Jag tycker att det måste få vara upp till varje familj att bestämma VEM som ska vara hemma och NÄR.

Systemet vi har idag, med två månader "vikta" till var förälder fungerar bra för att "tvinga" fler pappor att vara hemma. Sen tror jag att pappaledigheterna bara kommer att öka mer och mer när 80- och 90-talisterna blir föräldrar. De är ÄNNU mindre karriärorienterade än oss 70-talister.